![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht. |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat de "sociale en politieke stabiliteit" betreft (die in een zeker zin wel nodig zijn, daar niet van), de Kerk had ook zo'n ideeen in de Middeleeuwen, weet je wel, ten tijde van de Inkwisitie...
![]() |
#43 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#45 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"you can not portray Libya as a magical wonderland of harmony and bliss where wealth was for all and everything was free. If you're able to research how bad nato is then you should be capable of doing some research on claims made by this video." ![]() |
|
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moesten ze nu in Egypte bvb. eens beginnen met een een kind politiek op te leggen om de enorme bevolkingsdruk tegen te gaan, de grote achillespees van landen als Egypte, Pakistan, Bangladesh, etc. dat zou al een groot verschil maken binnen 20 jaar. Zonder één kind politiek zaten we China nu met 3 miljard Chinezen, denk je dat China dezelfde groei per capita zou kennen? |
|
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pas op, ik ben blij. Dat land heeft na decennia lange verpaupering, onderontwikkeling en massale armoede vanwege 80 jaar planeconomie eindelijk de weg gevonden naar de vrije markteconomie en het kapitalisme, waardoor het een grote sprong deed naar privé investeringen, ontwikkeling, modernisering en dus ook voorspoed. ( niet te verwarren met de "grote sprong voorwaarts" van Mao, die eigenlijk een grote stilstand en achterstand betekende). Het enige wat nog moet gebeuren is de 'politieke' kant van het kommunisme ( zero vrijheid en zware oppressie ) stilaan vervangen door democratie en vrije meningsuiting. Maar ook dat gaat volgen. Laatst gewijzigd door Antoon : 30 augustus 2012 om 15:09. |
|
![]() |
![]() |
#49 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
China is inderdaad een beter voorbeeld, maar dan enkel als het over de economie gaat. Want de politieke hervormingen lopen niet bepaald evenredig met de economische progressie. En aan hun éénkind-politiek zitten ook enkele nadelen verbonden, zoals een toekomstige generatie die het inkomen van dubbel zoveel gepensioneerden mag financieren. Maar wat die overbevolking betreft geef ik je absoluut gelijk. |
|
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik pleit hoegenaamd niet voor het opleggen van democratie van buitenaf, dat werkt gewoon niet. In de geschiedenis kan ik mij één voorbeeld inbeelden van een land dat ongeveer ineens de sprong van volledige dictatuur naar democratie heeft gedaan, en dat is Japan. En het is juist omdat de kernvoorwaarden in landen zoals in Noord-Afrika niet ingevuld zijn dat democratie er niet zomaar zal zegevieren. Exact hetzelfde fenomeen als bij ons in Europa: dicatuur, revolutie, begin van democratisering, nieuwe dictatuur, nieuwe revolutie, herdemocratisering, enz. Frankrijk tussen 1789 en nu is daar een prachtvoorbeeld van. En daarom dat alles in Irak volledig is mislukt. Het enige "Arabische" land waar een aantal randvoorwaarden wel zijn ingevuld, is, paradoxaal genoeg, Iran... Wat ik wél aankaart, is de schijnheiligheid van het Westen in dat hele gedoe, genre: "pas op hein, hou ons tegen of wij begaan een ongeluk! Als je zo voordoet, dan gaan wij kwaad worden, hé!!", om te eindigen met "je zijt ne stoute jonge zenne! Voila, het moest gezegd worden". Stop uzelf belachelijk te maken en zeg gewoon: "het is erg wat daar gebeurt, maar het is ons probleem niet". Of stop uzelf belachelijk te maken en zorg er echt voor dat Assad met zijn klikken en zijn klakken buitengezwierd wordt.
![]() |
#51 |
Vreemdeling
|
![]() Ah, dan had ik je verkeerd begrepen
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Helemaal anders dan Oost-europa dat het kapitalisme invoerde en zwaar achteruit ging. Nu liggen de lonen in bepaalde delen van China hoger dan in Bulgarije of Oekraïne, volledig ondenkbaar 25 jaar geleden. En de fel bekritiseerde een kind poliiek was een van de oorzaken van het grote succes van China, en het gebrek eraan een van de oorzaken waarom landen als Egypte of Indië nergens geraken. En ik denk niet dat het politieke systeem in China vlug zal veranderen, de meeste Chinezen zien dat het goed gaat en voelen zich veilig binnen dat systeem. De Chinezen hebben ook gezien wat er gebeurde in de Sovjet-Unie na de val van de muur en dat zullen ze ten allen prijze vermijden. De meeste Chinezen met wie ik sprak vinden dat Deng groot gelijk had het Tien an Men plein te ontruimen en de oproerkraaiers te vervolgen. Laatst gewijzigd door tomm : 31 augustus 2012 om 15:08. |
|
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Taiwan en Zuid-Korea hebben de steun goed aangewend, dat is zeker zo, (net als West-Duitsland na de oorlog) maar de prestatie van China vind ik indrukwekkender omdat ze het zuiver op eigen kracht gedaan hebben en omdat het een gigantisch land is met meer dan een miljard inwoners, waarvan de meesten 60 jaar geleden bij de armsten ter wereld hoorden. Als je veel in derde werld landen komt zie je dat overbevolking een van de grootste kwalen is. Zo kent Kenya een van de snelst stijgende bevolkingen ter wereld maar er zijn geen jobs voor al die mensen, en zelfs niet voldoende eten of grond, met ontzettende armoede (alsook vernietiging van de natuur) als gevolg. China zal af te rekenen krijgen met vergrijzing en vanaf dat moment zal de een kind politiek opgegeven worden. Maar vergrijzing is slechts een luxeprobleem in vergelijking met overbevolking. China zal niet veel politieke hervormingen doorvoeren, en waarom zouden ze, het gaat goed met China, never change a winning team. Waarschijnlijk komt er geleidelijk wat meer vrijheid van meningsuiting, maar wie oproept om het regime omver te gooien zal onherroepelijk in de gevangenis belanden. Laatst gewijzigd door tomm : 31 augustus 2012 om 15:16. |
|
![]() |