Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2012, 11:19   #41
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Turkije heeft een goede economie, een redelijk stabiele democratie met vrije verkiezingen, doet het beter dan Italië op vlak van corruptie, heeft minder armoede dan Griekenland of Spanje.

Wat mensenrechten betreft staat het een trapje lager dan de laatst bijgekomen lidstaten, maar op vergelijkbare voet met de te popelen nieuwkomers (Montenegro, Bosnië, ...).
Ja, een zeer goede economie. De Turken in Duitsland zenden al heel lang geld naar Turkije. Er is ook het toerisme. Als je in een land wilt zijn zonder het land echt te kennen, is Turkije het land bij uitstek.

Wat de menserechten betreft, heb ik het over een journalist die achter de tralies vloog omdat hij kritisch was tgo de actie van Turkije in Armenië in het verleden. En natuurlijk over de behandeling van een ethnische minderheid : de Koerden.
Mijn norm om toe te treden tot de EU voor Turkije is: een bocht van 180° nemen tgo de Koerden (zij hebben geen staat en zijn verdeeld van oudsher over vier landen). Vrije meningsuiting. Een fastoenlijke aanpak van ere-moorden.

De scheiding tussen staat en religie is ondertussen een oud gegeven. Persoonlijk steun ik daar niet te erg op in mijn analyse. Volgens mij is er een proces bezig waar die scheiding tussen staat en religie ondermijnd wordt. Kan je dat weerleggen? Ik wil altijd aan mogelijkheden de benefit of the doubt geven, maar wat Turkije betreft doe ik dat niet.

Kortom, als ik in een of ander referendum zou mogen stemmen voor of tegen toetreding van Turkije tot de E.U., dan zou ik njet stemmen. En ik trek voor een 'oké' minstens tien jaar bedenktijd uit.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 28 maart 2012 om 11:21.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2012, 11:21   #42
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Ik kan even niet volgen. Ik ga het opzoeken: een neergestort vliegtuig en twee ultra-conservatieve broers aan de macht. Hier met ik bijbenen. Dat 'gek voorstel' zal ik wel vinden. Geef me even de tijd.
Ik doel dus op stoten als dit:

http://www.guardian.co.uk/world/2007...ools.gayrights
http://www.lifenews.com/2011/07/19/p...rnational-law/
Oud 28 maart 2012, 11:25   #43
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Ja, een zeer goede economie. De Turken in Duitsland zenden al heel lang geld naar Turkije. Er is ook het toerisme. Als je in een land wilt zijn zonder het land echt te kennen, is Turkije het land bij uitstek.
Bwah, dat kun je van vele landen zeggen en het is maar hoe je je vakantie inricht. Hoe dan ook: Turkije heeft écht wel een zeer goede, competitieve economie met een goede balans tussen industrie, diensten en vooral landbouw.

Citaat:
Wat de menserechten betreft, heb ik het over een journalist die achter de tralies vloog omdat hij kritisch was tgo de actie van Turkije in Armenië in het verleden. En natuurlijk over de behandeling van een ethnische minderheid : de Koerden.
Mijn norm om toe te treden tot de EU voor Turkije is: een bocht van 180° nemen tgo de Koerden (zij hebben geen staat en zijn verdeeld van oudsher over vier landen). Vrije meningsuiting. Een fastoenlijke aanpak van ere-moorden.
Akkoord.

Citaat:
De scheiding tussen staat en religie is ondertussen een oud gegeven. Persoonlijk steun ik daar niet te erg op in mijn analyse. Volgens mij is er een proces bezig waar die scheiding tussen staat en religie ondermijnd wordt. Kan je dat weerleggen? Ik wil altijd aan mogelijkheden de benefit of the doubt geven, maar wat Turkije betreft doe ik dat niet.
Neen, ik weerleg dat niet. Volgens mij is die scheiding ook zeer precair geworden. Daarom dat dit niet de moment is om de dialoog met Turkije te ondermijnen.

Citaat:
Kortom, als ik in een of ander referendum zou mogen stemmen voor of tegen toetreding van Turkije tot de E.U., dan zou ik njet stemmen. En ik trek voor een 'oké' minstens tien jaar bedenktijd uit.
Tien jaar lijkt me inderdaad een minimum. Toetreding is nu ook niet aan de orde, gelukkig.

Zo veel verschillen we niet van mening.

Laatst gewijzigd door lombas : 28 maart 2012 om 11:25.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2012, 12:19   #44
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Hartelijk dank voor de 'swift' opfrissing. Ik heb beiden gelezen.

Wat er staat in het eerste artikel, veroordeel ik. Maar ja, wie ben ik.

Nu ik hoop en vermoed dat er voldoende krachten in Europa actief zijn om excessen en daadwerkelijke verspreiding van die houding tegen te gaan, of op z'n minst een waardig tegengewicht te bieden. En homoseksuelen geaarde mensen kunnen rekenen op hetero-support. Niet fenomenaal maar toch.

In het tweede artikel gaat het over abortus. Ik ga iets heel cru zeggen en dat gaat niet alleen over dit artikel maar over het onderwerp zelf: zolang vrouwen in een ovewegende pariarchale infrastrucuur zitten, zal je abortussen bij de vleet hebben. Ik zie een verband.

In het extreme geval: Roemenië onder Ceauscescu. Ik ben het nog niet vergeten. En als je ziet hoe mannen in Zuid-Amerikaanse landen zes kinderen in de steek laten om een nieuwe nest te beginnen bij een jongere vrouw, nog eens vier erbij, en dan nog eens met de noorderzon verdwijnen om ergens nog eens... Het is schering en inslag.

Monotheïstische religies zijn patriarchaal geörienteerd. Met alle gevolgen vandien voor het territorium waar die zaken hoogtij hebben gevierd en opnieuw proberen om te scoren..Ik heb, toen mijn dochter van vijftien een vriendje kreeg haar meteen naar de dokter gestuurd voor de pil. Meteen. Potverdorie, heb ik kritiek gekregen van jan en alleman (in de familie o.a.) omdat ik dat deed.
En onder vier ogen heb ik tegen haar gezegd dat als er een accident zou gebeuren, het kind welkom zou zijn op mijn manier, en niet op de manier van een patriarchale infrastructuur ook al lijkt ze een scheiding van staat en religie te hebben of te beogen. Op mijn manier. En feministen kunnen van mijn part de pot op.

Het ging hier ivm het tweede artikel over abortus.

En laten we niet uit het oog verliezen dat monotheïsische godsdiensten gelinkt zijn aan macht, aan territorium, en dat beiden (katholicisme en islam) strategisch gezien belang hebben bij 'Ga en vermenigvuldig u'.

Een zwijgende hoeveelheid mensen denkt wereldwijd: 'Laten we gaan voor kwaliteit en niet voor quantiteit.'

Dank je voor je links. Ik blijf erover nadenken.

Levi-Strauss: 'La pensée sauvage' : 'Hoeveelheden en getallen'.'
Die term blijft me achtervolgen.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 28 maart 2012 om 12:23.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2012, 23:46   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke bisschop in België heeft niet de Belgische nationaliteit?

De meeste katholieke bisschoppen in Turkije hebben niet de Turkse nationaliteit. Evenmin hadden alle voorgangers van de huidige orthodoxe en Armeense bisschoppen dat trouwens (Athenagoras I bv.).
U schijnt het een en ander te "vergeten". Athenagoras had inderdaad de Amerikaanse nationaliteit. Toen de Fanar hem voordroeg bij de Turkse staat, zorgde dit voor een njet. Uiteindelijk heeft men toch doorgezet bij het patriarchaat, met alle gevolgen van dien. Niet alleen de theologische school werd gesloten, ook een aantal middelbare scholen van de orthodoxe Kerk. De bewegingsvrijheid van Athenagoras werd strikt beperkt. Enz. 'n Heel pakket pestmaatregelen werd op hem en de orthodoxe Kerk losgelaten voor de jaren die kwamen.

De huidige patriarch heeft wel de Turkse nationaliteit ten andere. De vorige ook.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2012, 23:50   #46
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U schijnt het een en ander te "vergeten". Athenagoras had inderdaad de Amerikaanse nationaliteit. Toen de Fanar hem voordroeg bij de Turkse staat, zorgde dit voor een njet. Uiteindelijk heeft men toch doorgezet bij het patriarchaat, met alle gevolgen van dien. Niet alleen de theologische school werd gesloten, ook een aantal middelbare scholen van de orthodoxe Kerk. De bewegingsvrijheid van Athenagoras werd strikt beperkt. Enz. 'n Heel pakket pestmaatregelen werd op hem en de orthodoxe Kerk losgelaten voor de jaren die kwamen.

De huidige patriarch heeft wel de Turkse nationaliteit ten andere. De vorige ook.
De huidige patriarch was echter evenmin goedgekeurd door de Turkse autoriteiten...
Oud 29 maart 2012, 00:05   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De huidige patriarch was echter evenmin goedgekeurd door de Turkse autoriteiten...
U probeert de discussie te verleggen. Eerder stelde u dat de huidige patriarch de Turkse nationaliteit niet zou bezitten.

Dat klopt niet. Bartholomeos is weldegelijk Turks staatsburger. Geboren in Turkije.
Oud 29 maart 2012, 06:54   #48
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U probeert de discussie te verleggen. Eerder stelde u dat de huidige patriarch de Turkse nationaliteit niet zou bezitten.

Dat klopt niet. Bartholomeos is weldegelijk Turks staatsburger. Geboren in Turkije.
Waar heb ik dat beweerd?
Oud 29 maart 2012, 11:17   #49
Red beret
Partijlid

Standaard

Citaat:
Toch wel. De Griekse minderheid wordt sedert jaar en dag gepest. Niet alleen omdat ze Griek zijn, ook omwille van hun orthodox geloof. Zo houdt de Turkse staat al vele tientallen jaren de theologische school van de orthodoxe Kerk op Halki gesloten. De orthodoxe christenen vragen echter met aandrang de heropening, iets wat hun echter volledig geweigerd wordt. Dit stelt een groot probleem, want op die manier kan de orthodoxe Kerk in Turkije geen priester meer vormen. Geen eigen priesters, betekent na verloop van tijd ook geen mogelijkheid meer om nog een orthodox patriarch te kiezen. Volgens de Turkse overheid moet die immers de Turkse nationaliteit hebben. Wat zei u ook alweer, bitter weinig problemen?

Ga eens praten met de Grieken...

Net zo ondervinden de Armeense christenen in Turkije ook allerlei problemen, iets minder tegenwoordig dan hun Griekse medegelovigen, maar niettemin nog steeds voelbaar.

En dan zwijg ik nog maar over de talrijke problemen waarmee de katholieke Kerk in Turkije geconfronteerd wordt. En heb ik ook nog niet over de Alewieten die in Turkije gedwongen naar soennitische moskeeën te gaan.

Enz.

En die turken in west tracie worden meer dan decenia lang griekse moslims genoemd en zij worden onderdrukt " griekenland is zogezegd de plaats waar democracie is uitgevonden". is dit jou visie. elke land mag turken en moslims onderdrukken. The reality is dat de orthodoxe griekse minderheid zonder problemen in Turkije kan leven zoals ook de andere...
Nu moeten we eerlijk zijn jou denk wijze is.Neem alle rechten van de turken af , laat iedereen zijn gang gaan en niet iedereen is gelijk aan de wet .Geef armenie miljarden euros schade vergoeding " voor wat iets nog niet eens wetenschappelijk is onderzocht" en stuk land. Geef koerden het oosten ook , geef de grieken Izmir ,europees gedeelte van Turkije en Istanbul onder internationaal gezag plaatsen.ben ik iets vergeten ah ja de assyrischiers ook vergoeden he.Maar als we zo bezig zijn kunnen we toch Attila de hun ook veroordelen.Want wij zijn tenslotte kleinkinderen van Attila en kunnen we ons verontschuldigen aan de kleinkinderen van de romeinen want die waren een rijk van vrede.Ale zeg het waren die Turken die indianen hebben uitgeroeid.En nog een bonus het waren de turken die de congolezen hebben gekoloniseerd.

ps: allevieten worden niet onderdrukt maar hoe kom je daarbij een paar koerdisch allevietse vrienden van je hebben dat wijsgemaakt zeker.
Nu kunnen we niet zeggen dat alles vlekkeloos verloopt in Turkije maar dan denk ik toch dat het overal in de wereld zo is.

Laatst gewijzigd door Red beret : 29 maart 2012 om 11:23.
Red beret is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 11:17   #50
Red beret
Partijlid

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Red beret : 29 maart 2012 om 11:19.
Oud 29 maart 2012, 11:28   #51
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Red beret Bekijk bericht
The reality is dat de orthodoxe griekse minderheid zonder problemen in Turkije kan leven zoals ook de andere ...
Leugens
Oud 29 maart 2012, 11:29   #52
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Keer terug naar je land.
Oud 29 maart 2012, 11:31   #53
Red beret
Partijlid

Standaard

Keer jij terug naar polen !!!
Oud 29 maart 2012, 22:17   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En die turken in west tracie worden meer dan decenia lang griekse moslims genoemd en zij worden onderdrukt " griekenland is zogezegd de plaats waar democracie is uitgevonden". is dit jou visie.
Beste vriend, we hebben het niet niet over Griekenland. Dus, wat komt u dan ermee aandraven?

Of vergoeilijken de fouten van de ene de misdaden van de andere in uw optiek?

Mij dus een raadsel wat u hier komt leuteren over Griekenland.
Oud 29 maart 2012, 22:19   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
The reality is dat de orthodoxe griekse minderheid zonder problemen in Turkije kan leven zoals ook de andere...
Dat is helemaal niet correct, en dat weet ik nu eventjes uit de meeste rechtstreekse bron die er is, nl. Volksgrieken die in Istanboel wonen en die ik al jaren ken. Dus, niet afkomen met uw leugens. Ik weet uit eerste hand wat de dagdagelijkse realiteit voor die mensen met zich meebrengt in Turkije. En dat is niet altijd lovend.
Oud 30 maart 2012, 10:43   #56
Red beret
Partijlid

Standaard

Citaat:
Beste vriend, we hebben het niet niet over Griekenland. Dus, wat komt u dan ermee aandraven?

Of vergoeilijken de fouten van de ene de misdaden van de andere in uw optiek?

Mij dus een raadsel wat u hier komt leuteren over Griekenland.

Mij een raadsel waarom jij Turken en Turkije aanvalt.Ik wel een vermoeden maar ben niet zeker.Misschien zijn we op één of ander manier verwant en dat je daarom telkens Turkije aanvalt.Misschien slechte ervaring met omgang met de Turken? Beste vriend ik weet wel dat we het niet over griekenland hebben maar als je alle berichten leest van deze onderwerp dan dan weet je toch dat er ook over iets anders word besproken.Trouwens waarom telkens zo bliksemsnel aanvallen als er wordt verteld over de misdaden tegen de Turken.Mij een raadsel maar ik denk toch dat er een paar zijn die blij zullen zijn als er geen enkel Turk meer overblijft.Als de Turken dan toch zo slecht zijn hoe komt het dan dat de griekse minderheid in duurste en mooiste plaatsen van Istanboel wonen.Ik zeg niet dat er nooit fouten zijn gebeurd in het verleden maar dat is toch in elke land zo.

Laatst gewijzigd door Red beret : 30 maart 2012 om 10:50.
Oud 30 maart 2012, 10:48   #57
Red beret
Partijlid

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal niet correct, en dat weet ik nu eventjes uit de meeste rechtstreekse bron die er is, nl. Volksgrieken die in Istanboel wonen en die ik al jaren ken. Dus, niet afkomen met uw leugens. Ik weet uit eerste hand wat de dagdagelijkse realiteit voor die mensen met zich meebrengt in Turkije. En dat is niet altijd lovend.
En ik ken volksTurken die in west-trachie wonen.Dus ik weet ook uit eerste hand wat de dagdagelijkse realiteit voor die mensen met zich meebrengt in griekenland.En dat is niet altijd lovend.

Laatst gewijzigd door Red beret : 30 maart 2012 om 10:51.
Oud 4 april 2012, 16:48   #58
marjan
Burgemeester

Standaard

Turkije was voorheen overwegend christelijk, maar werd door de imperialistische Ottomanen, met of zonder geweld, door onderdrukking, het onderwerpen van niet-moslims aan het disciminerend dhimmistatuut, geïslamiseerd. Op vele plaatsen kan men er de ruïnes bezoeken van christelijke gemeenten, de kerkvader Paulus is geboren in het Turkse Tarsus......
Het geïslamiseerde Turkije kent geen godsdienstvrijheid: enkel wie soennistisch moslim is en Turk is er een volwaardig burger, alle andere bevolkingsgroepen zijn er gediscrimineerde tweederangsburgers. Niet enkel de Koerden worden gediscrimineerd en onderdrukt, ook de alawieten (een gematigde strekking binnen de islam), evenals de resterende autochtone christenen. De oorspronkelijke christenen; Armeense, Griekse en Assyrische christenen werden eerder in de geschiedenis al vervolgd, vermoord, verdreven en de laatste autochtone Assyrische christenen verlaten het land op de vlucht voor de discriminaties en onderdrukking: er mogen geen kerken worden gebouwd, priesteropleiding is verboden, evangeliseren is verboden, bekering tot christen is verboden, christenen mogen geen bestuursfuncties uitoefenen...Evangelisering en bekering van een moslim tot een andere godsdienst zijn verboden. Een Turkse moslim die zich bekeert tot een andere religie, kan op basis van artikel 301 van de grondwet, worden vervolgd en veroordeeld.

Na een genocide op 1500 000 Armeense christenen en 500 000 Assyrische christenen, werden nog halverwege de jaren '90 in Turkije christelijke dorpen vernield: de bewoners kregen enkele uren de tijd om hun dorp te ontvluchten naar het buitenland (zie rapporten Amnesty International), waarna het dorp werd gebombardeerd: dit was onder meer het geval met het dorp Hasana (de oorspronkelijk inwoners wonen nu in Mechelen, hun verhaal kan je lezen in het boek 'Mechelen aan de Tigris, uitgeverij EPO) en Yaramis (wonen nu in Antwerpen-Noord).
De Nederlandse televisie toonde een reportage over de discriminatie van de alawieten: sinds de extreemrechtse AKP partij aan de macht is, verloren veel alawieten (10 % van de bevolking) hun baan, alawieten krijgen geen bestuursfuncties meer. Men vreest ook voor een grotere greep van de islamitische AKP partij op de seculiere vrijheden en verworvenheden.
marjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 17:01   #59
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marjan Bekijk bericht
Turkije was voorheen overwegend christelijk, maar werd door de imperialistische Ottomanen, met of zonder geweld, door onderdrukking, het onderwerpen van niet-moslims aan het disciminerend dhimmistatuut, geïslamiseerd.
Iets dat je over het christendom natuurlijk nooooooit zult kunnen zeggen?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be