Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2012, 08:30   #41
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
IJdele hoop.

De Franstalige ziet een vreemdeling als een opportuniteit, de Vlaming ziet een vreemdeling als een bedreiging.

Dat is een fundamenteel andere houding/instelling.
er is meer discriminatie in Wallonië dan in Vlaanderen, hoe leg jij dat dan uit?
Oud 26 januari 2012, 08:32   #42
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Het europees bevriezen van de Arco Corruptie en PS prostitutie van CD&V zit als een zwaard van Damocles boven het hoofd van deze regering. De CD&V liefde voor deze regering zal straks wel onderkoelen tot beneden het vriespunt. Wait &See
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 12:09   #43
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
De gewone franstalige burger moet niets hebben van de huidige instromende ongenode vreemdelingen.
Blijkt uit?

(Alle mainstream Fr partijen in Belgie zijn pro immigratie)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
er is meer discriminatie in Wallonië dan in Vlaanderen,
En wat is de bron daarvoor?

Dit weten we wél:

http://www.n-va.be/nieuws/persberich...d-onderschat-0

"Hiermee kunnen scholen ervoor zorgen dat voorrang wordt gegeven aan kinderen uit de eigen buurt en gemeente.

Op die manier worden anderstalige leerlingen uit Brussel aangemoedigd om in onze hoofdstad een plaats te vinden. "

Dus:
Anderstaligen uit de Rand/Brussel liever niet welkom op Nederlandstalige scholen.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 26 januari 2012 om 12:09.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 12:32   #44
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door System Bekijk bericht
The Electric Minister, Muyters, heeft dat verstand niet eens. En hij zal het nooit krijgen ook niet. Daarvoor is hij al veel te oud.
Toch genoeg verstand om een begroting in evenwicht te hebben. 1 van de weinigen in Europa die hierin lukt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Beke nam zijn verantwoordelijkheid, de regering kwam, er en alles draait weer. België is dan ook moelijk klein te krijgen. Want alles blijft zijn gang gaan,
De Franstaligen blijven hun gang gaan, en bijgevolg is het Francofone België niet klein te krijgen. De regering kwam en alles draait weer vierkant (begroting, betoging vakbond, overheveling bevoegdheden, ...) Beke nam de verantwoordelijkheid om de Vlaamse eisen te verraden.

Citaat:
zelfs als we een jaar geen regering hebben door de schuld van die NVA.
Bron?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door System Bekijk bericht
Zo zei Anne Leclecq, directeur van het Agentschap van de schuld (De Morgen 21 Januari):
"Ik herinner me een sessie in het voorjaar in Londen. Niemand kon begrijpen dat ons land bleef draaien, ondanks het feit dat we geen regering hadden."
Niet moeilijk met een staatsschuld in de top 10 van de wereld en met de hoogste belastingen. Ondertussen staan we wel onder curatele van Europa wegens buitensporig begrotingstekort.

Citaat:
Dat is nochtans niet zo moeilijk te begrijpen mevrouw Leclercq. Het is heel eenvoudig:
'Sterk merk, dat België van ons!'
Sterk merk Duitsland en sterke geografische liging. Voor de rest 1 van de slechtste politieke leiding en structuren.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 12:36   #45
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
The Electric Minister, Muyters, heeft dat verstand niet eens. En hij zal het nooit krijgen ook niet. Daarvoor is hij al veel te oud. Beke nam zijn verantwoordelijkheid, de regering kwam, er en alles draait weer. België is dan ook moelijk klein te krijgen. Want alles blijft zijn gang gaan, zelfs als we een jaar geen regering hebben door de schuld van die NVA.

Zo zei Anne Leclecq, directeur van het Agentschap van de schuld (De Morgen 21 Januari):
"Ik herinner me een sessie in het voorjaar in Londen. Niemand kon begrijpen dat ons land bleef draaien, ondanks het feit dat we geen regering hadden."

Dat is nochtans niet zo moeilijk te begrijpen mevrouw Leclercq. Het is heel eenvoudig:
'Sterk merk, dat België van ons!'
Je vergeet het woordje "vierkant" bij te schrijven.
matthias999 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 13:10   #46
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
we een jaar geen regering hebben door de schuld van die NVA.
Wilt u voor een buitenstaander als mij uitleggen hoe een partij met 27 zetels van de 150 een regering kan vormen of tegenhouden?

Dat snap ik namelijk niet, en ik wil daar een stukje over schrijven voor bij ons in de lokale krant.

bvd.

Laatst gewijzigd door Hollander : 26 januari 2012 om 13:11.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 16:34   #47
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Nee, ik overdrijf niet. Waarom denk je dat de franstaligen opeens wel akkoord gingen met deze splitsing? Niet voor Beke en De Croo hun schoon ogen. Zij beseffen maar al te goed dat ze via deze splitsing een grip kunnen krijgen over vlaams brabant. Op de site van de Mr staat LETTERLIJK te lezen dat deze splitsing een voorbode is voor een uitbreiding van Brussel.
Tja, de franstaligen moeten hun toegevingen ook kunnen rechtvaardigen bij hun publiek, hé? Ze komen van een positie van 'demandeurs de rien', en zijn nu allemaal samen bezig met BHV te splitsen, bevoegdheden te overhevelen en de financieringen te hervormen. Dat het EERSTE resultaat veel minder is dan wat wij graag zouden hebben is nogal wiedes, maar het gebeurt wel, hé?

Uiteindelijk zal BHV gesplitst worden, iets waar we reeds 55 jaar op staan wachten. Als ze er geld voor krijgen, ik had liever van niet, maar so what?
Over die uitbreiding van Brussel moet ik eerst nog zien of daar iets van komt. Ik denk het niet.

Citaat:
Jij vind het maar doodnormaal dat men heel het jaar door heeft zitten verkondigen dat er zonder nva een regering onmogelijk was? En plots kon het opeens wel? En nu zeg je het zelf: men heeft de nva laten vallen! Ik ben blij dat je het zo openlijk toegeeft.
Doodnormaal is het zeker niet, maar het was wel te verwachten.
De franstaligen stonden van in het begin als één blok tegen alles wat ook maar een millimeter moest veranderen.
S.pa vond na het allereerste gesprek, zowat een week na de verkiezingen, dat er 'een goed akkoord op tafel lag', sic Gennez. Dus van hen was niets goeds te verwachten.
En openVLD heeft eerst maanden niet mogen meedoen, om uiteindelijk snel te zeggen dan ze voor een compromis wilden gaan.
De enige partij die niet zonder N-VA wilde is CD&V. Wouter Beke heeft lang stand gehouden, maar uiteindelijk is de druk te groot geworden en ging hij mee met de andere traditionele partijen. En dat had De Wever moeten zien aankomen, want de CD&V is geen Vlaams-Nationalistische partij.
Oud 26 januari 2012, 16:35   #48
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dan moeten we maar harder en stugger optreden. De regeringen in de Baltische staten gaan een héél eind verder t.a.v. het Russisch en vegen doodgewoon hun broek aan de internationale kritiek.
West-Europa werkt - gelukkig genoeg - op een andere manier.
Oud 26 januari 2012, 16:37   #49
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Dan moeten we dat gebied maar braafjes afgeven aan de franstaligen? De taalwet aan hun laars lappen wordt blijkbaar beloond.

Vlaams Brabant is en blijft vlaams grondgebied, einde discussie.
Het eerste heb ik nooit beweerd en met het tweede stuk ben ik het eens. Maar men moet dat op een pragmatische manier doen, zeker niet met dictatoriale middelen, maar ook niet door het land volledig te blokkeren.

Laatst gewijzigd door Antoon : 26 januari 2012 om 16:37.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 16:40   #50
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ja, zo kan je evengoed redeneren dat er in België een overgrote meerderheid aan Nederlandstaligen woont, en heel België dus maar Nederlandstalig moet worden.
Er is een verschil tussen een paar Vlaamse dorpjes waar mensen kris kras door elkaar wonen en waar de overgrote meerderheid franstalig is, en een land met twee gebieden waar het Noorden Vlaams spreekt en het Zuiden Frans.

Maar dat weet u ook wel.
Oud 26 januari 2012, 16:44   #51
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
De reden dat ik het aan Antoon vroeg is omdat hij blijkbaar van mening is dat de huidige regeling een oplossing voor BHV inhoudt, althans dat het een grote stap in de goede richting was.

Ik ben gewoon benieuwd om te horen wat volgens hem dan wel het probleem was.
Ik had uw gedachtengang wel door, en u heeft geen ongelijk.

Maar wat doen we als als die Franstalige politici samenkomen en een "Vlaamse gemeentelijst" indienen voor de verkiezingen? Gaat u dan een wet stemmen waarin staat dat de politici die op een Vlaamse lijst opkomen een taaltest moeten doen?
Oud 26 januari 2012, 16:50   #52
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Dat is de paradox waarop Elio Di Rupo surft.
Enerzijds moet je het been lang stijf houden eer je iets communautair kan veranderen.
Anderzijds als je lang het been stijf houdt, dan begint de internationale en interne druk van de bevolking zich op te dringen.

Voor Elio Di Rupo en de PS is dit geen paradox, vermits het evenwicht historisch misvormd is in de richting van de Franstaligen. Ook bij het lang stijfhouden van zijn been wint hij, omdat de transfers gewoon blijven doorlopen. Vandaar dat Elio Di Rupo er geen enkel probleem mee had om een week bedenktijd te vragen op het moment dat de spread explodeerde. .
De Franstaligen maken ook gebruik van 2 mechanismen. Ze hebben vooral ontnederlandsing als strategie. De ontnederlandsing wordt op lange termijn toch automatisch vertaald naar politieke macht. Hun tweede strategie is er op gericht om de transfer van Vlaanderen naar Wallonië te bestendigen. Netto heeft beide strategieën als resultaat dat Vlaanderen betaalt voor de uitbreiding van de Franstaligen.
Netto heeft dit ook als resultaat dat het economisch niet goed gaat in Wallonië.

Wat U nog maar een begin noemt is al 181 jaar bezig en drijft de Vlamingen systematisch in een steeds meer ongunstige positie. Al de betonneringen in de grondwet en in bijzondere wetten, zijn een zeer hoge onomkeerbare prijs die later als pasmunt zal gebruikt worden.

Vandaar, het beste - op korte termijn - zou zijn dat de regering valt. Tegen de strategie van de Franstaligen was maar 1 mogelijke tegenstrategie: het been stijf houden en allen aan 1 zeel trekken. Laat dit laatste nu zijn wat Open-VLD en CD&V eigenlijk helemaal niet in gedachten hadden in 2011.
Dit is een foute redenering. Ten eerste moet u rekening houden met het feit dat Vlaanderen er veel beter voor staat dan Wallonië, ondanks de transfers, en dat het leven van de gemiddelde Vlaming veel voorspoediger is dan dat van de gemiddelde Waal.

Bovendien is het niet zo dat men de problemen oplost door alleen maar het been stijf te houden. Het is goed dat De Wever dat heeft gedaan, en dat hij met de vrij grote score van zijn partij een invloed heeft op wat er bij de Fanstaligen gebeurt, maar vergeet niet dat de overgrote meerderheid van de Vlamingen geen splitsing van België wenst, en dat velen onder hen nog altijd met natte oogjes staan te zwaaien naar de koning en de koningin.
Oud 26 januari 2012, 16:52   #53
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Je draait oorzaak en gevolg om. Belgie bestaat nog steeds omdat ze per se een regering moesten maken. Hadden ze hun kazak niet gedraaid, dan waren we er nu misschien vanaf.
Om te beginnen was dat niet zo eenvoudig geweest. Verder herhaal ik wat ik hierboven schreef : de overgrote meerderheid van de Vlamingen staat niet te wachten op een splitsing van het land.
Oud 26 januari 2012, 16:54   #54
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch genoeg verstand om een begroting in evenwicht te hebben. 1 van de weinigen in Europa die hierin lukt.

De Franstaligen blijven hun gang gaan, en bijgevolg is het Francofone België niet klein te krijgen. De regering kwam en alles draait weer vierkant (begroting, betoging vakbond, overheveling bevoegdheden, ...) Beke nam de verantwoordelijkheid om de Vlaamse eisen te verraden.

Bron?

Niet moeilijk met een staatsschuld in de top 10 van de wereld en met de hoogste belastingen. Ondertussen staan we wel onder curatele van Europa wegens buitensporig begrotingstekort.

Sterk merk Duitsland en sterke geografische liging. Voor de rest 1 van de slechtste politieke leiding en structuren.
Muyters, een begroting in evenwicht?
U bent me waarempel een dromer!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 januari 2012 om 16:54.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 17:24   #55
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Om te beginnen was dat niet zo eenvoudig geweest. Verder herhaal ik wat ik hierboven schreef : de overgrote meerderheid van de Vlamingen staat niet te wachten op een splitsing van het land.
heb je soms een referendum gehouden onder de Vlamingen?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 18:01   #56
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Dit is een foute redenering. Ten eerste moet u rekening houden met het feit dat Vlaanderen er veel beter voor staat dan Wallonië, ondanks de transfers, en dat het leven van de gemiddelde Vlaming veel voorspoediger is dan dat van de gemiddelde Waal.
U reduceert mijn tekst tot transfers.
Ik denk dat je mijn tekst nogmaals moet lezen. Wat je hier eigenlijk zegt is dat
1) politici van Wallonië voor hun Franstalige inwoners geen welvaart creeëren, maar welvaart importeren en hun beleid op dit vlak niet willen wijzigen
2a) ze de Nederlandse taal willen afbouwen, en dit gebruiken om politieke macht te verwerven
2b) dat ze in deze strategie beloond worden, bijvoorbeeld door faciliteiten om te zetten tot grondwettelijke rechten

Met andere woorden:
"wij betalen, zij bepalen"

In feite kan U mijn tekst ook lezen zonder de transfers. Veeg de transfers weg uit mijn verhaal en je houdt het volgende over:
"zij bepalen"

U bent duidelijk tevreden met het vlinderakkoord en met de staatshervorming. Ik niet. De aanpassingen in de grondwet die er gaan komen vind ik op zich al voldoende reden om de huidige regering te verwensen. De nota Di Rupo was een nefaste basis om als startpunt van de onderhandelingen te gebruiken.

Citaat:
Bovendien is het niet zo dat men de problemen oplost door alleen maar het been stijf te houden.
Hoe kan je anders zaken afdwingen van een tegenpartij die niet wil bewegen?
In ruil voor geld? (dit laatste stak ongetwijfeld in het plan van BDW)
Voor wat betreft het oplossen van operationele problemen. Dit had ook gekund met een regering van lopende zaken.

Citaat:
Het is goed dat De Wever dat heeft gedaan, en dat hij met de vrij grote score van zijn partij een invloed heeft op wat er bij de Fanstaligen gebeurt, maar vergeet niet dat de overgrote meerderheid van de Vlamingen geen splitsing van België wenst, en dat velen onder hen nog altijd met natte oogjes staan te zwaaien naar de koning en de koningin.
Bart De Wever houdt rekening met deze opinie van de overgrote meerderheid van de Vlamingen. Vergeet niet dat alle politieke partijen (behalve groen), de octopusnota (copernicaanse omwenteling) hebben ondertekend. Het momentum bij de Vlaamse partijen was er. De publieke opinie was er rijp voor. Enkel dacht Beke dat het beter was om op zijn knieën te gaan voor Elio Di Rupo.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Oud 26 januari 2012, 18:05   #57
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Om te beginnen was dat niet zo eenvoudig geweest.
Ik zou nog kunnen meegaan in uw redenering, ware het niet dat de nota Di Rupo een aanzienlijke achteruitgang was tov de nota van Vande Lanotte. Ik heb de Vlaamse kiezer begrepen my ass.

Citaat:
Verder herhaal ik wat ik hierboven schreef : de overgrote meerderheid van de Vlamingen staat niet te wachten op een splitsing van het land.
En wat wil je daar mee aantonen?
Oud 26 januari 2012, 18:07   #58
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Muyters, een begroting in evenwicht?
U bent me waarempel een dromer!
Was de cash positie 31 december 2011 dan niet hoger dan de cash positie van 31 december 2010?
Oud 26 januari 2012, 18:19   #59
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Was de cash positie 31 december 2011 dan niet hoger dan de cash positie van 31 december 2010?
In 2009 kreeg Vlaanderen onverwacht 500 miljoen euro meer federale dotatie. De Vlaamse regering besloot het geld niet in 2009 te gebruiken en stortte het door naar het Egalisatiefonds, een soort Vlaams pensioenfonds. In 2010 schreef Muyters de 500 miljoen over naar de middelenbegroting om het begrotingstekort onder het half miljard te houden

In de begroting 2010 is het tekort beperkt tot 493 mln. Dat is een verbetering met 2 mld ten opzichte van ongewijzigd beleid. Dat is voor 459 mln te danken aan extra ontvangsten.

Als de Vlaamse regering wil dat de begroting 2012 in evenwicht is, zal ze een inspanning moeten doen van 383 miljoen euro. Dat heeft de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) berekend

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 januari 2012 om 18:21.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 18:24   #60
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
In 2009 kreeg Vlaanderen onverwacht 500 miljoen euro meer federale dotatie. De Vlaamse regering besloot het geld niet in 2009 te gebruiken en stortte het door naar het Egalisatiefonds, een soort Vlaams pensioenfonds. In 2010 schreef Muyters de 500 miljoen over naar de middelenbegroting om het begrotingstekort onder het half miljard te houden

In de begroting 2010 is het tekort beperkt tot 493 mln. Dat is een verbetering met 2 mld ten opzichte van ongewijzigd beleid. Dat is voor 459 mln te danken aan extra ontvangsten.

Als de Vlaamse regering wil dat de begroting 2012 in evenwicht is, zal ze een inspanning moeten doen van 383 miljoen euro. Dat heeft de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) berekend
2010 was een ander jaar dan 2011. Voor 2011 was een begroting in evenwicht de doelstelling en deze werd bereikt met de geplande kaasschaafmethode.
2010 was het jaar, waar de overheid investeerde in de heropleving van de economie.

U antwoordt niet op mijn vraag.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be