Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juli 2012, 00:22   #41
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Als je even bekijkt hoeveel belasting er betaald wordt, dan komt wat je zegt nogal ongeloofwaardig over.
Er wordt hier gezaagd over dat leerkrachten teveel hebben en krijgen en dat zij "zoals in den privee moeten werken". Dat heeft niets te maken met maatregelen ter bevordering van de efficientie van beheren van een staatsbudget. Ik ben de laatste die gaat vinden dat de staatsbudgetten goed beheerd worden en nooit aan nutteloze zaken worden uitbesteed.

Nee, daar gaat het mij in deze niet om. Ik ben de eerste die voor een verlaging van belastingdruk op een heleboel takken van het privaat ondernemen zou pleiten. Ik ben de eerste die pleit voor een radicale herstructurering van het onderwijs, overigens. Ik ben de laatste die tevreden is met de huidige structuren en het huidig onderwijspersoneel (ik heb hier al eerder zaken over geschreven).

Waar ik wel ziek van word, is van die afgunstige gastjes voor wie het echt enkel gaat om het geld en de vakantiedagen. Het kan hen niet schelen hoe het onderwijs is georganiseerd, en werkelijke hervormingen laten hen koud. Meer zelfs, het gaat sommigen zelfs niet om een verlaging van het geld dat naar onderwijs vloeit. Dat vind ik al walgelijk maar het kan erger. Het gaat hier namelijk om ventjes die vinden dat "die leerkrachten moeten godverdomme evenveel op school aanwezig zijn als ik".
Zo van: als mijn oogst mislukt, ga ik die van de buurman verpesten.

Ook opvallend dat dit soort draadjes na warme dagen ontstaan.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2012, 00:39   #42
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Er wordt hier gezaagd over dat leerkrachten teveel hebben en krijgen en dat zij "zoals in den privee moeten werken". Dat heeft niets te maken met maatregelen ter bevordering van de efficientie van beheren van een staatsbudget. Ik ben de laatste die gaat vinden dat de staatsbudgetten goed beheerd worden en nooit aan nutteloze zaken worden uitbesteed.

Nee, daar gaat het mij in deze niet om. Ik ben de eerste die voor een verlaging van belastingdruk op een heleboel takken van het privaat ondernemen zou pleiten. Ik ben de eerste die pleit voor een radicale herstructurering van het onderwijs, overigens. Ik ben de laatste die tevreden is met de huidige structuren en het huidig onderwijspersoneel (ik heb hier al eerder zaken over geschreven).

Waar ik wel ziek van word, is van die afgunstige gastjes voor wie het echt enkel gaat om het geld en de vakantiedagen. Het kan hen niet schelen hoe het onderwijs is georganiseerd, en werkelijke hervormingen laten hen koud. Meer zelfs, het gaat sommigen zelfs niet om een verlaging van het geld dat naar onderwijs vloeit. Dat vind ik al walgelijk maar het kan erger. Het gaat hier namelijk om ventjes die vinden dat "die leerkrachten moeten godverdomme evenveel op school aanwezig zijn als ik".
Zo van: als mijn oogst mislukt, ga ik die van de buurman verpesten.

Ook opvallend dat dit soort draadjes na warme dagen ontstaan.
Hoe het ook zij, ik zou - als ik moest beslissen over hoe het onderwijs te verbeteren/reorganiseren, beginnen met de leraren en leerlingen te screenen naar hun psychologisch type. Het extraverse type dat les geeft aan introverte leerlingen is niet echt een goede combinatie. En uiteraard is het omgekeerde geval evengoed een slechte combinatie.
Oud 25 juli 2012, 00:47   #43
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe het ook zij, ik zou - als ik moest beslissen over hoe het onderwijs te verbeteren/reorganiseren, beginnen met de leraren en leerlingen te screenen naar hun psychologisch type. Het extraverse type dat les geeft aan introverte leerlingen is niet echt een goede combinatie. En uiteraard is het omgekeerde geval evengoed een slechte combinatie.
Verklaar?
Oud 25 juli 2012, 01:10   #44
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Verklaar?
Dat is gemakkelijker gevraagd dan gedaan.

Er loopt een scheidingslijn tussen de verschillende psychologische types van mensen die diezelfde mensen meer verdeelt dan welke andere scheiding dan ook. We hebben het dan over het verschil tussen de extraverte gevoelsmatige mensen en de introverte abstracte denkers. De eerste richten zich buitenwaarts op het object terwijl de tweede zich inwaarts orienteren op het subject.

We hebben het dan over het verschil tussen Tertulianus en Origenes, Plato en Aristoteles.

Het verschil tussen diegenen die het werkelijke lichaam en bloed van Christus ervaren in de hostie en diegenen die dit dogma onverbiddelijk afwijzen vanuit hun wezen en overtuiging.

Bijvoorbeeld al de verschillende stromingen in de kerk zijn gebaseerd op dit gegeven, denk aan de Nestoriaanse stroming die in geen geval Maria als moeder Gods zag, meer enkel als moeder van Christus. We hebben daar altijd weer het verschil tussen aanvaarden en afwijzen van dogma's.

Het verschil tussen introvert en extravert is te aangrijpend om zonder consequenties te zijn in o.a. de scholen.
Oud 25 juli 2012, 02:29   #45
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:

Er loopt een scheidingslijn tussen de verschillende psychologische types van mensen die diezelfde mensen meer verdeelt dan welke andere scheiding dan ook. We hebben het dan over het verschil tussen de extraverte gevoelsmatige mensen en de introverte abstracte denkers. De eerste richten zich buitenwaarts op het object terwijl de tweede zich inwaarts orienteren op het subject.

We hebben het dan over het verschil tussen Tertulianus en Origenes, Plato en Aristoteles.

Het verschil tussen diegenen die het werkelijke lichaam en bloed van Christus ervaren in de hostie en diegenen die dit dogma onverbiddelijk afwijzen vanuit hun wezen en overtuiging.

Bijvoorbeeld al de verschillende stromingen in de kerk zijn gebaseerd op dit gegeven, denk aan de Nestoriaanse stroming die in geen geval Maria als moeder Gods zag, meer enkel als moeder van Christus. We hebben daar altijd weer het verschil tussen aanvaarden en afwijzen van dogma's.

Het verschil tussen introvert en extravert is te aangrijpend om zonder consequenties te zijn in o.a. de scholen.
Ik snap wat je bedoelt. Je schreef al eerder veel over deze dingen. Ik bevind mij ergens in het grensgebied maar toch overwegend introvert:

Ik zie de wereld in modellen die ik in mijn hoofd maak, abstracta die nadien alles bepalen van hoe de wereld voor mij is (denk ook aan het tunnelen dat ik eerder bij je beschreef).
Maar ik ben mij heel goed bewust van dit feit (sommigen zijn dit niet, denk aan AdrianHealey, hij zit al jarenlang vast in eenzelfde model dat hij echt als werkelijkheid ziet), van het feit dat the map is not the territory (dit laatste was voor mij -de- ontdekking in mijn denkgeschiedenis, eentje die veel heeft geopend). En ik kan ook tot een beperkte graad ervaren wat dat is, het ervaren van je spreekwoordelijk Lichaam van Christus, maar dit vereist bij mij heel nauwbepaalde condities, voor zo'n ervaring.

Hoe zie je overigens, nu wij over deze dingen bezig zijn, je visie over extra-/introvertie in relatie met de kaste-analyses?
Oud 25 juli 2012, 06:39   #46
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Ambtenaren en vrije beroepen (ambtenarenberoepen die vrij zijn om de sociale zekerheid, de staat, op te lichten zoals apothekers, dokters, tandartsen, advocaten, ...) verdienen het ineen geslagen te worden. Luilakprofiteurs.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2012, 08:16   #47
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
2 niet juist. Er is bij ons een beurtrol waarbij we om de maand een woensdag namiddag verzorgen en besteden aan jeugdzorg op school. Daarnaast hou ik me ook bezig met schoolsport, waardoor ik op allerlei woensdag namiddagen voor school in de weer ben.

3 is onzin, daar een leraar die zijn werk ernstig neemt zeker nog tien uur bijkomend werk per week heeft. En eigenlijk is dat maar een minimum. Naast mijn 24 uur als onderwijzer heb ik trouwens ook nog allerlei vergaderingen. Mij hoor je niet klagen, maar het plaatje "je moet maar een twintigtal uur werken" is gewoonweg onjuist.

5 klopt al evenmin, want wie om vier uur stopt, is niet om vier uur al bij de school van je kroost.

13 bereik je maar als je vastbenoemd bent. Sommige leraren leven jarenlang van de ene interim naar de andere. Soms niet echt om naar uit te zien, hoor.

14 is onzin, maar leraren in avondschool officieel ingeschreven moeten worden. Ook verzekeringsagenten kunnen niet werken zonder officiële toelating met alle nodige implicaties voor de belastingen. Als reisleider kan men al lang niet meer zoveel 'foefelen' als voorheen. Tegenwoordig werken belastingsdiensten vrij methodisch, waarbij ze vertrekken van boekhouding en boekingsplanning van de reisbureaus. Op die manier halen ze feilloos de verschillende reisleiders.

15 prietpraat. In onze school woont welgeteld slechts één onderwijzer op wandelafstand. De meeste komen per auto, een drietal met de trein en de rest met de fiets.
Komaan hé Jan , laten we eerlijk zijn , 90 procent van de leerkrachten kan in de privé niet meer gaan verdienen, integendeel.
Het is gewoon een feit en dat wil helemaal niet zeggen dat ik vind dat een leerkracht niets moet doen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2012, 08:21   #48
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat klopt niet, hoor.
U beweert dat de privésector meer dan 20 verlofdagen heeft?
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2012, 09:26   #49
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Men zou bijvoorbeeld de lonen van het onderwijzend personeel kunnen bevriezen in tijden van crisis om te besparen en om het ontsporende loonverschil met de privé in toom te houden. Leerkrachten zelf zullen dan eerder gemotiveerd in het onderwijs stappen omdat het een roeping is eerder dan louter om financiële redenen.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2012, 09:31   #50
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Men zou bijvoorbeeld de lonen van het onderwijzend personeel kunnen bevriezen in tijden van crisis om te besparen en om het ontsporende loonverschil met de privé in toom te houden. Leerkrachten zelf zullen dan eerder gemotiveerd in het onderwijs stappen omdat het een roeping is eerder dan louter om financiële redenen.
Wie louter om financiële redenen wil werken doet een frituur open.
Ik ken niemand die voor het geld in het onderwijs stapt.
De kleuterleidster van mijn dochter komt bij mijn buren kuisen, om u maar een beeld te schetsen...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 25 juli 2012 om 09:31.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2012, 09:47   #51
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Wie louter om financiële redenen wil werken doet een frituur open.
Ik ken niemand die voor het geld in het onderwijs stapt.
De kleuterleidster van mijn dochter komt bij mijn buren kuisen, om u maar een beeld te schetsen...
ziet, de die heeft tijd om in het zwart bij te klussen! In den privé kan men dat nie
Oud 25 juli 2012, 09:48   #52
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Goede leerkrachten zijn hun gewicht in goud waard. Meer heb ik hierover niet te zeggen.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2012, 09:53   #53
Athelas
Minister

Standaard

Voor Bachelors/Masters (wat een verschrikkelijke termen toch) vind ik dit normale lonen hoor. Ik verdien na 6 jaar werkervaring hetzelfde + auto van de firma als de Bachelors. Ik heb enkel een kandidatuur opleiding Burgerlijk Ingenieur (gelijk gesteld met Bachelor). En ik wil eigenlijk meer gaan verdienen (en kan dit ook). Zie dus niet in wat het probleem is.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2012, 09:57   #54
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
ziet, de die heeft tijd om in het zwart bij te klussen! In den privé kan men dat nie
Vraag eens aan stuyck hier, die blijft na zijn uren ook doorsmodderen omdat hij er anders niet komt.
Oud 25 juli 2012, 09:59   #55
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Het feit dat ongeveer de helft van de leerkrachten er binnen de 5 jaar de brui aan geeft en jankend naar den privé loopt, zal van pure weelde zijn wellicht.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2012, 10:01   #56
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Het feit dat ongeveer de helft van de leerkrachten er binnen de 5 jaar de brui aan geeft en jankend naar den privé loopt, zal van pure weelde zijn wellicht.
Die zijn binnen na 5 jaar...
Oud 25 juli 2012, 10:13   #57
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Het rijtje voordelen is natuurlijk niet min , maar ik zou de dag van vandaag niet graag voor de klas staan met de huidige jeugd die zich vaak zeer arogant en onbeschoft gedraagt , en als je er iets tegen zegt , staan hun ouders hen nog bij .
Dat vind ik er ook van. Ik vind het een ondankbare hondenjob. Maar het is een bepaald soort mensen dat eruit voortkomt, door verregaande beroepsmisvorming. De typische leraar volgens mij:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Die hebben de onhebbelijke gewoonte altijd gelijk te willen hebben, en reflexmatig dan uit de hoogte te doen als ze het mis hebben.

Ze hebben ook veel zo'n ringbaardje, een rond brilletje, dragen een vaal ruitjeshemd onder een oude groene pullover en praten over hoe dit of dat de wereld zoveel beter zou maken als men maar het verstand zou hebben met hem akkoord te gaan.

Ze rijden ook onverstoorbaar aan 110 op het tweede vak in beige of blauwe monovolumes en brengen een geweldige pantomime van stille geciviliseerde verontwaardiging in maatschappelijke situaties waar ze het onderspit delven tegenover mensen die ze niet kunnen koeioneren middels rapporten en overhoringen.
Er zijn er goeie ook natuurlijk. Maar dat pedante tintje komt er bij allemaal bij, onherroepelijk.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2012, 10:46   #58
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waarom verbind je extravert met "voelen" en introvert met "denken"?

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2012, 11:04   #59
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Waarom verbind je extravert met "voelen" en introvert met "denken"?
Het heeft wel degelijk met elkaar te maken, mensen die erg extravert zijn. Zijn vaak erg emotioneel, moeten altijd met mensen samen zijn enz.

Mensen die introvert zijn, redden zich prima alleen. Zijn niet sociaal afhangelijk van andere (tot op zekere hoogte, natuurlijk). Enz

Introverte mensen zijn vaak ook meer weloverwogen.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2012, 11:07   #60
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Iedereen kan de SLO volgen en leerkracht worden.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be