![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
Bekijk resultaten enquête: Welke saus bij de frietjes? | |||
Mayonaise |
![]() ![]() ![]() |
17 | 37,78% |
Tomatenketchup |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,22% |
Curryketchup |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Cocktailsaus |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,22% |
Tartaarsaus |
![]() ![]() ![]() |
7 | 15,56% |
Mammoetsaus |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Andalousesaus |
![]() ![]() ![]() |
3 | 6,67% |
Samoeraisaus |
![]() ![]() ![]() |
6 | 13,33% |
Andere |
![]() ![]() ![]() |
7 | 15,56% |
Joppiesaus en/of pindasaus want ik ben een Hollander |
![]() ![]() ![]() |
3 | 6,67% |
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Minister
|
![]() Voor mij ook. En die zelfgemaakte mayonaise vergezeld van zelfgemaakte pindasaus.
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe maak je dat misschien?
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zal waarschijnlijk wel achterlijk wezen, maar wat is pindasaus? En pindaboter? Ik heb dat nog NOOIT van m'n leven gegeten. Zou niet eens weten hoe dat eruit ziet. Echt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Leuke poll, en nu heb ik zin in frieten. Dammit. Ik ga de regen trotseren en ne grote me tartaar halen. En een gebakke boelet me stoofvleessaus in e potteke.
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laat het smaken.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() Zigeunerstick, niet slecht.
Alleen denk ik dat mijn friturist dat enkel nog voor mij inkoopt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Minister
|
![]() Er zijn tientallen recepten, maar zelf doe ik het zo:
Een halve liter melk met een halve liter water aan de kook brengen. Als het begint te koken, van het vuur nemen en er de inhoud van een pot pindakaas bij kappen. Terug op het vuur zetten (vuur op de laagste stand) en blijven roeren tot alle klonten opgelost zijn. Vervolgens 5 eetlepels ketjap manis toevoegen, 3 tot 5 teentjes geperste verse knoflook (heel fijn gesneden knoflook is eigenlijk nog lekkerder), 2 eetlepels citroensap (eventueel te vervangen door azijn), 3 eetlepels appelstroop (kan vervangen worden door bruine suiker) en sambal naar smaak (zelf doe ik er 3 volle eetlepels in). De sambal is bij voorkeur sambal badjak, maar sambal oelek werkt ook. Het hele spul goed om blijven roeren tot je een dikke egale saus zonder klonten hebt. Daarna van het vuur nemen. Is de saus eventueel te dun, al roerende laten indikken op een laag pitje. Is de saus te dik, wat water toevoegen en omroeren. Pindasaus laat zich ook makkelijk invriezen, en is in de microgolf weer net zo makkelijk te ontdooien en weer op te warmen. In de ijskast blijft pindasaus normaal gezien een week goed. EDIT: En als je echt stoer wilt doen en tijd teveel hebt, dan gebruik je natuurlijk geen kant-en-klare pindakaas, maar maak je die zelf door eerst pinda's te pellen en van de vliesjes te ontdoen, die vervolgens in de oven licht te roosteren, en het hele spul daarna (250 gram gepelde en geroosterde pinda's) samen met een theelepel zout en een eetlepel pindaolie (zonnebloem- of walnootolie werkt ook) in een blender te kappen totdat er een homogene smurrie ontstaat.
"Ognuno vede quello che tu pari, pochi sentono quello che tu se." Laatst gewijzigd door Macchiavelli : 14 juli 2012 om 20:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Altijd mayonnaise. Geen saus-liefhebber maar voor mayonnaise maak ik heel graag een uitzondering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Minister
|
![]() Geen dank. Pindasaus is, behalve op frieten en saté natuurlijk, ook erg lekker op gebakken worst, een gehaktbal, of een berepoot. Een pistoletje met een gehaktbal, een blaadje sla, wat taugé en een flinke klodder pindasaus is een smakelijke snack voor tussendoor.
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook zelfgemaakte? Ik eet slechts uitzonderlijk mayo uit bokalen. De smaak is ook helemaal niet te vergelijken vind ik. Zelf maken duurt maar enkele minuutjes en is zeker een week goed houdbaar in de frigo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Banneling
|
![]() mayonaise of mayonaise met stoofvleessaus
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mayo moet voor mij voldoende aciditeit hebben; dus redelijk veel mosterd en/of citroen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Minister
|
![]() Frieten zijn trouwens ook erg lekker als je ze in enkel het geel van een zachtgekookt ei doopt.
Mayonaise zonder de olie en azijn/citroensap dus.
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat heb ik nooit goed begrepen, mensen die rauwe eidooiers over pasta kappen en wat weet ik allemaal.
Die smaak..... uh bah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eierdooiers over pasta? Heb ik nog nooit over gehoord. Wel een geklutst eitje over frietjes. Vind ik lekker trouwens. Dat is ook zoiets dat vroeger thuis op tafel kwam.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn recept: een dikke koffielepel mosterd, 1 eigeel, peper, zout, mengen in een kom. Voeg beetje bij beetje olie toe, niet te vlug (anders gaat het schiften). Blijven roeren tot de gewenste hoeveelheid bereikt is. Om te eindigen een scheut citroensap - liefst vers-, indien niet voorradig een scheutje azijn toevoegen. Smakelijk!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Banneling
|
![]() Pu-pu-pu pindakaas voor bij de frieten?
![]() ![]() Geef mij maar samuraisaus, lekker pikant ^^ Laatst gewijzigd door Marxmannetje : 14 juli 2012 om 21:41. |
![]() |
![]() |