Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2012, 16:28   #41
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef007 Bekijk bericht
Dat willen ze ons wijsmaken: wat VL doet , doet het beter... Alhoewel wat ik ervan zie: nee hoor, verre van zelfs!
Informeer je eens wat beter, naar de oorzaken ervan. Misschien stop je dan ook met je gelul over unitaire wensdromen. Sjonge jonge jonge.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 16:31   #42
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat willen ze ons wijsmaken: wat VL doet , doet het beter... Alhoewel wat ik ervan zie: nee hoor, verre van zelfs!
Wie heeft er alweer een begroting in evenwicht ?
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 16:40   #43
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
De hoge loonkosten zijn anders wel federale verantwoordelijkheid.
Als de Vlaamse opcentiemen van de gemeentes en provincies op nul waren dan had je nog een beetje een argument. Ook de energiekosten ( distributie > 50% van de kost, heffing op drijfkracht en industriële installaties, ..) zijn lokale materie.

Bovendien zijn al de vormen van subsidie voor opleiding etc. gewestbevoegdheden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Niet dat ik verwacht dat Di Rupo zijn excuses zal komen aanbieden...
Waarom verwacht jij dat niet ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 23 oktober 2012 om 16:41.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 16:43   #44
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Naar alle waarschijnlijkheid niet nee. Maar als je de middelen niet krijgt, zeker niet. Ik zal u een beter voorbeeld geven. Vlaanderen had perfect kunnen vermijden dat bijvoorbeeld DHL vertrok, maar daar heeft de federale onder impuls van de franstaligen een stokje voorgestoken.

Het is nu eenmaal zo dat je bitter weinig kan aanvangen met bevoegdheden als je de middelen en tools niet hebt.

Ik zeg niet dat Vlaanderen het persé beter zou doen, maar ik zeg u dat beter doen onmogelijk is als je bevoegdheden, middelen en tools niet op elkaar afstemt. De laatste staatshervorming wordt zelfs zo opgesteld dat het nog moeilijker wordt.

Voor mijn part mag deze staat unitair worden hoor, maar daarvoor heb je de franstaligen nodig en die willen dat in geen 100 jaar. Maar wat ik wil is homogenisering van bevoegdheden en in het huidige onderhandelingsmodel zit dat er NOOIT in. Maar, ik heb dit al zo ongeveer 1000 keer uitgelegd en ik ben dat zo onderhand zat geworden. Telkens weer kom je hier van die pipos tegen (jij niet voor alle duidelijkheid) die komen lullen over de unitaire staat alsof dat uberhaupt een optie is.
Zie mijn vorige post.

Niet dat ik u niet voor een deel volg, hoor, zeker als het om versnipperde bevoegdheden gaat... Maar in dit specifiek dossier zie ik gewoon geen "communautaire oorzaak", noch een reden om aan Di Rupo-bashing te doen.
Oud 23 oktober 2012, 16:49   #45
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Gezien het om een fenomeen gaat die heel Europa teistert, zal het waarschijnlijk zo zijn dat noch Vlaanderen, noch België er echt iets aan zouden kunnen doen...

In plaats van politieke en communautaire spelletjes te spelen, zou men beter alle energie steken in het begeleiden van de ontslagen en het helpen bij het vinden van nieuw werk voor de mannen en vrouwen die hun job meer dan waarschijnlijk zullen verliezen.

Daarna kan men misschien onderzoeken of en onder welke voorwaarden een auto-industrie in Vlaanderen nog toekomst zou hebben, en indien nodig een economische reorientatie terzake voorbereiden.
Het fenomeen treft niet enkel Europa, maar ook de VS en Canada.
Het is iets waar eigenlijk niemand iets kan aan verhelpen.
Door de steeds beter wordende technologie is een steeds snellere productie mogelijk. Hierdoor worden er wereldwijd nu te veel auto's geproduceerd.

En het is niet enkel de autoindustrie die last heeft van overproductie.
Ook in andere sectoren is er overproductie en zijn er bedrijven die afdelingen moeten sluiten om te kunnen overleven.
De textielsector is hier reeds verdwenen, de scheepsbouw is eveneens verdwenen, de metaalsector is op 2 bedrijven na verdwenen, steenbakkerijen zijn bijna allemaal dicht en nu zijn de autofabrieken aan het verdwijnen.

Zoals je kan vaststellen is alle zware industrie aan het verdwijnen of reeds verdwenen, samen met de arbeidsintensieve industrie.

Het enige dat in Europa nog stand houd, zijn de sectoren waar innovatie belangrijk is, of waar grote technische kennis belangrijk is.

Band werk kan men immers ook door apen laten uitvoeren, je heb daar dus geen duur arbeiders voor nodig.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 16:50   #46
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De bevoegdheid zit bij Vlaanderen, maar ze hebben de middelen niet.
Als je de bevoegdheid hebt om een debetkaart te gebruiken moet je wel zelf zorgen dat je de nodige middelen ( geld op je rekening voorzien).

Citaat:
Ziehier een mooi voorbeeldje van het failliet van de federale staat. Niemand echter die er iets aan wil doen.
De federale staat is inderdaad zo goed als failliet dus die kan zeker geen middelen meer overdragen naar de gewesten.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 23 oktober 2012 om 16:50.
Oud 23 oktober 2012, 16:51   #47
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mosasaurus Bekijk bericht
Ik heb familie en vrienden bij Ford Genk werken. Ik ben bereid om mee te gaan betogen in bxl met een bivakmuts en een rugzak vol met stenen.
Het zal geen zoden aan de dijk brengen, maar die keer dat wij in bxl iets kunnen afbreken dan wil ik erbij zijn.
Ik herinner me nog goed de mijnwerkersbetogingen damaals. Toen was ik te jong om mee te gaan, nu ben ik bereid om op de barikaden te gaan staan.
Het hoofdkantoor van de PS te bxl lijkt me een mooi doelwit op weg naar de Wetstraat.
Wat denk je te bereiken met het kapotgooien van de eigendommen van mensen die daar niks mee te maken hebben?

Ik hoop dat de vakbonden bij Ford even verstandig gaan handelen als ze enkele jaren geleden hebben gedaan. Overleg gepleegd, en akkoord gegaan met loonmatiging toegestaan door hun leden. Indien FORD de activiteiten in het verleden in Genk niet gestopt heeft, en als er hoop is dat de fabriek gedeeltelijk zal openblijven zal dat in grote mate te danken zijn aan het feit dat de werknemers in het verleden getoond hebben werk aan een lager loon te verkiezen boven afdankingen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 16:52   #48
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nu, het is de regering Verhofstadt die de lasten op arbeid had moeten verlagen.
Maar hij speelde liever sinterklaas voor het grootkapitaal.
Dat heeft Verhofstadt gedaan door de lasten op ploegenarbeid aanzienlijk naar beneden te brengen. Had hij dat niet gedaan, dan was Audi in Vorst ribedebie.

Oud 23 oktober 2012, 17:00   #49
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Naar alle waarschijnlijkheid niet nee. Maar als je de middelen niet krijgt, zeker niet. Ik zal u een beter voorbeeld geven. Vlaanderen had perfect kunnen vermijden dat bijvoorbeeld DHL vertrok, maar daar heeft de federale onder impuls van de franstaligen een stokje voorgestoken.
Als de reglementering van de geluidsnormen op federaal niveau was gebleven had DHL zijn HUB in Brussel uitgebouwd. Nu voelde Bert Anciaux zich als Vlaams minister geroepen om een Europese kruistocht tegen nachtvluchten te organiseren.

Citaat:
Het is nu eenmaal zo dat je bitter weinig kan aanvangen met bevoegdheden als je de middelen en tools niet hebt.
Hoe minder middelen voor de overheid hoe beter, dat is het liberaal standpunt.

Citaat:
Ik zeg niet dat Vlaanderen het persé beter zou doen, maar ik zeg u dat beter doen onmogelijk is als je bevoegdheden, middelen en tools niet op elkaar afstemt. De laatste staatshervorming wordt zelfs zo opgesteld dat het nog moeilijker wordt.
Wat bedoel je met 'tools' ?

Citaat:
Voor mijn part mag deze staat unitair worden hoor, maar daarvoor heb je de franstaligen nodig en die willen dat in geen 100 jaar. Maar wat ik wil is homogenisering van bevoegdheden en in het huidige onderhandelingsmodel zit dat er NOOIT in. Maar, ik heb dit al zo ongeveer 1000 keer uitgelegd en ik ben dat zo onderhand zat geworden. Telkens weer kom je hier van die pipos tegen (jij niet voor alle duidelijkheid) die komen lullen over de unitaire staat alsof dat uberhaupt een optie is.
België is nooit echt unitair geweest. De gewesten waren een vergissen, men had beter een focus uitgebouwd op de provincies.

Oud 23 oktober 2012, 17:01   #50
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
Wie heeft er alweer een begroting in evenwicht ?
Wil je daarmee argumenteren dat Vlaanderen een tekort moet boeken om Ford overeind te houden ?

Oud 23 oktober 2012, 17:09   #51
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Door de steeds beter wordende technologie is een steeds snellere productie mogelijk. Hierdoor worden er wereldwijd nu te veel auto's geproduceerd.

Ook in andere sectoren is er overproductie en zijn er bedrijven die afdelingen moeten sluiten om te kunnen overleven.
De textielsector is hier reeds verdwenen, de scheepsbouw is eveneens verdwenen, de metaalsector is op 2 bedrijven na verdwenen, steenbakkerijen zijn bijna allemaal dicht en nu zijn de autofabrieken aan het verdwijnen.

Zoals je kan vaststellen is alle zware industrie aan het verdwijnen of reeds verdwenen, samen met de arbeidsintensieve industrie.

Het enige dat in Europa nog stand houd, zijn de sectoren waar innovatie belangrijk is, of waar grote technische kennis belangrijk is.

Band werk kan men immers ook door apen laten uitvoeren, je heb daar dus geen duur arbeiders voor nodig.
Mee eens.
Oud 23 oktober 2012, 17:11   #52
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Wat denk je te bereiken met het kapotgooien van de eigendommen van mensen die daar niks mee te maken hebben?

Ik hoop dat de vakbonden bij Ford even verstandig gaan handelen als ze enkele jaren geleden hebben gedaan. Overleg gepleegd, en akkoord gegaan met loonmatiging toegestaan door hun leden. Indien FORD de activiteiten in het verleden in Genk niet gestopt heeft, en als er hoop is dat de fabriek gedeeltelijk zal openblijven zal dat in grote mate te danken zijn aan het feit dat de werknemers in het verleden getoond hebben werk aan een lager loon te verkiezen boven afdankingen.
Het PS hoofdkwartier is een zeer mooi doelwit.
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 17:16   #53
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, maar alleen moet je steeds opzoeken welke regering er bevoegd is. Als er enkel een federale regering is, dan is dat EN goedkoper dan al die aparte regeringen EN duidelijk wat de bevoegdheid betreft.
indien jij mij morgen kan garanderen dat er een ECHT unitair belgië (geen toeters en bellen) zal komen met één regering, dan steunen ik en vele vlaams-nationalisten het direct!

Echter, u richt zich tot de verkeerde gemeenschap!
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 23 oktober 2012 om 17:16.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 17:17   #54
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waarom doet men dat dan niet?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 17:19   #55
Mr.White
Burger

Standaard

Citaat:

Het wordt hoog tijd dat ook in België een beleid gevoerd wordt dat gestoeld is op een realistische economische visie. Ik hoor geen enkele politicus vertellen dat we naar een model moeten waarin plaats is voor EN industrie en nijverheid , EN voor de landbouw, EN voor de dienstensector, EN voor het overheidsapparaat...een competitieve maatschappij waar elkeen een deel van zijn priveleges zal moeten afstaan in functie van het overleven van ons sociaal model.

Ik heb de indruk dat men niet begrijpt dat enkel wanneer er voldoende toegevoegde waarde wordt gecreeerd ons huidig model kan in stand gehouden worden. We wonen in een land waar het geld niet kan opgepompt of opgegraven worden, dus moeten we kunnen inkomsten van buiten het land aantrekken om onze groei te verzekeren. Export dus, en dus moeten we extra competitief zijn...dat zijn we niet meer.

En als dat nog gezegd moet: het is niet een overheidsleger of een leger boekhouders en verplegers die inkomsten van buiten de landsgrenzen gaan aantrekken...en voor de utopisten – ook de “groene economie-trein” is al gepasseerd.

Laatst gewijzigd door Mr.White : 23 oktober 2012 om 17:20.
Mr.White is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 17:24   #56
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Waarom doet men dat dan niet?
Dat wordt nu al gedaan.

Om jou te plezieren laat ik de vraag in het midden of het nu over apen of over goedkope arbeiders gaat, of beide.
Oud 23 oktober 2012, 18:50   #57
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Dan heb je nog altijd de Europese dictatuur als vervanging.
Op het ogenblik word je meer leeggeplukt door banken en andere staten, op bevel van Europa, dan door je eigen staat.

Krankzinnig
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 18:51   #58
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Bij Ford en toeleveringsbedrijven rechtstreeks 10.000 arbeidsplaatsen.
De indirekte tewerkstelling wordt MINSTENS even hoog ingeschat.
20.000 arbeidsplaatsen worden bedreigd.
En nog steeds geen enkele reactie vd premier van dit land.
Du jamais vu!
C'est un problème de la Flandre
Oud 23 oktober 2012, 18:53   #59
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ondertussen: http://www.nieuwsblad.be/article/det...21023_00344535

"Niet alleen Vlaams minister-president Kris Peeters maar ook premier Elio Di Rupo zal woensdag een onderhoud hebben met de directie van Ford Europe. Dat maakte zijn kabinet dinsdag bekend."

Hopelijk blijft hij binnen zijn bevoegdheden.
Wie? Peters of Di Rupo?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 23 oktober 2012, 18:58   #60
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Als ik je morgen bevoegd maak voor X, maar ik blijf de budgetten voor X bepalen, ga jij dan X goed kunnen beheren?

Als jij X wilt uitvoeren en Y kan dat blokkeren, kan jij dan X goed beheren?

Te abstract?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be