Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 maart 2012, 12:33   #41
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hosselbrigrade Bekijk bericht
Dus omdat het onderzoek er is, mogen mensen niet meer zelf denken?
Eén van de (onvrijwillige) bedoelingen van dat onderzoek is net dat mensen terug zélf eens beginnen denken...
Citaat:
Ik ken persoonlijk mensen waar bidden wel degelijk geholpen heeft, of het nu op korte-termijn was of op lange dat is irrelevant.
Anecdotische verhalen zijn van geen en nullerlei waarde.
Citaat:
Wat het onderzoek er dan van zegt zal mij boeien?
Het begint mij vrij duidelijk te worden waarom voormeld onderzoek jou niet zo boeit.

Een dergelijk onderzoek komt inderdaad keihard aan, ontkenning is dan een laatste redmiddel.

Even ter info, denial is géén rivier in Egypte.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 6 maart 2012 om 12:35.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2012, 12:35   #42
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je kunt slechts zinvol bidden als je in de eerste plaats ervan overtuigd bent dat Diegene tot wie je jezelf richt bestaat. Zoniet is het niet meer dan het reciteren van een of andere bezweringsformule.

Maar, er is meer. Bidden en meditatie staan dicht bij elkaar. Beiden vergen concentratie. Als je daarvan overtuigd bent kom je vanzelf tot de vaststelling dat bidden eigenlijk heel wat meer is dan het kinderlijke "iets vragen aan God". Bidden is ook en vooral luisteren, overwegen. Nogal wat Christenen hebben dat een beetje uit het oog verloren. Het is niet zonder reden dat het kerngebed van het Judaïsme, het Shema, aanvangt met "Hoor Israël ...". De laatste jaren is onder Christenen (weliswaar nog steeds in beperkte mate) de belangstelling gegroeid voor de Psalmen. Maar het lezen (en soms zingen) van Psalmen werd doorgaans beschouwd als iets dat uitsluitend was gereserveerd voor kloosterlingen en priesters. Bij de Joden is het altijd anders geweest. Reeds van in de Oudheid werd bij hen het lezen en overdenken van Psalmen beschouwd als "bidden". Hetzelfde geldt overigens voor het dagelijks lezen en bestuderen van stukken (de Parsha's) uit de Thora. Voor het Judaïsme is bidden in de eerste plaats "luisteren en begrijpen". Vandaar dat bv. het uit het hoofd kunnen citeren van Psalmen bij hen iets heel gewoons is. Een mooi voorbeeld daarvan is rabbi Jeshua (Jezus) die tijdens zijn proces antwoordde met verzen uit de Psalmen dat eveneens deed toen hij in zijn doodsstrijd God aanriep.
Hoezo 'de laatste jaren'?
Oud 6 maart 2012, 12:38   #43
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Jij ziet dit soort onderzoeken als universiele-waarheid?
Ik ben overigens niet gelovig, als u dat bedoeld met *het begint mij vrij duidelijk te worden waarom je voormeld onderzoek jou niet zo boeit*, het boeit mij namelijk wel degelijk. Alleen daarom mag ik toch nog wel weerwoord hebben, dat hebben immers wetenschappers ook constant met elkaar. Totdat iets echt bewezen is.
Een onderzoek naar 1800 mensen, gevoerd volgens zeer strikte methodes omdat vorige studies nogal eens laks waren. Resultaten: geen effect.

Uw weerlegging is een anekdote.

Ik weet welke studie zwaarder weegt.
Oud 6 maart 2012, 12:38   #44
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Jij ziet dit soort onderzoeken als universiele-waarheid?
Ik ben overigens niet gelovig, als u dat bedoeld met *het begint mij vrij duidelijk te worden waarom je voormeld onderzoek jou niet zo boeit*, het boeit mij namelijk wel degelijk. Alleen daarom mag ik toch nog wel weerwoord hebben, dat hebben immers wetenschappers ook constant met elkaar. Totdat iets echt bewezen is.
Ik heb zopas de link gelegd naar het meest omvangrijke wetenschappelijk onderzoek ooit in deze materie, alsmede het overdonderend bewijs dat dit onderzoek heeft geproduceerd....

.... en jij komt af met 'totdat het echt bewezen is"??

Nou moe

Misschien het artikel nóg eens lezen? Maar dan wel grondig aub.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 6 maart 2012 om 12:41.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2012, 12:41   #45
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ken gelovige die Richard-dawkins compleet respecteren, en die zelfs vinden dat Richard-dawkins niet tegen hun geloof ingaat. Geloof is meer dan de paar religies die wij kennen eh.
En wat heeft dat er mee te maken met het feit dat diegenen die bidden tot Dawkins oprecht geloven dat dit zinvol is?

En wat bedoelt u met "die paar religies" die wij kennen? De monotheistische religies? En de andere zijn dan hindoeisme en boeddhisme? Hoe wil u die dan inpassen in deze discussie?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2012, 12:45   #46
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De discussie wordt verlegd van "is bidden zinvol" naar "is bidden resultaatgebonden".

Vanzelfsprekend, uiteraard, dat de discussie wordt verlegd - want voor wie bidden niet zinvol is, volstaat het niet dit enkel te affirmeren maar tegelijkertijd een waardeoordeel op te dringen.

Treurig.
Oud 6 maart 2012, 12:50   #47
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De discussie wordt verlegd van "is bidden zinvol" naar "is bidden resultaatgebonden".

Vanzelfsprekend, uiteraard, dat de discussie wordt verlegd - want voor wie bidden niet zinvol is, volstaat het niet dit enkel te affirmeren maar tegelijkertijd een waardeoordeel op te dringen.

Treurig.
Hoe kan bidden zinvol zijn zonder enig resultaat?

Dat gelovigen er waarschijnlijk een boost geluk van krijgen ontkent niemand, maar als iemand claimt dat er een kracht van uitgaat die effecten heeft op andere personen dan kan dit onderzocht worden.

Door treurig te lamenteren dat de wetenschap de magie uit het leven haalt komen we nergens.
Oud 6 maart 2012, 12:54   #48
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Treurig.
Tja, als je in dit specifiek geval (bidden) begint over "zinvol" komt je ten lange leste onvermijdelijk uit op "resultaatgebonden".
Oud 6 maart 2012, 13:01   #49
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo 'de laatste jaren'?
Kom, laten we zeggen dat de belangstelling ervoor opnieuw toegenomen is. Wellicht sedert het 2e Vaticaans Concilie toen de Roomse Kerk de Bijbel terug een rechtmatige plaats heeft toegekend binnen het katholicisme. Ervoor was in de dagelijks geloofspraktijk van de meeste katholieken de Bijbel (meer bepaald hetgeen in het Christendom "Het Oude Testament" heet) a.h.w. "verbannen". Het werd beschouwd als iets dat veel meer te maken had met het Judaïsme en Protestantisme. Rome was veeleer ertegen gekant dat een gelovige de lektuur van de Bijbel in zijn/haar leven inbouwde. De nadruk werd altijd gelegd op het zogenaamde "Magisterum", m.a.w. het bindend gezag van de kerkelijke hiërarchie.
Oud 6 maart 2012, 13:35   #50
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Overlaatst las een een klein traktaat van Maximus van Tyrus over het gebed. Maximus van Tyrus was een filosoof die in de helft van de tweede eeuw leefde. Hij stelde - toen al- de vraag: moet men wel bidden?

Ik stel de vraag, 1800 jaar later dan, opnieuw: is bidden zinvol? Gaat er een kracht uit van het gebed?
Meestal niet, want GOD is een liberaal die liefst ziet dat je je eigen zaakjes opknapt.
Maar soms wil het ook wel eens helpen als je juist datgene bidt wat GOD aangenaam in de oren klinkt.

harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2012, 13:37   #51
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Tja, als je in dit specifiek geval (bidden) begint over "zinvol" komt je ten lange leste onvermijdelijk uit op "resultaatgebonden".
Ik denk dat dit voor een groot stuk zeer zeker waar is. Maar omdat er twijfel is, zou men zich de vraag kunnen stellen: wat is bidden eigenlijk? Wat verstaat men onder bidden? Kan men zinvol bidden zonder daarom een resultaat te verhopen? Bijvoorbeeld: men kan tot een opperwezen bidden omdat men blij is om op aarde te zijn, of omdat men gezegend is met degelijke en lieve kinderen?

Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2012 om 13:38.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2012, 13:42   #52
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen.

Het is reeds wetenschappelijk bewezen.

De omstreden Templeton Foundation heeft zich destijds behoorlijk in eigen voet geschoten.

Bron volledig artikel : http://skepp.be/artikels/pseudo-wete...gebed-genezing

-----------------

Noot aan moderatie : op gedeeltelijke en/of gehele overname van artikelen van Skepp berust géén copyright, mits bronvermelding.
Het lijkt me wel een kunstmatig bidden in dit onderzoek. Vermits de 'bidders' het vezoek kregen zus en zo te bidden. Een gebed is eerder spontaan, komt het uit het hart en gebeurt niet op commando. Tenminste toch niet in die mate zoals in het onderzoek.
Oud 6 maart 2012, 13:46   #53
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Dat gelovigen er waarschijnlijk een boost geluk van krijgen ontkent niemand, maar als iemand claimt dat er een kracht van uitgaat die effecten heeft op andere personen dan kan dit onderzocht worden.

Door treurig te lamenteren dat de wetenschap de magie uit het leven haalt komen we nergens.
Ik kan toch ook bidden (een dankgebed) omdat ik een goede gezondheid heb gekregen. Dus hier heeft het bidden niet op het oog iets te krijgen, maar er wordt gebeden voor iets wat er gekregen werd zonder dat het in gebeden ernaar werd gevraagd.

Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2012 om 13:46.
Oud 6 maart 2012, 13:52   #54
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het lijkt me wel een kunstmatig bidden in dit onderzoek. Vermits de 'bidders' het vezoek kregen zus en zo te bidden. Een gebed is eerder spontaan, komt het uit het hart en gebeurt niet op commando. Tenminste toch niet in die mate zoals in het onderzoek.
Dus jij zegt hier dat uit die 3 parochies geen enkele persoon oprecht gevraagd heeft of god kon helpen bij het herstel van hartpatiënten?

Zeer cynisch.
Oud 6 maart 2012, 13:54   #55
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik kan toch ook bidden (een dankgebed) omdat ik een goede gezondheid heb gekregen. Dus hier heeft het bidden niet op het oog iets te krijgen, maar er wordt gebeden voor iets wat er gekregen werd zonder dat het in gebeden ernaar werd gevraagd.
True, maar ook hier kan je als gelovige iets uithalen, bijvoorbeeld relaxatie door meditatie. Of je doet een dankgebed in de hoop dat er nog meer goede dingen jouw kant op komen.
Oud 6 maart 2012, 13:56   #56
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Iets heeft enkel "zin" in jullie ogen als het een niet-emotioneel gebonden resultaat heeft. Goed, dat is dan jullie mening.
Oud 6 maart 2012, 13:58   #57
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Iets heeft enkel "zin" in jullie ogen als het een niet-emotioneel gebonden resultaat heeft. Goed, dat is dan jullie mening.
Als je mijn 2de zin had gelezen dan had je gezien dat wat jij daar schrijft een grove leugen is.

Selectief quoten, leuk is dat.
Oud 6 maart 2012, 14:03   #58
system
Banneling

Standaard

Citaat:
True, maar ook hier kan je als gelovige iets uithalen, bijvoorbeeld relaxatie door meditatie. Of je doet een dankgebed in de hoop dat er nog meer goede dingen jouw kant op komen.
Is dit een gebed volgens u?

"Creator of heaven and earth,
You are me,
I am you
."

(Navajo)

En zo ja, welke zin heeft dit gebed dan?

Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2012 om 14:05.
Oud 6 maart 2012, 14:07   #59
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je kunt slechts zinvol bidden als je in de eerste plaats ervan overtuigd bent dat Diegene tot wie je jezelf richt bestaat. Zoniet is het niet meer dan het reciteren van een of andere bezweringsformule.

Maar, er is meer. Bidden en meditatie staan dicht bij elkaar. Beiden vergen concentratie. Als je daarvan overtuigd bent kom je vanzelf tot de vaststelling dat bidden eigenlijk heel wat meer is dan het kinderlijke "iets vragen aan God". Bidden is ook en vooral luisteren, overwegen. Nogal wat Christenen hebben dat een beetje uit het oog verloren. Het is niet zonder reden dat het kerngebed van het Judaïsme, het Shema, aanvangt met "Hoor Israël ...". De laatste jaren is onder Christenen (weliswaar nog steeds in beperkte mate) de belangstelling gegroeid voor de Psalmen. Maar het lezen (en soms zingen) van Psalmen werd doorgaans beschouwd als iets dat uitsluitend was gereserveerd voor kloosterlingen en priesters. Bij de Joden is het altijd anders geweest. Reeds van in de Oudheid werd bij hen het lezen en overdenken van Psalmen beschouwd als "bidden". Hetzelfde geldt overigens voor het dagelijks lezen en bestuderen van stukken (de Parsha's) uit de Thora. Voor het Judaïsme is bidden in de eerste plaats "luisteren en begrijpen". Vandaar dat bv. het uit het hoofd kunnen citeren van Psalmen bij hen iets heel gewoons is. Een mooi voorbeeld daarvan is rabbi Jeshua (Jezus) die tijdens zijn proces antwoordde met verzen uit de Psalmen dat eveneens deed toen hij in zijn doodsstrijd God aanriep.
En mogen we weten wat u haalt uit uw gebeden en wat u ertoe aanzet te bidden?
Oud 6 maart 2012, 14:07   #60
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Is dit een gebed volgens u?

"Creator of heaven and earth,
You are me,
I am you
."

(Navajo)

En zo ja, welke zin heeft dit gebed dan?
Kan een gebed zijn, over de zin kan ik niets zeggen. Wanneer werd dit gebruikt? Op welke tijdstippen en door welke personen?

Was het een mantra voor de jacht? Dan kan het ervoor zorgen dat de jager meer geconcentreerd is op zijn prooi (weeral een vorm van meditatie dan).

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be