![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Heb jij de PM's van Walter Baeten, de huidige voorzitter van het IJzerbedevaartcomité, reeds gelezen? Blijkbaar niet, anders zou je wel anders reageren. Je kan op de website www.ijzertoren.org bij de rubriek "Nieuws" Daar ik mij steeds goed wil informeren lees ik ook het tijdschrift van "IJzerwake" Vanuit IJzerwake was er geen enkele reactie op de ondemocratische en anti-Vlaamse kieswethervorming, zoals het ontbreken van de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. In het laatste nummer gaat het hoofdzakelijk over de organisatie van IJzerwake. En tot mijn verbazing worden daar nu maatregelingen genomen die ook werden genomen door het IJzerbedevaartcomité, maar die toen door de Blokkers werden gezien als slecht! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Gouverneur
|
![]() Inderdaad, Jan van de berghe
Een voorzitter die zegt "Een Vlaamse republiek : da's café-praat", die jaagt de laatste Vlaams-Nationalist van de weide tijdens de Yzerbedevaart. Er blijft bij elke Vlaams-nationalist hierdoor slechts één alternatief over : de Yzerwake. En laat de eis van Vlaamse onafhankelijkheid nu ook de eis zijn van de enige echte Vlaamse Volkspartij : het Vlaams Blok. Gegarandeerd : de wei zal weer vollopen bij de Yzerwake. De Yzerbedevaart wordt straks een klein multi-cultureel onderonsje, waar eens gezellig gekeuveld kan worden over koetjes en kalfjes.
![]() |
#46 | ||||
Partijlid
|
![]() Mijnheer Van den Berghe, ik begin te denken dat je niet vatbaar bent voor rationele argumenten.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
"Onze bron is het IJzertestament, het geheel aan politieke eisen en opvattingen die door de Vlaamse frontsoldaten uit WOI werden geformuleerd. Hun boodschap is samengevat ‘Nooit meer Oorlog’, ‘Zelfbestuur’ en ‘Godsvrede’. In de geest van deze boodschap werkt het IJzerbedevaartcomité aan Vrede, Vrijheid en Verdraagzaamheid, in Vlaanderen en in de wereld. Deze opdracht is drievoudig en ondeelbaar, radicaal en pragmatisch, historisch en actueel". Nooit meer oorlog, Zelbestuur, Godsvrede Vrede, Vrijheid, Verdraagzaamheid Vrede, Vlaanderen, Pluralisme Geweldloosheid, Onafhankelijkheid, Democratie Wat is het probleem met het gebruik van al deze begrippen als je er telkens hetzelfde mee bedoelt? Het ga je goed in Steenstrate. Nogmaals, ik respecteer je keuze.Maar waarom zoveel energie steken in het bekampen van de IJzerbedevaart? Waarom zoveel energie steken in het bekampen van Vlaams-nationalisten? Waarom zoveel energie steken in het bekampen van medestanders van de Vlaamse onafhankelijkheid? Laat ons samenwerken aan dezelfde idealen. Laat ons samenkomen aan het monument van de Vlaamse ontvoogding, symbool voor de vrijheid van 6 miljoen Vlamingen, om onze idealen kracht bij te zetten. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De colportage-plaatsen worden vastgelegd. Indertijd namen de Blokkers het kwalijk dat ze met hun standjes langs de IJzer moesten gaan staan. IJzerwake verlangt dat haar medewerkers neutrale kledij dragen, zonder kentekens van specifieke organisaties of partijen. Een maatregel die ook werd genomen door het IJzerbedevaartcomité en waar de Blokkers negatief op reageerden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Dat cafépraat-citaat (vrolijk opgepikt door de tricolore opper-reactionair hier op het forum) was pijnlijk. Ook ik heb toen eens goed gevloekt. De eerlijkheid gebied echter dat Lionel Vandenberghe nooit gezegd heeft dat de Vlaamse onafhankelijkheid café-praat is. Wat hij gezegd heeft is dat je op de IJzerbedevaart de Vlaamse onafhankelijkheid niet kan uitroepen. Dat moet in het parlement gebeuren. Hij voegde er aan toe: "Je kan net zo goed de Vlaamse onafhankelijkheid op café uitroepen". De journalist kopte: "Vlaamse onafhankelijkheid is cafépraat". En het was weeral gebeurd: de tricoloren content, de flaminganten malcontent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En tussen haakjes: die verordening was vorig jaar ook al van kracht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij de IJzerwake mag dit juist wel op een plaats waar het volk voorbij zal komen, nl. het jaagpad. Bij de IJzerbedevaart mocht dat niet in de grote laan, en dat was totaal nieuw daar men al altijd in het verleden daar mocht colporteren. Uw kritiek slaat werkelijk op niets. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw kritiek is alweer gebaseerd op gefantaseerde elementen. Wel was er kritiek op de beslising van het IJzerbdevaartcomité dat het VNJ bij de voorlaatste IJzerbedevaart niet in uniform en in gelid op de weide mocht. Maar het VNJ kwam hier dan als deelnemer, niet als medewerker. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Partijlid
|
![]() - Ik merk dat je er geen probleem me hebt dat op de IJzerbedevaart alle partijvlaggen verboden worden.
- Ik merk dat je er geen probleem mee hebt dat in de rand van de IJzerbedevaart er op de IJzerlaan gecolporteerd wordt. Vorig jaar was dat alvast het geval. Of dat dit jaar zou zal zijn weet ik niet. Het IJzerbedevaartcomité heeft daar overigens niets in te zeggen. Dat is een beslissing van het Stadsbestuur van Diksmuide. - Ik merk dat je er geen probleem mee hebt dat medewerkers neutrale kledij aantrekken. Heb je er een probleem mee dat het IJzerbedevaartcomité aan het VNJ vroeg geen manifestatie binnen de manifestatie te organiseren? Ik niet. De leden van het VNJ mogen (moeten) er zijn, als deelnemers aan de bedevaart. Maar, ze moeten zich dan ook zo gedragen en geen stoet opzetten op de weide, laat staan het spreekgestoelte bestormen en over de middenberm paraderen om moedwillig de plechtigheid te verstoren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Nu ben je welbewust aan het liegen! Het VNJ gaf zijn medewerking aan de bloemenhulde en dit steeds in uniform. Nadat het VNJ door Blokker Verreycken werd misbruikt om samen met andere Blokkers de orde op de weide te verstoren, is hier definitief een einde aan gekomen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Gouverneur
|
![]() Ik wil de vraag nog een keer opnieuw stellen : waarom gaan de Vlaams Nationalisten straks allemaal naar de Yzerwake.
Hoe komt het dat de Yzerbedevaart jaar na jaar inboet aan bezoekers, terwijl, en je mag er donder op zeggen, de Yzerwake zal uitgroeien naar een manifestatie �* la yzerbedevaart in haar gloriejaren. Zoals de Volksunie na Egmont de partij van het verleden werd en het Blok de partij van de toekomst, zo zal het ook gaan met de yzerbedevaart(tenminste in de vorm zoals ze zich de laatste jaren geprofileerd heeft) Ik zou zeggen, jammer clio, jammer Willy : RIP Yzerbedevaart
![]() |
#59 |
Partijlid
|
![]() Jan, zijn er dan ooit selectieve maatregelen genomen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In tegenstelling tot wat u schrijft, kwam het verbod er op verzoek van het IJzerbedevaartcomité zelf. Dat heeft de secretaris van Diksmuide in een brief trouwens zelf laten weten, een brief waarvan een kopie op die dag door VB'ers werd verspreid onder de menigte. |
|
![]() |
![]() |