Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 september 2012, 23:50   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Maar daar eindigt het niet mee. Wil je iets produceren, dan dien je dat in paperassen weer te geven en je economische haalbaarheid te bewijzen.
In feite, zover gaat mijn conclusie momenteel, wordt je gedwongen om illegaal te handelen.
Ik geloof dat u zich hierin vergist. In de streek zijn er verschillende mensen die enkele varkens en koeien kweken. Voor eigen gebruik alsook om aan vrienden of familie gedeeltelijk te verkopen. Van deze mensen heb ik nog nooit gehoord dat ze daartoe dergelijke documenten moesten invullen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2012, 23:51   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Dat is een ware SCHANDE! Ik hoop dat er nog voldoende mensen overblijven die toch hun eigen oude recepten blijven behouden. Het is inderdaad culturele barbarij.
Dat is een kwakkel die niet correct bleek. Er worden weldegelijk nog allerlei Franse kazen gekweekt met heel bijzonder recept en rijpingsmethode.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2012, 00:09   #43
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat bedoel ik dus.

Als ik een vervallen huis koop met bijna een hectare agrarisch land mag ik geen serre zetten omdat er slechts 40m² buiten het huis bebouwd mag zijn. En er al een tuinhuis staat en een berghok (ongeveer 40m²).
Maar wat als ik in mijn eigen behoeften wil voorzien via dat agrarisch land? Dan heb ik een serre nodig!

Welke wet kan mij beletten om in mijn eigen behoeften te voorzien eigenhandig? Op de grond die ik gekocht heb?

Heel veel wetten! Je moet absoluut naar de winkelketen gaan! Je moet de groten ondersteunen (de multinationals) of anders ben je gene goeie.

Een kippenhok met dertig kippen kan niet op die bijna hectare vanwege het tuinhuis waar brandhout en veevoer gstapeld zit, de fietsen en tuinmateriaal.(bijna 40m²) Goed materiaal is essentieel als je voedsel wilt produceren, je kan het niet buiten onder een bash leggen. Het moet geölied worden en gemakkelijk bereikbaar zijn.
Een kippenhok vraagt om een aparte ren voor de broedse kloeken. Wat weet die ambtenaar en zijn oversten daar nu over aanwie je inlichtingen ga vragen? Als je ervan terugkomt, na zo'n bezoek aan het gemeentehuis, steekt er net geen vinger in je keel.

"Je mag alleen een schuilhok plaatsen dat aan één kant open moet zijn.'
'' Kippen hebben bescherming nodig van vossen en marters."
Ophaling van de schouders: "Dat is de wet."

En dan zou ik kunnen zeggen: " Dan mag de overheid betalen voor mijn gebrek aan mest, mijn gebrek aan zelfgekweekte kippenvlees, en de eieren. Dat komt neer op één kip per twee weken, dat zijn 26 kippen. Hoogste prijs en geen andere prijs. En mijn aankoop organische mest, hoogste prijs want ik ben kei in composteren in combinatie met dierlijke mest. ... mijn eieren.
Als de overheid zo dom wilt zijn, dat ze er dan voor betaalt.

Een mens moet het recht hebben om in zijn eigen voedselvoorziening te voorzien zonder het statuut te hebben van landbouwer. Ook in vredestijd.

De overheid denkt dat voedselvoorziening voor iedereen een hobbietje is.
40 m² serre zonder vergunning daar kan je toch al heel wat in kweken denk ik.
Tenminste als het voor eigen voorziening is.

Kom kom. Naast je serre kan je ook heel wat planten.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2012, 09:46   #44
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is een kwakkel die niet correct bleek. Er worden weldegelijk nog allerlei Franse kazen gekweekt met heel bijzonder recept en rijpingsmethode.
'nog allerlei' duidt op een vermindering van het aantal soorten.

Er zijn kazen die al van oudsher in berghutten worden gemaakt op een houten tafel en net naast de stal rijpen. Als de persoon geluk heeft zal de regionale ambtenaar die moet controleren het afweten een bezoek te brengen vanwege de afstand. In een reportage op Arte getuigde zo'n kazenmaker dat hij er zich niets van aantrok maar dat hij een boete riskeerde. Plezant hoor als je zo moet leven. In Italië controleren ze al eens om de zes maanden. In de Nederlandse geitenkaasboerderijen om de drie weken.

Gisteren zag ik op RTBF dat de Franse wijnboeren protesteren tegen een Europese beslissing om het woord 'Château' aan de Amerikanen te verkwanselen.

Een woordvoerder van de E.U. legde uit dat het deel uitmaakte van 'internationale overeenkomsten'. Potverdorie! Hoe durven ze zoiets doen zonder de Franse wijnboeren eerst te consulteren?
Het woord 'Château' wijst op één productie punt (meestal dus een groot landhuis) waarrond de wijngaarden liggen. Het is een controle-element.

De Amerikaanse wijnboeren hebben vaak wijngaarden verspreid over verschillende Amerikaanse staten. Het cachet van een productiehuis is dus ver te zoeken.

De E.U. doet niets anders dan het Europees patrimonium te nivelleren en te verkwanselen aan het buitenland. Regionale verschillen en regionale producten dienen te verdwijnen als ze niet volgens de Europese richtlijnen inzake volksgezondheid en hygiëne kunnen geproduceerd worden.
Sommige kazen hebben nu eenmaal bepaalde 'vuile' factoren nodig om een bepaalde smaak teweeg te brengen. Sommige kazen worden dus geschrapt omdat ze op niks trekken als je ze in een mate van steriliteit gaat produceren. Het is dan nog een spook van het oorspronkelijk eeuwenoud product.
Van mijn part mag de E.U. uiteenvallen. Voor vele kleine mensen wordt dat een verademing.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 30 september 2012 om 09:47.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2012, 09:59   #45
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat bedoel ik dus.

Als ik een vervallen huis koop met bijna een hectare agrarisch land mag ik geen serre zetten omdat er slechts 40m² buiten het huis bebouwd mag zijn. En er al een tuinhuis staat en een berghok (ongeveer 40m²).
Maar wat als ik in mijn eigen behoeften wil voorzien via dat agrarisch land? Dan heb ik een serre nodig!

Welke wet kan mij beletten om in mijn eigen behoeften te voorzien eigenhandig? Op de grond die ik gekocht heb?

Heel veel wetten! Je moet absoluut naar de winkelketen gaan! Je moet de groten ondersteunen (de multinationals) of anders ben je gene goeie.

Een kippenhok met dertig kippen kan niet op die bijna hectare vanwege het tuinhuis waar brandhout en veevoer gstapeld zit, de fietsen en tuinmateriaal.(bijna 40m²) Goed materiaal is essentieel als je voedsel wilt produceren, je kan het niet buiten onder een bash leggen. Het moet geölied worden en gemakkelijk bereikbaar zijn.
Een kippenhok vraagt om een aparte ren voor de broedse kloeken. Wat weet die ambtenaar en zijn oversten daar nu over aanwie je inlichtingen ga vragen? Als je ervan terugkomt, na zo'n bezoek aan het gemeentehuis, steekt er net geen vinger in je keel.

"Je mag alleen een schuilhok plaatsen dat aan één kant open moet zijn.'
'' Kippen hebben bescherming nodig van vossen en marters."
Ophaling van de schouders: "Dat is de wet."

En dan zou ik kunnen zeggen: " Dan mag de overheid betalen voor mijn gebrek aan mest, mijn gebrek aan zelfgekweekte kippenvlees, en de eieren. Dat komt neer op één kip per twee weken, dat zijn 26 kippen. Hoogste prijs en geen andere prijs. En mijn aankoop organische mest, hoogste prijs want ik ben kei in composteren in combinatie met dierlijke mest. ... mijn eieren.
Als de overheid zo dom wilt zijn, dat ze er dan voor betaalt.

Een mens moet het recht hebben om in zijn eigen voedselvoorziening te voorzien zonder het statuut te hebben van landbouwer. Ook in vredestijd.

De overheid denkt dat voedselvoorziening voor iedereen een hobbietje is.
Beste vriend U bent een te veroordelen man zeg , U slacht thuis kippen , dat is een moord . kippen moeten langer afzien . kippen moeten 2 maand in een metalen kooitje zitten van 0.5 m² en mogen NOOIT buiten komen , ze moeten iedere dag een hoestsyroopke krijgen en moeten rioolslip eten uit de fabriek . Die kippen moeten opeengepropt met 25 in een plastieken keef voor een uurtje of twee over de autosnelweg rijden , zij hebben ook recht om eens op schoolreis te gaan . en als ze dan in het hygiënisch verantwoorde slachthuis op de juiste themperatuur aankomen , moeten ze na een hele leven lang afzien en geen dierlijk bestaan te hebben gehad zonder buiten te spelen en zonder natuurlijk voeding moeten ze in eens onmiddelijk zonder afzien dood .

U overtreed de wet man !!!!!

Groot gelijk heb je . Ambtenaren , ook een vee dat zonder hersens moet onderhouden worden .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2012, 10:02   #46
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik geloof dat u zich hierin vergist. In de streek zijn er verschillende mensen die enkele varkens en koeien kweken. Voor eigen gebruik alsook om aan vrienden of familie gedeeltelijk te verkopen. Van deze mensen heb ik nog nooit gehoord dat ze daartoe dergelijke documenten moesten invullen.
Thuis een varken slachten is verboden , en als je er mee naar het slachthuis gaat moet je de herkomst en registratie van je varken kunnen aantonen . er zijn trouwens zelfs heel wat regels om je varken enkel maar te vervoeren .

dus als ze die mensen uit jouw streek met hun varken willen pesten heeft de ambtenaar 100 regeltjes om ze het leven zuur te maken .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2012, 10:29   #47
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan bewonen die mensen een huis dat al aanpalende stallen en schuren heeft. Zelfs die gebouwen mag je niet zomaar wijzigen: soms mag je bv in een hangar die er al staat geen vensters aanbrengen of een bijkomende deur. Het dak mag wel vernieuwd worden. En buiten die hangar mocht er geen volière gebouwd worden. Een vijver wel. Een serre ook niet want die hangar telt al voor die 40m² die je mag bijbouwen.
Op een weide mag je een schuilhok plaatsen maar het moet aan één kant open zijn. Een degelijk, houten kippenhok mag dus niet. Ook niet op wielen en verplaatsbaar.(met die vraag fronste de ambtenaar zijn wenkbrauwen, terwijl dat fenomeen in Engeland volledig acceptabel is)

Als je dus een geit of een schaap hebt die werpt in de lente tijdens een vrieskou, dan moet je dat dier in huis nemen, of het jong kan doodgaan van de weersomstandigheden. Het raakt kant nog wal, en die regels zijn bedacht door mensen die geen terreinervaring hebben. Efficiënt iets inrichten volgens je eigen visie mag niet, je moet sukkelen. Sukkelen in België is de norm, zodanig dat iedereen het vanzelfsprekend lijkt te vinden.

En toen ik op de gemeente ruimtelijke ordening vroeg of ik een groen levende bebouwing mocht neerzetten steunend op een skelet (combinatie hout met bruidssluier die na enkele jaren waterdicht is), reageerde de ambtenaar met: 'Pas op hoor, want we komen kijken!' met een opgestoken vingertje, 'en dan mag je alles afbreken.'
'Ook als er een beschermde vogelsoort in die massa groen nestelt, zoals de boomklever, het winterkoninkje, de heggemus?'
De man klapte dicht.

De maatschappij wilt dat je duurzaam, ecologisch, natuurvriendelijk tewerk gaat (al die campagnes die geld kosten). Wil je dat doen, dan is het nog niet goed.
Ik had op z'n minst een greintje enthousiasme verwacht.
Oud 30 september 2012, 10:42   #48
eno2
Banneling

Standaard

Ik leef al noodgedwongen buiten de maatschappij sinds 1994 aangezien ik niet meer mocht deelnemen
Weliswaar een tijd daarvan - zeven jaar- in een subtropisch eiland.

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 september 2012 om 10:45.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2012, 10:51   #49
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
40 m² serre zonder vergunning daar kan je toch al heel wat in kweken denk ik.
Tenminste als het voor eigen voorziening is.

Kom kom. Naast je serre kan je ook heel wat planten.
Voor alle duidelijkheid: die aankoop is niet doorgegaan omdat bij de notaris de echtgenote van de eigenaar ineens verklaarde dat ze niet wilde verkopen. Soit.

Maanden heb ik alle instanties (kadaster, ruimtelijke verordeningen, bouwen en wonen) afgelopen om alle mogelijkheden toegelaten volgens de wet na te gaan. Is er een tuinhuis, dan valt dat onder die 40m². Ook bv een kolenhok. Een serre en een volière mag dus niet meer. Zelfs geen zomerkeuken (houten skelet begroeid met een ferme klimmer).

En verder heb ik een visie op het combineren van vanalles en nog wat. De mogelijkheden zijn legio.
Wat een geluk dat die medeëigenares zich bedacht heeft, want ook al had ik dan voldoende ruimte, dan nog had ik er practisch niets mee hebben kunnen doen. In elk geval niet volgens de visie die ik had. Waar had de sappers en oliepers moeten staan? De motoculteur? De houtvoorraad? De bewaarplaats voor de appelen, de noten, de aardappelen, de potgrond van de composthopen, ...?

Dat ik er op termijn aan opvang zou willen doen voor enkele autistische kinderen, heb ik niet eens te berde gebracht.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 30 september 2012 om 10:52.
Oud 30 september 2012, 11:19   #50
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik leef al noodgedwongen buiten de maatschappij sinds 1994 aangezien ik niet meer mocht deelnemen
Weliswaar een tijd daarvan - zeven jaar- in een subtropisch eiland.
jij trekt toch nog steeds pensioen van de belgische sociale zekerheid?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2012, 11:41   #51
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Beste vriend U bent een te veroordelen man zeg , U slacht thuis kippen , dat is een moord . kippen moeten langer afzien . kippen moeten 2 maand in een metalen kooitje zitten van 0.5 m² en mogen NOOIT buiten komen , ze moeten iedere dag een hoestsyroopke krijgen en moeten rioolslip eten uit de fabriek . Die kippen moeten opeengepropt met 25 in een plastieken keef voor een uurtje of twee over de autosnelweg rijden , zij hebben ook recht om eens op schoolreis te gaan . en als ze dan in het hygiënisch verantwoorde slachthuis op de juiste themperatuur aankomen , moeten ze na een hele leven lang afzien en geen dierlijk bestaan te hebben gehad zonder buiten te spelen en zonder natuurlijk voeding moeten ze in eens onmiddelijk zonder afzien dood .

U overtreed de wet man !!!!!

Groot gelijk heb je . Ambtenaren , ook een vee dat zonder hersens moet onderhouden worden .
Een goeie tip: als je teveel hanen tussen je kuikens hebt, dan vraag je aan de dichtstbijzijnde animistische of katholieke Afrikaan (zwart-Afrika; Ghanees, Nigeriaan, ...) om te komen slachten. Na twee slachtingen met de hakbijl (ik ben een vrouw en ik sla niet efficiënt genoeg), heb ik beroep gedaan op een familielid van de buren. Die deed het goed: de haan ondersteboven tussen de knieëen en dan met een scherp mes sneed die de keelslagader over. Geen kik gaven die beesten. En eerlijk delen: eentje voor de slachter, en eentje voor mij.
Jonge hanen moet je wel lang op het vuur laten staan.

Ik weet dat ik wellicht mensen hier shockeer met mijn korte relaas, vooral vegetariërs (waarvoor mijn respect), maar ik zie het slachten van mijn eigen gekweekte dieren (natuurbroed en geen broedmachines) als het optreden van een roofdier waarbij de stress en het doden zelf in een minimum van tijd verloopt.
In een reportage zag ik dat pluimvee de overgang moet maken van de vrachtwagen naarbinnen in het slachthuis en ergens gebeurt dat onder blauw licht om de stress te verminderen. Wat men al niet bedenkt.

En seffens wordt zoiets een Europese richtlijn, de zoveelste.
Oud 1 oktober 2012, 13:21   #52
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja?

Op welke manier maken de duizenden geinterneerden en de duizenden mensen in voorarrest misbruik van de maatschappij?
Je haalt de uitzondering aan om de regel tegen te spreken. Flauw.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2012, 13:26   #53
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paki4ever Bekijk bericht
Met welke vergunning mag je uw eigen vee of thuis slachten? En gebeurt dat dan verdoofd of onverdoofd?
Ik heb ernaar moeten zoeken op google:

Wetgevingsstuk nr. 3-808/1 : een onderdeeltje ervan:

'Uitzonderingen kunnen toegestaan worden in het geval waarbij een dier wordt geslacht op de plaats waar het zich bevindt, door de uitbater, voor zijn eigen consumptie.'

En die uitzonderingen betreffen dus de manieren om te verdoven.

Niemand gaat dus naar de gemeente om een vergunning aan te vragen want die gaan u heel vreemd aankijken. Net zoals je in een Leuven een gestolen fiets gaat aangeven. Wie doet dat nog? Of diefstal van uw handtas?

Nu is het duidelijk dat de administratie zich focust op massa-gedoe en niet op die ene haan of die ene kip die je elimineert om voor eigen gebruik klaar te maken. De overheid heeft wel andere katten te geselen. Denk je ook niet?

En voor de rest draait het allemaal om het religieuze slachten waar ik geen zaken mee heb.

Uiteraard gebeurt dat slachten thuis van die ene kip of die ene haan verdoofd: het individuele dier wordt gepakt en uit zijn/haar vertrouwde omgeving gehaald. De adrenaline stijgt en manifesteert zich in het hoofd van dat kleine beestje, zodat het zo goed als verdoofd is. Het moet snel gebeuren want je moet die piek van adrenaline hebben.

Dat is wat anders dan een kip een week lang in een kartonnen doos zetten in een stad op een balkonnetje op vijf hoog.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 1 oktober 2012 om 13:27.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be