![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Banneling
|
![]() Soms vraag ik me af waarom (bepaalde) vrouwen nog kinderen wensen?
Tijd voor de opvoeding hebben ze niet meer of wensen ze niet meer te hebben omdat dit nefast kan zijn voor hun carrière. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Soms vraag ik me wel af of 'de' vrouw wel zo veel gelukkiger geworden is... Gescheiden en daardoor vele vrouwen levend in armoede (of op de grens), enz. enz. Egoïstischer zijn ze (toch vele) wel geworden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Parlementslid
|
![]() Die uitgebreide identiteit spreek ik niet tegen, integendeel zelfs, die moedig ik aan. Ik doelde eerder op het feit dat er in het geval van kinderen compromissen moeten gemaakt worden die de vrouw misschien terug in de ouderwetse en "traditionele" identiteit plaatst, daar kan men niet rond. Hoewel ik ook vind dat de beslissing van welke ouder blijft thuis en welke blijft werken tegenwoordig beter op financieel vlak gemaakt kan worden
![]() |
#46 |
Parlementslid
|
![]() Ik zie het opvoeden van een kind niet als het uitvoeren van rottaakjes, nee.
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Klinkt primitief en dat is het ook, hoewel in onze moderne maatschappij dit misschien niet meer helemaal van toepassing is.
![]() |
![]() |
#50 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
4. oftewel worden mannen meer betaald omdat men van mannen verwacht dat ze meer (steeds) beschikbaar zijn. 5. oftewel worden mannen meer betaald omdat men liever een man in dienst neemt o.a. omdat men verwacht dat mannen meer beschikbaar zullen zijn. Citaat:
Dat komt vooral uit de hoek die nog vastzit in het klassieke rollenpatroon. Het blijft een vicieuze cirkel. Op de werkvloer verwacht men dat mannen meer beschikbaar zijn, en bijgevolg wordt het minder aanvaard dat ze deeltijds werken, daardoor gaan mannen minder dikwijls deeltijds werken, wat die verwachting bevestigt,.... Of je nu werkt als verpleegkundige of als IT-er, er full-time of deeltijds werken is puur een kwestie van organisatie. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Neen.
Bij punt 4 staat er een prestatie tegenover (meer beschikbaar zijn) Bij punt 5 is het eerder een kwestie van vraag en aanbod. Citaat:
De zorg-beroepen bijvoorbeeld, kassierster, leerkracht, poetsvrouw,.... Ik vind ook dat vrouwen en mannen even bekwaam zijn om eender welk beroep uit te oefenen, maar in de praktijk zijn er nog altijd mannen- en vrouwenberoepen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Parlementslid
|
![]() Ik denk dat we het daar wel over eens zijn, de gemiddelde Belgische vrouw is enorm veel beter af dan de de gemiddelde Afghaanse vrouw. Hoe dan ook is hier de vrouwenemancipatie nog niet helemaal wat het moet zijn, toch?
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat je breder mag kijken dan fin vlak, wie wil het liefst werken? Wie heeft werk het meest nodig en kunnen beide ouders kiezen voor parttime? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moeder aan de haard met 8 of meer kinderen aan de schort, volledig alleen verantwoordelijk voor het huishouden. Probeer u enkel maar het wasgoed van zo'n gezin voor te stellen en denk eraan dat wasmachines en droogkasten, zelfs droogzwierders nog niet bestonden! Koken was een hels karwei voor zo'n bende, microgolfovens waren er ook nog niet! En dit met weinig geld want vader was baas over de portemonnaie ... In de beginjaren van het kindergeld werd dit overigens aan de man gegeven, niet aan de vrouw. Ik heb het hier nog ooit geschreven, een reactie van mijn moeder op mijn echtscheiding : nu zijn er veel echtscheidingen, vroeger waren er veel slechte huwelijken ... En mannen zijn altijd egoïstisch geweest, tja nu hebben ze het er moeilijk mee dat vrouwen ook egoïstisch (durven) zijn.
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als negationisme kan dat wel tellen! Dat is niet wat Zenit schreef, hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |