Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juli 2004, 11:35   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willy Eeckhout
Een Vlaams Front rond de IJzertoren van Diksmuide is meer dan nodig.
O, zo kan ik het ook. Een Vlaams front rond de IJzerwake is meer dan nodig.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 11:37   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clio
De organisatie pleit radicaal voor vrede, Vlaanderen en pluralisme.
De drie pijlers waren en zijn nog steeds: Godsvrede, nooit meer oorlog en zelfbestuur. Is men dan beschaamd voor die grondpijlers dat men ze zonodig moet "hertalen" (lees: verkrachten)?
Oud 2 juli 2004, 12:12   #43
Clemens
Parlementsvoorzitter

Clemens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dat is voor mij het allerbelangrijkste: een overtuigd Vlaamse bijeenkomst waar duidelijke taal wordt gesproken.
Je vraagt terecht duidelijke taal. Op de 77e IJzerbedevaart zal worden gepleit voor een onafhankelijk Vlaanderen als democratische, pluralistische en solidaire lidstaat van de Europese Unie in een geweldloze wereld.

Het Comité heeft in het voorbije jaar hard gewerkt aan een nieuw inhoudelijk project: volgens haar idealen (Zelfbestuur, Nooit meer oorlog en Godsvrede) radikaal voor Vlaanderen, vrede en pluralisme. Het Comité heeft een nieuwe start genomen.

http://www.ijzertoren.org/indexnew.p...amp;chapter=38
Jan van den Berghe,

Heb jij de PM's van Walter Baeten, de huidige voorzitter van het IJzerbedevaartcomité, reeds gelezen? Blijkbaar niet, anders zou je wel anders reageren.
Je kan op de website www.ijzertoren.org bij de rubriek "Nieuws"

Daar ik mij steeds goed wil informeren lees ik ook het tijdschrift van "IJzerwake"

Vanuit IJzerwake was er geen enkele reactie op de ondemocratische en anti-Vlaamse kieswethervorming, zoals het ontbreken van de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde.

In het laatste nummer gaat het hoofdzakelijk over de organisatie van IJzerwake. En tot mijn verbazing worden daar nu maatregelingen genomen die ook werden genomen door het IJzerbedevaartcomité, maar die toen door de Blokkers werden gezien als slecht!
Clemens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 12:15   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens
In het laatste nummer gaat het hoofdzakelijk over de organisatie van IJzerwake. En tot mijn verbazing worden daar nu maatregelingen genomen die ook werden genomen door het IJzerbedevaartcomité, maar die toen door de Blokkers werden gezien als slecht!
Welke dan wel?
Oud 2 juli 2004, 12:29   #45
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad, Jan van de berghe

Een voorzitter die zegt "Een Vlaamse republiek : da's café-praat", die jaagt de laatste Vlaams-Nationalist van de weide tijdens de Yzerbedevaart.

Er blijft bij elke Vlaams-nationalist hierdoor slechts één alternatief over : de Yzerwake. En laat de eis van Vlaamse onafhankelijkheid nu ook de eis zijn van de enige echte Vlaamse Volkspartij : het Vlaams Blok.

Gegarandeerd : de wei zal weer vollopen bij de Yzerwake.
De Yzerbedevaart wordt straks een klein multi-cultureel onderonsje,
waar eens gezellig gekeuveld kan worden over koetjes en kalfjes.
Oud 2 juli 2004, 12:31   #46
Clio
Partijlid

Standaard

Mijnheer Van den Berghe, ik begin te denken dat je niet vatbaar bent voor rationele argumenten.

Citaat:
Denkend aan de aanwezigheid van bepaalde mensen op de laatste en voorlaatste bedevaart is die twijfel wedegelijk terecht.
Het IJzerbedevaartcomité nodigt iedereen die achter de drievoudige idealen van de organisatie staan aanwezig te zijn. Het Comité respecteert eenieder die aanwezig is, gezien ze er van uit gaat dat eenieder die er is achter de drievoudige idealen staan. De IJzerbedevaart is er voor alle flaminganten. Niet enkel voor de federalisten of de separatisten, niet enkel voor de confederalisten of de orangisten. De IJzerbedevaart is voor én de federalisten én de confederalisten én de separatisten én de organisten. Dat is Godsvrede.

Citaat:
Hetzelfde comité zetelt nog altijd.
Er zijn wel wat mensen bijgekomen. Overigens, is het niet belangrijker te kijken naar de standpunten die sindsdien werden ingenomen? Moeten we niet eerder kijken naar de boodschap die wordt meegegeven? Je vindt die boodschappen op: http://www.ijzertoren.org/indexnew.p...&newscat=5

Citaat:
Een Vlaams front rond de IJzerwake is meer dan nodig.
Helaas zal je, gezien de duidelijke banden tussen de organisatie IJzerwake vzw met één bepaalde politieke partij, dat Vlaams front nooit bereiken. Een Vlaams front dat niet pluralistisch is, is geen Vlaams front.

Citaat:
De drie pijlers waren en zijn nog steeds: Godsvrede, nooit meer oorlog en zelfbestuur. Is men dan beschaamd voor die grondpijlers dat men ze zonodig moet "hertalen" (lees: verkrachten)?
De semantische discussie is terug. Het Comité is duidelijk:

"Onze bron is het IJzertestament, het geheel aan politieke eisen en opvattingen die door de Vlaamse frontsoldaten uit WOI werden geformuleerd. Hun boodschap is samengevat ‘Nooit meer Oorlog’, ‘Zelfbestuur’ en ‘Godsvrede’. In de geest van deze boodschap werkt het IJzerbedevaartcomité aan Vrede, Vrijheid en Verdraagzaamheid, in Vlaanderen en in de wereld. Deze opdracht is drievoudig en ondeelbaar, radicaal en pragmatisch, historisch en actueel".

Nooit meer oorlog, Zelbestuur, Godsvrede
Vrede, Vrijheid, Verdraagzaamheid
Vrede, Vlaanderen, Pluralisme
Geweldloosheid, Onafhankelijkheid, Democratie

Wat is het probleem met het gebruik van al deze begrippen als je er telkens hetzelfde mee bedoelt?

Het ga je goed in Steenstrate. Nogmaals, ik respecteer je keuze.Maar waarom zoveel energie steken in het bekampen van de IJzerbedevaart? Waarom zoveel energie steken in het bekampen van Vlaams-nationalisten? Waarom zoveel energie steken in het bekampen van medestanders van de Vlaamse onafhankelijkheid?

Laat ons samenwerken aan dezelfde idealen. Laat ons samenkomen aan het monument van de Vlaamse ontvoogding, symbool voor de vrijheid van 6 miljoen Vlamingen, om onze idealen kracht bij te zetten.
Oud 2 juli 2004, 12:38   #47
Clio
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV
Een voorzitter die zegt "Een Vlaamse republiek : da's café-praat", die jaagt de laatste Vlaams-Nationalist van de weide tijdens de Yzerbedevaart.
Het is triestig dat je in de val loopt die een reactionaire Belgicist voor je spant.

Citaat:
De Yzerbedevaart wordt straks een klein multi-cultureel onderonsje, waar eens gezellig gekeuveld kan worden over koetjes en kalfjes.
Het is er uit. De IJzerbedevaart is een multi-cultureel onderonsje en daar ben je tegen. Had dat dan meteen gezegd dat dat je probleem is. Het gaat inderdaad niet om die Nooit meer oorlog/Vrede of die Zelfbestuur/Vrijheid, het gaat om die Godsvrede/Verdraagzaamheid. Kom daar dan ook gewoon voor uit.
Oud 2 juli 2004, 13:01   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zoveel energie steken in het bekampen van Vlaams-nationalisten? Waarom zoveel energie steken in het bekampen van medestanders van de Vlaamse onafhankelijkheid?
Veel energie? Ik steek helemaal geen energie in de IJzerbedevaart en al evenmin in het bekampen ervan. Al jaren - sedert de eerste regiewijziging - laat ik de IJzerbedevaart links liggen. Het alternatief van de IJzerwake met haar Vlaamsradicale bijeenkomst was daarom heel erg welgekomen. Net zoals voorheen laat ik de nu verworden IJzerbedevaart links liggen.
Oud 2 juli 2004, 13:02   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV
Het is triestig dat je in de val loopt die een reactionaire Belgicist voor je spant.
Bij mijn woorden is dat helemaal geen val, maar de eigenste woorden van Lionel onzaliger gedachtenis hem zelf.
Oud 2 juli 2004, 13:04   #50
Clemens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
Welke dan wel?
De reglementering betreffende de vlaggenparade, zoals het verbod op partijvlaggen.

De colportage-plaatsen worden vastgelegd.
Indertijd namen de Blokkers het kwalijk dat ze met hun standjes langs de IJzer moesten gaan staan.

IJzerwake verlangt dat haar medewerkers neutrale kledij dragen, zonder kentekens van specifieke organisaties of partijen.

Een maatregel die ook werd genomen door het IJzerbedevaartcomité en waar de Blokkers negatief op reageerden.
Oud 2 juli 2004, 13:08   #51
Clio
Partijlid

Standaard

Citaat:
Bij mijn woorden is dat helemaal geen val, maar de eigenste woorden van Lionel onzaliger gedachtenis hem zelf.
Omdat je er blijkbaar over gelezen hebt:

Dat cafépraat-citaat (vrolijk opgepikt door de tricolore opper-reactionair hier op het forum) was pijnlijk. Ook ik heb toen eens goed gevloekt.

De eerlijkheid gebied echter dat Lionel Vandenberghe nooit gezegd heeft dat de Vlaamse onafhankelijkheid café-praat is. Wat hij gezegd heeft is dat je op de IJzerbedevaart de Vlaamse onafhankelijkheid niet kan uitroepen. Dat moet in het parlement gebeuren. Hij voegde er aan toe: "Je kan net zo goed de Vlaamse onafhankelijkheid op café uitroepen". De journalist kopte: "Vlaamse onafhankelijkheid is cafépraat". En het was weeral gebeurd: de tricoloren content, de flaminganten malcontent.
Oud 2 juli 2004, 13:08   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De reglementering betreffende de vlaggenparade, zoals het verbod op partijvlaggen.
Neen, dat is geen aanstootgevende regel daar ALLE partijvlaggen verboden zijn. Geen selectief verbod.

En tussen haakjes: die verordening was vorig jaar ook al van kracht.
Oud 2 juli 2004, 13:11   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De colportage-plaatsen worden vastgelegd.
Indertijd namen de Blokkers het kwalijk dat ze met hun standjes langs de IJzer moesten gaan staan.
Alweer fout. In tegenstelling tot de IJzerbedevaart mag er gecolporteerd worden op plaatsen waar de mensenstroom voorbij komt. De plaats langs de IJzer beantwoordt daar helemaal niet aan. Daarom was er kritiek.

Bij de IJzerwake mag dit juist wel op een plaats waar het volk voorbij zal komen, nl. het jaagpad. Bij de IJzerbedevaart mocht dat niet in de grote laan, en dat was totaal nieuw daar men al altijd in het verleden daar mocht colporteren.

Uw kritiek slaat werkelijk op niets.
Oud 2 juli 2004, 13:13   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
IJzerwake verlangt dat haar medewerkers neutrale kledij dragen, zonder kentekens van specifieke organisaties of partijen.

Een maatregel die ook werd genomen door het IJzerbedevaartcomité en waar de Blokkers negatief op reageerden.
Klopt al evenmin. Al altijd heeft het IJzerbedevaartcomité gevraagd dat haar medewerkers niet in uniformen of dergelijke kwamen. In mijn jeugdjaren heb ik vele keren meegewerkt (en toen in de IJzertoren zelf geslapen). Van de VNJ'ers die meewerkten werd altijd gevraagd hun uniform uit te doen. Dat was nooit een punt van discussie.

Uw kritiek is alweer gebaseerd op gefantaseerde elementen.

Wel was er kritiek op de beslising van het IJzerbdevaartcomité dat het VNJ bij de voorlaatste IJzerbedevaart niet in uniform en in gelid op de weide mocht. Maar het VNJ kwam hier dan als deelnemer, niet als medewerker.
Oud 2 juli 2004, 13:27   #55
Clio
Partijlid

Standaard

- Ik merk dat je er geen probleem me hebt dat op de IJzerbedevaart alle partijvlaggen verboden worden.

- Ik merk dat je er geen probleem mee hebt dat in de rand van de IJzerbedevaart er op de IJzerlaan gecolporteerd wordt. Vorig jaar was dat alvast het geval. Of dat dit jaar zou zal zijn weet ik niet. Het IJzerbedevaartcomité heeft daar overigens niets in te zeggen. Dat is een beslissing van het Stadsbestuur van Diksmuide.

- Ik merk dat je er geen probleem mee hebt dat medewerkers neutrale kledij aantrekken. Heb je er een probleem mee dat het IJzerbedevaartcomité aan het VNJ vroeg geen manifestatie binnen de manifestatie te organiseren? Ik niet. De leden van het VNJ mogen (moeten) er zijn, als deelnemers aan de bedevaart. Maar, ze moeten zich dan ook zo gedragen en geen stoet opzetten op de weide, laat staan het spreekgestoelte bestormen en over de middenberm paraderen om moedwillig de plechtigheid te verstoren.
Oud 2 juli 2004, 13:31   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- Ik merk dat je er geen probleem me hebt dat op de IJzerbedevaart alle partijvlaggen verboden worden.
Natuurlijk niet. Het Vlaams Blok had niets tegen een algemeen verbod, wel tegen selectieve maatregelen.
Oud 2 juli 2004, 13:33   #57
Clemens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:

Klopt al evenmin. Al altijd heeft het IJzerbedevaartcomité gevraagd dat haar medewerkers niet in uniformen of dergelijke kwamen. In mijn jeugdjaren heb ik vele keren meegewerkt (en toen in de IJzertoren zelf geslapen). Van de VNJ'ers die meewerkten werd altijd gevraagd hun uniform uit te doen. Dat was nooit een punt van discussie.

Uw kritiek is alweer gebaseerd op gefantaseerde elementen.

Wel was er kritiek op de beslising van het IJzerbdevaartcomité dat het VNJ bij de voorlaatste IJzerbedevaart niet in uniform en in gelid op de weide mocht. Maar het VNJ kwam hier dan als deelnemer, niet als medewerker.
Jan van den Berghe,

Nu ben je welbewust aan het liegen! Het VNJ gaf zijn medewerking aan de bloemenhulde en dit steeds in uniform. Nadat het VNJ door Blokker Verreycken werd misbruikt om samen met andere Blokkers de orde op de weide te verstoren, is hier definitief een einde aan gekomen.
Oud 2 juli 2004, 13:33   #58
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Ik wil de vraag nog een keer opnieuw stellen : waarom gaan de Vlaams Nationalisten straks allemaal naar de Yzerwake.
Hoe komt het dat de Yzerbedevaart jaar na jaar inboet aan bezoekers, terwijl, en je mag er donder op zeggen, de Yzerwake zal uitgroeien naar een manifestatie �* la yzerbedevaart in haar gloriejaren.
Zoals de Volksunie na Egmont de partij van het verleden werd en het Blok de partij van de toekomst, zo zal het ook gaan met de yzerbedevaart(tenminste in de vorm zoals ze zich de laatste jaren geprofileerd heeft)

Ik zou zeggen, jammer clio, jammer Willy : RIP Yzerbedevaart
Oud 2 juli 2004, 13:34   #59
Clio
Partijlid

Standaard

Jan, zijn er dan ooit selectieve maatregelen genomen?
Oud 2 juli 2004, 13:35   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- Ik merk dat je er geen probleem mee hebt dat in de rand van de IJzerbedevaart er op de IJzerlaan gecolporteerd wordt. Vorig jaar was dat alvast het geval. Of dat dit jaar zou zal zijn weet ik niet. Het IJzerbedevaartcomité heeft daar overigens niets in te zeggen. Dat is een beslissing van het Stadsbestuur van Diksmuide.
U leest niet wat er staat. Ik heb er wel probleem mee dat er niet meer gekolporteerd mag worden in de grote IJzerlaan. Dat gebeurt al vele jaren - sinds mijn jeugd al voor zover ik me herinner.

In tegenstelling tot wat u schrijft, kwam het verbod er op verzoek van het IJzerbedevaartcomité zelf. Dat heeft de secretaris van Diksmuide in een brief trouwens zelf laten weten, een brief waarvan een kopie op die dag door VB'ers werd verspreid onder de menigte.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be