![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Merk op dat The Economist vóór Fukushima een heel andere attitude had ten aanzien van kernenergie Merk op dat het artikel in The Economist iets genuanceerder is dan een blind pamflet tegen kernenergie. Het loont trouwens de moeite het ganse dossier te lezen, getiteld "The dream that failed" Dat gaat over meer dan enkel de veiligheid (maar is niet per se relevant voor deze discussie) Citaat:
leg uit?
![]() |
![]() |
#42 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waarom horen we dan niks over die afgebrande raffinaderijen, die leeggespoelde waterzuiveringsstations, allemaal milieurampen die erbij gekomen zijn. En met waarschijnlijk even verstrekkende gevolgen. De veiligheidsnormen zijn streng, en daar ben ik niet boos om. Maar als men weet dat er modernere ontwerpen zijn die inherent veiliger zijn. En dat die steevast afgeblokt worden door politici die eigenlijk niet meer willen dan meer stemmen, en als dat nu importkiesvee is, of de onwetende massa, maakt niet uit. Citaat:
De VRT journalist gebruikte steevast het woord vluchten waar evacuatie zou gebruikt zijn door neutrale verslaggevers.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 19 maart 2012 om 18:08. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Minister-President
|
![]() hahaha, te goed gewoon. Bedankt om het mij makkelijk te maken.
![]() |
#44 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Relevantie?
![]() |
![]() |
#45 |
Minister-President
|
![]() Ik daag jullie trouwens uit mijn standpunt in heel deze discussie eens proberen zelf samen te vatten.
![]() |
#46 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Probeer nu maar te begrijpen wat ik daarmee bedoel sfax
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat U alleen over de kosten?
![]() |
![]() |
#49 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
cfr. Patrick z'n post: Citaat:
één: de veiligheid is is niet "absoluut" (duh...) twee: om "adequate" veiligheid te garanderen zijn grote kosten nodig; dermate groot dat er steeds een overheid aan te pas moet komen. en eerlijk gezegd, het maakt niet uit of het "falen van de droom" politieke of technologische oorsprong heeft; het komt er gewoon niet uit. Nu, laten we dan een eerlijke discussie voeren (niet hier, maatschappelijk) over hoe de mensheid best voorziet in z'n energiebehoefte waarbij elkéén die ook maar een beetje kritiek heeft op kernernergie niet wordt afgedaan als een groene extremist. (Ik ben allesbehalve extremist en zeker niet zo groen als ik hier wordt afgeschilderd). ...is all I ask...
![]() |
![]() |
#50 |
Minister-President
|
![]() overigens, oprechte dank moeite te doen om te trachten mijn standpunt te begrijpen maddox
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfs met de nucleaire taksen en het geldversluizen naar Frankrijk erbij is kernenergie per Kwu de goedkoopste voor België. Dus dat deel van de droom is ook ingevuld. Milieuvriendelijkheid. Effe het CO2 verhaal negeren. Welke energieopwekking kan de taak properder doen en aan welke kost?
![]() |
![]() |
#52 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
enkele puntjes: 1. het is helder dat centrales die er nu staan uiteraard goedkope energie leveren; het zou dan ook idioot zijn die zomaar af te schakelen. 2. voor nieuwe centrales is dit veel minder duidelijk o.w.v. steeds stijgende investeringskost (zie artikel) 3. welke kosten zijn in rekening gebracht?; mogen de voortdurende kosten van Chernobyl toegewezen worden aan de sector, €/kWh? Voor zover ik begrijp draagt de gemeenschap die kosten. Ook voor decomissioning zijn er wel provisies, maar blijkbaar ook cost-overruns die dan weer publiek moeten bijgepast worden 4. milieu: voor CO2 is het inderdaad super; maar qua afval minder leuk natuurlijk (trouwens, zit de kost voor decenia/eeuwen veilig bewaren van afval in €/kWh kernenergie?, ik hoop van wel...) 5. veiligheid: daarover kan je dus discussieren. 5 incidenten per 14000 reactorjaren (blijkbaar) is aan de hoge kant van de verwachte incidentie en al zeker meer dan gepropageerd werd. Punt is, ik weet het echt niet meer met kernenergie; ik heb samen met the rest of us Groen weggelachen met hun doemtheorieën; jullie vinden misschien van niet maar met Fukishma is echt wel zo'n theorie uitgekomen; ik achtte dat niet geloofwaardig, samen met een veiligheidsexpert blijkbaar...
![]() |
![]() |
#53 |
Banneling
|
![]() Het is gewoon kiezen tussen pest en cholera. Of zonder energie zitten, of met de eventualiteit van een mogelijke ramp.
In Japan hebben ze eenvoudigweg brute pech gehad op een manier die niemand voor mogelijk hield. Iedereen is nu maatregelen aan het nemen om dat soort scenario's ook te voorkomen en dan komt er waarschijnlijk weer iets dat men niet voor mogelijk gehouden heeft en toch een ramp uitlokt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Je zit daar wel te lachen, maar eigenlijk snap je zelf niet zo goed waarom. Da's niet zo'n bijster goeie move eh/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ook heeft de stijgende grondstoffenprijs invloed, maar die is even hard voor de conventionele centrales. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het door de groene verkrachtte MYRRHA project is een voorbeeld van dit soort van projecten. Dan is er gewoon geen hoog radioactief kernafval meer. Citaat:
Helaas is de RMBK reactor een buiten categorieetje. Geen afscherming, met een inherent onstabiel type. Het is eigenlijk verbazingwekkend dat er niet meer RMBK's zijn opgerookt. Dus, TMI en de 3 Fukushima's tellen in dat plaatje. En zelfs met Tjernobyl erbij blijft kernenergie per Kwu kwa aantal "doden", de beste koop. Citaat:
In't Engels is er een prachtuitdrukking. " You can try to make something foolproof, but mother nature will create a better fool then." Ik durf ervoor wedden, als we een kerncentrale bouwen die aardbevingsproof is, tegen overspoeling bestand, terreuraanslagenvrij, dat moeder natuur er wel een komeet in gaat flikkeren.
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Toch eens gaan zien of Belmans, d'Haeseleer en co dat nog geven en welke combinaties mogelijk zijn voor parttime/distance learning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Brute pech? I don't think so. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik gruwel echt van de totale onzin die er in onze kranten en tijdschriften komt onder de noemer "wetenschap".
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Alle dammen voor waterkracht onmiddelijk slopen (171.000 doden, 11 miljoen ontheemden bij één enkel incident, de Banqiao Dam) Alle steenkoolmijnen onmiddelijk sluiten (15.000 doden per jaar, radioactieve asse, fijn stof, ...). Citaat:
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |