![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ken jij een hoofdaannemer die alles afweet van de bouw . grondwerken - metselwerken - betonwerken - koude bruggen - isolatie - dakwerken - zinkwerken - sanitair - verwarming - riolering - vloeren -schrijnwerk - ramen - elektriciteit - Keukenbouw guproc werken plafonds - stucador - enz . NIEMAND kan dat allemaal . en als uwe aannemer met zijn vak bezig is en dat kent , dan is hij al evenmin een advocaat die perfect juridisch onderlegt is om contracten op te stellen en u te verdedigen . Totaal Kennis en Vertrouwen is hier blinde flauwe kul . Ik heb samen met een vriend een rondvraag gedaan aan 200 aannemer en bouwvakkers , hoe een septische put werkt en hoe hij voor de volle 100 % perfect dient aangesloten te worden en er waren er juist getelt 7 op de 200 die een correct antwoord konden bieden . Hoofdaannemerij is een ontransparant gevaarlijk systeem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() Ja en nee. Er zijn tal van overlappende disciplines die dan tussen wal en schip vallen. Wie gaat bv. de zaak oplossen als de werfkast uitvalt wegens teveel gezamenlijk verbruik door alle rechtstreekse aannemers ? Wie krijgt dan voorrang ? En wie wordt hierbij vergoed voor zijn tijdsverlet ? Maak als bouwheer maar uw bed op de werf zelf !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ongelooflijke gasten. Ik heb hier jaren geleden eens iets in die aard gepost dat er noodzaak is aan een bepaald orgaan of advies gevende bureau (iets in die aard) die tussen de aannemers en de klant als bouwheer staat en enkel de goede zaken en aannemers en materialen keurt en controleert en de klant dus 100% indekt tegen al die malafide toestanden. En dan gaat dat nog maar over kleine bouwwerken. Hele grote bouwwerken zijn nog veel malafider en oncontroleerbaarder. Niemand als leek kan dat allemaal op zijn eentje. En wie het toch doet maakt het probleem dikwijls zelf erger dan het was door zijn gebrek aan kennis. En vaak geeft dat gebrek aan kennis ook nog eens aanleiding tot gebrek aan betalingen en zo verder en talloze discussies die er niet hadden hoeven te zijn. Het vervelende is dat er altijd wel één is die hoofdaannemer wil spelen en veel percentjes van materialen in zijn zak wil steken die voornamelijk het recht en eigendom zijn van de aannemers (of vakmensen) die in dat specifiek luik van hun specialiteit daar een klus komen uitvoeren. Als je rekent dat er makkelijk 35% korting op materialen wordt gegeven dan moet de schrijnwerker niet beslissen dat de dakwerker de schrijnwerker zijn veluxen moet gebruiken want dan heeft de schrijnwerker 35% verdiend op het materiaal van de dakwerker wat feitelijk een deel van de dakwerker zijn loon was dus. En zo begint de ruzie. En op het eind van het verhaal laat de hoofdaannemer zich overnemen of failliet verklaren en kan iedereen naar zijn geld fluiten en de klant naar zijn waarborgen. Laatst gewijzigd door Mambo : 3 juni 2012 om 10:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het probleem is inderdaad - zoals je al aangeeft - dat een metser, loodgieter of welke andere vakman dan ook niet is opgeleid om hoofdaannemer te 'spelen'. De rol van een hoofdaannemer - of noem het de bouwcoördinator - is opvolging, risicobeheer, projectmanagement, contractbeheer, ... Hij hoeft (en kan) niet alles weten van alle domeinen in de bouw, hij moet wel genoeg weten hoe hij een betrouwbare aannemer kan onderscheiden van een minder betrouwbare. Om hoofdaannemer/bouwcoördinator te mogen zijn, zou je dus volgens mij moeten kunnen bewijzen dat je (mensen in dienst hebt die) deze rol aan kunt. Maar die rol doorschuiven naar de klant - die terzake geen enkele kennis of opleiding heeft - lijkt me ook niet de beste oplossing. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ons bedrijf werkte vroeger voor een binnenhuisarchitect en die ging ook met de winst op de badkamer toestellen lopen . En ik mocht het jaar daarop een forfaitaire belasting van 4000 € betalen , omdat ik met te weinig winst had doorverkocht . Hoofdaannemers werken als citroenpersen , en dan staan ze er versteld van dat de onderaannemer onder TE zware tijds en budget druk staat waardoor hij amper een gode afwerking kan garanderen . Dus de toegevoegde waarde van hoofdanemerij is NUL maar het nadeel is gigantisch groot , en voor de bouwheer en voor de onder aannemer . Als ik rechstreeks werk , kan ik 10 % goedkoper werken ,en kan ik 10 % beter werk leveren terwijl ik gelijktijdig 10 % meer verdien . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een hoofdaannemer heeft een contract met de bouwheer voor het totaal pakket . en voor welke onderaannemer in een bepaald vakgebied zal die kiezen ? Voor een die hij kent ? Voor den besten of voor de goedkoopsten of diegene die hen de beste winst opleverd . Hoofdaannemers zijn vaak mensen met NUL de KLOOTEN afiniteit in de bouw als vakdomein en of vakkennis . Het zijn PLATTE gastjes die theorie gestudeerd hebben en platte immorele commesantjes zijn en zelf te schoon zijn om te werken , en in dat bouwproject met een aanzienlijk bedrag , een mooie kans zien de werkmensen / onderaannemers uit te melken . Een onafhankelijk coordinator zoals ik voorstel , coordineerd de werken en contracten , maar maakt een bundel , optelsom van de NETTO bedragen rechtstreeks van de onderaannemers . en de mogelijkheid om uitbuiting is geheel weg . En de bouwheer heeft een totale transparant inzicht over de offertes , contracten en facturatie rechtstreeks tussen bouwheer en aannemer . Gedaan met foefelen. En bij gevolg , is het contract rechtstreeks tussen bouwheer en aannemer en als er iets scheelt , kan je die rechtstreek aanpakken en niet betalen . Bij onderaanneming replikeerd de bouwheer vb op een bepaald gebrek van een bepaald vakbedrijf . de bouwheer staakt betaling , en de hoofdaannemer zegt tegen de 10 ander aannemers , ik ,hebb een probleem en kan niet meer betalen , gelogen of niet , maar er zijn aannemers die moeten wachten voor iets waar ze niet mee te maken hebben . Maar de leasing van de hoofaannemer zijn Mercedes ML zal wel eerst betaald worden en dan de onderaannemer . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is niemand zijn schuld, dat is een specifieke aard van het kleur en een probleem met pigmenten die men er maar niet uit krijgt. Antraciet zou dat normaal gezien toch in mindere mate moeten hebben. Maar bon alle geschilderde omlijstingen zien af van de omgevingsfactoren. Nu er is goed nieuws en er is slecht nieuws. Je kan die verkleuring weg krijgen met hard poetsen met een auto simonis of iets zwaardere polierpasta zoals een commandant nr 4 bv. Dat was het goede nieuws. Het slechte nieuws is; je moet dat regelmatig opnieuw doen want dat witachtige komt altijd terug na verloop van tijd. In elk geval je zal niemand kunnen aanklagen hierop omdat dit een normaal verschijnsel is van verf. Je kan hoogstens jezelf onder je voeten eens geven om ze misschien wel geregeld af te wassen, maar nooit te polijsten. Geen mens die ze polijst hoor, dus je bent niet de enige met dat probleem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een potentiele bouwer zou niet naar een bouwbedrijf moeten stappen, maar naar een onafhankelijke adviesbureau of expert die de klant begeleid tussen al de verschillende aannemers en materialen. Het zou wellicht financieel in ieder zijn voordeel zijn en de kwaliteit verhogen want die onafhankelijke zal met slechte mensen en materialen geen 2 keer opnieuw willen werken. En bij klachten zou men via die onafhankelijke iedere aannemer persoonlijk kunnen aanspreken inplaats dat gedonder met dat eeuwig onder en onderonderaannemerkessouteneurschap. Ik denk dat er geen enkele vakman gelukkig loopt zoals het nu bezig is. Laatst gewijzigd door Mambo : 3 juni 2012 om 20:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als een autofabriek bij een ander bedrijf de autozetels laat maken , dan zou je kunnen stellen dat zetelbedrijf in onderaannming werkt , en dat is zo . Maar diegene die bij het kiezen van hun Mercedes niet akkoord gaan met de zetels , en er zetels in willen van een bepaald merk , zijn uitzonderingen , en daarboven zijn er dan nog veiligheidslecenties nodig om de auto door de keuring te krijgen . Een poetsbedrijf dat de kantoren kuist van dat ztelbedrijf is ook een onderaannemer . Ik hoop dat de mensen in deze discutie genoeg gezond verstand hebben om het verschil te zien tussen deze voorbeelden en de betrokken aannemers bij het bouwen van een huis . |
|
![]() |
![]() |