![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Mijn veel oudere nicht en ik waren eens aan't langlaufen (of all things), in de Ardennen. En op haar kleine radiotje speelden ze dat liedje. Wij op die beat meestappen, op de latten in de sneeuw, zingend op "In Zaire". Toen vond ik dat normaal. Jaren later begreep ik de betekenis van dat lied (het gaat over de broeierige Rumble in de Jungle). In combinatie met langlaufen in de sneeuw. Ik kreeg terstond hallucinaties toen ik er terug aan dacht.
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
|
![]() Nog een geile hit die nu hot is in Kin: "Tuku tuku" van Koffi.
http://www.youtube.com/watch?v=eOpfkMKHCpI Tekst samengevat: "hij heeft een brommer gekocht" (genoeg gezegd, rijden hé). Vrouwenstem: "hij maakt me dood" (wanneer hij rijdt hé). En: "wanneer hij rijdt, verliest hij z'n water" (genoeg gezegd, eh). Zij: "ik ontvang het graag". Enfin, Congolezen zijn niet altijd even subtiel ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor de statistici onder ons.
Meest beluisterde muziek in Lingala op joetoep: 1 Werrason - Techno Malewa Mecanique 3409521 kliks 2 Koffi olomide - Loi 3238560 3 Awilo Longomba - Carolina II 3199299 4 Fally Ipupa ft Krys - Sexy dance 2856770 5 Werrason - Sous Sol 2004890 6 Makoma - Ola Olé 1826261 7 Fally Ipupa - Liputa 1735357 8 Dr Sakis - Maloumba 1734953 9 Koffi Olomide - Salopette 1732536 10 Werrason - Temps Present (Mayi Ya Sika) 1576897 Logobitombo wordt als 'Franstalig' gerekend vermoed ik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
|
![]() Ja, dat doe ik zowiezo al, en ze houden wel van Nicki Minaj, Rihanna en Jessie J enzo. Maar het mag ook eens iets anders dan prefab hits.
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
|
![]() Citaat:
Want als je dat doet, dan gaat het meestal om blanken die naar die muziek zoeken. Ik denk niet dat de lijst de keuze van de Congolezen reflecteert. Er zou wat meer Ferre en Fally in staan, en zeker ook JB en Didier Lacoste.
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
Laatst gewijzigd door Xenophon : 3 juni 2012 om 14:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Maar de Congolezen gaan niks van die humor/problematiek begrijpen. Het is een té lokaal fenomeen - dat liedje gaat enkel over Borgerhout.
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
11 Koffi Olomide - Danger De Mort 1505502 views 12 Fally Ipupa - Associé 1503497 views 13 Fally Ipupa - Droit Chemin 1432245 views 14 Aime Nkanu - Unkuatshishe 1411771 views 15 Fally ipupa ft. olivia g-unit - Mama 1380492 views 16 DJ Caloudji - Sentiment Moko 1337262 views 17 Koffi Olomide - Effrakata 1298835 views 18 Les Chics Men - Kolela Lela 1254956 views 19 Koffi Olomide - Attentat 1245324 views 20 Werrason - Lele Lele Lele (Zenith) 1170951 views 21 JB Mpiana - Kipe Ya Yo 1170283 views 22 Koffi Olomide-Pharmacien 1153581 views 23 Awilo Longomba - Mondongo 1105330 views 24 Werrason - Alerte Generale 1102044 views 25 Dr Sakis - Volcanic Girls 1031055 views 26 Esther Akawa - Nzambe nanga 973285 ... 37 Ferre Gola - Zazou 763277 views (Ferre pas 37e?!, oei) Er was vanuit Nederland ook een succesvolle lingala-act actief; Makoma. Veel van hun clips werden in Rotterdam opgenomen. http://www.youtube.com/watch?v=yO3TA5MdvuE Makoma - Yo Wuti Maar de vloeiend Nederlands sprekende Nathalie Makombe is inmiddels wegverhuisd, met een deel van de familie, naar het VK. http://www.youtube.com/watch?v=ccaWVuiXB4Y Ook zijn er een aantal Congo artiesten in Nederland en Belgie actief die op het Nederlands zijn overgestapt: NL: http://www.youtube.com/watch?v=XI7JzKNGHMg Olivier Bangi ft Jazzlin - Bibi (22.000 hits) 2010 BEL: http://www.youtube.com/watch?v=XqYWiZq2Wn4 Dariush ft. Prinzo - Broke Zijn (3500 hits)2012 Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 3 juni 2012 om 15:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Geen Westerse muziek maar het mag hier wel eens gepost worden....
Alpha Blondy - Jerusalem Alpha Blondy -Peace in Liberia Alpha Blondy Un combat pour la liberté Documentaire Een man met een boodschap ![]() Laatst gewijzigd door NoTuma : 3 juni 2012 om 18:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Banneling
|
![]() Deze draad illustreert mooi het gedrag van de geconditioneerde erfschuld-europeaan die zich schaamt voor zijn cultuur:
Op de vraag 'zoek eens wat Europese muziek voor de Congolezen' gaat die spontaan op zoek naar 'zwarte muziek': Rap, soukous, etc. Dat getuigt enerzijds van een bekrompen, achterhaalde en neerbuigende stereotypering (zwarte muziek voor de zwartjes, ze zullen iets anders wel niet lusten of begrijpen), maar uiteraard ook van de legendarische Grote Schaamte die de Europeaan meent te moeten hebben over zijn cultuur. Andersom is het natuurlijk totaal anders. Als een Europeaan iemand vraagt om hem eens te leren kennen wat hip is in pakweg Thailand, dan verwacht die geen geëmigreerde bleekscheten die stoner rock �* la Foo Fighters spelen. Nee, dan verwacht die Thaise muziek waarin de ziel van Thailand doorschemert. Maar zo redeneren veel Europeanen kennelijk niet als het over hun eigen cultuur gaat. Die mag blijkbaar niet in het uitstalraam. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin “Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.” |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
|
![]() Citaat:
50 cents was laatst in Kinshasa, en dat viel goed mee. Ga er vooral ook vanuit dat jonge mensen in Kinshasa véél moderner en branché zijn dan wij. De manier waarop ze daar hun ipod gebruiken is veel geavanceerder dan bij ons. Allez, goei liekes gewoon. Ik neem alvast mee in mijn valies: -Flo Rida - Wild Ones (dikke hit in Kin, maar velen zagen de video nog niet) -Coldplay+Rihanna - Princess of China (dikke hit in Kin, maar video ontbreekt) -Nicki Minaj - Starships (vorige keer vonden ze Minaj heel pittig) -Jessie J + David Guetta - Laserlight Normaal doen hé maten.
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() On topic:
Als er één nummer is dat het westen heeft gedomineerd het voorbije jaar dan is het dit wel. Het westen heeft zich te pletter geklikt op dit clipje (bekijk die stats!). http://www.youtube.com/watch?v=8UVNT4wvIGY Een het leuke is, 't is een Belg. Jaja, zeg dat maar in de Congo. Il est Belge. Oui, Flamand. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() http://www.youtube.com/watch?v=SeIJmciN8mo&ob=av2n |
|
![]() |
![]() |
![]() |