Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juni 2012, 19:02   #41
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Het gebeurt niet dikwijls dat wij het met elkaar oneens zijn maar dit keer, sorry Alice
Geloof me, ik ben ervaringsdeskundige! De keren dat een ziekenhuisopname noodzakelijk is bij epilepsie zijn zeldzaam. Het maakt het de patiënt alleen nog moeilijker. Het is een typische reactie van mensen die niet kunnen omgaan met epilepsie, bang zijn voor de ziekte (een restant van het vroegere taboe?). Er zou wel wat meer voorlichting mogen komen over eerste hulp alhoewel dat ik dacht dat leraren die tegenwoordig kregen.
Op het kaartje dat ik jarenlang bij mijn identiteitskaart droeg, staat het volgende :
Geen paniek aub!
Als een aanval van epilepsie mij overkomt, besef ik niet wat er gebeurt. Vaak val ik en zal ik moeilijk ademhalen terwijl ik sterk schokkende bewegingen maak. Na enkele minuten adem ik weer rustig en stilaan kom ik opnieuw bij bewustzijn. Kijk binnenin deze kaart wat u best doet.
- Als ik bloedend gekwetst ben na een val, bel de dienst 100.
- Als ik een tweede aanval onderga zoals op de achterzijde beschreven, bel de dienst 100 aub.
- Breng a.u.b. één van mijn onderstaande kennissen, sowieso op de hoogte a.u.b.

Dit kaartje was niet speciaal voor mij alleen gedrukt. Het was een standaardtekst. Zoals u ziet, staat er niet dat er onmiddellijk een ambulance moet gebeld worden. Dat is in de meeste gevallen overbodig. Op de meer dan 20 jaar gedurende welke ik last had van deze ziekte ben ik slechts 4 keer naar het ziekenhuis gebracht. Telkens ging het om repetitieve crisissen.
Dit is de nodige reactie van een normale mens. Hier weet men niet of er verschillende aanvallen na elkaar plaatsvonden.

Wat je NIET doet is koranverzen beginnen reciteren. Het idee alleen al dat mijn dochter daar een aanval zou krijgen terwijl er dan twee "leraren" dat het chachachachegedoe bij staan maken is voldoende om een hartaanval te krijgen verdomme.
Bovendien moet men ook de 100 verwittigen als de patient niet op tijd bijkomt. wat zouden ze gedaan hebben? de koran helemaal aframmelen en er dan de duiveluitdrijver bijgehaald?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 9 juni 2012 om 19:02.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2012, 19:09   #42
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Sorry Marie maar ik ben het niet met je eens..wanneer een kind in een klas een aanval krijgt bel je een ambulance zodat hij kan worden nagekeken in een ziekenhuis, punt uit.
Je gaat niet koranverzen prevelen, terecht dat zo iemand niet thuishoort in een klas!
Misschien ook even deze tekst lezen :

Niet alle aanvallen vereisen het oproepen van een ambulance. Onthoud de volgende algemene stelregel: hoe minder er met een persoon gedaan wordt tijdens een vrij korte aanval, hoe beter.

http://nl.janssenbelgium.be/bgdispla...y&product=none

Zoek het ook maar eens op in Wikipedia. Daar staat :
Als een gegeneraliseerde aanval langer dan 5 minuten (anderen spreken van 30 minuten) aanhoudt, of als er meerdere aanvallen kort na elkaar plaatsvinden zonder bewustzijnsherstel spreekt men van een ('status epilepticus'). Indien er sprake is van een 'status epilepticus' of de patiënt zich bijvoorbeeld ernstig verwond heeft of na de aanvallen niet goed bijkomt, is het wel nodig een ambulance te laten komen, in andere gevallen meestal niet.

Een epileptische crisis is beangstigend maar niet schadelijk. Behalve natuurlijk als men op een ladder staat, een auto bestuurt ... De paniek van de omstaanders brengt dikwijls meer schade toe aan de patiënt dan de crisis zelf.
Oud 9 juni 2012, 19:18   #43
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Dit is de nodige reactie van een normale mens. Hier weet men niet of er verschillende aanvallen na elkaar plaatsvonden.

Wat je NIET doet is koranverzen beginnen reciteren. Het idee alleen al dat mijn dochter daar een aanval zou krijgen terwijl er dan twee "leraren" dat het chachachachegedoe bij staan maken is voldoende om een hartaanval te krijgen verdomme.
Bovendien moet men ook de 100 verwittigen als de patient niet op tijd bijkomt. wat zouden ze gedaan hebben? de koran helemaal aframmelen en er dan de duiveluitdrijver bijgehaald?
Men ziet echt wel dat een nieuwe aanval begint! U hebt waarschijnlijk ook nooit een crisis meegemaakt, anders zou u dat niet schrijven. Natuurlijk is het idioot om koranverzen te citeren.
Maar zoals gezegd, ik ben slechts 4 keer in mijn leven naar het ziekenhuis gebracht en daar ben ik heel dankbaar om. Beseft u wel wat het inhoudt om voor een simpele epileptische crisis door verplegers op een brancard gelegd te worden, door de ambulance met sirenes naar het hospitaal gevoerd te worden, een hoop overbodige onderzoeken te moeten ondergaan (want eenmaal in het ziekenhuis beginnen ze te testen natuurlijk).
Sorry, Circe, ik hoop van ganser harte dat uw dochter nooit een aanval zal krijgen en trouwens ik wens deze ziekte aan niemand toe want het is een ziekte die een mens ongelukkig maakt. Maar men wordt voornamelijk ongelukkig 1) uit angst en 2) door de reacties van de anderen. Dat heb ik maar al te goed aan den lijve ondervonden. Ik heb ooit eens gelezen over een vrouw die iedere nacht aanvallen kreeg. Iedere nacht! Ik kreeg hooguit een aanval per twee maanden. Toch was ik jaloers op die vrouw. Als het 's nachts gebeurt, zou ik rustig thuis zijn, geen nieuwsgierige omstaanders die er een drama van maken, ambulances bellen of ... koranverzen citeren.
Koranverzen citeren, de ambulance bellen, het zijn allebei volledig overbodige handelingen bij een crisis.
Oud 9 juni 2012, 21:27   #44
Meuh
Provinciaal Gedeputeerde

Meuh's schermafbeelding

Standaard

In mijn schooltijd heeft ooit een meisje in volle refterzaal een aanval gekregen. Er is toen ook - zoals hierboven gesteld - geen ambulance aan te pas gekomen, waarschijnlijk ook omdat ze wisten dat het meisje in kwestie aan epilepsie leed.
We weten echter niet of het hier om een gekende 'aandoening" bij de leerling ging. Als dit zo is: dan is er niets aan de hand en vind ik persoonlijk dat de islamleraar niets te verwijten valt. Hoe zinloos het voor ons ook lijkt om koranverzen te reciteren in zo'n situatie; je kan het hem ook niet ten kwade duiden he.
Was het niet gekend, dan had er wel een ambulance gebeld dienen te worden.
Meuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2012, 21:38   #45
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik ben iets gelijkaardigs tegen gekomen met christelijke bijbelfreaks. Erg frustrerend als die het medisch personeel niet eens hun werk laten doen met hun gebeden, als je op de draagberrie ligt.

Typisch uit de VS naar Latijns Amerika overgewaaide groepjes protestantse fundamentalisten.
En zet er naast Latijns Amerika Afrika ook maar bij...

In een reportage van Vrankcx over de homohaat in Oeganda, was duidelijk te merken dat de Amerikaanse evangelisten, uit onvrede met het feit dat ze in de VS geen homo's meer mogen kielhalen, dan maar in Afrika hun gram proberen te halen...
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)

Laatst gewijzigd door Nierika : 9 juni 2012 om 21:51.
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2012, 21:50   #46
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Nee, maar mensen van 'het boek' daar kan je zo'n dingen van verwachten. Alleen zijn die fundamentalisten niet alleen onder moslims te vinden. De VS financiert letterlijk zulke groepen, alleen zie je dat (nog) niet zo in Europa (daar doet vriendje Saudi Arabië eerder het werk dacht ik). Ze lijken erg op elkaar die Abrahamische fundamentalisten. Ik schat dat het gemakkelijk is zo'n mensen met een of andere 'cause' naar het front te sturen.
2

Ik heb in het middelbaar op het katholieke college enkel godsdienstonderwijs gehad dat eerder alle levensbeschouwingen volgde, en meer moraal, de ethiek van de moraal en filosofie omvatte.

Ik herinner me wel nog levendig de "lering" die ik als kind had om mijn plechtige communie te mogen doen.
Dat werd gegeven door een pastoor die nog in zwarte soutane rondhotste en vanop zijn kansel schreeuwde dat "ajts" een straf van god was vanwege een veelvoud aan factoren, en waar homofilie allerminst de kleinste van was. Zijn geleuter was ronduit naïef, tenenkrommend achterlijk en voorbijgestreefd.

Ik vind het betreurenswaardig dat zo'n simpele, bekrompen mensen nu terug het middelbaar onderwijs binnen sijpelen, en verbazen hoeven zo'n zaken dus niet.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be