Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2004, 12:33   #41
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Mooie contradictio in terminis.
Wat nogmaals mijn standpunt bewijst dat er geen wil bestaat tot behoorlijk bestuur onder de Vlaams-nationalisten!

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2004, 12:35   #42
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
En wat zijn dan de realistische voorstellen?
Zijn ze niet realistisch genoeg voor U?
Geeft U dan eens "realistische voorstellen"?
Liefst ook nog haalbaar, maar dat moet niet want die hoorde ik nog steeds niet uit Vlaams-nationalistische hoek!

Oud 18 juli 2004, 12:43   #43
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Wat nogmaals mijn standpunt bewijst dat er geen wil bestaat tot behoorlijk bestuur onder de Vlaams-nationalisten!
Als ik geen behoorlijk bestuur had gewild, was ik wel Belgicist geworden.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2004, 12:47   #44
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rock Against Communism
Trouwens, een onafhankelijk Vlaanderen zal evengoed een democratie hebben, zelfs democratischer als de onze nu, want de macht ligt dan écht bij het volk, zonder een Waalse NON die alles blokkeert wat Vlaanderen wil uitvoeren voor eigen goed. Ook de immense bureaucratie, die mede veroorzaakt wordt door het vele aantal parlementen, regeringen, etc etc. waar de gemiddelde belg toch niet aan uit kan, zal verdwijnen.
De macht kan in België ook bij het volk liggen. Ongetwijfeld weet u dat de overgrote meerderheid van de Belgen (ook van de Vlamingen) gewonnen is voor de eenheid van België. Dat bewijst zowat elke enquete sinds 1830. Dus moeten we ook maar eens rekening houden met de mening van het Volk!
En geloof het of niet, maar de belangen van Vlamingen en Walen lopen veelal gelijk hoor. Kijk. In elk land zijn er problemen, nietwaar? In elk land zijn er ook verschillen. En overal lossen ze die samen, als één Volk op. Waarom kunnen wij dat niet? Omdat er twee volkeren zijn? Nee hoor... omdat wij gedomineerd worden door partijen die werkelijk niets om de Belgen geven, en die dan nog eens gesplitst zijn ook. Sinds de splitsing van de partijen hoeft een Waals politicus zich niet meer te verantwoorden tegenover de Vlamingen, of omgekeerd. Dat is een slechte situatie, zo kan democratie niet gegarandeerd worden. Logisch toch, zeg je, want Vlamingen en Walen denken fundamenteel anders over alles!
Ook dat is fout. Uit onderzoek blijkt dat bijvoorbeeld inzake waarden en normen de Vlaamse en Waalse resultaten het dichtst bij elkaar liggen van alle Europese regio's! En herinner je de episode rond het migrantenstemrecht. Hier in Vlaanderen deed iedereen alsof de Walen voor waren, en de Vlamingen tegen.
Inderdaad, de Vlaamse politici waren voor en de Waalse POLITICI waren tegen! Want wat bleek uit een grootschalig onderzoek? 55 procent van de Walen was, zelfs na stevige indoctrinatie door ALLE partijen (met uitzondering van FN, dat uit de media geweerd wordt) TEGEN dat migrantenstemrecht!
En geloof me vrij, de Walen denken even rechts als de Vlamingen. De enige reden dat FN niet even groot is als het Blok is dat het uit de media geweerd wordt. En dan bedoel ik echt geweerd. Er mogen geen artikels over geschreven worden, tenzij ze veroordeeld worden voor 't een of 't ander.
Ik ken Walen genoeg die in Vlaanderen Vlaams Blok zouden stemmen, maar in Wallonië op de PS stemmen, gewoon uit gewoonte, of omdat hun lokale politicus hun gezegd had dat die het best met hun standpunten overeen kwamen.
Oplossing: splitsen? Nee, dat zou toch al te gek zijn! Ons eigen land afbreken omdat een legertje politici er een puinhoop van maken? Nee, laat ons als volwassen mensen weer samen gaan zitten, en van België een Unitaire staat maken. Een Staat met één regering en één Parlement, zodat de kosten en bureaucratie drastisch verminderd worden! Doordat de Belgen in heel België op iedereen kunnen stemmen, zullen er Unitaire partijen komen, en zal voor de politici het belang van álle Belgen moeten primeren! Slechts in zulk een kader kan het principe "Eén man, één stem" werkelijk gelden. Zo kan België eindelijk de eenentwintigste eeuw binnentrekken.
Echter, de machtspartijen hebben zich goed ingekapseld in de macht. Slechts door een bedreigend alternatief te vormen zullen deze mensen die macht opgeven, wanneer zij electoraal bedreigd worden dus. De BUB kan zo'n partij zijn. Wij hebben geen enkele toegang tot de media, maar door opvallende acties proberen we ons toch in de kijker te werken en werken we keihard aan onze partij, die binnen enkele jaren een nieuwe dialoog op gang moet kunnen brengen...
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2004, 12:51   #45
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Met andere woorden, U hoopt op een onafhankelijk Vlaanderen, maar gelooft er niet in? "Ik geloof in niets.."
*zucht*

Citaat:
U zal snel merken dat de Vlaamse staat net zo vierkant zal draaien als de Belgische.
Dat denk ik niet. Maar uw woorden geven me hoop dat het in elk geval snel zal gebeuren.

Citaat:
U zou beter REALISTISCH denken over manieren om België te doen werken
Qua realisme hoort dit in het rijk van elfen en orks.

Citaat:
De Vlaamse onafhankelijkheid is namelijk hoegenaamd geen prioriteit.
Volgens de kiezer wel. Ik moet überhaupt de eerste belgicist nog tegenkomen die dat erkent. Allemaal verdringen ze elkaar om te schreeuwen dat de mensen niet Vlaams zijn terwijl de verkiezingsuitslag in hun gezicht ontploft is. Zijn dat de mensen die realistisch denken en die belgië moeten doen 'werken' ? Ik denk het niet.

Citaat:
De strijd tegen de islamisering van onze maatschappij
Die islamisering danken we vooral aan uw vrienden, de walen.

Citaat:
Tijd voor de Belgen om de handen in mekaar te slaan om gezamelijk een strijd daar tegen aan te gaan!
ik ga mijne frietzak al halen om ze om de oren te slaan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2004, 12:52   #46
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ongetwijfeld weet u dat de overgrote meerderheid van de Belgen (ook van de Vlamingen) gewonnen is voor de eenheid van België.
Daar gaan we weer. Was uw winterslaap nog bezig op 13 juni ?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 18 juli 2004, 12:52   #47
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zijn ze niet realistisch genoeg voor U?
Geeft U dan eens "realistische voorstellen"?
Liefst ook nog haalbaar, maar dat moet niet want die hoorde ik nog steeds niet uit Vlaams-nationalistische hoek!
Uiteraard heeft u die wel al gehoord. U pleit met die drie bovenstaande punten voor een drastische inperking van de macht van de politici, in beide landsdelen. De Waalse politici zullen de meerwaarde die hun stemmen hebben t.o.v. die van de Vlaamse stemmen nooit willen afstaan. Noch de Waalse, noch de Vlaamse politici zullen hun gewestelijke macht en gemeenschapsmacht willen afstaan, en slechts weinigen zullen gewonnen zijn voor het BROV (dat ik overigens wel steun) omdat ze zo op elk niveau macht verliezen.

Drie keer raden hoever u met uw standpunten zal geraken. Doe mij dan maar liever het iets haalbaardere scenario van een totale afsplitsing. Ook daar zullen de Waalse politici macht bij inschieten, maar langs Vlaamse kant valt er dan wel weer wat meer te rapen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 18 juli 2004, 12:54   #48
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

@ Patriot,

Dat is een goede analyse, enkel de conclusie dat de BUB die kentering kan teweeg brengen lijkt me wat ver gezocht.
Voor de rest een zeer goede argumentatie, Patriot!

Oud 18 juli 2004, 12:54   #49
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sinds de splitsing van de partijen hoeft een Waals politicus zich niet meer te verantwoorden tegenover de Vlamingen, of omgekeerd. Dat is een slechte situatie, zo kan democratie niet gegarandeerd worden.
Chirac moet zich ook niet verantwoorden tov. Walen of Vlamingen. Simpel toch ? Dus moeten we de lijn gewoon doortrekken (en daar zijn we mee bezig) om te zorgen dat Waalse politici totaal geen invloed meer kunnen hebben op ons.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 18 juli 2004, 12:57   #50
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En herinner je de episode rond het migrantenstemrecht. Hier in Vlaanderen deed iedereen alsof de Walen voor waren, en de Vlamingen tegen.
Inderdaad, de Vlaamse politici waren voor en de Waalse POLITICI waren tegen!
Als ik dat soort zaken over de holocaust zou schrijven dan zat ik achter tralies.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 18 juli 2004, 12:57   #51
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
*zucht*

Dat denk ik niet. Maar uw woorden geven me hoop dat het in elk geval snel zal gebeuren.

Qua realisme hoort dit in het rijk van elfen en orks.

Volgens de kiezer wel. Ik moet überhaupt de eerste belgicist nog tegenkomen die dat erkent. Allemaal verdringen ze elkaar om te schreeuwen dat de mensen niet Vlaams zijn terwijl de verkiezingsuitslag in hun gezicht ontploft is. Zijn dat de mensen die realistisch denken en die belgië moeten doen 'werken' ? Ik denk het niet.

Die islamisering danken we vooral aan uw vrienden, de walen.

ik ga mijne frietzak al halen om ze om de oren te slaan.
U pleit niet voor Vlaamse onafhankelijkheid: U pleit voor Vlaams Blok in de regering!

U probeert de kiesuitslag te interpreteren als steun voor Vlaamse onafhankelijkheid, terwijl de kiezers enkel gestemd hebben voor conservatief-rechts bestuur. Ze zijn gewoon het links-progressieve geknoei kotsbeu!

Oud 18 juli 2004, 13:00   #52
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
@ Patriot,

Dat is een goede analyse, enkel de conclusie dat de BUB die kentering kan teweeg brengen lijkt me wat ver gezocht.
Voor de rest een zeer goede argumentatie, Patriot!
Dank. Ik meen dat we op termijn allen zullen moeten samenwerken.
Oud 18 juli 2004, 13:01   #53
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U pleit niet voor Vlaamse onafhankelijkheid: U pleit voor Vlaams Blok in de regering!

U probeert de kiesuitslag te interpreteren als steun voor Vlaamse onafhankelijkheid, terwijl de kiezers enkel gestemd hebben voor conservatief-rechts bestuur. Ze zijn gewoon het links-progressieve geknoei kotsbeu!
Inderdaad! Hoe dikwijls hebben we op de campagne niet gehoord dat de mensen sympathie hadden voor BUB, maar toch maar Vlaams Blok stemden, omdat dat een zo duidelijk signaal tegen de regering was!
Oud 18 juli 2004, 13:02   #54
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Uiteraard heeft u die wel al gehoord. U pleit met die drie bovenstaande punten voor een drastische inperking van de macht van de politici, in beide landsdelen. De Waalse politici zullen de meerwaarde die hun stemmen hebben t.o.v. die van de Vlaamse stemmen nooit willen afstaan. Noch de Waalse, noch de Vlaamse politici zullen hun gewestelijke macht en gemeenschapsmacht willen afstaan, en slechts weinigen zullen gewonnen zijn voor het BROV (dat ik overigens wel steun) omdat ze zo op elk niveau macht verliezen.

Drie keer raden hoever u met uw standpunten zal geraken. Doe mij dan maar liever het iets haalbaardere scenario van een totale afsplitsing. Ook daar zullen de Waalse politici macht bij inschieten, maar langs Vlaamse kant valt er dan wel weer wat meer te rapen.
Het leuke is dat het FN in Wallonië zeer snel groeit en dat wij hier hard werken om ook een grotere aanhang te verzamelen.
Aangezien wij samen dezelfde standpunten delen, kunnen we de veranderingen in België doorvoeren, wanneer we groot genoeg zullen zijn.

Dat zijn Vlamingen én Walen samen, die ijveren voor behoorlijk bestuur in België.

Geloof me, na deze Vlaamse regering zullen we zeker onze aanhang vergroten!

Oud 18 juli 2004, 13:02   #55
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg vriendeke... waar in mijn bericht staat dat ? En met zowel avatar als onderschrift op N-VA, gaat ge efkes staan drammen dat ik blokker ben ?

Citaat:
Als de mensen rechts en belgisch hadden willen stemmen dan had een zeker Fervent Nationaal de stemmen van het blok gehaald. Dat is niet het geval en ze zijn slechts een voetnoot in de marge van de verkiezingen geworden. Dus begint u nu maar eens realistisch te denken.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 18 juli 2004 om 13:03.
Oud 18 juli 2004, 13:05   #56
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Inderdaad! Hoe dikwijls hebben we op de campagne niet gehoord dat de mensen sympathie hadden voor BUB, maar toch maar Vlaams Blok stemden, omdat dat een zo duidelijk signaal tegen de regering was!
O jee. Nu is elke link met de realiteit weg.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 18 juli 2004, 13:08   #57
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zeg vriendeke... waar in mijn bericht staat dat ? En met zowel avatar als onderschrift op N-VA, gaat ge efkes staan drammen dat ik blokker ben ?

Als de mensen rechts en belgisch hadden willen stemmen dan had een zeker Fervent Nationaal de stemmen van het blok gehaald. Dat is niet het geval en ze zijn slechts een voetnoot in de marge van de verkiezingen geworden. Dus begint u nu maar eens realistisch te denken.
Boah, 8.000 stemmen in Vlaanderen afsnoepen van het Blok bij een eerste opkomst in de verkiezingen vind ik eerlijk gezegd zeker niet slecht.

Anderzijds vraag ik me af of U ooit al eens aan Jan-met-de-pet heeft gevraagd wat zij belangrijk vinden.
Onafhankelijk Vlaanderen heb ik ze niet snel horen antwoorden.
Zekerheid van werk en pensioen daarentegen hoorde ik elke keer.

Als ik ze dan vroeg hoe ze over onafhankelijk Vlaanderen dachten, dan antwoorden ze me dat ze hoopten dat hun werk en pensioen verzekerd bleven!

Oud 18 juli 2004, 13:10   #58
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zeg slimme, het Blok krijgt dagelijks gratis reclame in elke krant en op elke tv-zender. Wanneer heeft u BUB of FN laatst op tv gezien?!
Oud 18 juli 2004, 13:12   #59
Patrice
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Blijkbaar heeft men heel wat moeite om de Vlaamse regering te vormen. Staat men er bij stil dat er in een unitair België geen Vlaamse regering meer zal zijn en dat dus al die tijd, energie en dat geld in iets anders kunnen gestopt worden zoals in het aanzwengelen van de economie?
Jup, dan kunnen we onze tijd steken in ruzie maken in het federale parlement over zaken die dicht bij de mensen geregeld moeten worden, maar waarbij één regering dit voor meerdere bevolkingsgroepen tegelijk moet doen. Dan zijn er nog meer punten waarmee we een koehandel kunnen voeren. Go Hans!!!
Patrice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2004, 13:12   #60
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
De macht kan in België ook bij het volk liggen.
Even realistisch blijven.

Citaat:
Ongetwijfeld weet u dat de overgrote meerderheid van de Belgen (ook van de Vlamingen) gewonnen is voor de eenheid van België.
Ongetwijfeld weet u dat u hier nonsens verkoopt. Maar dat had u bvb ook kunnen afleiden uit de verkiezingsuitslag.

Citaat:
Dat bewijst zowat elke enquete sinds 1830.
Met enquêtes bewijs je niks. Aangezien je het hebt over "zowat" elke enquête, weet jij dat ook. Immers, tenzij je suggestieve/te kleine/slecht uitgevoerde enqêtes gebruikt, of de bevolking slaagt erin om af en toe eens totaal van gedacht te veranderen, zouden alle enquêtes in dezelfde richting moeten wijzen, en niet zowat alle enquêtes.

Citaat:
Dus moeten we ook maar eens rekening houden met de mening van het Volk!
Akkoord.

Citaat:
En geloof het of niet, maar de belangen van Vlamingen en Walen lopen veelal gelijk hoor. Kijk. In elk land zijn er problemen, nietwaar? In elk land zijn er ook verschillen. En overal lossen ze die samen, als één Volk op.
Yup, vraag dta maar eens aan de Tsjechen, de Bonsiërs, de Basken, de Noord-Ieren, de bewoners van de voormalige USSR, ...

Citaat:
Waarom kunnen wij dat niet? Omdat er twee volkeren zijn? Nee hoor... omdat wij gedomineerd worden door partijen die werkelijk niets om de Belgen geven, en die dan nog eens gesplitst zijn ook.
Een splitsing die er pas gekomen is nadat unitaire samenwerking geprobeerd werd en onmogelijk bleek.

Citaat:
Sinds de splitsing van de partijen hoeft een Waals politicus zich niet meer te verantwoorden tegenover de Vlamingen, of omgekeerd.
Laat die "of omgekeerd" er maar af.

Citaat:
Dat is een slechte situatie, zo kan democratie niet gegarandeerd worden. Logisch toch, zeg je, want Vlamingen en Walen denken fundamenteel anders over alles!
Ook dat is fout. Uit onderzoek blijkt dat bijvoorbeeld inzake waarden en normen de Vlaamse en Waalse resultaten het dichtst bij elkaar liggen van alle Europese regio's! En herinner je de episode rond het migrantenstemrecht. Hier in Vlaanderen deed iedereen alsof de Walen voor waren, en de Vlamingen tegen.
Inderdaad, de Vlaamse politici waren voor en de Waalse POLITICI waren tegen! Want wat bleek uit een grootschalig onderzoek? 55 procent van de Walen was, zelfs na stevige indoctrinatie door ALLE partijen (met uitzondering van FN, dat uit de media geweerd wordt) TEGEN dat migrantenstemrecht!
En geloof me vrij, de Walen denken even rechts als de Vlamingen. De enige reden dat FN niet even groot is als het Blok is dat het uit de media geweerd wordt. En dan bedoel ik echt geweerd. Er mogen geen artikels over geschreven worden, tenzij ze veroordeeld worden voor 't een of 't ander.
Ik ken Walen genoeg die in Vlaanderen Vlaams Blok zouden stemmen, maar in Wallonië op de PS stemmen, gewoon uit gewoonte, of omdat hun lokale politicus hun gezegd had dat die het best met hun standpunten overeen kwamen.
In Vlaanderen levert een cordon stemmenwinst op voor de partij in kwestie. In Wallonië blijkbaar niet. Ik kan me trouwens maar moeilijk voorstellen dat je op de PS stemt als je rechts denkt. Dan eerder nog de MR.

Citaat:
Oplossing: splitsen? Nee, dat zou toch al te gek zijn! Ons eigen land afbreken omdat een legertje politici er een puinhoop van maken? Nee, laat ons als volwassen mensen weer samen gaan zitten, en van België een Unitaire staat maken. Een Staat met één regering en één Parlement, zodat de kosten en bureaucratie drastisch verminderd worden! Doordat de Belgen in heel België op iedereen kunnen stemmen, zullen er Unitaire partijen komen, en zal voor de politici het belang van álle Belgen moeten primeren! Slechts in zulk een kader kan het principe "Eén man, één stem" werkelijk gelden. Zo kan België eindelijk de eenentwintigste eeuw binnentrekken.
Alleen is uw droom onhaalbaar. Bovendien stelt de BUB het belang van de staat, en vooral haar unitaire karakter, boven het belang van de bevolking. Daarvoor pas ik liever.

Citaat:
Echter, de machtspartijen hebben zich goed ingekapseld in de macht. Slechts door een bedreigend alternatief te vormen zullen deze mensen die macht opgeven, wanneer zij electoraal bedreigd worden dus. De BUB kan zo'n partij zijn. Wij hebben geen enkele toegang tot de media, maar door opvallende acties proberen we ons toch in de kijker te werken en werken we keihard aan onze partij, die binnen enkele jaren een nieuwe dialoog op gang moet kunnen brengen...
Maak me waar wakker wanneer het zover is. Wij kijken intussen wel verder hoe Vlaanderen en Wallonië steeds verder uiteendrijven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be