![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En ook al is een bijsluiter te ingewikkeld, heb je liever dat men maar de helft van de neveneffecten, waarschuwingen en toepassingen vermeldt, opdat het wat vlotter zou lezen ? Het lettertype en de algehele lay-out kan wat overzichtelijker, dat is waar, maar los daar van scheelt er niets met de gemiddelde bijsluiter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ik vind het een schande dat men dergelijke bijsluiters ter beschikking van de 'klant' durft te stellen. Laatst gewijzigd door fantoom : 25 maart 2012 om 19:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Burgemeester
|
![]() Ik lees de bijsluiter altijd en het lijkt me dat alle medicijnen dezelfde bijwerkingen hebben. Namelijk zo goed als alle bijwerkingen die mogelijk zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Ooww ?? Andere oplossignen aub ?? Citaat:
of .... jebent in eeenland (bezoek/verlof) , en spreeekt huntaal nie , en en op bijisluitre staat geen taalop die jij spreekt !! wat dan ??
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
|
![]() een geluk dat er maar verplicht 3 talen op moet staan
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin “Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie het al voor me dat een 80-jarige dosisberekeningen zit uit te voeren om te kijken of de dosis die de arts voorschreef wel steekhoudt. Bijsluiters zijn gewoon geschreven op maat van hoger opgeleiden met intacte cognitieve vermogens. En probeer maar eens aandachtig een bijsluiter te lezen als je 40 graden koorts hebt, bijvoorbeeld. Ik zie het nogaltijd voor me dat ik bij m'n oma kwam en haar gezellig een stuk oude kaas zag verorberen bovenop een klassieke MAO-remmer. Blijkbaar deed ze dat alle dagen. Het zal vast wel op de bijsluiter gestaan hebben dat dat geen goed idee is. Misschien had ze het zelfs ooit eens gelezen maar was ze het vergeten (beginnend dement). Maar wellicht niet, want ze kon eigenlijk helemaal niet goed lezen (je weet wel, niet lang naar school geweest, en nooit moeten lezen in haar 'carrière' als fabrieksarbeidster en huishoudhulpje). Misschien is het een idee om de belangrijkste zaken (maximumdosering en onverenigbaarheden) iets duidelijker op de bijsluiter te vermelden. Dat je van mening bent dat slechtzienden maar 'een goeie bril' moeten aanschaffen om die minuscule letters te kunnen zien, toont dat je ofwel geen flauw idee hebt van wat slechtziendheid precies is, ofwel dat je geen greintje sympathie kunt opbrengen voor die mensen.
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
http://pilteam.com/producenten/conte...=37&pnav=;130; verder helpt het natuurlijk niet dat de volledige bijsluiter verplicht in de 3 landstalen in dat doosje moet zitten. En als er toch problemen zijn met het lezen van de bijsluiter, de apotheker kan gemakkelijk de bijsluiter als pdf afhalen van de FAGG-website, afprinten, en meegeven aan de patient. Bvb. En aangezien de apotheker zich toch graag positioneert als zorgverstrekker, vraag advies aan hem/haar. Daar dienen ze toch voor, als ge ze moet geloven tenminste
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin “Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.” Laatst gewijzigd door morte-vivante : 25 maart 2012 om 21:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
Dat wist ik allemaal al lang, en niemand discuteert daarover. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook artsen schieten gewoon tekort. Ik heb ooit een voorschrift gekregen voor een medicament dat ik niet samen mocht nemen met een medicament dat die arts me eerder had voorgeschreven. Hij vond het niet nodig me dat te melden. Gelukkig lees ik WEL de bijsluiter. Na telefonisch contact met die arts kreeg ik dan het antwoord dat ik het dan maar niet moest nemen. Klik, telefoon dicht. Nooit meer naar die arts geweest, natuurlijk. Er zijn genoeg studies die tonen dat het toch wel scheef zit met de leesbaarheid van de bijsluiters, ondanks de eisen die men daaraan stelt.
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Leesbaarheid gaat over veel meer dan lettertype en layout.
![]() |
#52 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door fantoom : 25 maart 2012 om 21:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
|
![]() Citaat:
Ook al omdat de interacties ingebouwd zitten in het softwareprogramma van de apotheek. Apothekers positioneren zichzelf graag naast artsen, als zorgverstrekker (met bijbehorende verloning). Het is de taak van de apotheker om de patient te informeren. OVer gezondheid in het algemeen, over pillen in het bijzonder. Daar worden ze, vnl door de staat, ruimschoots voor vergoed. Wat betreft je opmerking over bijsluiters. Eerst en vooral, een linkje naar wat studies is altijd mooi meegenomen. Nu, voor het verbeteren van de begrijpbaarheid Daar is geen simpele oplossing voor. Europa heeft al geprobeerd om de begrijpbaarheid van de bijsluiters bij te sturen. Firma's worden verplicht om daar mee bezig te zijn. De bijsluiter moet door een gemiddeld persoon begrepen kunnen worden. En alles staat of valt met die 'gemiddeld persoon'.
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin “Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals je allicht weet heb ik nog met gehandicapten gewerkt, oa. met mensen met een mentale handicap (zwakbegaafdheid, lichte mentale handicap). Die kwamen dan naar mij, één van de dingen die we deden was de medicatie oplijsten die ze namen. Velen onder hen konden niet eens zeggen wat ze precies namen, laat staan waarom ze het nemen. Je vraagt dan maar om al hun medicatie mee te brengen. Ik heb er telkens redelijk wat tijd ingestoken om die mensen uit te leggen wat ze eigenlijk nemen. Die bijsluiter is gewoon chinees voor die mensen - een jommeke lezen gaat nog, maar een bijsluiter?? Met al die moeilijke termen? Onmogelijk. Dat zijn mensen die wel gaan werken, die op café gaan, die naar de dokter gaan en medicatie voorgeschreven krijgen, die gaan halen bij de apotheker, de hoeveelheid nemen die de apotheker op het doosje heeft geschreven (met enig geluk), en voor de rest van niks weten. Vaak hebben ze geen begeleiders die dat voor hen uitzoeken. Ook zij moeten op één of andere manier te weten komen waarop ze moeten letten als ze medicatie nemen. Hen afhankelijk maken van een voor hen onleesbare bijsluiter is gewoon not done. Trouwens ook bij die mensen onverenigbaarheden gevonden (bijv. iemand die een NSAID nam samen met een medicament waarvan op de bijsluiter stond dat die niet mag gecombineerd worden met een NSAID). Sommige artsen schrijven en schrijven ook maar. Ooit eens de medicatiedoos gezien van zo'n cliënt - een schoendoos die bomvol doosjes medicatie zat, alles op voorschrift. :s En dan schrikken dat iemand zich niet lekker voelt (maar iedere keer als ze dat zei tegen de dokter kreeg ze een doosje bij). Heb die gewoon aangeraden een andere huisdokter te nemen, en samen met die nieuwe eens die medicatiedoos te bekijken. Derna nam ze nog 2 soorten medicamenten...
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ga me niet bezighouden met onderzoeklinkjes voor jou of eender wie op te zoeken, die tijd is voorbij. Vroeger genoeg gedaan op dit forum, zelfs met samenvatting van het artikel, en uiteindelijk wordt dat toch genegeerd.
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij mij , papier , grooot of kleine lettters = NJET !! http://www.metronieuws.nl/gezondheid/geen-enkele-slechtziende-ziet-hetzelfde/SrZjhE!F0riSWNdOJiew http://www.visio.org/Kennis-Expertis...sion-simulator http://www.gezond24.nl/video/bekijk/...rkse-bibi1.htm http://vimeo.com/38692686 Intrenet = eeen oplossnig voo mij , of iemand alles vooorlezen ![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) Laatst gewijzigd door cookie monster : 25 maart 2012 om 22:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ikzelf ben en blijf fan natuurlijk. ![]()
![]() |
![]() |