![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom eigenlijk een politiek getinte studentenorganisatie? Er zullen er wel neutraler te vinden zijn, en aangezien je nog niet eens een link hebt bij de één of andere politieke partij is het mss wat voorbarig om ineens aan te sluiten bij zulks...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Welke onderwerpen komen meteen op bij jou wanneer je aan politiek denkt? Wat zijn jou standpunten hierover? Vergelijk die met de standpunten zoals partijen die zelf opgeven op hun publieke fora. Doe dit grondig en ga na welke partijstandpunten de jouwe het dichtst benaderen en door welke ideeën jezelf beïnvloed wordt. Met andere woorden, wanneer denk je;" inderdaad, dat was nog niet bij mij opgekomen...". Ga er niet van uit dat je een partij zal vinden die 100% bij jou ideeën aansluit. Maar bovenal, besef heel goed wat politiek is. Politiek is de praktische uitwerking van maatschappelijke bewogenheid. En besef ook hoe ver de invloed van politiek reikt. Politiek bepaalt namelijk de Wet. En de wet stuurt de maatschappij. En de maatschappij stuurt de mens... Politiek bepaalt door zijn invloed rechtstreeks en onrechtstreeks wie er al dan niet zal geboren worden. Niet alleen via de voor de hand liggende abortus en contraceptiewetten, maar ook via het klimaat (financieel, economisch en sociaal) dat bepaalt hoe gemakkelijk/moeilijk het is om kinderen te plannen en groot te brengen... Hij bepaalt wat een mens als baby wel en niet mag eten en drinken. Wat de beperkingen zijn voor de ouders kwestie wat voor opvoeding zij aan hun kinderen mogen geven. Politiek bepaalt wat kinderen leren van af de eerste stap in de kleuterklas tot aan het behalen van hun derder master... en even belangrijk, wat zij niet mogen leren... Hij bepaalt aan welke normen je moet voldoen om met een partner samen te gaan leven. (hier sla ik nu eventjes een kleine 80 jaar over) Hij bepaalt zelfs ver na je overlijden nog wat jij aan de wereld nalaat. Zo bepaalt hij wat je minimum aan je erfgenamen moet laten toekomen en wat dat maximum is. Hij bepaalt wat er van je kinderen wordt afgenomen om aan de staat te geven. Hij bepaalt op welke wijzen je lichaam aan de eeuwigheid toevertrouwt mag worden en hoe niet. Kortom, politiek bepaalt nagenoeg alles of tekent op zijn minst een kader uit waarbinnen alles dient te gebeuren... Ben je daar klaar voor? Want dat wordt als politicus jou verantwoordelijkheid. En om verstandige mensen nog verder af te schrikken... Wanneer je doorzet en je schopt het tot partijleider of minister zal je niet figuurlijk maar letterlijk over lijken moeten gaan. Want ook dat is politiek. Ik verklaar me nader: Stel je bent Minister en verantwoordelijk voor het invullen van 7000 plaatsen voor gehandicapten waarvan er een deel gaat sterven wanneer je daar niet in slaagt... dat zal je pakweg 10 000 000 Euro kosten. Je bent ook verantwoordelijk voor ouderenzorg en wanneer je niet in je opdracht slaagt zal ook dat tientallen, misschien honderden levens kosten... dat zal je pakweg 10 000 000 Euro kosten. Je bent ook nog eens verantwoordelijk voor verkeer en daar falen zal ook vele gewonden en doden kosten... dat voorkomen zal je, pakweg, 10 000 000 Euro kosten. En dan krijg je 5 000 000 Euro om het allemaal te doen. En als minister moet je dan kiezen. Kiezen wie leeft en wie sterft... wetende dat je nooit iedereen kan redden en er altijd een afrekening volgt. Hoe goed en hoe hard je ook werkt... Want ook dat is politiek. Het is de mooiste job die je je kan indenken, en dat meen ik nog ook.
CLAESSENS Joris ![]() Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter ![]() Bron: de koran. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Banneling
|
![]() De knapste dames zitten bij het LVSV.
Altijd zo geweest... |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Vreemdeling
|
![]() En bedankt, Joris!
Laatst gewijzigd door Azertyqwerty : 6 mei 2012 om 23:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Minister-President
|
![]() Als student wordt het je nog niet te heel erg kwalijk genomen als je op een bepaald moment van kleur verandert en naar een andere partij gaat, je bent immers nog zoekende. Als gevestigd politicus is het minder vanzelfsprekend om over te lopen, je hebt immers een groot netwerk opgebouwd... via die partij. Die partij wordt meer dan haar programma voor jou, maar ook een stukje familie. Kijk naar de vele rode oogjes toen de VU uiteenviel, en heel wat leden eigenlijk geen zin hadden om gesplitst te worden...
Bedenk ook wat je ambitie is. Wil je zelf politicus worden? En waarom? En heb je het in je? Joris heeft al een mooi lijstje gegeven. Je hoeft echter geen politicus te worden om je toch politiek te engageren. Er zijn bijvoorbeeld heel wat meer partijleden dan er politici zijn, en lang niet allemaal hebben ze goesting of ambitie om veel verder te gaan. Of schatten ze hun eigen kansen en kunnen ervoor te laag in, dat kan ook. Als voorbeeld, ik ben lid van een welbepaalde politieke partij, maar vooraleer ik ergens op een lijst ga staan, laat staan verkozen wil worden, zal er nog heel wat water door de Zenne vloeien. Politiek is echter ook niet voorbehouden aan politici of aan partijen. Wil je het partijonafhankelijk houden, kan je nog lid worden van een of andere vereniging zoals de Fietsersbond, een wijkcomité, lokale milieuvereniging of een of andere socio-culturele vereniging.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien moet je beginnen met iets langer na te denken over wat je nu eigenlijk wil zeggen, want uit deze draad blijkt dat wat je schrijft regelmatig afwijkt van wat je wil zeggen.
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() Ik heb zo de indruk dat onze jongeling in eerste instantie zegt: ik wil politicus worden! Maar niet echt goed weet waarom of voor welke ideologie of zo.
Meestal gaat iets toch in de omgekeerde richting? Eerst een gedachtengoed vormen, dan sympathie opbouwen voor een partij, dan bvb passief lid zijn, dan lokaal bestuur ondersteunen, lokaal een hele tijd meedraaien, dan op een lijst staan en indien verkozen: politicus worden. Allez, das wat ik ervan denk. edit: uiteraard doorlopen sommige mensen die stadia rapper dan andere, maar die volgorde lijkt me toch wel ergens logisch. Laatst gewijzigd door vrijevlaming : 7 mei 2012 om 14:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#52 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De essentie van politieke interesse is in een ideologie geloven. Als je alleen politiek "correct" wil zijn (uw woorden), dan bent u een beetje zoals koffie zonder cafeïne. Dat bestaat, maar het is wel boecht. Enfin, u begrijpt wat ik bedoel. We hebben nood aan ideeën en vooral ideologieën. Grote verhalen van hoe we de samenleving moeten opbouwen. Zonder die grote verhalen kan je hoogstens een décaf-politicus worden �* la Tony Blair, Guy Verhofstad of andere paarse leeghoofden. Geen visie, geen ideeën, enkel wat technocratische ingreepjes. Niemand wil dat nog. Iedereen wil terug visie. Scherpe ideeën. Verschillen tussen politici. Alleszins succes, en ik hoop dat je iets te zeggen zult hebben.
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dan nog, de meeste politici die als onafhankelijke doorbreken zijn eerst lid geweest van een andere patij. Geert Wilders zat eerst bij de VVD, en Pim Fortuyn was lid van de PvdA, VVD en Leefbaar Nederland voordat hij voor zichzelf begon (hij wilde eerst lid worden van de CPN, maar werd gewijgerd, ook was hij al een tijdje hoogleraar in onder andere Marxistische sociologie, arbeidsvoorwaardenvorming en nog een aantal van dat soort politieke vakgebieden). Jan Marijnissen, dat andere succesverhaal uit Nederland, heeft de partij die hij groot zou maken bij lange na niet alleen opgericht, en heeft altijd zat gelijkgezinden om hem heen gehad. Een partij van één persoon maakt nou eenmaal toch niet zo lekker een vuist op het moment dat dit een onbekende persoon betreft.
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() |