Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 8 april 2012, 11:00   #41
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune Bekijk bericht
@ mambo, u wil dus de tankstations boycotten. Dit helpt toch niet. Het grootste deel van de prijs/liter brandstof is TAKSEN EN ACCIJNZEN. De verschillende brandstofmerken kunnen hier niks aan veranderen. Het enigste wat ze kunnen is een 10 cent verschil tussen de goedkope en de dure merken. Thats it. Het is de regering die we moeten tot andere maatregelen dwingen. oa openbaar vervoer DAG EN NACHT, openbaar vervoer naar alle INDUSTRIETERREINEN. Eventueeel de steden zoals Antwerpen, Luik, Leuven, Gent, Charleroi via een metrosysteem met Brussel verbinden. Dit kost veel geld maar er is geld te vinden. Al eens gezien hoeveel geld we in Afghanistan, Beiroet, Libie gepompt hebben door het voeren van zinloze oorlogen. Voor al dat geld heb je al heel wat infrastructuur. Je kan ook volksleningen uitschrijven met bijna 0% intrest. Per schijf van 1000€ geef je aan de particuliere investeerders enkele treinbiljetten per jaar gratis. Ik denk dat veel mensen hun wagen zouden laten staan, naar een vertrekstation zouden rijden en van daaruit de metro naar brussel zouden nemen. In andere landen kan dit allemaal. We moeten gewoon als bevolking onze regeringen hier toe dwingen. Groene uitroeptekentjes waar zitten jullie, maar ja, jullie zijn meer bezig met asiel en migratie zeker?
Wel , ik heb niets tegen openbaar vervoer , maar het klopt langs geen kanten en er wordt niet aan verbetert .

Als je in Mechelen de bus neemt naar Antwerpen , rijd die eerst naar Boom en dan over rumst naar Duffel en dan pas naar antwerpen en ben je 2,5 uur onder weg .

Vroeger was alle werkgelegenheid in de grote centrum steden en kon je met de trein , en van het station te voet naar je werk . Nu liggen alle industrie tereinen en 80 % van de werkgelegenheid ver van het station weg en kost het je 2 uur extra per dag indien je met het openbaar vervoer wil gaan .

Wat ik niet begrijp is dat bedrijven zich niet beter organiseren inzake hun vervoer en personeel . Waarom moet er zo nodig iemand van Oostende een met een bedrijfswagen een rol toiletpapier in Leuven gaan verkopen ? en een Keukenbouwer uit Limburg een kastje komen monteren in Gent . waarom kopen mensen een wasmachine 150 km van huis ?

Bakstenen uit de rupelstreek worden eerst naar limburg gevoerd en dan verkocht en op een werf geleverd in Roeselare ? vind jij dat normaal .
Laat die stenen godverdomme staan waar ze gemaakt zijn , en voer ze rechtstraaks naar de werk , waar en door wie ze ook verkocht zijn .

Als je op een brug boven de snelweg gaat staan dan zie je binnen de 5 minuten in beide richtingen vrachtwagen rijden die het zelfde product van zuid naar noord voeren en omgekeerd . PURE Wanorde en desorganisatie .

HET MENSDOM . zelfs mieren doen het stukken efficienter .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2012, 17:33   #42
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Weet u dat wat ogenschijnlijk de grootste wanorde is net de meest efficiente werkwijze kan zijn?
En weet u hoe het komt dat het wanorde lijkt? Omdat u een deel van het plaatje ziet en factoren met grotere invloed op efficientie werken buiten het deel dat u ziet.
En dit geldt ook omgekeerd: wat lijkt op de grootste orde kan net de meest wanordelijke zijn. Om dezelfde reden.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2012, 18:53   #43
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Weet u dat wat ogenschijnlijk de grootste wanorde is net de meest efficiente werkwijze kan zijn?
En weet u hoe het komt dat het wanorde lijkt? Omdat u een deel van het plaatje ziet en factoren met grotere invloed op efficientie werken buiten het deel dat u ziet.
En dit geldt ook omgekeerd: wat lijkt op de grootste orde kan net de meest wanordelijke zijn. Om dezelfde reden.
En dit is een antwoord voor alles en iedereen zijn idee af te breken zonder een nuttig argument aan te kaarten
Oud 8 april 2012, 22:33   #44
Silverfields
Burgemeester

Silverfields's schermafbeelding

Standaard

Rijden kan ook leuk zijn aan 2l/100km

Simple is the acronym for sustainable and innovative mobility product for low energy consumption, a vehicle concept combining features and advantages of both motorcars and motorcycles. The concept owes its protective passenger compartment to motorcars whereas the streamline shape, the two occupants seated one behind the other and the uniquely driving experience are naturally owed to motorcycles. Whilst researching ideas for futuristic urban mobility combined with the prerequisite of reduced consumption (less than 2l /100 km eqals more than 120mpg) and emission values (50g CO2 /100 km), the BMW Group spawned this concept vehicle featuring the extremely low weight of 450 kg and aerodynamic drag properties (0,18 drag coefficient), which of course also fulfilled all the BMW Group premium brand demands: sheer driving pleasure, innovative vehicle configuration, technology integration and a sense of comfort and spaciousness.

http://www.youtube.com/watch?v=bPsawyK81XY&
Silverfields is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2012, 23:10   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune Bekijk bericht
... de regering die de autobestuurders/werkenden uitperst tot de laatste druppel, SMEEKT, dat je AUB ,je wagen terug van de stal haalt.
Je kan iedere regering in Europa inderdaad pijn doen door massaal de wagen te laten staan. Uit louter economische overwegingen (onze eigen portemonnee) proberen we als gezin de wagen zo weinig mogelijk te gebruiken. Dat zorgt ervoor dat we nu slechts om de anderhalve maand de tank moeten vullen. De fiets is ons hoofdmiddel geworden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 06:57   #46
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Je kan iedere regering in Europa inderdaad pijn doen door massaal de wagen te laten staan. Uit louter economische overwegingen (onze eigen portemonnee) proberen we als gezin de wagen zo weinig mogelijk te gebruiken. Dat zorgt ervoor dat we nu slechts om de anderhalve maand de tank moeten vullen. De fiets is ons hoofdmiddel geworden.
Ben ik volkomen met je eens . maar wij hebben een mooie Jaguar , Ik rij amper 6000 Km per jaar met hem . en ik vind het niet fair dat ik 2000 € tax moet betalen om een auto te hebben .

Ik heb geen bezwaar om te betalen als ik hem gebruik . Er zit in de Benzine toch al tax genoeg, niewaar ?
Oud 9 april 2012, 07:02   #47
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silverfields Bekijk bericht
Rijden kan ook leuk zijn aan 2l/100km

Simple is the acronym for sustainable and innovative mobility product for low energy consumption, a vehicle concept combining features and advantages of both motorcars and motorcycles. The concept owes its protective passenger compartment to motorcars whereas the streamline shape, the two occupants seated one behind the other and the uniquely driving experience are naturally owed to motorcycles. Whilst researching ideas for futuristic urban mobility combined with the prerequisite of reduced consumption (less than 2l /100 km eqals more than 120mpg) and emission values (50g CO2 /100 km), the BMW Group spawned this concept vehicle featuring the extremely low weight of 450 kg and aerodynamic drag properties (0,18 drag coefficient), which of course also fulfilled all the BMW Group premium brand demands: sheer driving pleasure, innovative vehicle configuration, technology integration and a sense of comfort and spaciousness.

http://www.youtube.com/watch?v=bPsawyK81XY&
Ik heb zo een toestel al gezien, maar ik vind het toch maar gevaarlijk hoor. Die kruipen bijna letterlijk over de grond, lijkt mij niet altijd zichtbaar vanuit de auto.
Oud 9 april 2012, 07:35   #48
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Ik heb zo een toestel al gezien, maar ik vind het toch maar gevaarlijk hoor. Die kruipen bijna letterlijk over de grond, lijkt mij niet altijd zichtbaar vanuit de auto.
Het is wel efficient . Als je met zo'n ding geramt wordt door een bus van de lijn , zul je uw vriendje niet meer moeten opbellen om de buschaufeur een lesje te leren .
Oud 9 april 2012, 10:29   #49
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Wat is zinvol?
Af en toe eens stoppen en eens goed rondkijken wat er ondertussen gebeurt is, denk ik. Vervolgens alert zijn voor de afweermechanismen die niet laten vermoeden dat schaarste bestaat, integendeel.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 08:58   #50
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Interessant.
Kan je me daar wat meer uitleg over geven?
Wij hebben ook wat oldtimers in de stal staan immers.

Een link of een pb is welkom.
Niet zo moeilijk. Ik vermoed dat je een carburator zult hebben. Je moet de manifold aanpassen voor FI indien je optimaal wil werken. Dat betekent dat je injectorbungs moet kopen en fuel rails en fittings. Die kan je allemaal bekomen bij een bedrijf als Summit of Jegs.

http://www.summitracing.com
http://www.jegs.com

Dan nog een programeerbare FI zoals bijvoorbeeld megasquirt en injectoren, die je hier kan bekomen :

http://www.diyautotune.com

Hou er wel rekening mee dat de ideale mengverhouding voor methanol ongeveer 6.5/1 is. Je kan met standaard injectoren er ook komen door ze langer te laten openstaan, maar soms geeft dit op hogere toeren wel problemen.

Als je echt alles aanpast, ga je voor hogere compressie, eventueel turbo en grotere injectoren om de reactietijd van je injectoren te verbeteren.

Teveel om uit te leggen via dit forum.

Een carb kan je ook ombouwen, maar dan moet je grotere sproeiers installeren. Iets minder versatile.
Brandstofleidingen wel aanpassen naar telfon lined, zodat ze niet gaan doorsijpelen. Ook de rubbers in sommige gevallen weghalen en vervangen door compatibel materiaal. Meth is corrosief.

Voor de Amerikanen waar ik mee bezig ben is dit kinderspel, want alles is al in de handel te koop.

Laatst gewijzigd door Stingray : 10 april 2012 om 09:06.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 09:34   #51
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Wel ik ben daar in weze een voorstaander van . al kon dit ook wel geregeld worden door de brandstof prijzen hoog te zetten .

Ik ben een lover van spreciale wagens en met krachtige motoren . Ik heb 5 wagens en allen zijn V8 , de V8 4.6 l en de V8 5 liter is gewoon niet meer verantwoord om in te schrijven . mijn vrienden met gelijkaardige wagens denken er net het zelfde over .

Ben ik een onverantwoorde grote vervuiler . ABsoluut niet want ik heb die dingen maar ik rij amper 12.000 km per jaar . ik gebruik de wagen enkel als het nodig is . maar ik geniet er van .

In het laatste jaar de de V8 5 liter was ingeschreven koste dat ding 2495 € aan tax per jaar . en ik heb er amper 7 keer mee gereden dat jaar .

De wagen was zo goed onderhouden dat in de laatste test , de uitstoor kleiner was dan een kleine 1600 diesel .

Wat maakt het uit voor ons dat de benzine 2 € kost als ge zuinig omspringt met het gebruik . Ik vind dat een tax voor een dergelijke wagen onverantwoord is .

Het verbannen van mooie dingen , is gelijk het wegnemen van motivatie , levensvreugde en economische rotatie .

Maar de belgische staat moet zo nodig overal geld uit kloppen dat alle economie en bedrijvigheid stil valt .
Ik ben mijn laatste oldtimer aan het afwerken. Daarna bouw ik nog enkel circuitwagens.

Zoiets als dit : http://www.factoryfive.com/kits/gtm-supercar/

Heel dat verhaal over rekeningrijden etc, hangt mij gewoon mijn keel uit.

Het zal ze niks besparen aan CO2. Ga gewoon ergens rijden waar ze dat niet meer kunnen controleren.

En voor degenen voor wie het niet duidelijk zou zijn : niet op Francorchamps of Zolder.

Laatst gewijzigd door Stingray : 10 april 2012 om 09:35.
Oud 10 april 2012, 15:17   #52
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Hoge brandstofprijzen zijn een zegen. De brandstofprijzen zullen ook blijven stijgen door de toenemende motorisatie en de toenemende economische ontwikkeling elders in de wereld. Of welke impact denkt u dat 1.4 miljard Chinezen en 1.2 miljard Indiërs hebben die allemaal hun eigen auto willen hebben (ter vergelijking: de VS en EU tellen respectievelijk 320 en 500 miljoen inwoners)? Mensen leven echter in hun eigen enge wereldje en schijnen deze realiteit niet te beseffen. Dit is ook nog maar het begin; we zitten momenteel in een crisis en zodra de economie terug op gang begint te komen zal de vraag naar olie sterk toenemen wat zich zal vertalen in sterk stijgende olieprijzen.

Ik hoor mensen klagen dat de overheid hier teveel taksen heft op brandstof. Wel in de VS, waar brandstof veel minder getaxeerd wordt dan hier beginnen de mensen ook al te klagen over hoge brandstofprijzen.
De hoge taksen hier zijn een zegen. Door de brandstofprijzen nu kunstmatig hoog te houden, heeft men marge om in periodes van stijgende olieprijzen deze stijging te compenseren door de taksen te verlagen en kan men dus de uiteindelijke prijs aan de pomp verlagen indien nodig.

Tevens, door de hoge taksen op brandstof en dus de kunstmatig hoge prijs aan de pomp, gaan mensen meer letten op hun verbruik, gaan ze nadenken over hun verplaatsingen (zich dus bewuster verplaatsen) en zullen mensen opteren voor zuinigere, lichtere wagens. Doordat de verkoop van deze wagens toeneemt, zullen ook de constructeurs daarop inspelen door meer dergelijke modellen op de markt te brengen en nog meer op zuinigheid een verkoopargument te maken. Door dit alles krijg je dus minder vervuiling, minder onnodige verplaatsingen, files, meer gezonde en fittere mensen doordat ze al eens met de fiets gaan rijden enz.

De VS is het typevoorbeeld van wat de tegenovergestelde beleid teweegbrengt en hoe nefast die op termijn is.
Het is het typevoorbeeld van kortzichtigheid. Door de lage brandstofprijzen kiezen mensen daar voor zware, over gemotoriseerde ( “there’s no substitute for cubic inches” ) en brandstof verslindende voertuigen. Bovendien is er een cultuur gegroeid om de wagen voor iedere, maar dan ook écht iedere verplaatsing, te nemen. Aangezien veel van de olie ingevoerd wordt, is op die manier hun economie bijzonder kwetsbaar geworden. Van zodra de olieprijzen stijgen, zitten ze daar meteen dik in de problemen. Ze kunnen dan nog wel een paar olieproducerende landen bombarderen, maar ook dat zal op termijn niet meer helpen. Kortom, dit is hoe het niet moet.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 16:07   #53
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik ben mijn laatste oldtimer aan het afwerken. Daarna bouw ik nog enkel circuitwagens.

Zoiets als dit : http://www.factoryfive.com/kits/gtm-supercar/

Heel dat verhaal over rekeningrijden etc, hangt mij gewoon mijn keel uit.

Het zal ze niks besparen aan CO2. Ga gewoon ergens rijden waar ze dat niet meer kunnen controleren.

En voor degenen voor wie het niet duidelijk zou zijn : niet op Francorchamps of Zolder.
Ha van daar Uw nick name ...... een corvette fan . zijn die dingen gebouwd op een corvette of een ac basis ?
Oud 10 april 2012, 16:10   #54
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Hoge brandstofprijzen zijn een zegen.
Waarvan droomt gij ´s nachts ?

En de huisverwarming ? Openbaar vervoer ? Transport ? Industrie heeft veel energie nodig ? Vervoer van goederen, ook diensten. Scheepvaart, luchtvaart, electriciteitopwekking op brandstof... en ga zo maar door.

Wie gaat er (nog) allemaal beginnen staken en morren ?

Transportsector zou wel eens de eerste zijn, begin maar te spitten als je een hof hebt.
Als de transportsector stilvalt valt meer in duigen als je denkt, der rest volgt immers automatisch...:
héél klein vb in Europa in één sector/één streek:
Citaat:
http://www.lloyd.be/DesktopModules/D...rticleID=23110
Staking Italiaanse vervoerders heeft veel meer impact dan verwacht
Wegvervoer
24-1-2012 | philippe Van Dooren
Markt

Sinds gisteren blokkeren Italiaanse wegvervoerders een aantal cruciale op- en afritten in heel Italië. Tientallen buitenlandse vervoerders zitten vast en nu al vallen fabrieken - o.a. van Fiat - stil.

De acties begonnen in het zuiden, maar hebben zich ondertussen als een olievlek over geheel Italië uitgebreid. Met name belangrijke knooppunten als Rome, Napels, Bologna, Genua, Bari, Taranto, Pescara en Novara zijn onbereikbaar.

De wegvervoerders staken vooral uit onvrede over de tolverhoging en de hoge brandstofprijzen. Ze eisen dat ze makkelijker BTW terugkrijgen over de getankte diesel. Ze betogen ook tegen de geplande openstelling van de branche voor nieuwkomers, onderdeel van de regeringshervormingen voor meer liberalisering.

Tot de blokkades is opgeroepen door de kleine vervoersorganisatie Trasportunito, die massaal werd ondersteund door Italiaanse vervoerders. Grote wegvervoerorganisaties wijzen de acties af, maar zij roeien daarmee tegen de stroom in. Ook taxiondernemers staken en naar verwachting zullen ook de Italiaanse spoorwegen volgen.

Door het succes van de staking zijn talrijke buitenlandse vervoerders verrast en is de situatie gespannen. Vanmorgen is een staker per ongeluk doodgereden door een Duitse vrachtwagenchauffeur die een blokkade met zijn truck probeerde te doorbreken.
Gevolg moest het toch zo verder gaan... de economie stuikt in mekaar...

3/4 van de pendelaars heeft een auto nodig, alternatieven kunnen amper x % opvangen. En dan komt het minderconsumeren er ook nog bij, meer geld gaat naar de "energie" hé...

Al het toerisme vrijetijd naar verdere oorden valt in duigen.
Het openbaar vervoer kan dat immers niet aan.

Ook diegenen die geen auto nodig hebben zijn natuurlijk evenzo slachtoffer, want waar zou de Staat het ontbrekende geld nog halen ? Bij die die geen auto nodig hebben ? Bij de pensionisten met huisje-tuintje en fiets als vervoermiddel ? Onroerende voorheffing ? Hogere milieutaksen voor eenderwat ? Fietstaks (fietswegen) ? Voetgangerstaks (voetpaden) ? -D

Citaat:
http://www.express.be/sectors/nl/log...mie/162381.htm

Dure brandstof nefast voor Belgische economie

21 feb 2012

Autorijden wordt in België onbetaalbaar. Dat heeft mobiliteitsorganisatie Touring gezegd. De hoge brandstofprijzen zorgen er volgens de organisatie voor dat de consument gaat besparen op andere producten en diensten, waardoor de koopkracht en dus ook de belastingsinkomsten voor de overheid dalen. Op die manier zijn hoge brandstofprijzen volgens Touring nefast voor de economie. Er wordt op gewezen dat voor brandstof alleen in Noorwegen, Denemarken, Nederland, Italië, Groot-Brittannië en Griekenland meer moet worden betaald dan in België. De mobiliteitsorganisatie vraagt dan ook dat het zogenaamde negatieve cliquetsysteem, waarbij een duur brandstofniveau wordt gecompenseerd door een verlaging van de accijnzen, opnieuw zou worden ingevoerd. Het systeem werd begin dit jaar afgeschaft. Volgens de Federale Overheidsdienst Financiën zijn er echter geen plannen om het systeem opnieuw in te voeren. (MH)
Men kan natuurlijk op een permanente oliecrisis "hopen" ...
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oliecrisis_van_1973

De oliecrisis van 1973 (ook wel de eerste oliecrisis genoemd) betrof een wereldwijd tekort aan aardolie in 1973, dat opzettelijk was gecreëerd. De crisis werd veroorzaakt door een aantal politiek gerichte acties van de Arabische olieproducerende landen, gericht tegen het Westen. De Arabische landen verhoogden de olieprijs met 70% en verminderden de olieproductie elke maand met 5%, zodat de prijs per vat explosief steeg. Tegen een aantal landen die Israël direct hadden gesteund bij de Jom Kipoeroorlog werd bovendien een volledige olieboycot ingevoerd. De Verenigde Staten en een aantal West-Europese landen waren de voornaamste doelwitten van deze boycot. De oliecrisis met zijn stijgende olieprijzen leidde tot een aanbodschok, die wereldwijd grote invloed op de economie had, omdat zoveel economische sectoren van olie afhankelijk waren. De crisis leidde tot stagflatie - een combinatie van stagnatie en inflatie.

In 1979 ontstond er een tweede oliecrisis, ook wel aangeduid als de oliecrisis van 1979.

Wereldwijde economische gevolgen

Wereldwijd waren de economische gevolgen van de crisis groot, met name door de prijsstijging van olie die er het gevolg van was. De olieprijs daalde na de crisis nooit meer naar het oude niveau, door de onderlinge prijsafspraken van de OPEC-landen. Ook de prijs van andere energiebronnen, zoals aardgas en elektriciteit, stegen door deze crisis. Veel landen kregen meer dan voorheen te maken met inflatie en stijging van de staatsschuld. De Japanse economie bijvoorbeeld kromp met 30%, waardoor het land zich gedwongen zag de pro-Amerikaanse politieke koers te verleggen en het tijdens de crisis rond de gijzeling van Amerikaans ambassadepersoneel in Teheran in 1979 olie van Iran bleef kopen. In verschillende Afrikaanse landen ontstond onrust; westerse afzetmarkten voor hun producten krompen, zodat hun schulden zich opstapelden. In België steeg de staatsschuld na 1973 tien jaar lang door; in 1979 was deze verdubbeld en van 1979-1981 verdubbelde nog eens het begrotingstekort. Overheden, zoals de Nederlandse, werden op kosten gejaagd door groeiende werkloosheid. Naast een sterk toegenomen aantal werkloosheidsuitkeringen werden ook vele noodlijdende bedrijven door de overheid gesteund, om in elk geval mensen aan het werk te houden en te helpen.

Hernieuwbare energie

De wereldwijde energiecrisis leidde tot meer belangstelling voor alternatieve energie. Nadien werd meer onderzoeksgeld gestoken in zonne-energie en windenergie. Discussie over de voors en tegens van kernenergie laaiden op. Dit werd echter niet alleen veroorzaakt door de hogere olieprijzen - ook de zorg van het milieu en de uitputting van grondstoffen, zoals verwoord door de gezaghebbende Club van Rome speelde een rol. Na de crisis hebben de westerse landen geïnvesteerd in de opslag van grotere olievoorraden, teneinde de kwetsbaarheid van de economie tegen de actie van een beperkt aantal landen te verkleinen.

De hogere olieprijzen hadden ook een invloed op de auto-industrie. De roep van de consument om een zuiniger auto werd veel groter, vooral in de Verenigde Staten waar tot dan toe er nauwelijks een rem bestond op de grootte van de auto en het benzinegebruik ervan. Hetzelfde gold voor vliegtuigen, die in deze periode ook veel zuiniger werden. De boycot werd beëindigd in 1974, na onderhandelingen tijdens een conferentie in Washington.
Ik vrees dat de energie-alternatieven deze keer wel héél snel uitgeput gaan zijn...
En dan zwijgen we nog van de politieke gevolgen...

Laatst gewijzigd door Micele : 10 april 2012 om 16:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 19:28   #55
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Door de hoge energieprijzen wordt een energiezuinige economie ontwikkelt en wordt het huidige niet-duurzame zeepbel model doorprikt. Een voorbeeld daarvan is de toenemende isolatienormen voor huizen die tegen 2020 energieneutraal moeten. Die normen zijn er niet voor niets hé, maar maken onderdeel uit van vooruitziend beleid waarbij men anticipeert op stijgende energieprijzen en de impact op het milieu wil verkleinen.
Onze huidige idiote levensstijl wordt ook eindelijk “exposed”. Zo zal het niet meer haalbaar zijn op appelen van de ene kant naar de andere kant van de wereld naar de andere kant te transporteren terwijl men ze even goed lokaal kan kweken. Iedereen die wat logisch kan redeneren, ziet de idiotie hiervan wel in. Hetzelfde met het huidige autogebruik met gemiddeld 1 persoon aan boord. Een persoon van 80 kg verplaatsen in een zeepkist van 1500 kg en een oppervlakte van 8 m². Iedereen die wat logisch kan redeneren, ziet de idiotie hiervan wel in. Of gelooft er echt iemand dat 7 miljard mensen allemaal met dergelijke auto’s op deze bol kunnen rondrijden? Met eender welke energiebron; it will never work!

Mensen zien alles vanuit hun persoonlijke invalshoek en in hun huidige context en zijn niet verstandig genoeg om zich iets anders voor te stellen. Vandaar dat ze ook mekkeren bij iedere verandering.

Natuurlijk moeten de energieprijzen niet van vandaag op morgen van 2 naar 4 Euro schieten, maar men moet zich alvast zo goed mogelijk wapenen en voorbereiden tegen perioden van stijgende energieprijzen, want stijgen zullen ze, zoveel staat vast.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 20:16   #56
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Ha van daar Uw nick name ...... een corvette fan . zijn die dingen gebouwd op een corvette of een ac basis ?
Boxframe staat los van de vette. Gebruikt wel mechaniek + motor van de Corvette, maar met een transaxle omdat de motor achterin ligt.
Oud 10 april 2012, 20:19   #57
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Door de hoge energieprijzen wordt een energiezuinige economie ontwikkelt en wordt het huidige niet-duurzame zeepbel model doorprikt. Een voorbeeld daarvan is de toenemende isolatienormen voor huizen die tegen 2020 energieneutraal moeten. Die normen zijn er niet voor niets hé, maar maken onderdeel uit van vooruitziend beleid waarbij men anticipeert op stijgende energieprijzen en de impact op het milieu wil verkleinen.
Onze huidige idiote levensstijl wordt ook eindelijk “exposed”. Zo zal het niet meer haalbaar zijn op appelen van de ene kant naar de andere kant van de wereld naar de andere kant te transporteren terwijl men ze even goed lokaal kan kweken. Iedereen die wat logisch kan redeneren, ziet de idiotie hiervan wel in. Hetzelfde met het huidige autogebruik met gemiddeld 1 persoon aan boord. Een persoon van 80 kg verplaatsen in een zeepkist van 1500 kg en een oppervlakte van 8 m². Iedereen die wat logisch kan redeneren, ziet de idiotie hiervan wel in. Of gelooft er echt iemand dat 7 miljard mensen allemaal met dergelijke auto’s op deze bol kunnen rondrijden? Met eender welke energiebron; it will never work!

Mensen zien alles vanuit hun persoonlijke invalshoek en in hun huidige context en zijn niet verstandig genoeg om zich iets anders voor te stellen. Vandaar dat ze ook mekkeren bij iedere verandering.

Natuurlijk moeten de energieprijzen niet van vandaag op morgen van 2 naar 4 Euro schieten, maar men moet zich alvast zo goed mogelijk wapenen en voorbereiden tegen perioden van stijgende energieprijzen, want stijgen zullen ze, zoveel staat vast.
Zolang er geen degelijk alternatief is, en dat is er niet. Zal men olie blijven gebruiken met alle nadelen tot gevolg. Duur of niet.

Meer zelfs, men zal overgaan tot winning uit teerzand en andere minder gemakkelijk te expoiteren bronnen.

We zijn nog lang niet verlost van olie.

MAAR misschien kan jij eens uitleggen hoe men een bestaande woning van 30 jaar geleden energieneutraal gaat maken en dan nog zonder de mensen financieel te ruïneren.
Er is namelijk een belangrijk verschil tussen theorie en praktijk. Lullen kan iedereen.

OF ga je iedereen in het cachot gooien als ze die norm niet bereiken....

En verder ga ik deze keer Micele gelijk geven. Je gaat alles ontwrichten. Mensen hebben hun auto in de huidige maatschappij nodig om te gaan werken en bijvoorbeeld inkopen te doen. De hogere brandstofprijs heeft alleen het effect van een verhoogde belasting en zorgt voor een verminderde economische activiteit en hogere werkloosheid, waardoor we de overheid nog meer in de problemen brengen.
Landen die een dergelijke catastrofale energiepolitiek niet voeren, zullen hierdoor op deze manier een zware concurrentie voeren en hetgeen het westen aan olie niet opstookt in het oosten opstoken.

Laatst gewijzigd door Stingray : 10 april 2012 om 20:25.
Oud 10 april 2012, 20:22   #58
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wie gaat dat isolatiemateriaal betalen met die hoge brandstofprijzen ? Die nieuwe miljoenen werklozen ? De Staat alvast niet meer.

Citaat:
In België steeg de staatsschuld na 1973 tien jaar lang door; in 1979 was deze verdubbeld en van 1979-1981 verdubbelde nog eens het begrotingstekort. Overheden, zoals de Nederlandse, werden op kosten gejaagd door groeiende werkloosheid. Naast een sterk toegenomen aantal werkloosheidsuitkeringen werden ook vele noodlijdende bedrijven door de overheid gesteund, om in elk geval mensen aan het werk te houden en te helpen.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 april 2012 om 20:24.
Oud 10 april 2012, 20:28   #59
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En wie gaat dat isolatiemateriaal betalen met die hoge brandstofprijzen ? Die nieuwe miljoenen werklozen ? De Staat alvast niet meer.
correct.

Als er een nieuwe vervangende brandstof is, die me evenveel kost, zal ik onmiddellijk overschakelen, al was het alleen maar om van de Arabieren verlost te zijn.
Oud 10 april 2012, 20:40   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
correct.
Ik moet me corrigeren met "de Staat" is natuurlijk de belastingbetaler bedoeld.

Citaat:
Als er een nieuwe vervangende brandstof is, die me evenveel kost, zal ik onmiddellijk overschakelen, al was het alleen maar om van de Arabieren verlost te zijn.
Idd en die accutechniek of alternatief is er voorlopig niet, mss binnen 10 jaar maar dan zal de Staat die brandstof (of ´slimme stroommeter´) evenzo hoog "moeten" belasten... Maar dan heb ik enkel over (lichte) motorvoertuigen.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 april 2012 om 20:42.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be