![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Er zijn twee zaken die men dringend zou moeten verbeteren: 1) Mensen die in Gent (of andere steden) wonen maar in Brussel werken. 2) Allemaal van en naar het werk op hetzelfde uur. Dat zou al een pak schelen aan verkeersdrukte op spitsuren. En dat men eens stop met het promoten van de fiets. Het werkt niet en zorgt voor veel ergernis en ongelukken. Auto en fiets naast elkaar is geen goed idee. Zeker niet in onze drukke steden. Recreatief fietsen is iets anders. Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja,echt,welk type fiets hebt u,of moet u enkel voor zichzelf boodschappen meebrengen....
![]() ![]() Mijn auto, een Mazda 5 monovolume heeft een kofferoppervlakte van 98 cm op 105 cm ... En die staat élke week bomvol mijn beste,als ik de parking van de delhaize afdraai.... Ik zie u nog niet rijden op uw fietsje met 8 grote draagtassen,3 pakken 6x1.5l evian water,1 pak 6x1.5l icetea en 1 pak 6x1 liter melk,om nog maar te zwijgen over het pak keukenrol en wc-papier en regelmatig nog een groot karton waspoeder erbij... ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enne, voor u zegt dat u daar geen tijd voor hebt, ik deed dat ook toen ik alleenstaande moeder met 2 kinderen was en een full-time job had!
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Enfin, proficiat voor uw trouw aan het openbaar vervoer.
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
A propos, hoe deden de ouders en grootouders van uw 80-jarige buurvrouw dat vroeger? Of waren in hun tijd de bergen minder hoog?
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat beestje heeft heel wat aardappelen, groenten, fruit, wc-papier, waspoeder, poetsmiddelen ... versleurd. Af en toe aai ik eens over het stuurtje want hij houdt nog altijd goed stand al is hij nu zo'n 20 jaar. De mensen maken zichzelf tegenwoordig wijs dat ze niet zonder auto kunnen en vinden er ongelooflijk veel redenen voor. Overigens, beseft u zelf wel hoeveel aangeleerde behoeften u heeft? Evian-water, wegens één of andere ziekte voorgeschreven? Anders zou ik de kraan af en toe eens opendraaien. Doe er wat citroensap of een ander smaakje in als u vindt dat leidingwater niet lekker is. Keukenrol? Hoe lang bestaat dat eigenlijk al? Of beter hoe kort?
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() Die waren als (tot het einde der tijden veroordeeld tot ) landbouwers wat meer zelfbedruipend en hadden een elementaire levensstandaard zoals je nu nog terugvind in derdewereldlanden..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan stel ik voor dat je terug gaat jagen en verzamelen om aan eten te geraken. Immers, hoe deden onze voorouders dat he?
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleenstaande mama,en zonder rijbewijs ,of financiele mogelijkheden om er een auto op na te houden... En wonende in een omgeving waar alles binnen het bereik van fietsafstand ligt, tja,daar waar ik woon hebben wij alléén één beenhouwer en twee bakkerijen, voor de rest moeten wij naar het centrum als we wat méér willen,of is het té veel gevraagd voor u,u zegt het maar... ![]() Citaat:
En ten derde, dat ik nu in 40 minuten op en neer rijdt naar mijn werk,daar waar ik mits openbaar vervoer uren voor zou nodig hebben... Ten vierde,als ik ga winkelen ,is dat samen met mijn halve trouwboek én mijn mindervalide dochter... Of wil u,dat mijn mindervalide dochter dan maar moet thuisblijven aangezien er op mijn fietsje dan géén plaats meer is voor haar... ![]() ![]() Ten vijfde,zorg ik dan gelijk voor de aankopen van mijn schoonbroers gezin aangezien die over géén auto beschikken.... ![]() ![]() Citaat:
Of moet dat 86 jaar oud besje ook maar achterop mijn fiets,en néé,die woont niet in de buurt... Citaat:
Ik hoor hier een oud deuntje weerklinken... " hoog huis ,laag huis,er zit hier een ........" Als mijn halve trouwboek graag evian drinkt ,dan krijgt die evian,drinkt gij maar gerust verder uit de beek, begrepen.... Probeer mij de les niet te spellen madammeke... Laatst gewijzigd door Svennies : 31 mei 2012 om 02:10. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U gebruikt dus het laatste nieuws.... ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Svennies : 31 mei 2012 om 02:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Op uw 2de vraag is reeds antwoord gegeven, iets dat u zelf ook wel kon raden. Maar om toch wat toelichting te geven, vroeger was er hier wel bijvoorbeeld wel een slager, maar u begrijpt dat in een dorpje van een paar honderden inwoners dit hedendaags niet meer mogelijk is... Origineel waren de mensen hier herders (koeien en schapen), houthakkers en steenbewerkers (gerenommeerde reputatie)...handel gebeurde met paard en kar, vanaf 1914 een spoorweg die in 1959 reeds verwijderd is.(door de vele problemen met het moeilijke traject (stijl, in de winter sneeuw) en het feit dat deze gewoon op straat reden zoals een tram, er is maar 1 mogelijke weg uit het dorp) Enkel de stations staan er nog... Vraag mij af wat u nu eigenlijk probeert te insinueren.(?) Wat ik mij hier wel in overvloed kan kopen is overheerlijke kaas en genepi, een lekkere plaatselijke likeur met een stevige natrap ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...ken-plane.html Ik geef toe dat ik het persoonlijk niet meer aan zou kunnen om zo primitief te gaan leven maar een hele hoop van onze aangeleerde moderne behoeften zou ik graag opgeven.
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Naar het werk was voor mij ook altijd met het openbaar vervoer. Ik veronderstel dat u in shiften staat gezien hetgeen u zegt over vroeg beginnen, dat is inderdaad een probleem. Denkt u echter dat ik nooit problemen had? Mijn laatste job (waar ik 2 jaar gewerkt heb en ik werd in die periode 60) was op de Noorderlaan ergens waar geen bussen stoppen, dus 's morgens 20 minuten richting Antwerpen, volgende bus een 10-tal minuten richting Noorderlaan en dan een kwartier te voet, flink doorstappen! En dat in regen en zonneschijn. Er waren er niet veel die dat deden, de meeste jongeren kwamen met de auto, alleen in de zomer gaan ze met de fiets want dat is zo "sportief". Enkel één oudere dame (mijn leeftijd) die er ook tijdelijk werkte en die op een andere afdeling zat, deed hetzelfde als ik. Voor jongeren onmogelijk, voor oudere vrouwen alledaags. In de jaren '70 heb ik ook shiften gedaan (geen nachtshift maar afwisselend 6-2, 2-10 en een dagshift). Om 6 u op mijn werkplaats te geraken lukte ook niet direct, dus 's morgens de fiets op naar het dorp waar ik wel een bus kon nemen. Ja, een mindervalide dochter, daar kan ik niet tegen op en natuurlijk kunt u haar niet uitsluiten. Wat oudere mensen betreft, mijn moeder is 2 jaar geleden gestorven, mijn vader is in de '90 en leeft nog. Denkt u dat ik voor hen nooit boodschappen heb aangesleept? Hun was doe ik ook, dacht u dat ik mijn oude vader waspoeder ga laten halen? Ik begrijp dat u problemen hebt met uw mindervalide dochter en dat u graag het leven zo comfortabel mogelijk wilt maken, ik heb daar alle begrip voor. Maar dat verandert niets aan het feit dat de mensen in het algemeen tegenwoordig gemakzuchtig zijn en massa's aangeleerde behoeften hebben.
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() WC-papier bestaat "iets" langer dan keukenrol ...
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik tracht helemaal niets te insinueren. Ik wil dat mensen beginnen begrijpen dat het grootste deel van wat ze tegenwoordig levensnoodzakelijk vinden, aangeleerd noodzakelijk is en opgedrongen door een consumptiemaatschappij die mensen zover krijgt dat ze voortdurend geld uitgeven en als de mensen teveel inkomsten hebben om die op te gebruiken aan soep, aardappelen en kleding, dan zal die consumptiemaatschappij ons even leren dat wij niet kunnen leven zonder wifi, smartphone, digitale TV, notebook, een usb-stick in onze portefeuille en ga zo maar door. De reclame maakt de mensen gek en creëert behoeften en het ergste is dat de mensen (en zeker de jongere mensen) dat helemaal niet begrijpen. De jongeren reklameren gewoonlijk het meest tegen het grootkapitaal maar zijn de beste consumenten van allerlei NIET-levensnoodzakelijke prullen.
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't Werkt wel. De afgelopen jaren zien we in steden als Gent en Brugge een enorme toename aan utilitair fietsverkeer. Dit kan de leefbaarheid van de steden alleen maar ten goede komen. En trouwens, in een stedelijke omgeving is een fiets vaak stukken sneller dan de auto.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gelieve niet van anderen te gaan verlangen dat zij op vrijwillige basis hetzelfde gaan doen ,enkel en alléén omdat u destijds blijkbaar géén andere keuze had om op uw werk te geraken... Het moralistisch wijzend vingertje mag u best achterwege laten... Citaat:
Sterker nog, 22 jaar hebben wij moeten wachten vooralleer haar aangeboren handicap,spina bifida occulta als dusdanig werd aanvaard en zij als mindervalide werd erkend.. 22 jaar heb ik moeten opdraaien voor de extra medische kosten ,2 operaties inbegrepen ..... Dus ,u moet niet komen wijzen met uw vingertje hier,net zoals iedere vertegenwoorder van staatswege uit evenmin met zijn vingertje naar mij zal moeten wijzen aangezien die héle staat mij tienduizenden euro's heeft ontzegt, waar wij recht op hadden,en zij dit 22 jaar lang geweigerd hebben om het te erkennen.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U merkt toch iets interessants op, inderdaad was mijn financiële toestand een belangrijke reden om voluit voor de fiets en het openbaar vervoer te gaan maar ook de mentaliteit van de jaren '60, '70 had er mee te maken. Toen was het niet evident dat een meisje (jongen)/jonge vrouw (man) een eigen auto had. Daar heb ik absoluut geen spijt van, ik ben er zelfs dankbaar voor! Pas als men zaken moet ontberen, leert men oplossingen zoeken en zijn plan te trekken. Net dat verwijt ik onze moderne maatschappij : ze is zo hard bezig met steeds meer nieuwe behoeften te scheppen om mensen steeds meer geld te doen uitgeven dat ze originaliteit, creativiteit, fantasie, ja zeg maar plantrekkerij de kop indrukt. De mensen worden volledig afhankelijk van wat de economie hen aanbiedt. Spina bifida occulta is mij niet bekend, ik heb het natuurlijk opgezocht en dat het een ernstige aandoening is die niet alleen uw dochter maar de ganse familie voor problemen stelt (dan bedoel ik echt niet dat uw dochter zelf problemen veroorzaakt maar wel haar ziekte), is duidelijk. Ik ken wel spina bifida aperta. Een dame die net als ik vrijwilligerswerk doet, heeft deze aandoening. Zij is rond de 30, schat ik. Zij is trots dat ze zelfstandig kan wonen, al heeft ze hulp van een thuisverpleegster, gezinszorg en haar ouders. Zij verplaatst zich in zo’n rolstoel met handpedalen en gaat daar zelfs alleen mee de bus op – de nieuwe bussen hebben een lagere instap, dus dat lukt. Ik heb een enorme bewondering voor haar, ik hoop dat ze dit nog lang mag volhouden. Dat zij zich bij slecht weer met een auto laat brengen, vind ik normaal want ik probeer eigenlijk duidelijk te maken dat dit niet de essentie is van deze discussie. Mensen met zo’n erge handicaps zijn – gelukkig – uitzonderingen en als ik zeg (niet letterlijk nemen, hé!) : ik wil dat vanaf morgen iedereen met de fiets naar Brussel gaat werken, dan richt ik me natuurlijk niet tot mensen in zulke uitzonderlijke situaties.
![]() |