Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Bent u een voorstander van de europese unie
ja 7 15,91%
nee 15 34,09%
ja maar ... 18 40,91%
nee maar ... 4 9,09%
Aantal stemmers: 44. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2012, 20:03   #41
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Weg ermee.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2012, 20:24   #42
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Weg ermee.
Weg ermee, met die vermaledijde volkerengedachte!
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2012, 20:31   #43
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Weg ermee, met die vermaledijde volkerengedachte!
'k Geef het toe, da's een goei!
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 01:53   #44
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
IK lees de vulgaire bijdragen en zeker de onbestrafte persoonlijke aanvallen van martina niet eens meer.
Negeerlijst
Nu ga ik echt huilen hoor....
Dazi Martina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 01:59   #45
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb het ook meegemaakt. Ik kan je voorbeelden met eigen sores aanvullen.

Misschien zijn veel tegenstanders van de euro nog te jong. Zij hebben de door jouw genoemde toestanden niet meegemaakt. Ze weten eenvoudigweg niet waarover ze het hebben. Het zou een verklaring kunnen zijn.
Ik heb ook nog grenscontroles geweten en ik vond dat allesbehalve een probleem. Gewoon documenten laten inklaren aan de grens bij een expediteur en alles kwam in orde. Het was de tijd dat de tuinbouw nog gewone Nederlanders of Belgen asperges liet steken tegen een normaal uurloon ipv spotgoedkope Polen nu die erger worden uitgebuit als zwarte slaven in het vroegere Congo. En nogmaals er is geen enkele culturele affiniteit tussen een Spanjool die een windhond afranselt, naar stiergevechten gaat kijken en als een lui varken ligt te zonnen tijdens de Siësta en een hardwerkend Nederlands gezin waar men s,avonds met de kat op de bank naar Travel Channel ligt te kijken. Uw ''Europa" is gedoemd te verdwijnen.
Dazi Martina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 07:12   #46
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Ik heb ook nog grenscontroles geweten en ik vond dat allesbehalve een probleem. Gewoon documenten laten inklaren aan de grens bij een expediteur en alles kwam in orde. Het was de tijd dat de tuinbouw nog gewone Nederlanders of Belgen asperges liet steken tegen een normaal uurloon ipv spotgoedkope Polen nu die erger worden uitgebuit als zwarte slaven in het vroegere Congo. En nogmaals er is geen enkele culturele affiniteit tussen een Spanjool die een windhond afranselt, naar stiergevechten gaat kijken en als een lui varken ligt te zonnen tijdens de Siësta en een hardwerkend Nederlands gezin waar men s,avonds met de kat op de bank naar Travel Channel ligt te kijken. Uw ''Europa" is gedoemd te verdwijnen.
Oh ja, er is ook nog een categorie mensen met een slecht geheugen. Die zijn vergeten hoe ze vroeger de bureaucratie bij de grensovergang hebben vervloekt.
Oud 31 mei 2012, 10:33   #47
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

de euro heeft daar niks mee te maken.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 11:05   #48
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Gekozen voor Ja maar:
Ik was voorstander en ben dat nog als dit heel anders uitgevoerd zou zijn, volgens de meest elementaire logica die zelfs in het kapitalisme zou moeten terug te vinden zijn.
Had men eerst gezorgd dat alle nationaliteiten zich eerst wat dichter bij elkaar zouden voelen op nog maar enkel menselijk vlak was er al een degelijke basis om op te bouwen, solide fundamenten. Maar neen, elke landje of deelstaat zijn eigen stramien, zijn eigen "veroverd" terrein beschermd en wantrouwig tov elkaar gebleven (in grove lijnen, toerisme en dergelijk uitgesloten).
Had men eerst een degelijke grondwet opgesteld voor iedere EU-burger goed was dat al een een goeie ruwbouw geworden. Die dan aangevuld met gelijkheid in loon, taksen en kostprijzen was een degelijke afwerking geweest. De rest had vanzelf gevolgd en een Euro crisis had waarschijnlijk niet voorgevallen of niet zo'n verstrekkende gevolgen gehad.
Nu tracht men de hele bouwval te redden met ducktape en allerhande nood ingrepen van jewelste terwijl men anders zich slechts tot kleine restauraties had hoeven te beperken.

Van mijn part mag dat nog rustig verder barsten en hoe rapper hoe liever dat we van dat gedrocht verlost raken.
Maar net zoals met het kroonjuweel van het kapitalistische juk op de mens ,de mega-shopping tempels waar onze moderne slavernij kan geworshipped worden (u-place aanverwanten), zullen we er nog niet snel van verlost zijn vrees ik.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 10:39   #49
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het ook meegemaakt. Ik kan je voorbeelden met eigen sores aanvullen.

Misschien zijn veel tegenstanders van de euro nog te jong. Zij hebben de door jouw genoemde toestanden niet meegemaakt. Ze weten eenvoudigweg niet waarover ze het hebben. Het zou een verklaring kunnen zijn.
Veel van de tegenstanders zijn inderdaad te jong om de toenmalige toestanden te kennen.
Andere leefden en leven enkel rond hun kerktoren en komen enkel voor een vakantietrip buiten hun dorpsgrenzen.
Zij kennen de problemen van omruilen van munten dus niet.
Beroepshalve kwam ik veel in het buitenland, ik reed toen vaak rond met enkele duizenden Euro's aan muntstukken die ik gewoon niet kon omruilen of er enorme verliezen op moest incasseren.
Een stuk over de grens krijgen kostte enkele dagen werk en veel geld plus een stapel papierwerk.
Een moordenaar moest maar de grens overwippen en hij was 100% veilig voor justitie.
Een drugskartel actief in Vlaanderen, moest enkel zijn geld in Frankrijk parkeren om het veilig te stellen.
Vaak vergeten ze ook dat de EU juist één van de reden is waarom de dienstplicht kon opgeschort worden. Men had binnen Europa immers geen behoefte meer om zijn grenzen tegen zijn buurlanden te beveiligen.
Tienduizenden douanen (staatsambtenaren) die vaak niets anders deden dan ergens zitten wachten tot er toevallig iemand de grenspost passeerden verdwenen.
De boterberg verdween, samen met de overproductie van suiker, varkensvlees, kippen en eieren, die door de overheid werden opgekocht.

En hoewel men nu zit te klagen dat vreemdelingen de jobs hier komen stelen, is de werkloosheid vandaag procentueel niet hoger dan in de jaren 70 en 80 van vorige eeuw, hoewel de jonge mannen toen 12 tot 18 maanden dienstplicht moesten uitvoeren en Belgie veel minder voedsel en andere producten invoerde. Er tienduizenden jobs zijn verdwenen bij de wisselkantoren van de banken en nog eens zoveel bij de douanedeclaranten. Meer dan 9000 jobs in de scheepvaart, de zware industrie bijna verdwenen is, onze landbouw nog enkel folklore is.
Ik geef hier dus enkele honderdduizenden jobs die verdwenen zijn na het openen van de grenzen en de invoering van de Euro en toch is de werkloosheid % niet gestegen tegenover de jaren 70 en 80 van vorige eeuw.

Europa heeft nu enkele structurele problemen, dat zal niemand ontkennen, maar daar blijft het bij.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 14:01   #50
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Om dan nog te zwijgen over dingen zoals de EMA. Mensen hebben geen flauw besef van de impact die de EU heeft op hun dagelijks leven. In plaats van alles af te willen afschaffen wegens een gebrek aan creativiteit zouden we beter nadenken over het toekomstproject dat we wél willen.

Dit vergt visie en durf: Wie zegt wat hij wel wil moet zich kwetsbaar opstellen. Hij moet verdragen dat zijn plannen onder vuur komen te liggen. Wie enkel zegt wat hij niet wil loopt nauwelijks een risico. Hij hoeft geen enkel alternatief naar voren te schuiven. Een zéér comfortabele positie.

Laatst gewijzigd door captain jack : 2 juni 2012 om 14:03.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 06:47   #51
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Dit vergt visie en durf: Wie zegt wat hij wel wil moet zich kwetsbaar opstellen. Hij moet verdragen dat zijn plannen onder vuur komen te liggen. Wie enkel zegt wat hij niet wil loopt nauwelijks een risico. Hij hoeft geen enkel alternatief naar voren te schuiven. Een zéér comfortabele positie.
Zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken: tegenstanders van de EU zijn laf.
Oud 7 juni 2012, 07:17   #52
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter Bekijk bericht
Hoe denkt u over de europese unie.
Ik ben voorstander van de Europese unie in de mate dat ze meer rechten en vrijheden toekent aan de burgers van Europa en hen meer beschermt tegen hun nationale staten.

Ik ben tegenstander van Europa voor zover het zelf op een staat begint te gelijken.

Bijvoorbeeld ben ik voorstander van de Euro, zolang het een onafhankelijke munt is die niet politiek, sociaal, of economisch gestuurd wordt, maar enkel monetaire statuten heeft. Ik ben voorstander van het vrije verkeer van personen en goederen. Ik ben voorstander van het Europees hof waar je de rechtspraak van je land in vraag kan stellen.

Ik ben voor het liberale idee achter Europa (ttz, burgers meer rechten geven en staten minder dwang laten uitoefenen).

Maar ik ben tegen de regulitis van Europa. NIET tegen de normering. Het definieren van normen en dergelijke is een goeie zaak. Ze dwingt tot niets, maar het is goed om referentienormen te hebben. Maar al de regulitis is er te veel aan.

Men klaagt over het democratische deficit van Europa, maar ik denk dat Europa helemaal niet "democratisch" moet zijn. Vrijheden toekennen aan burgers is niet iets dat "democratisch" moet beslist worden.

Democratie dient enkel als je wil dat meerderheden hun DWANG willen opleggen aan minderheden. De EU zou helemaal geen dwang op mensen moeten uitoefenen, in tegendeel. De EU moet enkel dwang uitoefenen op staten om minder dwang op hun burgers uit te oefenen. Daarvoor is geen democratische besluitvorming nodig.

Laatst gewijzigd door patrickve : 7 juni 2012 om 07:22.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 08:43   #53
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
IK heb Europa nog gekend met zijn grenscontroles en papierberg voor transporten tussen 2 landen.
Een pakje boter gaan kopen in het buitenland kon je zelfs je leven kosten.
Met je hond of kat kwam je gewoon de grens niet over of het dier moest eerst enkele weken in afzondering.
Groenten uit een ander land laten komen, was een gevaarlijk risico nemen, want je vrachtwagen kan dagen vast staan aan de grens.
In de 19de eeuw kon je in Europa vrij rondreizen zonder dat je zelfs een paspoort of identeitskaart op zak moest hebben.
Vrij verkeer van personen en goederen is dus ook zonder de EU mogelijk.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 09:48   #54
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
In de 19de eeuw kon je in Europa vrij rondreizen zonder dat je zelfs een paspoort of identeitskaart op zak moest hebben.
Vrij verkeer van personen en goederen is dus ook zonder de EU mogelijk.
En de Schengen zone heeft niets met de EU te maken as such.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 10:02   #55
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

http://www.telegraph.co.uk/news/worl...deflation.html

De euro betekent vandaag armoede en deflatie.

Laatst gewijzigd door Bolleke Wol : 7 juni 2012 om 10:02.
Oud 7 juni 2012, 10:03   #56
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
En de Schengen zone heeft niets met de EU te maken as such.
Inderdaad.
Net zo min als "vrede" iets met de EU te maken heeft.
Oud 7 juni 2012, 10:20   #57
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
De 19de eeuw, was dat niet de tijd van Napoleon?

Leve Napoleon!
Oud 7 juni 2012, 10:32   #58
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
De 19de eeuw, was dat niet de tijd van Napoleon?

Leve Napoleon!

Ik heb het meer specifiek over de periode vanaf het midden van de 19de eeuw tot aan WO I. Tijdens die periode kwam er dankzij de opkomst van de spoorwegen steeds meer internationaal personen en goederenverkeer. Onder druk van de spoorwegen werden grenscontroles versoepeld, en de meeste Europese landen schaften de paspoortcontrole af. In die tijd werden landen die van bezoekers eisten dat ze een paspoort of identiteitskaart bij zich hadden als minder beschaafd beschouwd. Om het Ottomaanse rijk binnen te geraken had je bijvoorbeeld wel een paspoort nodig, en binnen het Russische rijk had je ook een heel systeem van interne grenzen met paspoortcontroles.
Maar binnen West en Midden Europa kon je dus gewoon zonder problemen rondreizen zonder al te veel administratieve rompslomp. Hoogstens werd er aan de grens tol geheven. Ook de VS kwam je zonder problemen binnen. De enige voorwaarde was daar dat je in staat was om je eigen naam te schrijven en je zichtbaar gezond was.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2012, 15:23   #59
de Wakkere burger
Banneling

Standaard

kost teveel , echt het is teveel
de Wakkere burger is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be