Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Welke taal als Europese eenheidstaal?
Engels 72 37,70%
Frans 3 1,57%
Duits 18 9,42%
Esperanto 98 51,31%
Aantal stemmers: 191. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juli 2002, 10:32   #41
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik kan het hier nog maar eens herhalen, voor mij blijft de beste keuze het Esperanto. Die taal is internationaal zonder imperialistisch te zijn.
Oud 15 juli 2002, 10:37   #42
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik kan het hier nog maar eens herhalen, voor mij blijft de beste keuze het Esperanto. Die taal is internationaal zonder imperialistisch te zijn.
Dus gij vindt da we geen nederlands niemeer mogen klappen, k dan spreken we vanaf nu da taaltje hé, hoe schrijft da nu ook weer? Ja kijk se, ik vind da de gemeenschappen moeten blijven bestaan zoals ze nu zijn in het Europees parlement. Ik wil les blijven krijgen in het nederlands zene. Want denk eens aan de mensen die dislectie hebben enz. Gaan die da taaltje kunnen leren? Vergeet het. De wereld is er voor iedereen.

thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2002, 10:57   #43
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ten Eerste:
Esperanto is een neutrale, INTERNATIONALE taal, die dient als communicatiemiddel tussen volkeren onderling. Esperanto heeft niet de intentie alle talen te VERVANGEN, integendeel: Esperanto is nog de meest 'nationalistische' taal van alle, omdat die op zich al inhoud dat elk mens en elk volk zijn moedertaal MOET blijven spreken. Wie Esperanto spreekt spreekt dus bijgevolg minstens twee talen: de nationale (eigen) moedertaal en de internationale taal.

Ten tweede: u moet zich eerst eens informeren over het Esperanto voor u er dingen over zegt. Omwille van zijn grammaticale aard is het Esperanto net een zege voor vele dislectiepatienten, en menig linguistisch onderzoek heeft dat al aangetoond. Esperanto is een taal die je na zes maanden studie al goed onder de knie krijgt, terwijl je in ons onderwijs er zes jaar over doet om Frans en Engels te leren, en voor velen is dat zelfs niet genoeg.
Oud 15 juli 2002, 11:11   #44
Steven Keirse
Vreemdeling

Stuur een bericht via MSN naar Steven Keirse
Standaard

Het is niet omdat iemand pleit voor een internationale eenheidstaal en een verregaande Europese integratie dat wij plots allemaal cultuurbarbaren zonder notie van ander talen zouden worden.
Steven Keirse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2002, 11:26   #45
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Precies.
Oud 15 juli 2002, 18:06   #46
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ten Eerste:
Esperanto is een neutrale, INTERNATIONALE taal, die dient als communicatiemiddel tussen volkeren onderling. Esperanto heeft niet de intentie alle talen te VERVANGEN, integendeel: Esperanto is nog de meest 'nationalistische' taal van alle, omdat die op zich al inhoud dat elk mens en elk volk zijn moedertaal MOET blijven spreken. Wie Esperanto spreekt spreekt dus bijgevolg minstens twee talen: de nationale (eigen) moedertaal en de internationale taal.

Ten tweede: u moet zich eerst eens informeren over het Esperanto voor u er dingen over zegt. Omwille van zijn grammaticale aard is het Esperanto net een zege voor vele dislectiepatienten, en menig linguistisch onderzoek heeft dat al aangetoond. Esperanto is een taal die je na zes maanden studie al goed onder de knie krijgt, terwijl je in ons onderwijs er zes jaar over doet om Frans en Engels te leren, en voor velen is dat zelfs niet genoeg.
indien jij zegt dat ik ESPERANTO kan leren, dan zal ik u maar geloven zekers mor eu, ik blijf nederlands klappen en ik wil in het nederlands les krijgen, daar zijn jullie toch mee akkoord? Mij gaat het erom wat jullie bedoelen met een eenheidstaal, dat wij die allemaal moeten spreken? Wacht even, ik zal even een stapje verder gaan als dislectie patienten, laten we overstappen naar mentaal gehandicapten, mijn broer is een mongooltje. Als jij beweert dat hij ESPERANTO kan leren, mja dan moogde gij mij een cursus ESPERANTO geven hoor.

thomas
Oud 16 juli 2002, 11:18   #47
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Esperanto heeft net als DOEL dat u voor de rest van uw leven Nederlands kan blijven klappen.

Over mentaal gehandicapten heb ik nooit iets gezegd en weet ik ook niets, maar wat ik wel weet is dat Esperanto grammaticaal gezien zowat de snelst aangeleerde taal in de wereld is.

Misschien doet u er wel best aan om eerst eens uzelf erover te informeren alvorens u in te laten met meningen over het onderwerp die doorgaans gebaseerd zijn op foute vooroordelen.
Oud 16 juli 2002, 18:45   #48
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Esperanto heeft net als DOEL dat u voor de rest van uw leven Nederlands kan blijven klappen.

Over mentaal gehandicapten heb ik nooit iets gezegd en weet ik ook niets, maar wat ik wel weet is dat Esperanto grammaticaal gezien zowat de snelst aangeleerde taal in de wereld is.

Misschien doet u er wel best aan om eerst eens uzelf erover te informeren alvorens u in te laten met meningen over het onderwerp die doorgaans gebaseerd zijn op foute vooroordelen.
Kunt u mij dan die info bezorgen ( niet sarcastisch bedoelt ). Maar wat ik weet dat mentaal gehandicapten die nederlands kunnen praten, maar een equ van 30 tot 40 hebben en indien zij ESPERANTO zouden kunnen praten, voor mij prachtig !!!!
Maar da we nederlands mogen verder praten is voor mij prima

thomas
Oud 17 juli 2002, 08:32   #49
steven
Vreemdeling

steven's schermafbeelding

Standaard

Geef mij maar Esperanto,

Hoe zeer ik ook aan het Engels ben het blijft een taal van een bepaalde cultuur en van een bepaald lidland. Volgens mij is het best om verplicht Esperanto op te nemen in het leerprogramma zodat iedereen nog zijn eigen culturele diversiteit kan behouden maar tegelijkertijd ook kan communiceren met elkaar
steven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2002, 10:18   #50
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Thomas, u kan u aanraden om te beginnen bij het begin, namelijk www.esperanto.be (en daar kiest u voor de optie nederlands). Je kan ook heel veel vinden als je bij eender welke zoekmachine gaat op het net (altavista, google, etc..) en Esperanto ingeeft als zoekopdracht.

Nogmaals, wat betreft mentaal gehandicapten kan ik geen uitspraken doen omdat ik er niets over weet. Maar �*ls ze een taal zouden kunnen leren, is Esperanto misschien de beste keus. Menig onderoek heeft aangetoond dat wie Esperanto kent, gemakkelijker vandaar uit nieuwe, 'natuurlijke' talen leert, als een soort springplank.
Oud 18 juli 2002, 00:00   #51
Barki
Burger

Standaard

Een internationale taal ware idd wenselijk bij name het esperanto.

De Engelsen zijn op alle gebied bevoordeligd en elk land helpt hieraan mee.
Zelfs onderaan de meeste topics wordt een citaat of een ander gezegde in het engels geplaatst daar waar iedereen het dan nog meestal niet zal verstaat, idem in het latijn.

Zelfs op internet kan je je eigen taal op de meeste sites niet lezen het is meestal of zelfs altijd in het engels.

Daarom zou ik pleiten dat het esperanto in alle EU-scholen zou onderwezen worden om na x-aantal jaren als algemene voertaal gebruikt te worden.
Oud 18 juli 2002, 09:44   #52
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Barki, groot gelijk.

Alleen een kleine correctie: Esperanto dient niet als algemene voertaal gebruikt te worden, wel als algemene Internationale voertaal. Esperanto is een tweede taal, niet een allesvervangende taal.
Oud 18 juli 2002, 12:18   #53
Barki
Burger

Standaard

Citaat:
Barki, groot gelijk.

Alleen een kleine correctie: Esperanto dient niet als algemene voertaal gebruikt te worden, wel als algemene Internationale voertaal. Esperanto is een tweede taal, niet een allesvervangende taal.
Pelgrim, idd zo meende ik het ook maar heb mij onvoldoende duidelijk uitgedrukt, sorry.

Elk land behoud natuurlijk zijn eigen taal dat is klaar.

Esperanto als tweede taal en te gebruiken als internationale voertaal zou werkelijk de toekomst zijn en zouden er ook geen vooroordelen meer kunnen naar voren geschoven worden, en zouden heel wat landen en gewone mensen eveneens met elkaar kunnen praten i.ol.v.nu de gebarentaal te moeten gebruiken.

Doch vooaleer men zover is zullen er nog heel wat discuties enz...op internationaal vlak voorafgaan vooraleer men tot een klaar inzicht over dit standpunt komt.
Oud 18 juli 2002, 16:00   #54
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Thomas, u kan u aanraden om te beginnen bij het begin, namelijk www.esperanto.be (en daar kiest u voor de optie nederlands). Je kan ook heel veel vinden als je bij eender welke zoekmachine gaat op het net (altavista, google, etc..) en Esperanto ingeeft als zoekopdracht.

Nogmaals, wat betreft mentaal gehandicapten kan ik geen uitspraken doen omdat ik er niets over weet. Maar �*ls ze een taal zouden kunnen leren, is Esperanto misschien de beste keus. Menig onderoek heeft aangetoond dat wie Esperanto kent, gemakkelijker vandaar uit nieuwe, 'natuurlijke' talen leert, als een soort springplank.
hartelijk dank, zeer slim dat ge u niet uitspreekt over wat je niet weten, sommige mensen doen dat wel

thomas
Oud 20 augustus 2002, 19:20   #55
jan breydel
Partijlid

jan breydel's schermafbeelding

Standaard

Als Europa dan toch een eenheidstaal nodig heeft, zou ik het Esperanto verkiezen. Een taal die nu nog geen mens spreekt of schrijft. Dan zouden alle lidstaten evenveel moeite moeten doen!
Maar uiteindelijk zal het Esperanto wel nooit worden doorgevoerd onder druk van de grote lidstaten als Engeland en Frankrijk. Ik begrijp wel niet goed waarom dan het Spaans niet wordt vermeld. Het is toch ook een taal die door miljoenen mensen wordt gesproken en aan een flinke opmars bezig is ....
jan breydel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2002, 21:07   #56
Pieterjan
Parlementslid

Pieterjan's schermafbeelding

Standaard

Een taal wordt nog steeds gezien als een deel van de staatsidentiteit. Vele landen zullen niet willen dat Europese regels als de invoer van Esperanto in het internationale verkeer er komt. Het nationalistische gevoel heeft veeleer een inslag op de taal. Kijk naar ons aller Vlaanderenland, Baskenland, Corsica, Schotland. Menig Schot, menig Bask, menig Vlaming zien dit als hun identiteit en zouden de moeite niet moeten doen om een eenheidstaal te hanteren. De vertaaltechnologie is in een vergevorderd staduim en zou in staat moeten zijn om eventueel met behulp van simultaanvertalers alles in goede banen te leiden.

Luister trouwens eens naar Robertson!!! Niet echt accentvrij
Oud 20 augustus 2002, 21:11   #57
Stefanie
Minister-President

Standaard

De vraag is waarom Europa maar één taal zou mogen hebben. Ik denk dat wij te veel Amerika willen achterdoen. We moeten onszelf blijven. Voor mij moet Europa al die talen blijven behouden.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2002, 21:22   #58
Pieterjan
Parlementslid

Pieterjan's schermafbeelding

Standaard

Ik heb in elk geval geen weet van structurele problemen in de EU omwille van een taalverschil.
Oud 20 augustus 2002, 23:56   #59
Swakke
Burger

Swakke's schermafbeelding

Standaard

Engels is wijdverbreid en door iedereen gekend?
Mensen die veel reizen en niet alleen met toeristische instellingen of multinationale(?) ondernemingen in contact komen zullen je iets anders vertellen. Engels lezen, dat gaat nog over het algemeen maar spreken? Oh la,la. De Nederlanders bvb menen van zich zelf dat ze bijna allemaal zeer goed Engels spreken maar de Engelsen verstaan hen maar half. I hope that you understand what I want to say.
In mijn buurt is een bedrijf dat 'used cars' verkoopt. Een Engelstalige begrijpt dat als 'versleten auto's. En enkele km verder handelt een andere firma in 'nearly new cars'. Wij verstaan dat wel maar als je wil dat een doorsnee Engelsman dat ook verstaat dan zal je nearly moeten vervangen door almost.
Bijna alle wetenschappers willen in het Engels publiceren maar de overgrote meerderheid van door niet Engelstaligen gemaakte publicaties wordt niet gelezen wegens te moeilijk verstaanbaar.
Denk niet te vlug dat je goed bent met je Engels als je op school mooie cijfers behaalde of als je op het net je plan kunt trekken.
Het is bijzonder moeilijk ooit zo goed Engels te leren dat je je er even goed kunt in uitdrukken als in je moedertaal. Met een kunstmatige taal als Esperanto is dat wel mogelijk en bovendien nog op een redelijk korte tijd ook.
Het is mijn ervaring dat de meeste fervente tegenstanders van Esperanto van deze taal zelfs geen begrip hebben.
En als je even wil uittesten hoe geweldig je Engels wel is, koop dan eens een seieus tijdschrift in die taal en lees het eens helemaal uit. Maar liefst geen: 'Goodday, everybody' of een 'Bargains Newslettre'.
Swakke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2002, 08:38   #60
Anonymous
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
De verengelsing van onze taal en veramerikanisering van onze Europese culturen kan enkel een halt toegeroepen worden door het Engels OVERAL te bannen waar mogelijk.

Amerikaanse films en soaps moeten qua hoeveelheid serieus ingeperkt worden, anderstalige publiciteit verboden, quota's op Amerikaanse muziek,...

Als werkingstaal binnen Europa zou Esperanto inderdaad ideaal zijn. Op die manier zouden in het onderwijs ook weer lesuren vrijkomen voor bijvoorbeeld sport en geschiedenis, twee zaken die in de opvoeding meer en meer verwaarloosd worden omdat ze niet economisch ten nutte gemaakt kunnen worden. leerlingen zouden immers enkel nog Nederlands en Esperanto hoeven te leren.
Yeah, right!
Anonymous is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be