Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welk model kiest u?
Groot-Duitsland 9 27,27%
Heel-Nederland 12 36,36%
Groot-Nederland 17 51,52%
Klein-Vlaanderen 4 12,12%
Belgikske 5 15,15%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juli 2012, 20:11   #41
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
In dat opzicht vind ik de Duitse mentaliteit nogal op de Nederlandse gelijken.
Ik heb zelf Duitse aangetrouwde familie en heb ook meer dan 1 jaar met Duitsers direct mogen samenwerken en ben daar ook meermaals op vakantie geweest.
Heb zelf als Nederlander mogen ervaren dat de Duitsers ons beslist niet als "buitenlanders" zien, maar als één van hun.
Heb ze ook als zeer beleefd, collegiaal maar ook als direct ervaren, geen gefluister dus.
Discipline, efficiëntie en teamgeest zijn sleutelwoorden van de Duitsers en dit sluit ook voor een groot deel aan bij de mentaliteit van de Nederlanders.
Ik vraag mij af: geldt dit ook voor de Vlamingen zo?
Oud 8 juli 2012, 20:19   #42
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik heb zelf Duitse aangetrouwde familie en heb ook meer dan 1 jaar met Duitsers direct mogen samenwerken en ben daar ook meermaals op vakantie geweest.
Heb zelf als Nederlander mogen ervaren dat de Duitsers ons beslist niet als "buitenlanders" zien, maar als één van hun.
Heb ze ook als zeer beleefd, collegiaal maar ook als direct ervaren, geen gefluister dus.
Discipline, efficiëntie en teamgeest zijn sleutelwoorden van de Duitsers en dit sluit ook voor een groot deel aan bij de mentaliteit van de Nederlanders.
Geen idee.
Ik ben zelf ook nieuwsgierig.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2012, 21:36   #43
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen.

'De Vlamingen' bestaan niet. Er zijn tamelijk wat mentaliteitsverschillen binnen het Vlaamse gewest.

Laatst gewijzigd door pajoske : 8 juli 2012 om 21:36.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2012, 22:25   #44
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ook binnen Duitsland, en groter van aard dan het Vlaams Gewest en Nederland samen. Verschillend, maar gelijk. Eigenlijk eerder particularistisch.

Laatst gewijzigd door Weyland : 8 juli 2012 om 22:26.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2012, 22:36   #45
Adrian M

Standaard

Nog even een aantekening! Dit zijn bijzondere gemeenten welke bij het Koninkrijk der Nederlanden behoren. Stukje Amerika hoort er dus ook bij.

o Bonaire
o Saba
o St Eustatius

o Klein Bonaire (onbewoond)
o Green Island (onbewoond)

We hebben dus nog meer talen binnen het huidige koninkrijk der Nederlanden dan alleen Nederlands (en Fries).
O.a. Engels op Saba en st. Eustatius en Bonaire Papiaments.

Toch even een vraag. Als de pleuris daar uit zou breken gaan de Groot Nederlanders in België nog meeknokken tegen Chavez of ...?
Moeten we van tevoren wel zeker van kunnen zijn, anders gaat een Anschluss van Nederland bij België, Vlaanderen, niet door natuurlijk
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2012, 22:55   #46
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Neen.

'De Vlamingen' bestaan niet. Er zijn tamelijk wat mentaliteitsverschillen binnen het Vlaamse gewest.
Zelfde als in Nederland, een Nederlandse mentaliteit bestaat bij ons evenmin.

Interessant is wel dat er een sterk indenteitsgevoel is bij Drenten, Groningers, Limburgers en bijv. Zeeuwen, maar Hollanders nauwelijks indentiteits gevoel lijken te hebben.

Voor de gemiddelde Belg is iedereen een Hollander, kan lastig zijn als je niet weet of aanvoelt dat hij bedoelt een Nederlander.
Feitelijk zoiets als dat we elke Belg als een Waloon of een Vlaming zouden betitelen.
Oud 8 juli 2012, 23:25   #47
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Nog even een aantekening! Dit zijn bijzondere gemeenten welke bij het Koninkrijk der Nederlanden behoren. Stukje Amerika hoort er dus ook bij.

o Bonaire
o Saba
o St Eustatius

o Klein Bonaire (onbewoond)
o Green Island (onbewoond)

We hebben dus nog meer talen binnen het huidige koninkrijk der Nederlanden dan alleen Nederlands (en Fries).
O.a. Engels op Saba en st. Eustatius en Bonaire Papiaments.

Toch even een vraag. Als de pleuris daar uit zou breken gaan de Groot Nederlanders in België nog meeknokken tegen Chavez of ...?
Moeten we van tevoren wel zeker van kunnen zijn, anders gaat een Anschluss van Nederland bij België, Vlaanderen, niet door natuurlijk
Tegen Chavez? Met Chavez, zul je bedoelen!
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2012, 23:30   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen.

Als dat het criterium is, dan bestaan er ook geen Fransen, geen Duitsers, geen Britten (en ook geen Engelsen), geen Italianen... Allemaal grote volkeren waarbinnen er grote tot heel grote mentaliteits- en zelfs cultuurverschillen bestaan. Een inwoner van de Elzas bijvoorbeeld verschilt op heel veel vlakken van iemand uit pakweg de Provence. Dus, naar uw denktrant, bestaan er geen Fransen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2012, 23:34   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een aantal opzichten niet. Mijn vrouw is van Duitse afkomst, terwijl mijn familie aan grootvaders zijde een tak naar Oostenrijk heeft. In die zin kan ik, net als u, wel wat vergelijken. De gemiddelde Vlaming verschilt in de zaken die u beschrijft wel wat. Hij is veel minder direct dan de Nederlander of Duitser, heeft de neiging niet alles op tafel te leggen, niet onmiddellijk te zeggen wat hij denkt maar eerder een afwachtende houding aan te nemen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2012, 23:48   #50
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Tegen Chavez? Met Chavez, zul je bedoelen!
Da's dan duidelijk ... geen Anschluss dus.
We gaan niet dezelfde fout opnieuw maken zoals in 1830 dat het halve leger opeens aan de andere kant mee gaat vechten.
Varen er daar twee M-fregatten krijgen we opeens een Harpoon op ons dak van het andere M-fregat!!

Had nog even m'n twijfels om de Hewigepolder voor de goede zaak dan maar op te geven. Die blijft nu dus definitief voor eens en altijd droog!

Laatst gewijzigd door Adrian M : 8 juli 2012 om 23:54.
Oud 9 juli 2012, 08:57   #51
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfde als in Nederland, een Nederlandse mentaliteit bestaat bij ons evenmin.
Wat typisch "Nederlands" is is moeilijk te om schrijven, maar als Halfbloedje (Indo) zijnde viel mij wel al heel snel de verschillen op qua doen en laten van Nederlanders in zowel positieve zin als negatieve zin.

Met name in hun benadering van anderen met name "vreemden".
Wanneer ik dat vergeleek met Indische Nederlanders, Duitsers, Denen, et cetera.

Deze manier van doen wordt wel degelijk als een typische Nederlandse mentaliteit beschouwd.

Mijn Indische familie vond mij te brutaal, terwijl juist mijn Nederlandse familie met te verlegen/stil vond overkomen.
Ik denk dat ik de balans nu wel gevonden heb, maar het was wel behoorlijk verwarrend in het begin.

Citaat:
Interessant is wel dat er een sterk indenteitsgevoel is bij Drenten, Groningers, Limburgers en bijv. Zeeuwen, maar Hollanders nauwelijks indentiteits gevoel lijken te hebben.
Dat is zwaar over trokken!.
Ik heb zelf familie in Venlo, dus ik kan het weten..

Citaat:
Voor de gemiddelde Belg is iedereen een Hollander, kan lastig zijn als je niet weet of aanvoelt dat hij bedoelt een Nederlander.
Feitelijk zoiets als dat we elke Belg als een Waloon of een Vlaming zouden betitelen.
Maar goed, "Belgen" die zo in elkaar zitten moet je gewoon links laten liggen, indien zij (system/het oosten, Henri1, Hollande, en nog meer van dat soort clowns!.) blind willen blijven voor de diversiteit die er wel degelijk is in de Noordelijke Nederlanden.

Daar hebben wij Nederlanders een mooie term voor: "domme Belg".

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.

Laatst gewijzigd door Pinda : 9 juli 2012 om 08:57.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2012, 10:46   #52
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan men van even welk ander volk zeggen.

Het is natuurlijk de Belgische staatsnationalist die hier uit de mouw komt en die een hekel heeft aan het bestaan van het Vlaamse Gewest!

Of hoe hier elke diskussie terug te voeren is naar het spanningsveld Belgisch staatsnationalisme versus Vlaams volksnationalisme. Denk maar aan de diskussie in verband met dialekten.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 juli 2012 om 10:50.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2012, 10:52   #53
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat kan men van even welk ander volk zeggen.

Het is natuurlijk de Belgische staatsnationalist die hier uit de mouw komt en die een hekel heeft aan het bestaan van het Vlaamse Gewest!
Waarom noemt u mij een Belgische staatsnationalist?

Als u daarmee bedoelt dat ik mij krampachtig aan het instituut Belgische staat vastklamp bent u fout.
Als u bedoelt dat ik geen meerwaarde zie in een Vlaamse onafhankelijke staat of gewest ter vervanging van België bent u correct. Ik zie dat eerder als een veel duurdere even goede/slechte versie van hetzelfde.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2012, 10:55   #54
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Vlaams-nationalisme en Belgisch-nationalisme. Alsof deze draad alleen al niet bewijst dat er meer is dan enkel die twee.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 juli 2012 om 10:55.
Oud 10 juli 2012, 10:58   #55
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als u bedoelt dat ik geen meerwaarde zie in een Vlaamse onafhankelijke staat of gewest ter vervanging van België bent u correct. Ik zie dat eerder als een veel duurdere even goede/slechte versie van hetzelfde.
...hetzelfde? Een onafhankelijk Vlaanderen zou dus hetzelfde zijn als België maar alleen duurder?

Het bestaan van het Vlaamse Gewest, of de federalisering in het algemeen, is dus louter geldverspilling en heeft geen enkel nut?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 juli 2012 om 11:09.
Oud 10 juli 2012, 11:07   #56
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat betekent dat het met het bestaan van Belgen al helemaal problematisch is.....
Oud 10 juli 2012, 11:07   #57
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Heel-Nederland: een confederatie van Nederland-Vlaanderen-Wallonië-Luxemburg.
Oud 10 juli 2012, 11:21   #58
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Heel-Nederland: een confederatie van Nederland-Vlaanderen-Wallonië-Luxemburg.
Dan liever lekker voluit irrendistisch met de grenzen van de Nederlanden ten tijde van Keizer Karel! Toen had Dietsland tenminste een mooie buffer tegen Frankrijk, wat dus meteen het voordeel van Heel-Nederland is. Met de regelmaat van de klok staat er immers een Franse imperialist op.

Luxemburg mag men voor mijn part best bij Duitsland voegen om te behoeden voor verdere verfransing. Spijtig genoeg werd dat niet aan Pruisen toegewezen (inclusief het Aarlener Land) en kan daar nu de Francité zegevieren en andermaal bluffen met terreinwinst....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 juli 2012 om 11:26.
Oud 10 juli 2012, 12:15   #59
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom noemt u mij een Belgische staatsnationalist?

Als u daarmee bedoelt dat ik mij krampachtig aan het instituut Belgische staat vastklamp bent u fout.
Ik denk zelfs dat er geknabbeld zal worden aan de Limburgse identiteit binnen een onafhankelijk Vlaanderen. Men zal maatregelen nemen om in dat onafhankelijk Vlaanderen een zo groot mogelijke uniformiteit te bereiken. Binnen een Belgische context zie ik dit minder snel gebeuren.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2012, 12:20   #60
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Een Hollanderinvasie organiseren in Limburg staat hoog op mijn agenda.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be