![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zelfs al zou ik ervan overtuigd zijn dat ik 'betere' beslissingen zou nemen dan die mensen zelf zouden doen dan nog vind ik het onacceptabel om dan maar in hun plaats te gaan beslissen. En mbt geld begrijp ik uw redenering ook niet. Op fiat geld staat inderdaad geen echte klassieke limiet. Maar als je geld definieert zoals het eigenlijk zou moeten dan is het duidelijk dat dit wel degelijk een zeer gelimiteerd iets is. I.e. zodra geld effectief een waarde vertegenwoordigd is het absoluut niet oneindig. Neem bvb goud. Daar zit wel degelijk een echte waarde. I.e. het is schaars en er is heel wat werk nodig om het te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In een normale situatie gebeurt dit omdat die industrie vervangen wordt door iets beters en aldus er geen vraag meer is naar hun producten.
Dat is iets goeds. De industrie van de typemachines bestaat zo goed als niet meer. Dat is simpelweg het gevolg van het feit dat computers veel handiger zijn dan typemachines. Waren we beter af geweest door die industrie in gang te houden? I don't think so. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 3 april 2012 om 19:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welk voordeel zou jij eraan hebben om die dingen te doen die goed zijn voor anderen ? Als je dan al zo intelligent bent om te weten wat goed is voor anderen, zal je zeker weten wat goed is voor jezelf, en dat is niet noodzakelijk hetzelfde, he! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Enfin over het natuurlijk zijn daarvan. In principe wel ja. I.e. als de situatie nu eenmaal zo is dat het veruit het meest efficient is om de productie naar zo een land te verhuizen dan is dat natuurlijk. Doen die bedrijven het immers niet dan gaan ze simpelweg ten onder aan competitie met bedrijven die zich daar wel vestigen. Er is echter ook een stukje een onnatuurlijke kant aan omdat mijns insziens de grote verschillen voor een gedeelte ook onnatuurlijk zijn. In de zin dat ze voor een deel een gevolg zijn van ongelijke overheidsinterventie. (i.e. overheidsinterventie drijft de productie- en loonkost bij ons verhoudingsgewijs serieus op) Kan je verduidelijken wat je precies bedoelt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
1 theorie is de 'labor theory of value'. Daarin wordt gesteld dat waarde bepaald wordt door de productiekost. De waarde van goud bvb wordt dan bepaald door de totale kost om dat goud te maken. Persoonlijk geloof ik meer in de subjective theory of value. Grosso modo komt dat erop neer dat waarde een louter individueel begrip is. I.e. de waarde van een vishengel is waarschijnlijk veel groter voor wie op een onbewoond eiland zit dan voor wie in een stadscentrum woont. De waarde van goud hangt dan in die zin simpelweg af van de wensen van de mensen. De waarde die ik persoonlijk aan goud geef is in de eerste plaats omwille van mijn gebrek aan geloof in het fiat geld systeem. I.e. ik geef waarde aan goud omdat ik geloof dat het mijn koopkracht beter gaat beschermen. Voor andere mensen kan dat simpelweg uit speculatieve overwegingen zijn of omdat ze er bvb een juweel mee willen maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 4 april 2012 om 10:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() Volgens de oefening zijn er verschillende keuzes mogelijk, grosso modo zijn dat
1) je brengt die 900 mensen terug in het arbeidsproces om meer producten te maken (ic product X+1) 2) je verdeelt de arbeidstijd volgens de behoeften (voor de oefening nemen we aan dat product X deze behoeften bevredigd) Volgens de diverse reacties werd er gesteld dat product X niet voldoende zou zijn. Los van het feit dat men niet weet wat product X nu eigenlijk inhoudt, kon ook hier een alternatief geboden worden, zijnde 1) er zijn mensen die product X voldoende vinden 2) er zijn mensen die product X niet voldoende vinden Hierdoor ontstaat een tweedeling, mensen hebben dan een vrije keuze 1) productie in functie van product X, verdeeld naargelang de nodige arbeidstijd 2) productie van product X+1, arbeidstijd te verdelen naargelang de 'honger' Groep 2 is een deel van groep 1 maar hebben niet genoeg met product X. Groep 2 zou dan groep 1 met rust moeten laten, begrijp je? Laatst gewijzigd door MIS : 4 april 2012 om 10:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In die visie zou de vader die kan kiezen tussen het leven van zijn eigen kind redden en dat van 10 onbekenden aan de andere kant van de planeet voor die 10 onbekenden moeten kiezen. In die zin vind ik altruisme een te verwerpen filosofie en opgelegd altruisme nog veel erger. Citaat:
Citaat:
Voornamelijk omdat het voorbijgaat aan de menselijke natuur (u beseft zelf dat mensen niet vrijwillig volledig ten dienste van het collectief gaan handelen - dus wil u ze dwingen). Het probleem dat ik daarmee heb is tweeërlei. Ten eerste geloof ik dat de kuur erger is dan de kwaal. Ik geef een hogere waarde aan individuele vrijheid dan aan collectief opgelegde solidariteit. Ten tweede geloof ik niet dat het gaat werken. Mensen zullen zich niet laten dwingen. I.e. ze gaan hun eigen inspanningen minimaliseren gezien en het netto resultaat zal collectieve armoede zijn. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
1) je hebt geen vertrouwen in fiat geld 2) je wil dan terug naar goud Is de bron van je keuze niet gestoeld op een gebrek aan vertrouwen, en niet zozeer het fiat geld zelf? Anders gezegd, het systeem van fiatgeld is perfect op zichzelf, het misbruik is waar je op reageert, meen ik. Wat zou er dan zo structureel veranderen als je terug goud als waardemeter zou nemen? Langs de andere kant, je kan nergens een potje 'vertrouwen' kopen, dat heeft iets met de menselijke ontwikkeling te maken, denk ik. Laatst gewijzigd door MIS : 4 april 2012 om 10:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de "parameter" die ervoor zorgt dat een economische agent A verkiest (en dus zal handelen naar) over B, als we die "waarde" noemen, kan die waarde niks anders zijn dan de relatieve voorkeuren die die economische agent heeft voor A over B (dat is eigenlijk tautologisch). Ga nu stellen wat je wil, dat de "waarde van A" EIGENLIJK kleiner is dan die van B, dat heeft geen enkele invloed voor de modelisering van de beslissing van die economische agent. En het zijn die individuele voorkeuren en beslissingen die uiteindelijk het economische gebeuren uitmaken (in gelijk welke context), vandaar dat het nogal wiedes is dat men in economische context die persoonlijke voorkeur moet kiezen als de definitie van "waarde". Ook al is men er intiem van overtuigd dat al die mensen "mis" zijn, en "verkeerde" keuzes maken. Laatst gewijzigd door patrickve : 4 april 2012 om 11:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is moeilijk voor veel mensen om de switch te maken aangezien de meesten van ons geen herinnering hebben aan een compleet waardeloos worden van fiat geld. Maar dat neemt niet weg dat het historisch bekeken een zekerheid is dat alle fiat munten vroeg of laat compleet waardeloos worden. En als je daar dan nog eens bijbedenkt dat de westerse wereld met een onbetaalbaar sociaal-economisch-overheidssysteem zit en geleid wordt door mensen van wie ik in het midden houdt of ik ze veelal als incompetent dan wel als narcissistische sociopathen moet omschrijven... En het verschil tussen een goudstandaard en fiat geld is gigantisch. Ten eerste is er de aard van het beestje. Goud is spontaan overgebleven als monetaire standaard. I.e. goud- (en zilver) werden de basis van het monetaire systeem omdat mensen dit de beste vorm van geld vonden. Fiat geld wordt van bovenaf opgelegd. I.e; het vertrouwen in fiat geld hangt nauw samen met het vertrouwen in de instantie dat dat geld beheert en de intenties en kwaliteit van deze instantie. Vertrouwen in goud is gebaseerd op de wetenschap dat het wereldwijd door alle culturen als iets waardevols bekeken werd en word en dat dit zo zal blijven behoudens een enorme plotse toename van de wereldwijde goudproductie die erg onwaarschijnlijk is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik denk dat altruisme an sich een onmenselijke filosofie is. Het is een filosofie van zelfopoffering en zelfontkenning. Wie consequent altruistisch leeft moet constant zijn eigen belangen op de allerlaatste plaats zetten. Dat is simpelweg onmenselijk en heeft héél véél weg van bvb het katholiek aangepraat schuldbesef of de niettigheid van het eigen bestaan ivgm Mohammed in de Islam. I.e. het is een filosofie die er vooral op gericht is om mensen met een constant schuldbesef op te zadelen over hoe 'slecht' ze wel niet zijn. En dat lukt volledig want een mens is nu eenmaal niet altruistisch dus zondigt hij/zij daar spontaan constant tegen. (Zelfs zelfuitgeroepen altruisten als onze vriend Robinus zijn dat niet. Ongeacht van hoeveel hij nu de medemens al niet denkt te helpen, hij zou zeker meer kunnen doen. Hoeveel kinderen zijn er al niet omgekomen van de honger omdat Robinus op het internet zat terwijl hij evengoed geld voor hongerige kinderen in Afrika had kunnen inzamelen?) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Daarvoor moet je natuurlijk DOEN ALSOF je zelf ook het grootste toonbeeld van altruisme bent. Je kan dat het gemakkelijkste doen door met middelen van anderen "arme sukkelaars" te helpen: op die manier "toon" je je interesse in de andere sukkelaar, en "zet je tevens" die lelijke egoisten aan tot altruistisch gedrag. Er zijn er zelfs die helemaal in die rol opgaan ![]() |
|
![]() |
![]() |