Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juli 2004, 13:27   #41
tigerpants
Burgemeester

Stuur een bericht via MSN naar tigerpants
Standaard

Over het bericht van AEL ben ik het wel min of meer eens... Pas op! Ik praat AEL niet goed he!! Maar als ik objectief dat bericht lees ben ik het wel eens...

De heisa rond het anti-semitisme van de jongste weken is nogal overroepen... Als het eerste ernstige feit er niet was geweest, dan zouden die anderen nooit in de media gekomen zijn...
Dus uiteindelijk waren er slechts twee ernstige gevallen,... Die andere zouden in gewone omstandigheden niet behandeld worden...

En je zal mij ook nooit horen zeggen dat daar niks aan moet gedaan worden! In tegendeel! Aan ALLE racisme en rassenhaat moet streng worden opgetreden. Dat zijn immers dingen die NIET door de beugel kunnen.
Of het nu gaat om racisme door allochtonen t.o.v. Joden, of van autochtonen t.o.v. allochtonen, of van AEL t.o.v. autochtonen,... maakt allemaal geen verschil!
tigerpants is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 13:27   #42
tabufferkwa
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruut geweld
nee, want dat gedeelte ging over het stijgend anti semitisme , ook hier in antwerpen DOOR AUTOCHTONEN....anti semitisme uit zich alleen in DADEN volgens u ?
Stijgend antisemitisme door autochtonen... Jajaja, wat de linksen allemaal niet moeten verzinnen om hun geliefde "knuffelmarokkaantjes" uit de discussie te houden....

Wanneer werd een jood ook alweer in elkaar geslagen door een Vlamingen en dat uit antisemitische motieven? Wanneer bekladden Vlamingen alweer een synagoge? Wanneer beschimpten Vlamingen ook alweer de chassidim toen die voorbij kwamen?

Concrete feiten graag.

Genoeg feiten ondertussen van jullie geliefde "knuffelmarokkanen", maar ik had ook eens graag uw concrete elementen gezien van autochtoon antisemitisme.
Antisemitisme en racisme heeft allerlei vormen. Een constante is tegen een bevolkingsgroep zijn omdat ze bestaan, of het nu verbaal is, met acties of zelfs in gedachten. Dat het nu is omdat ze er anders uitzien, andere godsdienst hebben of zelfs een andere taal spreken en daarbij geen "overlast" bezorgen, het is en blijft racisme!

Externe conflicten misbruiken om daarbij die haat bij anderen op te hitsen is nu ook een middel geworden dat sommigen door hun oogkleppen niet (willen) zien. En dat sommigen van extreem-links tot en met extreem rechts zich daar aan schuldig maken is Guyken gisteren niet ontgaan
tabufferkwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 13:29   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
TIP : lees eerst eens aandachtig WAT er juist staat...
Ik ben ook geen vriend van de joden. Ik respecteer ze wel, maar ga er toch niet onmiddellijk hartelijke banden mee aanknopen. Ben ik dan plotseling antisemitisch?

Ik stel wel vast dat een bepaalde groep - de zogenaamde "jongeren" - niet alleen jodenhaat verspreidt in woorden maar ook in daden. Dat is wel antisemitisch, van het hoogste niveau dan nog wel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 13:30   #44
bruut geweld
Minister-President

bruut geweld's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
wat ze onder elkaar spreken is hun zaak , maar zoals ik eerder met jou in een andere topic besproken heb WEET jij NIETS van hetgeen in antwerpen gebeurt buiten hetgeen je verteld wordt, net zomin ik weet heb wat er in Wareghem gebeurt. Daar enkele keren komen winkelen is een groot verschil met er dag in en dag uit leven, werken en wonen.
En toevallig parkeer ik mijn wagen meestal in de jodenwijk (omdat het daar veiliger is dan in bepaalde wijken met de "knuffelmarokkanen"). Wat hoor ik de joden op straat spreken? Juist, Jiddisch. Geen Frans.

Feit is ook dat u mij nog steeds geen concrete feiten heeft kunnen geven het door u uitgevonden "autochtoon antisemitisme".

UITERAARD dat ze met elkaar jiddisch spreken . 'k zie ze tegen den doorsnee antwerpenaar dat idd niet doen nee
Dan gebeurt het dus vaak in het frans...
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2
bruut geweld is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 13:35   #45
tabufferkwa
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik ben ook geen vriend van de joden. Ik respecteer ze wel, maar ga er toch niet onmiddellijk hartelijke banden mee aanknopen. Ben ik dan plotseling antisemitisch?
Heb geen probleem als het daarbij blijft. Iedereen kiest zijn vrienden.

Voltaire:
Citaat:
«je ne suis pas d'accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu'au bout pour que vous puissiez le dire»
wat niet op racisme slaat, want toen was het nog niet "ontdekt"
Oud 2 juli 2004, 13:36   #46
bruut geweld
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik stel wel vast dat een bepaalde groep - de zogenaamde "jongeren" - niet alleen jodenhaat verspreidt in woorden maar ook in daden. Dat is wel antisemitisch, van het hoogste niveau dan nog wel.
dat is dan het verschil tussen ons , ik heb geen problemen met joden , en heb ook enkele joodse vrienden. weliswaar modern, niet echt overtuigd religieus meer, die perfect nederlands praten en ook anti zionist zijn in de zin dat ze israel willen zien terugtrekken tot de grenzen van 67, het enige realistische en acceptabele leefbare compromis om er ooit vrede te brengen.
wat het daderschap van anti semitisme betrft , geef ik je dus gelijk. Met een stand van 4-2 , en die hoeft echt niet meer uitgebreid voor geen enkele kant..
Maar de jodenhaat groeit overal ....
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2
Oud 2 juli 2004, 13:38   #47
tabufferkwa
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:

En toevallig parkeer ik mijn wagen meestal in de jodenwijk (omdat het daar veiliger is dan in bepaalde wijken met de "knuffelmarokkanen"). Wat hoor ik de joden op straat spreken? Juist, Jiddisch. Geen Frans.

Feit is ook dat u mij nog steeds geen concrete feiten heeft kunnen geven het door u uitgevonden "autochtoon antisemitisme".

UITERAARD dat ze met elkaar jiddisch spreken . 'k zie ze tegen den doorsnee antwerpenaar dat idd niet doen nee
De mensen die op TV hoor en zie spreken en beheren beter nederlands dan de gemiddelde sinjoor. Is dat misschien ook al fout?
Oud 2 juli 2004, 13:39   #48
deepti
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Citaat:

En zopas verklaarde Janssens in het VTM-nieuws dat "we ons niet moeten focussen op een bepaalde dadergroep". Blijkbaar heeft hij het nog altijd niet begrepen. Zijn "knuffelmarokkanen" kunnen schijnbaar niets verkeerds doen.
hij heeft ook gelijk.
Het anti semitisme zit ook EUROPEES in de lift. Moslims nemen daar een substantieel deel van voor hun rekening, maar zijn zeker niet alleen.
OOK in antwerpen zou bij twee van de incidenten geen marokkanen betrokken zijn volgens de getuigen.
Het probleem toeschrijven aan een minderheid binnen één groep getuigt van onwetendheid. Zeker gezien het europese vlak (waar wij als belgen uiteraard niets aan kunnen doen) , maar dit manifesteert zich dus ook duidelijk in antwerpen. Ik ben ook al geschrokken van antwerpenaren die zeer makkelijk de overstap maakten van kutmarokkaantjes in discussies naar "die vuil klote joden" . die hebben wellicht nog geen daden gepleegd, maar veel zal er misschien niet meer nodig zijn.
Zonder te willen viseren, viel het ook weer op hoe veel van die joden geen Nederlands spreken , frans lukt blijkbaar zonder probleem. Zker in Antwerpen wordt dit niet bepaald geapprecieerd.
(en nee, dit verrechtvaardigt niets) Maar het probleem is wel wat ruimer en complexer, de oplossing zal helaas ook niet zo simpel zijn..

Belgie is officieel drietalig, en Frans is één van die talen
deepti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 13:42   #49
bruut geweld
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tabufferkwa
Citaat:

De mensen die op TV hoor en zie spreken en beheren beter nederlands dan de gemiddelde sinjoor. Is dat misschien ook al fout?
niet alle geintervieuwden spraken nederlands.
OOK vandaag op het nieuws werden joden geintervieuwd. ook jongeren ; luister maar aandachtig WELKE taal er bijzit...
Oud 2 juli 2004, 13:42   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat is dan het verschil tussen ons , ik heb geen problemen met joden ...
Waar staat er ergens dat ik problemen heb met de joden? Nergens. Alweer een uitvindsel van uzelf.
Oud 2 juli 2004, 13:43   #51
tabufferkwa
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deepti
Citaat:

hij heeft ook gelijk.
Het anti semitisme zit ook EUROPEES in de lift. Moslims nemen daar een substantieel deel van voor hun rekening, maar zijn zeker niet alleen.
OOK in antwerpen zou bij twee van de incidenten geen marokkanen betrokken zijn volgens de getuigen.
Het probleem toeschrijven aan een minderheid binnen één groep getuigt van onwetendheid. Zeker gezien het europese vlak (waar wij als belgen uiteraard niets aan kunnen doen) , maar dit manifesteert zich dus ook duidelijk in antwerpen. Ik ben ook al geschrokken van antwerpenaren die zeer makkelijk de overstap maakten van kutmarokkaantjes in discussies naar "die vuil klote joden" . die hebben wellicht nog geen daden gepleegd, maar veel zal er misschien niet meer nodig zijn.
Zonder te willen viseren, viel het ook weer op hoe veel van die joden geen Nederlands spreken , frans lukt blijkbaar zonder probleem. Zker in Antwerpen wordt dit niet bepaald geapprecieerd.
(en nee, dit verrechtvaardigt niets) Maar het probleem is wel wat ruimer en complexer, de oplossing zal helaas ook niet zo simpel zijn..

Belgie is officieel drietalig, en Frans is één van die talen
Hebben de joden ooit opgeroepen om het jiddisch (of hebreeuws) tot vierde landstaal te maken? Ik denk van niet? De turken of de italianen ook niet (voor hun taal van oorsprong!) So where is the problem
Oud 2 juli 2004, 13:43   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
OOK vandaag op het nieuws werden joden geintervieuwd. ook jongeren ; luister maar aandachtig WELKE taal er bijzit...
En welke andere taal ook nog? Juist, het Engels.

In het Jiddisch zullen ze geen interview afnemen, daar er nauwelijks een reporter is die die taal beheerst.
Oud 2 juli 2004, 13:44   #53
bruut geweld
Minister-President

Standaard

uitvindsel zeg je ?

Citaat:
Citaat:
.
nee, op zijn minst heb je dan een probleem met joden, vermits ze NIET in aanmerking komen om hartelijke banden mee aan te knopen.

Ik heb dat probleem niet.
Oud 2 juli 2004, 13:45   #54
bruut geweld
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:

In het Jiddisch zullen ze geen interview afnemen, daar er nauwelijks een reporter is die die taal beheerst.

[size=7]nee, F R A N S [/size]
Oud 2 juli 2004, 13:45   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jiddisch staat nochtans dichter bij het Antwerps dan het Frans... maar dat doen ze bewust niet daar ze hun eigen taal als afscherming juist willen gebruiken.

Niet iedere jood spreekt Frans in Antwerpen. Er zijn er ook heel wat die het Nederlands beheersen.
Oud 2 juli 2004, 13:46   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
nee, op zijn minst heb je dan een probleem met joden, vermits ze NIET in aanmerking komen om hartelijke banden mee aan te knopen.
Waarom zou ik er goede banden mee moeten aanknopen? Chassidim joden voelen die behoefte trouwens ook niet. Ze willen hun eigen leven leiden in alle peis en vrede, heel anders dan de geliefde "knuffelmarokkaantjes" die voortdurend alles eisen en opeisen.
Oud 2 juli 2004, 13:47   #57
tabufferkwa
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:

Even herhalen. Kende een amerikaan, na 5 jaar in Brussels kon hij met moeite "trois bières" of "trois hamburgers" bestellen (elk jaar ging hij er één verder). Zijn zakenrelaties en privérelaties hadden daar geen last van. Hij wel maar dat was zijn probleem.
Oud 2 juli 2004, 13:48   #58
bruut geweld
Minister-President

Standaard

en wederom heeft jan niet goed gelezen wat ik zeg...

Citaat:
Citaat:

Bijgevolg is het in deze discussie totaal irrelevant.
nee, want dat gedeelte ging over het stijgend anti semitisme , ook hier in antwerpen DOOR AUTOCHTONEN....anti semitisme uit zich alleen in DADEN volgens u ?
en één van de redenen die wordt aangegeven is dus het feit dat een gedeelte geen nederlands praat maar FRANS ...en eerlijk gezegd als ik naar de Delhaize ga in berchem en ik hoor daar frans praten tegen de kassierster vind ik dat OOK niet aangenaam.
aLs ik op de fruithoflaan een bordje zie met voor een app te verkopen uitsluitend in het frans, vind ik dat even onaangenaam. Nu goed, ik moet zeggen , lang heeft het er niet gehangen
Oud 2 juli 2004, 13:50   #59
tabufferkwa
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Jiddisch staat nochtans dichter bij het Antwerps dan het Frans... maar dat doen ze bewust niet daar ze hun eigen taal als afscherming juist willen gebruiken.

Niet iedere jood spreekt Frans in Antwerpen. Er zijn er ook heel wat die het Nederlands beheersen.
Juist. Marinower spreekt beter Nederlands dan Frans, alhoewel hij dat ook goed beheerst. En zo zijn de meesten. Herlees over "mijn amerikaan" nog eens. En die was geen jood. Indien het een jood was geweest had hij misschien wel sneller of Frans en/of Nederlands gesproken 8)

En indien sommigen Frans spreken is het misschien omdat ze Antwerps dialect niet goed verstaan... een vriend, franstalig, moest in Canada engels spreken want geen gesprek mogelijk in het frans met sommige locale "franstalingen". Vlamingen die goed frans beheersen zullen ook wel een probleem hebben in Marseille hé
Oud 2 juli 2004, 13:51   #60
bruut geweld
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Waarom zou ik er goede banden mee moeten aanknopen? Chassidim joden voelen die behoefte trouwens ook niet. .
waarom ook niet ?
en nu bewijs je maar al te goed dat je geen flauw benul hebt waarover je spreekt (logisch gezien je in Waregem woont en gratuite uitspraken doet over antwerpen) de chassidische joden zijn echt niet de enige joden in antwerpen hoor !
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be