![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een mening uiten kan nooit de fysieke gevolgen hebben die jij hier als voorwaarde vooropstelt, dus....
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als niet elke mening kan verkondigd worden, dan is de vrije meningsuiting onbestaand. Ze is absoluut of ze is niet. Ruimtelijke beperkingen zijn aanvaardbaar (baas in eigen huis, (internet)fora, afgebakende ruimte waar alle meningen mogen geformuleerd worden, vrij toegangkelijk én vrij ontwijkbaar) Maar inhoudelijk behoort absoluut alles te kunnen geformuleerd worden zonder beperkingen zelfs van fatsoen.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 14 september 2012 om 09:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je moet er de wetten op racisme bestrijding, homohaat, genocideontkenning, majesteitschennis, .... maar bij halen om dit te bewijzen. In Belgistan is er dus geen vrije meninguiting. Je kan zelfs vervolgd worden voor het uiten van je mening. Er is echter een groot verschil tussen vrije meninguiting en vrije toegang tot plaatsen en het recht op demonstratie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar er is meer. Zo'n GAS-boetes werden eerder ook al aan andere vreedzame manifestanten gegeven. Niet alleen in Brussel, maar ook in Antwerpen. Geneeskunde voor het Volk kreeg er zo al voor zijn griepprik-actie, Occupy Antwerp kreeg er al voor acties op (verkeersvrije) pleinen, deelnemers aan de critical mass fietstochten kregen er,... Ook de liga van de mensenrechten kloeg dit trouwens al aan als een schending van vrije meningsuiting en het demonstratierecht. Citaat:
Laatst gewijzigd door Edina : 14 september 2012 om 13:20. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Banneling
|
![]() Neen, je kunt mensen ook belagen zonder te verwonden.
Bijvoorbeeld vastbinden, of gijzelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() ewwel dat staat er toch? iemand fysiek gerust laten is het zelfde als de fysieke integriteit respecteren?
Mensen tegen de grond stampen, dat is verwonden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Had je mijn originele vraag niet begrepen misschien? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() Xeno,
Is het zo moeilijk te begrijpen dat Giserke over paranormale gaves beschikt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Banneling
|
![]() Ofwel riekt zijn adem zo onfris dat hij er fysieke en materiële schade mee kan aanrichten...
Wie ooit met anarchisten heeft gepraat weet dat die mogelijkheid bestaat... |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overigens ben ik wel akkoord dat de vrijheid van beschaafd betogen teveel ingeperkt wordt; omdat het de vrije meningsuiting en vrijheid van vereniging/vergadering beperkt. Elke betoging die het verkeer niet hindert, de doorgang op het voetpad voor andere mensen niet hindert, die niet gepaard gaat met overdreven geluidshinder (genre electronisch versterkt geluid, genre vuvuzela ...) en die de grondrechten van andere mensen niet hindert .. bla bla ... moet volgens mij ten allen tijde kunnen zonder voorafgaande toelating. Als veiligheidsmaatregel kan ik nog het volgende toestaan: de betoging moet terstond ontbonden worden op bevel van de politie, als er gevaren ontstaan voor de betogers of voor omstaanders. Een paar vragen voor jou misschien: mag ik naast een betoging van woedende vakbondsmilitanten die een fabriekssluiting contesteren, dus in de straat waar zij passeren, betogen met een bordje dat pleit tegen ongebreidelde vakbondsacties ? mag ik met een Vlaamse Leeuwenvlag, op een zekere afstand van het plechtig gebeuren, maar toch in het zicht van de Onverkozene, mijn ongenoegen uiten als die Nobele een bezoek brengt aan mijn gemeente ? .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb de indruk dat je het begrip "GAS-boetes" nogal eng benadert. De GAS-boetes zijn er voor reeds in het strafwetboek opgenomen misdrijven (overtredingen). Niets nieuws dus. De subjectiviteit waar jij naar verwijst is niet meer dan perceptie omdat bepaalde overtredingen doorgaans werden gedogen. Nu niet meer; het is relevanter zich de vraag te stellen waarom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Typisch slechte flikken humor. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Inderdaad, het ontkennen van de Holocaust bijvoorbeeld. In Iran mag je dat tenminste wel doen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie geen enkele reden om holocaust-ontkenning te verbieden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De zaken waarover het gaat zijn in feite niet echt verboden en kunnen hooguit ergens als overlast worden aanzien ( tenzij een plaatselijk politiebevel dat of dat op voorhand zou verbieden... dan overtreedt ge i feite dat verbod ) Of het overlast was werd voordien uitgemaakt door een rechter. Net om de rechtbanken te ontlasten is het die GAS geworden. Zowat willekeurig te bepalen door de gemeente en dan op het simpele woord van ambtenaar ... niet echt een neutrale partij bij deze nog even dit www.elfri.be : "Over welk soort 'overlast' gaat het ?: Hou je vast en tracht niet te glimlachen, dit is bloedernstig: er is geen beperkende lijst en de gemeente heeft vrije interpretatie en kan haar inspiratie de vrije loop laten gaan waardoor vaak hilarische toestanden ontstaan: ondermeer het voederen van duiven of meeuwen, het reglementeren van hondepoeppreventie, graffiti, wildplakken, wildplassen, gebruik van een speeltuin door personen ouder dan 14 jaar, vechtpartijtjes zonder gewonden, taartgooien, nachtlawaai, vandalisme, moeskopperij (stelen van veldgewassen), het afsteken van vuurwerk en het niet reinigen van de straat, het gebruik van alcohol op bepaalde plaatsen en tijdstippen, kauwgom op de weg spuwen,het dragen van bepaalde kledij, het dragen van een boerka op straat, het blijven slenteren zonder doel of rondhangen in openbare gebouwen, telefooncellen, fietsen in in parken, het aftrekken van bladeren in parken, het houden van een vergadering, manifestatie in open lucht zonder voorafgaande toestemming, het organiseren van een muziekopvoering en grote feesten in een gesloten ruimte zonder voorafgaande melding, het verplicht gebruik van een leiband voor honden, het niet verwijderen van onkruid op je voetpad, het achterlaten van zwerfvuil met inbegrip van een papiertje van snoep of een sigarettenpeuk, het bedekken van het gezicht, geheel of gedeeltelijk, zodat het gezicht niet volledig zichtbaar is ter identificatie, het niet beëindigen van een (vals) alarmsignaal in woning of wagen, binnen 30 minuten of korter, het gebruik van vuurwerk, het voederen van een zwerfhond of zwerfkat, de olie van je wagen verversen op de openbare weg, het gebruik van een grasmaaier op zon- en feestdagen, verhuizen na 22 uur of voor 6 uur in de ochtend, belletje trek doen, stof maken bij de uitvoering van werken zonder voldoende afscherming, huisvuil deponeren in een publieke vuilbak, de vuilniszak buiten zetten voor 20 uur de dag voor de ophaling, reclame in een bus steken van een leegstaand huis" Je krijgt dus steeds meer en meer een soort stadstaten ( FDW zal content zijn... die zag dat wel zitten meen ik me te herinneren ) Laatst gewijzigd door praha : 17 september 2012 om 01:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In principe is de wet die verbiedt dat ge de holocaust ontkent of minimaliseert er een uitloper van. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Ik heb nog steeds vertrouwen in de bekwaamheid en eerlijkheid van de ambtenaren op straat die de vaststelling doen. Waarom mogen zij dan niet gemachtigd zijn om bv boetes uit te schrijven? Ik zie weinig reden waarom deze vorm van sancties bijkomende rechterlijke organen zou moeten passeren. Ze hebben daar nog dossiers genoeg die liggen te wachten. ![]() |
|
![]() |
![]() |