Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 april 2012, 00:34   #41
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
dan lekkerstoer doen en de bedrijven oproepen niet te betalen ???
bedrijven hebben al bedankt

dus mijnheer gaat eens uitleggen hoe je u moet gedragen
Dank zij Vandelanotte maakt de Belgische staat daarmee kans aansprakelijk te worden gesteld voor verliezen van de elektriciteitsmaatschappijen als gevolg van wanbetaling. Vandelanotte zou beter eens een bekwame advocaat raadplegen voor hij domme dingen zegt, 't is er aan te zien waar hij rechten gestudeerd heeft
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 06:33   #42
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
dan lekkerstoer doen en de bedrijven oproepen niet te betalen ???
bedrijven hebben al bedankt

dus mijnheer gaat eens uitleggen hoe je u moet gedragen
als we nu eens collectief weigerden belastingen betaalden aan clojo's die geen deftige wet in mekaar kunnen klutsen.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 7 april 2012 om 06:44.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 08:18   #43
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het ziet ernaar uit dat die wet "gerepareerd" zal moeten worden...zoals menige wet in dit Koninkrijk.De eerste horde,eigenlijk een simpel gegeven "de leveranciers verhogen hun prijzen terwijl de politiekers beweerden dat dit niet kon",en zie,dat prutswetje struikelt al .Advokaten van de energieleveranciers hebben ongetwijfeld al hun strijd-toga aan

Ik begrijp overigens niet wat onze volksvertegenwoordigers allemaal uitrichten, dat dergelijk gewauwel daar KAN passeren.

Laatst gewijzigd door kelt : 7 april 2012 om 08:20.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 08:24   #44
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Dank zij Vandelanotte maakt de Belgische staat daarmee kans aansprakelijk te worden gesteld voor verliezen van de elektriciteitsmaatschappijen als gevolg van wanbetaling. Vandelanotte zou beter eens een bekwame advocaat raadplegen voor hij domme dingen zegt, 't is er aan te zien waar hij rechten gestudeerd heeft
Zolang jij niet wil, kan of durft te zeggen wat jouw academische achtergrond heb jij niet het recht die van andere te beschimpen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 08:24   #45
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
VDL is parlementair onschendbaar.
Aansprakelijkheid v.d. Belgische staat ?????????????????????????

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 09:48   #46
born2bewild
Banneling

Standaard

het is en blijft een klungelaar en een eeuuuhhh iemand die de waarheid niet vertelt
daar is gelukkig iedereen het over eens

Laatst gewijzigd door born2bewild : 7 april 2012 om 09:52.
Oud 7 april 2012, 10:54   #47
born2bewild
Banneling

Standaard

ik heb het nogal gezegd, als het op competentie en ethiek aankomt gaat mijn stem naar electrabel en niet naar den baard
weliswaar met de wasknijper op de neus
Oud 7 april 2012, 11:00   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Toch raar dat ik hier nergens een post lees over Lampiris de enige (kleine) leverancier die de uitzondering maakt en niet verhoogd met de rest van de bende.

Leverancier Lampiris is vanuit zetel Luik (ook St-Truiden), leveren (nog) amper 6 % voor de Be-markt.

Gelukkig ben ik sinds begin 2009 daar geland, dit was mijn derde wissel totnutoe en deze keer blijkbaar de goede.

Want de vorige grotere spelers (Nuon, Luminus) lokten maar met éénjarige gunstige formules en het jaar erna waart ge de klos.

Lampiris was in 2008 al de goedkoopste op de gasmarkt volgens berekening Vreg.be. Nu is ze zowat bij de top 3 (enkel prijs):
http://www.vreg.be/doe-de-v-test
Voor electriciteit ben ik bij Ecopower.

In hbvl.be zal wel iets staan denk ik... neen toch niet direct, enkel in de live krant.

Lampiris is trouwens ook uit de Febeg gestapt, ze weten waarom:
Citaat:
http://www.hbvl.be/nieuws/economie/a...federatie.aspx
17/08/'11 Economie Lampiris is uit de sectorfederatie Febeg gestapt. De Luikse verkoper van gas en elektriciteit is het niet eens met de standpunten van de Federatie van de Belgische Elektriciteits- en Gasbedrijven. Die verdedigt te veel de belangen van de grootste twee spelers in de sector, zegt hij.

Lampiris zegt nu plannen te smeden voor een nieuwe federatie. Andere leden van Febeg hebben te kennen gegeven dat zij dit initiatief genegen zijn, zegt het bedrijf.
En Lampiris heeft ondertussen een licentie voor de Franse markt:
http://www.hbvl.be/nieuws/economie/a...frankrijk.aspx

Laatst gewijzigd door Micele : 7 april 2012 om 11:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 11:02   #49
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Toch raar dat ik hier nergens een post lees over Lampiris de enige (kleine) leverancier die de uitzondering maakt en niet verhoogd met de rest van de bende.

Leverancier Lampiris is vanuit zetel Luik (ook St-Truiden), leveren (nog) amper 6 % voor de Be-markt.

Gelukkig ben ik sinds begin 2009 daar geland, dit was mijn derde wissel totnutoe en deze keer blijkbaar de goede.

Want de vorige grotere spelers (Nuon, Luminus Budget) lokten maar met éénjarige formules en het jaar erna waart ge de klos.

Lampiris was in 2008 al de goedkoopste op de gasmarkt volgens berekening Vreg.be. Nu is ze zowat bij de top 3 (enkel prijs):
http://www.vreg.be/doe-de-v-test

In hbvl.be zal wel iets staan denk ik... neen toch niet direct, enkel in de live krant.

Lampiris is trouwens ook uit de Febeg gestapt, ze weten waarom:
http://www.hbvl.be/nieuws/economie/a...federatie.aspx
17/08/'11 Economie Lampiris is uit de sectorfederatie Febeg gestapt. De Luikse verkoper van gas en elektriciteit is het niet eens met de standpunten van de Federatie van de Belgische Elektriciteits- en Gasbedrijven. Die verdedigt te veel de belangen van de grootste twee spelers in de sector, zegt hij.

Lampiris zegt nu plannen te smeden voor een nieuwe federatie. Andere leden van Febeg hebben te kennen gegeven dat zij dit initiatief genegen zijn, zegt het bedrijf.

En Lampiris heeft ondertussen een licentie voor de Franse markt:
http://www.hbvl.be/nieuws/economie/a...frankrijk.aspx
Inderdaad Micele,
Ik begrijp ook niet waarom er nog zo veel mensen Electrabel als leverancier hebben...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 11:11   #50
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Inderdaad Micele,
Ik begrijp ook niet waarom er nog zo veel mensen Electrabel als leverancier hebben...
Idd, onbegrijpelijk. Bij electriciteit heb ik toevallig ook al de derde en goede leverancier (derde keer goede keer luidt zo´n spreuk)

Iedereen staat het toch vrij zijn contract op te zeggen en de vrije markt af te schuimen.

btw, ondertussen online toch 1 "positief zinnetje " gevonden
Citaat:
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120406_018
... Zij blijven immers overtuigd dat hun lezing van de wet van 29 maart over de bevriezing van de energieprijzen de juiste is. Enkel Lampiris doet niet mee.

De tekst luidt: 'Vanaf 1 april 2012 tot en met uiterlijk 31 december 2012, is de opwaartse indexering van de variabele energieprijs voor de levering van elektriciteit en van aardgas, verboden, in zoverre deze de initiële grens overschrijdt die is vastgesteld op basis van de indexparameters van de leveranciers op 1 april 2012.'

De leveranciers verwijzen naar dat laatste stukje om te zeggen dat een aanpassing op 1 april dus nog toegestaan is.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 12:02   #51
Silverfields
Burgemeester

Silverfields's schermafbeelding

Standaard

Dus door den baard hebben we sneller een prijsverhoging gekregen. Hij had beter zijn mond gehouden dan aan populisme a la Stevaert! Maar aan de werkelijke oorzaak van de hoge energieprijs doen ze niks!
Silverfields is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 12:08   #52
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silverfields Bekijk bericht
Dus door den baard hebben we sneller een prijsverhoging gekregen. Hij had beter zijn mond gehouden dan aan populisme a la Stevaert! Maar aan de werkelijke oorzaak van de hoge energieprijs doen ze niks!
uiteraard niet.
ze zullen eens in hun eigen vet gaan snijden, dat ziet ge van hier
Oud 7 april 2012, 13:19   #53
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De essentie van het gasprijsverhaal is dat dit, in dit Koninkrijk, nog tot eind dit jaar gekoppeld is aan de aardolieprijzen....
Sedert de jaren tachtig vorige eeuw reeds is daar eigenlijk geen technische- en economisch te verantwoorden reden meer toe (het grote merendeel van het aardgas dat in West-Europa aangeleverd wordt is al lang geen restproduktje meer van de aardoliewinning)..maar er zijn zo van die landen waar besef van sommige zaken wat trager gaat...

Moesten de aardolieprijzen een continue dalende trend vertoond hebben sindsdien,dan zouden de energiebedrijven waarschijnlijk zelf wel de aardgasprijzen losgekoppeld hebben.
noot: de leegloop bij Electrabel en Luminus,wat de privé-verbruikers betreft,gaat ondertussen gewoon verder(er zijn steeds meer mensen die voor zichzelf leren reageren)...ik verwacht eigenlijk binnen het jaar serieuze sociale problemen bij de "customer solution" afdelingen van deze twee bedrijven..

Dat is wat de burger zelf kan doen met de gegeven middelen,niet wachten tot de clowns in Brussel weer eens een niet-bestaande maatregel opschrijven en dan doen alsof ze verontwaardigd zijn dat ze uitgelachen worden.

Laatst gewijzigd door kelt : 7 april 2012 om 13:27.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 14:00   #54
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De essentie van het gasprijsverhaal is dat dit, in dit Koninkrijk, nog tot eind dit jaar gekoppeld is aan de aardolieprijzen....
Sedert de jaren tachtig vorige eeuw reeds is daar eigenlijk geen technische- en economisch te verantwoorden reden meer toe (het grote merendeel van het aardgas dat in West-Europa aangeleverd wordt is al lang geen restproduktje meer van de aardoliewinning)..maar er zijn zo van die landen waar besef van sommige zaken wat trager gaat...

Moesten de aardolieprijzen een continue dalende trend vertoond hebben sindsdien,dan zouden de energiebedrijven waarschijnlijk zelf wel de aardgasprijzen losgekoppeld hebben.
noot: de leegloop bij Electrabel en Luminus,wat de privé-verbruikers betreft,gaat ondertussen gewoon verder(er zijn steeds meer mensen die voor zichzelf leren reageren)...ik verwacht eigenlijk binnen het jaar serieuze sociale problemen bij de "customer solution" afdelingen van deze twee bedrijven..

Dat is wat de burger zelf kan doen met de gegeven middelen,niet wachten tot de clowns in Brussel weer eens een niet-bestaande maatregel opschrijven en dan doen alsof ze verontwaardigd zijn dat ze uitgelachen worden.
Ik ben ook aangesloten bij Lampiris.
Zéér tevreden.
Om te starten moest ik hetzelfde maandelijks bedrag betalen als bij Electrabel.
Na 5 maanden kreeg ik een mooie cheque met terugbetaling van het teveel betaalde bedrag.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 14:08   #55
Silverfields
Burgemeester

Silverfields's schermafbeelding

Standaard

Elke vorm van overheidsingrijpen heeft ongewilde en vaak negatieve gevolgen. Voorbeeld, de koppeling van de prijs van gas met die van aardolie, het monopolie van de Franse energiebedrijven in België etc. Dit heeft allemaal niets meer te maken met een vrije markteconomie. Vrije markteconomie is iets waar onze regering ook blijkbaar niet voor staat. Nu dit de kiezers nog duidelijk maken!
Silverfields is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 16:15   #56
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd, onbegrijpelijk. Bij electriciteit heb ik toevallig ook al de derde en goede leverancier (derde keer goede keer luidt zo´n spreuk)

Iedereen staat het toch vrij zijn contract op te zeggen en de vrije markt af te schuimen.

btw, ondertussen online toch 1 "positief zinnetje " gevonden
ik ben niet veranderd, ik heb gewoon het tariefschema veranderd
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 16:40   #57
pegasus6869
Banneling

Standaard

Het word tijd dat WIJZELF eens op die ++ CEO'S HUN MUIL SLAAN ++wat een bende gemene DIEVEN zijn me dat daar aan de top ++ SMEERLAPPEN ++
pegasus6869 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 16:54   #58
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Suez en Electricité De France (oeps....Electrabel en Luminus) dachten in regel te zijn door vooraf,in het kader van hun (drie-)maandelijkse herziening van hun prijzen ,aan te kondigen dat ze gaan verhogen.
De wet houdt echter geen rekening met handelpraktijken van firma's(het zou er nog aan mankeren dat de wet naar electrabel geschreven wordt ).
Bijgevolg mogen er geen prijzen verhoogd worden vanaf 1 april (dat gaat in vanaf middernacht de laatste dag van maart)....Of dat eerder al dan niet aangekondigd was doet gewoon niks ter zake..

VDL staat dus heel sterk in zijn schoenen....Suez en EDF behoorden dat beter ingeschat te hebben
Suez en EDF hebben waarschijnlijk zeer juist ingeschat dat ze middels een oeverloze procedureslag het geld toch gaan binnenhalen.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 19:27   #59
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Suez en EDF hebben waarschijnlijk zeer juist ingeschat dat ze middels een oeverloze procedureslag het geld toch gaan binnenhalen.
Daar zal geen oeverloze procedureslag voor nodig zijn. De wet is immers klaar als een klontje.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door staatsblad
Vanaf 1 april 2012 tot en met uiterlijk 31 december 2012, is de opwaartse indexering van de variabele energieprijs voor de levering van elektriciteit en van aardgas, verboden, in zoverre deze de initiële grens overschrijdt die is vastgesteld op basis van de indexeringsparameters van de leveranciers op 1 april 2012 en in zoverre de commissie, op basis van de door de Koning vastgestelde criteria bedoeld in § 4bis van de artikelen 20bis van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt en 15/10bis van de wet van 12 april 1965 betreffende het vervoer van gasachtige produkten en andere door middel van leidingen, zoals ingevoegd bij de artikelen 29 en 82 en gewijzigd bij de artikelen 27 en 28 van de wet van 29 maart 2012 houdende diverse bepalingen (I), de indexeringsparameters voor een contracttype met variabele energieprijs niet heeft gevalideerd.
Daar staat heel duidelijk dat de initiële basis van de bevriezing die is van de prijzen die geldig waren op 1 April. En er staat ook heel duidelijk in dat de prijzen niet bevroren zijn tot eind van het jaar, maar op elk ogenblik kunnen aangepast worden van zodra er sprake is van een validering van bepaalde typecontracten. En dat kan dus effectief ook al vanaf 1 Juli zijn.

Johan Vandelanotte heeft zijn fout overigens impliciet al toegegeven door aan te geven dat er een reparatie-wet moet komen om zijn flater recht te zetten. En daarmee begeeft hij zich helemaal op juridisch glad ijs, want een herinterpretatie van een wet opleggen die in tegenstelling is met adviezen die door de CREG op papier gezet zijn op basis van de voorgestelde wet zal niet gemakkelijk overleven, zeker niet op Europees niveau.
Het zijn niet de producenten die de wet verkeerd geïnterpreteerd hebben, dat is een juridische fictie die VDL absoluut niet kan volhouden.
Oud 7 april 2012, 19:30   #60
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pegasus6869 Bekijk bericht
Het word tijd dat WIJZELF eens op die ++ CEO'S HUN MUIL SLAAN ++wat een bende gemene DIEVEN zijn me dat daar aan de top ++ SMEERLAPPEN ++
Ik denk dat je in de eerste plaats Johan Vandelanotte eens op zijn smoel moet slaan. Die man kan niet eens een wet opstellen, en dat is dan professor aan de rechtsfaculteit van de UG!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be