Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juli 2012, 20:51   #41
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
En gaat het er nu weer beter mee?

Ik las ergens dat in Nederland 90% van de kerkuilen afhankelijk is van door mensen gebouwde nestkasten e.d. om in te kunnen broeden, maar dat dat enorm geholpen heeft om het bestand weer enigzins op peil te brengen.

Geef die beestjes een plaats om te broeden in de buurt van waar er stukken land met lang gras te vinden zijn -daar waar muizen en veldmuizen zich graag ophouden, hun belangrijkste prooi- en er is al veel gewonnen.
Het grote probleem tegenwoordig voor kerkuilen is dat zij massaal aan hun einde komen aan de producten van de moderne tijd, zijnde het vervoer. Tal van die beestjes worden overreden. Ook verdelgingsmiddelen zoals rattenvergif zorgt ervoor dat die beestjes te vroeg aan hun einde komen.
Oud 2 juli 2012, 20:53   #42
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
Ze leggen hun eieren niet allemaal op dezelfde dag...maar vanaf het eerste ei begint de moeder direct te broeden...
Dat heeft er niks mee te maken. Ik zag nog nooit een kip met 10 kuikens van verschillende grootte; ze zijn altijd even groot. Omdat zij de kans hebben zich tergelijker tijd te voeden, en evenveel voeden. Bij de uilen is het zoiets als de wet van de sterkste: de snelste heeft het eten, waardoor hij nog sneller en sterker wordt. Ten nadele van de zwakkeren. Hier geldt dus: goed begonnen is half gewonnen. Toch niet helemaal, het is: goed begonnen is.....gewonnen.

Laatst gewijzigd door MaGNiFiCaT : 2 juli 2012 om 20:54.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2012, 21:06   #43
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Het grote probleem tegenwoordig voor kerkuilen is dat zij massaal aan hun einde komen aan de producten van de moderne tijd, zijnde het vervoer. Tal van die beestjes worden overreden. Ook verdelgingsmiddelen zoals rattenvergif zorgt ervoor dat die beestjes te vroeg aan hun einde komen.
Het probleem zit hem voornamelijk in het grotendeels verdwijnen van een geschikte habitat, voornamelijk door schaalvergroting in de landbouw waardoor veel heggen en braakliggende stukjes land verdwenen zijn. En dat zijn nu juist ideale jachtgebieden voor kerkuilen.
Het gevolg is dat ze op zoek gaan naar alternatieve jachtgebieden met lang gras, en dat zijn helaas maar al te vaak wegbermen, waardoor die beestjes inderdaad nogal eens overreden worden.
En rattengif e.d. zorgt ervoor dat hun belangrijkste prooidieren verdwijnen.

Al van oudsher zagen de boeren het nut in van kerkuilen, die hen hielpen met het onder controle houden van knaagdieren die aan de oogst knabbelden, en daarom zie je vaak bij oude boerderijen vlak onder de nok een "uilengat" waardoor die beestjes naar binnen konden om op zolder een nestje te bouwen. Vaak joegen die beesten ook binnen in de schuur. De Engelse naam voor de kerkuil, barn owl, geeft dat ook mooi weer.
Oud 3 juli 2012, 19:06   #44
Macchiavelli
Minister

Standaard

Citaat:
Zojuist getuige geweest van het eerste echte vliegen van zowel uileke #1 als uileke #2.

Ze maken vanaf het dak van die nestkast nu kleine rondvluchten in die schuur. Prachtig!

Nu zijn ze allebei weer even binnen gaan zitten. Uileke #3 is sinds gisteravond niet meer binnen geweest, maar die andere twee keken net gedurende enige tijd erg belangstellend naar beneden. Misschien dat #3 daar beneden nog aanhet rondscharrelen is.
En zojuist is uileke #3, dat twee dagen geleden naar beneden kukelde, op eigen kracht met zijn gedeeltelijk dons nog altijd, weer terug naar het nest kunnen fladderen.

Niet lang daarna werd door de ouders het eerste muisje van de avond/nacht afgeleverd, dat nu binnen door uileke #1 opgesmikkeld wordt:

Laatst gewijzigd door Macchiavelli : 3 juli 2012 om 19:12.
Macchiavelli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 19:09   #45
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Dat zal wel zijn om te zien of uilskuiken #3 misschien al op eigen hand naar boven is geklommen, en wellicht in de dode hoek van de camera (linkerhoek) zit te slapen. En anders gaan ze naar het beestje op zoek.
Als ze slim zijn, plaatsen ze een ladder of lange ruwe stok tegen die nestkast, zodat die beestjes zelf weer terug kunnen klimmen als vliegen en fladderen (nog) niet gaat. Uilen zijn goede klimmers.

Hier trouwens nog een foto van twee weken geleden, toen ze geringd werden:

Waarom zijn hun ogen dicht?

-Omdat ze ervan genieten vastgepakt te worden? (wat ik eigenlijk niet geloof).
-Of omdat zij niet tegen de felle daglicht kunnen, ervan uitgaande dat zij zich in het daglicht bevinden?
Oud 3 juli 2012, 19:22   #46
Macchiavelli
Minister

Standaard

Citaat:
Waarom zijn hun ogen dicht?

-Omdat ze ervan genieten vastgepakt te worden? (wat ik eigenlijk niet geloof).
-Of omdat zij niet tegen de felle daglicht kunnen, ervan uitgaande dat zij zich in het daglicht bevinden?
Ik neem aan omdat ze inderdaad aan daglicht worden blootgesteld. Het zijn immers dieren die vooral in de schemering en nacht actief zijn en jagen.

Als je nu naar de camera kijkt, dan zie je dat ze nu ook hun ogen grotendeels toe hebben, omdat er immers een lampje in het nest brandt. Dat lampje gaat trouwens over een uur uit, en dan wordt de nachtcamera ingeschakeld en kun je zien dat ze hun ogen helemaal open hebben.

Overigens jagen kerkuilen niet zo zeer met hun ogen, maar op gehoor, evenwel anders dan vleermuizen die gebruik maken van echolocatie. De zogenaamde sluier (het witte gezichtsmasker) werkt als een soort versterker om geluiden mee op te vangen.
Heb ergens gelezen dat bij experimenten kerkuilen in een pikdonkere ruimte in acht van de tien gevallen puur op gehoor hun prooi wisten te verschalken.
Oud 4 juli 2012, 13:42   #47
Macchiavelli
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
haha, ie zet zijn kop bijna ondersteboven
De ogen van kerkuilen zitten vast in de oogkassen en kunnen zelf niet draaien. Daarom hebben kerkuilen 14 nekwervels (mensen hebben er 7) zodat ze hun kop 270 graden kunnen draaien.

Oud 4 juli 2012, 13:49   #48
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

ha der is er ene zijn pluimen aan het kuisen op den balkon
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 19:31   #49
Macchiavelli
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
ha der is er ene zijn pluimen aan het kuisen op den balkon
Ze zitten weer buiten en houden vlieg- en flapperoefeningen.

Hier nog wat screenshots van eerder vandaag, toen ze alle drie binnen zaten:

De jongste laat zijn vleugels zien terwijl zijn oudere broer en zusje geïnteresseerd toekijken:

De jongste is zeer geboeid naar wat die andere twee in de hoek buiten beeld uitspoken:

De oudste besluit om ook eens zijn vleugels te gaan showen, maar niemand is geïnteresseerd:

Wat ben jij daar aan het snoepen?:

Kijk eens wat ik zojuist van papa kreeg:

Even poseren voor de fotograaf terwijl ik met mijn ene pootje op de buit sta:

Deze is zijn diner buiten op gaan halen, maar prefereert om het binnen op te eten:

EDIT:

Koekoek! (krijg er pijn van aan mijn nek bij het zien alleen al):

Laatst gewijzigd door Macchiavelli : 5 juli 2012 om 19:48.
Macchiavelli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2012, 03:40   #50
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

mooi

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2012, 01:53   #51
Macchiavelli
Minister

Standaard

Nog maar eens wat foto's van onze gevederde vriendjes.

Het jongste uileke laat graag mensen schrikken door opeens stillekes op de vloer te gaan liggen. Later bleek dat meneer stiekem een voorraadje muisjes had aangelegd en zich helemaal klemgevreten had en zo vol zat dat hij er even bij moest gaan liggen:

Een paar uur later, toen het inmiddels weer licht geworden was, herhaalde hij zijn truc nog eens toen zijn broertje en zijn zusje er ook bij waren. Het lijkt wel alsof hij vanuit deze positie onder de rok van zijn zusje probeert te kijken:

Waarna hij vrolijk opstond om ze eens goed uit te lachen:

Broer en zus zijn ergens buiten aan het spelen, en dus kan ons jongste uileke in alle rust werken aan zijn flapper- en fladdertechnieken:

Intussen was het weer avond geworden en het diner werd ditmaal op het balkon opgediend:
Oud 8 juli 2012, 08:36   #52
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het probleem zit hem voornamelijk in het grotendeels verdwijnen van een geschikte habitat, voornamelijk door schaalvergroting in de landbouw waardoor veel heggen en braakliggende stukjes land verdwenen zijn. En dat zijn nu juist ideale jachtgebieden voor kerkuilen.
Het gevolg is dat ze op zoek gaan naar alternatieve jachtgebieden met lang gras, en dat zijn helaas maar al te vaak wegbermen, waardoor die beestjes inderdaad nogal eens overreden worden.
En rattengif e.d. zorgt ervoor dat hun belangrijkste prooidieren verdwijnen.

Al van oudsher zagen de boeren het nut in van kerkuilen, die hen hielpen met het onder controle houden van knaagdieren die aan de oogst knabbelden, en daarom zie je vaak bij oude boerderijen vlak onder de nok een "uilengat" waardoor die beestjes naar binnen konden om op zolder een nestje te bouwen. Vaak joegen die beesten ook binnen in de schuur. De Engelse naam voor de kerkuil, barn owl, geeft dat ook mooi weer.
Ik vind uilen in het algemeen prachtige dieren. En het kerkuiltje in het bijzonder. Dat hartvormig wit "gezicht" is gewoon fascinerend.

Bij de Britten wordt er door de boeren veel meer werk van gemaakt om aan de rand van hun akkers stroken grond (zowat vijf tot tien meter) onbewerkt te laten. Het hoge gras en het kruid in die stroken is een paradijs voor nestelende leeuwerikken en inderdaad een prima jachtzone voor de uilen. Dit zou een opgelegd Europees reglement horen te zijn, waarbij de breedte van de onbeteelde zone min of meer in verhouding zou horen te staan tot de oppervlakte van de akker.

Laatst gewijzigd door quercus : 8 juli 2012 om 08:37.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2012, 13:30   #53
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Ze zitten weer buiten en houden vlieg- en flapperoefeningen.

Hier nog wat screenshots van eerder vandaag, toen ze alle drie binnen zaten:

De jongste laat zijn vleugels zien terwijl zijn oudere broer en zusje geïnteresseerd toekijken:

De jongste is zeer geboeid naar wat die andere twee in de hoek buiten beeld uitspoken:

De oudste besluit om ook eens zijn vleugels te gaan showen, maar niemand is geïnteresseerd:

Wat ben jij daar aan het snoepen?:

Kijk eens wat ik zojuist van papa kreeg:

Even poseren voor de fotograaf terwijl ik met mijn ene pootje op de buit sta:

Deze is zijn diner buiten op gaan halen, maar prefereert om het binnen op te eten:

EDIT:

Koekoek! (krijg er pijn van aan mijn nek bij het zien alleen al):

Mooie foto's

Waarom gebeurt er nooit iets wanneer ik de video aanklik?
Het is inderdaad heel fascinerend waarom die uil compleet onderste"boven kijkt, terwijl hij evenwel recht kan kijken.

Laatst gewijzigd door MaGNiFiCaT : 8 juli 2012 om 13:31.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2012, 13:36   #54
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik vind uilen in het algemeen prachtige dieren. En het kerkuiltje in het bijzonder. Dat hartvormig wit "gezicht" is gewoon fascinerend.
Ik ben al vaak; wanneer ik bij het slapengaan de gordijnen dicht trek, aangestaard geweest door zo'n mooie, schattige fascinerende uilenkop dat in de boom zit.

Citaat:
Bij de Britten wordt er door de boeren veel meer werk van gemaakt om aan de rand van hun akkers stroken grond (zowat vijf tot tien meter) onbewerkt te laten. Het hoge gras en het kruid in die stroken is een paradijs voor nestelende leeuwerikken en inderdaad een prima jachtzone voor de uilen. Dit zou een opgelegd Europees reglement horen te zijn, waarbij de breedte van de onbeteelde zone min of meer in verhouding zou horen te staan tot de oppervlakte van de akker.
Vijf tot tien meter is erg veel, wat nogal wat productieverlies zou betekenen. En je kent de extreem Vlaamse efficiëntie? Niets mag verloren gaan, en de boeren trekken hun voor tot tegen de grens. Tussen voor en baan of beek licht vaak nog geen 10 cm 'gras'.
Oud 8 juli 2012, 18:05   #55
Macchiavelli
Minister

Standaard

Citaat:
Mooie foto's

Waarom gebeurt er nooit iets wanneer ik de video aanklik?
Het is inderdaad heel fascinerend waarom die uil compleet onderste"boven kijkt, terwijl hij evenwel recht kan kijken.
Normaal gezien staan, en soms ook liggen, die beestjes overdag te slapen en te suffen, en worden ze pas in de late namiddag en vroege avond actief.

Momenteel zit er eentje bovenop het dak zijn pluimen goed te leggen, en zijn de andere twee binnen wat met elkaar aan het spelen, pluimen goedleggen, hun eigen braakballen aanvallen, en van dat soort dingen.
Oud 8 juli 2012, 18:10   #56
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Vanaf 01:30. Is wel geen uil. Zou nogal wat geven.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2012, 18:25   #57
giserke
Banneling

Standaard

dwaze beesten
Forumvervuilers zijn het.

Laatst gewijzigd door giserke : 8 juli 2012 om 18:26.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2012, 18:30   #58
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Verspreidingsgebied van de Kerkuil.
Kerkuilen in moslimlanden? Weet ge zeker dat dat in dat geval geen moskeeuilen zijn?
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2012, 18:34   #59
Macchiavelli
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Vanaf 01:30. Is wel geen uil. Zou nogal wat geven.
Geweldig zoals dat vogeltje rustig blijft zitten.

Sommigen kunnen zich misschien nog wel de beelden van de voetbalwedstrijd Finland-België uit 2008 herinneren, waar een enorme oehoe rustig het stadion kwam binnenvliegen en o.a. op de goal ging zitten.
Oud 18 juli 2012, 07:13   #60
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

aha ze zitten nog altijd op hun balkon
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be