![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Minister
|
![]() Als ik het goed begrepen heb, vliegen ze uit als ze een 9 tot 10 weken oud zijn, en daarna brengen ze nog een aantal weken op en rond het nest door om te leren jagen en eventueel door de ouders bijgevoerd te worden. De jongen zijn op 14 juni, 17 juni en 19 juni uit het ei gekropen.
En dan tussen begin en half september trekken ze één voor één naar Afrika om er de winter door te brengen, waarbij het mannetje, de papa, als laatste vertrekt doorgaans. En dan komen ze eind maart, half april normaal gezien weer terug. Maar niet de jongen die dit jaar geproduceerd zijn, die blijven in 2013 in Afrika, en komen pas voorjaar 2014 terug naar de omgeving waar ze opgegroeid zijn. West-Europese en Scandinavische visarenden trekken naar West-Afrika, voornamelijk Senegal en Gambia, en Finse, Baltische en Oost-Europese visarenden trekken naar Oost-Afrika. Al zijn er van beide populaties voorbeelden bekend waar ze helemaal naar Zuid-Afrika trokken. Nog efkes wat foto's van de vleugels van de jongen, te beginnen met de oudste: ![]() En de jongste: ![]()
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 4h00 CET: was hapjestijd
![]() 4h40 CET: rust BTW: Leuke TV ![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() zwaaar windje !!
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Liefhebbers van "epic sunsets" (© Mitgard) kunnen natuurlijk ook gewoon live kijken, al liggen de visarendjes nu gewoon uit te buiken na een erg inspannende dag van eten en in het zonnetje slapen. Nog een mooi plaatje van deze ochtend, met de vlammende vleugels van één van de visarendjes: ![]() EDIT: En mocht het nu te donker geworden zijn en je toch een nest visarendjes van dichtbij wilt bekijken, dan kun je naar hun neefjes in Amerika gaan zien, die, geloof het of niet, boven een parkeerplaats zijn gaan wonen, vlakbij een grote drukke weg en spoorlijn.
"Ognuno vede quello che tu pari, pochi sentono quello che tu se." Laatst gewijzigd door Macchiavelli : 18 juli 2012 om 19:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Prachtige draad Machiavelli! Mijn complimenten.
Goed dat je de groeifases zo leuk vasthoudt en in beeld brengt voor ons leken. Met dank.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En och, het hoeft niet altijd over politiek, bier en tetten te gaan natuurlijk. Gewoon eens (laten) zien dat de natuur een prachtig iets is en veel te bieden heeft, zelfs vanuit de luie stoel, kan vast geen kwaad. Het is te hopen dat deze prachtige vogels weer terug in de Lage Landen gaan broeden. Ik weet dat er, in elk geval in Nederland, de laatste jaren wel broedpogingen zijn geweest, maar niet of daar iets uitgekomen is. Wél worden er in zowel België als Nederland elk jaar 'overzomeraars' waargenomen, jonge beesten zonder partner die uit Scandinavië afkomstig zijn, maar niet verder trekken. Wellicht dat daaruit bij ons weer een nieuwe kolonie zou kunnen ontstaan, want die vogels horen van oudsher ook gewoon tot de inheemse fauna hier.
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ESTLAT Osprey Nest - The storm 12.07.2012.
http://www.youtube.com/watch?v=a4CSGOnF-bY
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Minister
|
![]() Ik heb begrepen dat het plan is dat de jonge visarendjes -als er niks tussen komt- in de loop van de middag geringd gaan worden.
Misschien leuk om in de gaten te houden. Nog maar eens wat plaatjes. De papa landt met een visje: ![]() De jongste weet dat hij snel moet zijn en gaat vooraan in de rij zitten: ![]() De middelste heeft zich intussen ook aan tafel gemeld, de oudste slaapt liever: ![]() De vis is op, en de jongste besluit om te proberen als nagerecht het staartstuk te verzwelgen terwijl de twee andere visarendjes geïnteresseerd toekijken: ![]()
![]() |
#49 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Papa en mama visarend zijn uiteraard weggevlogen en krijsen vanop een afstand in de verte, terwijl de kleintjes nu doodstil in het nest liggen, wachtend op wat komen gaat. Foto's en bewegende beelden volgen ongetwijfeld nog, maar nu dus LIVE te volgen.
![]() |
![]() |
#50 |
Minister
|
![]() Hier de eerste foto's van het ringen.
De ringer komt bij het nest aan: ![]() Met een tang wordt de ring voorzichtig bevestigd: ![]() De vleugellengte wordt gemeten: ![]() Aantekeningen over gewicht, lengte van de vleugels, algehele gezondheid en geslacht worden gemaakt: ![]() Terwijl de ringer met zijn broertje/zusje bezig is, begint dit visarendje aan de rugzak te knabbelen: ![]() Ook kun je goed zien hoe die beestjes in een maand tijd van de grootte van golfballen tot dit zijn uitgegroeid, en ze worden nog iets groter de komende weken: ![]() De ringer dacht ook aan de kijkers thuis, en maakte de cameralens die half ondergescheten was, nog even schoon. Hier inspecteert hij zijn werk: ![]() De rust is wedergekeerd, de ringers zijn op weg naar beneden, maar de kleintjes houden zich voor de zekerheid nog eventjes muisstil: ![]() Nu is het wachten totdat de ouders terugkeren naar het nest. Dat zal wel niet lang meer duren. Hopelijk nemen ze nog wat lekkers mee voor de kleintjes. Maar dit soort toegewijde mensen die zich op deze manier inzetten, zijn voor mij dus ware helden. Die hebben echt mijn dag gemaakt.
![]() |
#52 |
Minister
|
![]() Het volgende werd gisteren tijdens het ringen gemeten:
- Het oudste visarendje, Uno, weegt 1,5 kilo, is waarschijnlijk een mannetje en zijn vleugels zijn nu 29 cm. - Het middelste beestje, Elo, weegt maar liefst 1,6 kilo, is waarschijnlijk een vrouwtje en haar vleugels zijn nu 27 cm. - Het jongste kuiken, Nori, weegt 1,32 kilo, is waarschijnlijk een mannetje en zijn vleugels zijn 20,5 cm. Een volwassen visarend weegt tussen de 1,5 en 2 kilo, dus deze vreetmachientjes beginnen al aardig op gewicht te komen, en dat terwijl ze een goeie maand geleden, toen ze net uit het ei kwamen gekropen, slechts rond de 60 gram wogen. Oh ja, de namen zijn allemaal oud-Estisch of Scandinavisch. "Uno" heeft dus niks met het Spaanse woord voor 1 te maken, maar betekent "tevreden, blij". "Elo" betekent "leven", en "Nori" tenslotte is vernoemd naar een legendarische vikingkoning. Ook interessant om te zien, was dat de papa vanmorgen het ontbijt kwam afleveren, maar dat de mama aanvankelijk besloot dat de jongen nu oud genoeg zijn om zelf te eten. Uno probeert zelf stukjes van het visje te knagen: ![]() Elo wordt wakker en Uno beschermt "zijn" prooi: ![]() Uno probeert "zijn" visje te verstoppen, maar niet voor lang: ![]() Elo heeft de vis gevonden, en gaat het ook eens proberen: ![]() Het is niet makkelijk voor een jong visarendje om zelf te eten, en hier wordt er door de drie kuikens beraadslaagd hoe het aan te pakken: ![]() Uiteindelijk schiet de mama te hulp, en besluit haar kleintjes op de gewone manier te voeren: ![]() En hier het filmpje waar de visarendjes voor het eerst zelf een visje proberen te fileren. Uiteindelijk is het de jongste, Nori, die er met een juist gebruik van zijn haaksnaveltje wat stukjes af kan scheuren.
![]() |
#53 |
Minister
|
![]() Het is alweer elf dagen geleden sinds de laatste update, dus hier nog maar eens een zootje plaatjes van de visarendfamilie.
Het oudste jong oefent al vlijtig zijn vleugelslagen en springt/flappert over het nest: ![]() "Even mijn vleugels aan de kijkers thuis laten zien" ![]() Werk in uitvoering door de mama, want de horst (het nest) is nooit af en wordt doorlopend uitgebreid: ![]() Hier kun je zien dat ze al bijna net zo groot zijn als de ouders: ![]() De papa heeft net het zoveelste visje afgeleverd en vliegt onder bewonderende blikken van zijn kroost weer weg: ![]() "Wat een uitzicht hebben we toch vanuit de woonkamer, he?" ![]() Spelen is leuk: ![]() Het is gaan regenen en onweren, en de papa komt nog eens met een visje, terwijl zijn broedsels aan het spelen zijn: ![]() De jongste komt hier voor het eerst even los van het nest, in de stromende regen: ![]()
![]() |
#54 |
Minister
|
![]() En we vervolgen de serie beelden.
Dit vind ik één van de mooiste van allemaal. De papa met zijn dochter naast hem, terwijl de jongste zittend toekijkt, en de oudste geïnteresseerd naar de vissenstaart verderop in het nest kijkt (klik op foto voor vergroting): ![]() Lunch wordt vers ingevlogen: ![]() De volgevreten dikzakskes kijken reikhalzend uit naar de volgende vis, terwijl er nog 3 half opgegeten vissen in het nest liggen: ![]() Soms gunnen ze elkaar het eten niet, en dan wordt er gepikt en gevochten: ![]() En andere keren is het peis en vree, en voeren de jonge visarendjes zelfs elkaar, zoals hier waar de oudste de jongste voert: ![]() De jongste besluit dat deze vis van hem, en hem alleen, is, en sleept de vis weg terwijl de mama van het uitzicht geniet: ![]() Wat later is het weer raak, want hoewel ze qua eten niks te klagen hebben, vindt de middelste dat de jongste zijn vis moet afgeven, en er wordt weer eens wat gepikt naar elkaar: ![]() De jongste rekt zich even uit: ![]() Nog maar eens een idyllisch plaatje van de drie kleintjes: ![]() En nog maar eens een familieportret in de ondergaande zon: ![]()
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Visarendjes live / Uilen zijn cool
![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En een visaredje voor menier se.. Kruiden erop?
Verdorie pokkebeesten, kunnen ze daar geen spotje op zetten. Ik zie niks.
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() regenweer precies
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch ongelooflijk in feite.
Men neme drie eieren Men voegt daar dagelijks een paar vissen bij et voil�*: men krijgt drie visarenden.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#60 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Er is wel een alternatief, en dat is een camera met visarendjes in Amerika, waar het de nodige uren later is en het nog licht is wanneer het in Europa al donker is (nu is het natuurlijk donker daar). Die visarendjes zijn een kleine week jonger dan "de onze".
![]() |