Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juni 2004, 20:56   #41
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tigerpants
Ja sorry zelle... Ma wie is er nu in fout?????

Als jij je gewoon aan de snelheid houdt, wat is dan het probleem???

Nog een leuke: In Wallonië vallen er relatief veel minder verkeersdoden dan in Vlaanderen!! Misschien zijn die Walen toch nog voor iets nuttig!!
Wallonië heeft namelijk veel meer geïnvesteerd in autosnelwegen, en besteed meer belang aan voorlichting dan in Vlaanderen...
Of er is gewoon minder verkeer in Wallonië.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2004, 21:00   #42
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Als ge alles moet dichtsmijten voor iemand die zich aan de snelheid houd is er echt iets mis met uw snelheid.

Als ge op een autostrade 120 rijd, en er komt ne pipo voor uw plotseling 110 rijden omdat hij anders met zijn kloten in den vangrail van den afrit vliegt dat is dat dien idioot zijn schuld, hij snijd u de pas af, ik rij niet te hard op da moment.

Maar het is natuurlijk altijd heel gemakkelijk om te zeggen van hé dien andere reed te hard, als ge nie kunt stoppen rijde altijd te hard hé, !

Ander voorbeeld, ge rijd tegen 30 door een zone 30 er springt ne kleine van 6 jaar van tussen twee geparkeerde camionetjes, ge rijd die kleinen omver omdat hij vlak voor uwen auto komt te staan.

Is da uw fout, ? reede te hard, ?

Ik wens het u nie toe, maar ik kan u wel zeggen da ge een redelijke kans maakt om dergelijk ongeval tegen te komen.

Ik heb het ook al voorgehad, dat er uit het niets plots ne voetganger op 't straat staat. en nog just kunnen ontwijken, maar ooit komt de dag da ge het wel voor hebt. niemand doet da opzettelijk iedereen probeerd te voorzien, en tot hiertoe heb ik zo al een aantal aanrijdingen met zowel auto's als zwakke weggebruikers vermeden.

Maar ik weet heel goed dak het ook aan mijn been kan hebben, ondanks het feit dat ik aangepast aan de situatie rij.

Ik heb periodes gehad dat ik heel hard doorging, ik ben den eersten om da toe te geven, maar wel op een lege autostrade, en dan meestal nog in Duitsland waar het mocht.

Nu kan mijnen auto nie harder meer dan 150 en ik heb hem zelf tot hiertoe nog nie zo ver gebracht.

Als ik een school passeer en ik weet dat daar een school is, zal ik vertragen, als ik de Cherry Moon passeer of de Carré zal ik inhouden, ik heb het ooit voorgehad dak tegen 120 (dus niet te hard) op 't linkervak aan 't rijden was en plotseling in de ogen keek van eenen die gereedstond van de middenberm op de baan te springen, dan verschiete, zulle...

Ik heb periodes gehad dat ik 60 a 70 000 km per jaar deed, nu is da ongeveer de helft minder, en ik ben dan heel content voor, niet alleen voor de mindere kans geflitst te worden, maar ge kunt echt nie geloven wa voor toeren da ik al gezien, heb, hoeveel keer da ge bekanst platgewalst wordt door truckers die onder de morgen half liggen slapen in hun cabine, ...

Een autoke da ze pas terugvonden toen ze den truck bestuurd door een dronken niet uitgeslapen Noor uit het maisveld getakeld hadden, zo plat als een vijg, doet vies als ge da op den takelwagen ziet staan.

Een kettingbotsing, in de gutsende regen, amper 10 minuten voor mij gebeurd, da is ook efkes slikken, en ge weet dat ge daar niks aan kunt doen als ge da voorhebt, ge weet ook hoe de baan er daar bijligt als' t regent, naar goeie gewoonte me moeite onderhouden en direct een mistgordijn waarin ge niks meer ziet.

In de gutsende regen Camions die op het derde vak, voorbijgaan, ... hoog en droog zeggen die mannen, ... zottekes die tegen 120 met hun autoke zo over diezelfden 3' rijstrook vlammen...

Een volle witte meet is zo ook iets waar ze dus nie meer naar kijken hé, da ligt daar voor de show, ...
We hadden het over flitspalen weet je wel.
Oud 29 juni 2004, 21:03   #43
Vince
Vreemdeling

Vince's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Met twaalf doden en zeven zwaargewonden was het weer een bloedig weekeinde op de Vlaamse wegen. Ondank reflecterende nummerplaten, flitspalen om de hoek van elke straat en superboetes is de veiligheid op onze wegen weer zo'n fabeltje van deze paarse regering!
de verzuring slaat weer toe bij opper-Blokker Jan Hyoens
1) het aantal doden is dalend
2) jij doet alsof er een oorzakelijk verband is tussen flitspalen, superboetes en 12 individuele ongevallen. Je weigert maw in te gaan op de echte oorzaken van die individuele ongevallen, die enorm uit elkaar kunen liggen, gaande van verblidn door de zon, of onoplettendheid, of roekeloos rijgedrag, of dronkenschap, neen voor Jan Hyoens zijn die 12 ongevallen overduidelijk gerelateerd aan "de regering".
Ongelooflijk hoe sommigen zelfs met het waanbeeld rondlopen dat die 12 doden er niet zouden geweest zijn met het VB in de regering, echt triestig...

Sedert eind de jaren 80 is het dodencijfer voortdurend dalend, dit heeft jammer genoeg niks te maken met verkeersbeleid maar wel met het steeds veiliger worden van de wagens. Duitsland had vorig jaar een recordjaar, met het laagste aantal doden op de weg in 25 jaar, terwijl er in de laatste 20 jaar fundamenteel niks veranderd is aan de verkeerswetgeving.

Ik kan me trouwens alleen maar aansluiten bij de mening dat de regering falikant gefaald heeft bij het uittekenen van het nieuwe verkeersbeleid.
Flitspalen, mobiele camera's, extra personeel op de parketten, superboetes, aanpassing van de boetecategorien...Zolang het geld opbrengt mag het, maar structurele maatregelen(uitgebreidere rijlessen, betere infrastructuur, verkeersopvoeding op school)? Ho maar, die kosten geld en dat kan nu eenmaal niet, honderden doden of niet. Dat speelt gene rol.

Symptoombestrijding. Niet meer en niet minder.
Oud 29 juni 2004, 21:05   #44
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin

Idd, maar het moet gezegd, veel automobilisten weten helemaal niet hoe snel ze rijden en vertragen heel erg bruusk voor zo'n flitspalen, ook al rijden ze maar net de maximumsnelheid. Of ze steken je eerst fluitend voorbij, en vertragen daarna tot 10kmpu onder de maximumsnelheid, zodat je ze terug inhaalt terwijl je langs die paal rijdt... En honderd meter verder sprinten ze weer verder...
Maw, ik pleit hier voor trajectcontrole. Een systeem zoals in Schiedam (Rotterdam) op de A13 Rotterdam - Den Haag. Iedereen houdt zich daar aan de maximumsnelheid, dat merk je meteen.
Vwoilla da is wat ik wou zeggen, die dingen zijn echt levensgevaarlijk, en dan is het nog zo,

vroeger keek ik naar de borden en de kant van de weg, nu kijk ik naar boven, om te zien waar die grijze of groene (ja ze camoufleren ze nu al) dingen staan. ook de middenbermen moet je in de gaten houden...

Ik wil nie het risico lopen dat ze mij flitsen terwijl ik net iemand voorbij ga en nekeer 125 of 130 rij...

Uwe spiegel moete nu ook al scannen om te zien of die onozelaars me hune volvo of Ford Focus (in Sint-niklaas) nie achter u rijden, te provoceren of te wachten tot ge een foutje zou maken.
Ik hou mij zoveel mogelijk gewoon aan de snelheid, dan hoef ik die dingen in de middenberm niet in het oog te houden. En ja ik durf wel eens 130 rijden om iemand in te halen.
Geen enkele flitspaal flitst onder de 135 dacht ik.
Oud 29 juni 2004, 21:09   #45
Vince
Vreemdeling

Vince's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hou mij zoveel mogelijk gewoon aan de snelheid, dan hoef ik die dingen in de middenberm niet in het oog te houden. En ja ik durf wel eens 130 rijden om iemand in te halen.
Bobken, ik ben er zeker van dat je nog altijd achter de nieuwe verkeerswet staat als je 150 euro(!) mag betalen omdat je met je wagen 20 cm buiten de parkeerlijnen staat omdat nota bene, diegene voor jou niet juist geparkeerd staat. Dat is burgertje pesten...
Oud 29 juni 2004, 21:13   #46
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:

Vwoilla da is wat ik wou zeggen, die dingen zijn echt levensgevaarlijk, en dan is het nog zo,

vroeger keek ik naar de borden en de kant van de weg, nu kijk ik naar boven, om te zien waar die grijze of groene (ja ze camoufleren ze nu al) dingen staan. ook de middenbermen moet je in de gaten houden...

Ik wil nie het risico lopen dat ze mij flitsen terwijl ik net iemand voorbij ga en nekeer 125 of 130 rij...

Uwe spiegel moete nu ook al scannen om te zien of die onozelaars me hune volvo of Ford Focus (in Sint-niklaas) nie achter u rijden, te provoceren of te wachten tot ge een foutje zou maken.
Uw conclusie is fout. Het zijn niet de flitspalen die gevaarlijk zijn, dan wel de chauffeurs die zich geen rekenschap geven van hun snelheid. Door aan die flitspalen zware boetes te hangen, zal de mentaliteit veranderen. De overheid moet het been stijf houden.
Akkoord behalve met de superboetes.
Kapitaalkrachtigen die zich superboeten kunnen veroorloven hebben ook het recht niet anderen in gevaar te brengen.
Meer pakkans en een rijbewijs met strafpunten, daar is natuurlijk politieke moed voor nodig.
Oud 29 juni 2004, 21:16   #47
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door whoisy
Het zorgt inderdaad niet voor meer veiligheid als je constant de bermen enz. zit af te speuren naar flits"gelegenheden".
Integendeel!

Maar, elke seconde naar je snelheidsmeter loeren om toch maar geen superboete aan je been te hebben is inderdaad ook niet ongevaarlijk.
Het is daarom dat je een spatie hebt van 10km/u!!! Als de maximumsnelheid 120 is, mag je 130 rijden zonder een boete te krijgen... Dat is om die reden dus...
Maar ja, als je er vanuit gaat van "Oh, ik krijg toch geen boeten, dus rij ik altijd 130...", dan is dat jou probleem...
Ik denk eerder dat er een speling wordt gegeven omdat de kilometertellers in de wagens niet geijkt zijn.
Oud 29 juni 2004, 21:18   #48
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Minder transitverkeer in Wallonië??? Iedereen die van Nederland of Vlaanderen naar Frankrijk, Spanje, Italië, etc. rijdt of omgekeerd, die moet dor Wallonië...

Er zijn inderdaad minder files in Wallonië, net omdat ze daar meer op inspelen... Ze hebben meer autosnelwegen dan nodig, met minder files als gevolg...
Ik heb in elk geval andere ervaringen.
Oud 29 juni 2004, 21:24   #49
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB

Uw conclusie is fout. Het zijn niet de flitspalen die gevaarlijk zijn, dan wel de chauffeurs die zich geen rekenschap geven van hun snelheid. Door aan die flitspalen zware boetes te hangen, zal de mentaliteit veranderen. De overheid moet het been stijf houden.
Akkoord behalve met de superboetes.
Kapitaalkrachtigen die zich superboeten kunnen veroorloven hebben ook het recht niet anderen in gevaar te brengen.
Meer pakkans en een rijbewijs met strafpunten, daar is natuurlijk politieke moed voor nodig.
De vorm van de superboete doet er niet toe, of het het intrekken van het rijbewijs betreft, progressieve boetes, inbeslagname van de wagen etc. is allemaal goed, in principe zijn we het eens dat een zware bestraffing helpt.
Oud 29 juni 2004, 21:24   #50
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje

Nu ist ver gekomen, nu is het al de schuld van de politici, dat sommigen zich doodrijden
dat zeg ik niet! Ik zeg dat de maatregelen die de politici ivm verkkersveiligheid genomen hebben niet werken! dat is iets heel anders!
Zopas een staaltje gezien van Steve zijn verkeersveilig gedrag op tv.
Hij liep glunderend naar de journalisten toe aan de overkant van een kruispunt.
Diagonaal dan nog wel en feestelijk zijn voeten vegend aan de zebrapaden.
Ik hoop dat ze hem een superboete aansmeren, hoewel die betaald hij toch met zijn VISAkaart zeker.
Oud 29 juni 2004, 21:26   #51
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

In de 7de dag waren robert +voorhamme en Filip De winter het helemaal met elkaar eens : als buitenlandse chauffeur andere teksten op verkeersborden wensen dan 1 talig nederlandse rijden ze in een verkeerd land. Een verenigd Europa = meer vrachtwagens op de baan = meer
mensen achter het stuur waarvoor Nederlands, Hongaars, Lets, Estisch, Letzenburgisch, Pools, Sloveens, Slovaaks....... chinees is.

Geef Europa minstens op dit gebied een 2de algemene taal : Esperanto
Ik ga een boekje maken ten behove van de veelgeplaagde beroepschauffeur die zich tussen Vilnius en Cadiz, Tussen Glasgow en
Piraeus moet verplaatsen met uitdrukkingen die hij dikwijls nodig heeft in zijn Moedertaal, met een vertaling in het Esperanto. Bovendien ga ik mijn best doen telkens proper in slechts 2 talen nl. de natuurlijke taal + Esperanto te verspreiden bij restauranthouders van "routiers",
magazijniers laders & lossers van vrachtwagens, douaniers, haven "chef" markeurs e.d. en ook de nodige europese en nationale instanties van
wegvervoer, industrie, verkeersveiligheidsinstituten ed. omdat ook
verkeers en touristische aanduidingen in gans Europa dergelijke 2talige
aanduidingen zouden bekomen.
Want inderdaad : elke verkeersdode is er een te veel.
Bovendien is het niet te becijferen hoeveel materiële schade er ontstaat
doordat mensen bij de simpele operaties van het laden en/lossen van vrachtwagens elkaar niet begrijpen of een chauffeur de instructies van een douanier niet begrijpt enz...
Er is niemand die de technische taal in al deze officiële en gebruikelijke
EU talen kan kennen... We moeten realist en praktisch zijn.
Oud 29 juni 2004, 21:34   #52
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince
Citaat:
Bobken, ik ben er zeker van dat je nog altijd achter de nieuwe verkeerswet staat als je 150 euro(!) mag betalen omdat je met je wagen 20 cm buiten de parkeerlijnen staat omdat nota bene, diegene voor jou niet juist geparkeerd staat. Dat is burgertje pesten...
We hadden het over overdreven snelheid dacht ik.
We kunnen inderdaad een hoop zware overtredingen aanhalen die gewoon belachelijk zijn.
Daar heb ik het bij andere gelegenheden al uitvoerig over gehad.
Oud 29 juni 2004, 21:36   #53
Vince
Vreemdeling

Vince's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

We kunnen inderdaad een hoop zware overtredingen aanhalen die gewoon belachelijk zijn.
Ola, da was ik nie bij. Dacht in u een vurig verdediger te zien van de verkeerswet...
Oud 29 juni 2004, 21:48   #54
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Het zou beter zijn als het pakken van snelheidsovertreders uitbesteed werd aan de privésector. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer een bedrijf de helft van de boete krijgt en de overheid de andere helft er snel camera's zullen gezet worden op plaatsen met veel overtredingen.
Daarnaast kunnen ook scholen of gemeentebesturen op eigen initiatief camera's plaatsen.

Daarnaast zal de techniek bij die privébedrijven ook veel beter zijn. Niet elke dag een agent die een filmrolletje in de camera moet gaan steken. Neen: digitale beelden die worden doorgestuurd naar een centrale computer waar na enkele muisklikken de boete wordt geprint. Een boete die behalve met boetezegeltjes wellicht met nog vele andere betaalopties betaald kan worden (bvb afbetaling).

Wedden dat dan de pakkans verhoogd! En de inkomsten van de overheid.
En de bedrijven zullen er zeker geen woekerwinsten op maken als er vrije concurrentie is.
Oud 29 juni 2004, 21:50   #55
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

dat zeg ik niet! Ik zeg dat de maatregelen die de politici ivm verkkersveiligheid genomen hebben niet werken! dat is iets heel anders!
Ik hoop dat ze hem een superboete aansmeren, hoewel die betaald hij toch met zijn VISAkaart zeker.
Wie is er dan slachtoffer van zijn misdrijf? Of is er geen.
Oud 29 juni 2004, 21:51   #56
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ola, da was ik nie bij. Dacht in u een vurig verdediger te zien van de verkeerswet...
Dat ben ik ook, maar niet van de superboetes en overdreven regeltjes.
Oud 29 juni 2004, 22:56   #57
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Wie is er dan slachtoffer van zijn misdrijf? Of is er geen.
Zijn we niet altijd het slachtoffer?
Oud 29 juni 2004, 23:27   #58
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn inderdaad minder files in Wallonië, net omdat ze daar meer op inspelen... Ze hebben meer autosnelwegen dan nodig, met minder files als gevolg...
Iedereen is daar toch werkloos, dus veel last van woon-werkverkeer zullen ze daar ni emme é

Allé nu serieus:

- Ik vind de superboetes echt overdreven. Ze zijn voor sommige mensen echt onbetaalbaar en het is inderdaad zo dat ge echt me enorm veel schrik rondrijdt en eelden tijd op uwen snelheidsmeter en naar de borden zit te zien.

- Er moet echt dringend een nieuwe mentaliteit gekweekt worden onder de mensen.
1) Mensen die nooit met de fiets rijden, die kijken ni eens om voor zo'n "stom" fietserke. (eigen ervaring)
2) Ge kunt evengoe u eigen kind omver rijen bij te hoge snelheid é. Iedereen heeft dus zijn eigen verantwoordelijkheid.
3) Zatte en stonede mensen moeten ook gewaarschuwd worden door ...
4) Mensen die ni kunne rijden (of onvoldoende goed) moeten van de weg. Sorry, maar sommige zijn echt een gevaar.
5) Ik vind dat mensen ook zelf een beetje in staat moeten zijn moeten voelen wat kan en niet kan. 's Nachts met open hemel tegen 150 over de autostrade scheuren moet kunne als er zogoed als niemand anders rijdt. Maar met mist moet jezelf beseffen dat je geen 120 meer kan/mag rijden.

- De overheid moet een vinjet invoeren om al dat magazijntransport en transport dat evengoed door Duitsland kan weg te houden (en kom nu ni af met dat gezever dat die truckchauffeurs in onze economie investeren é).

- alternatieven voor sneller woon-werkverkeer.

- ...

Btw: ik kzen nog maar 17, dus autorijden zit er nog niet in. Ik ben wel een bekwaam fietser.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be