![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Groen! Enkel sympathisanten van Groen!, die bovendien lid zijn van de gebruikersgroep 'Groen!' kunnen in dit onderdeel reageren. Je kan jezelf als groepslid voordragen via je control panel. |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#42 |
Staatssecretaris
|
![]() Nu in ieder geval net op het nieuws gehoord dat MArc Verwilghen wil laten onderzoeken of de stop op kernenergie gehandhaafd moet blijven of niet...
Mijn standpunt kennen jullie al. |
![]() |
![]() |
#43 |
Vreemdeling
|
![]() Ik ben er ook van overtuigd dat het afbouwen van kernenergie pas kan wanneer er voldoende alternatieven zijn, en dan bedoel ik geen gasgestookte centrales, hoe efficiënt die STEG's ook kunnen zijn, maar milieuvriendelijke oplossingen. En zover zijn we voorlopig nog niet. En het ziet er ook niet naar uit dat er veranderingen gaan komen want hij heeft blijkbaar ook plannen om de stookolieprijs kunstmatig te verlagen zodat de brandstof voor iedereen betaalbaar blijft.
Naar mijn mening zou er heel wat meer moeten geïnvesteerd worden in echt milieuvriendelijke alternatieven, maar de wil ontbreekt blijkbaar en dat vind ik heel jammer. Ik kan trouwens iedereen het boek "De Waterstofeconomie" van Jeremy Rifkin aanbevelen. Verwacht geen gezwam over kleine elektrische autootjes, maar een knap onderbouwd werk dat grotendeels handelt over de geschiedenis van onze huidige aardoliemaatschappij. Het stoort me enorm dat er zoveel geld wordt geïnvesteerd om deze oliemaatschappij in stand te houden, al die miljoenen hadden al héél veel vooruitgang kunnen boeken bij het ontwikkelen van milieuvriendelijke energieopwekking.
#44 |
Lokaal Raadslid
|
![]() jules:
Op zich heb ik geen probleem met een nieuw onderzoek maar ik kan nu al zeggen wat het resultaat zal zijn; het afbouwen van kernenergie kan niet op de eerder afgesproken termijn en dus moeten we gaan nadenken over het bouwen van nieuwe kerncentrales. Het onderzoeken en realiseren van duurzame alternatieven zal nog maar eens op de lange baan geschoven worden, vrees ik. jovada: De vraag is of er ooit "voldoende alternatieven" zullen zijn als we geen termijn stellen aan het gebruik van niet-duurzame energiebronnen. Ik vrees ook dat er weinig of geen "wil" tot investeren in duurzame energiesystemen zal zijn als we geen duidelijke grenzen vastleggen. Gascentrales kan men ook via brandstofcel-technologie nagenoeg zonder milieuvervuiling laten werken. Dergelijke centrales kunnen wat mij betreft enkel tijdelijk gebruikt worden in de overgang naar 100% duurzame energie want ook gas zal vroeg of laat opraken. |
![]() |
![]() |
#45 |
Europees Commissaris
|
![]() "De uitstap uit de kernenergie is een beslissing van de federale regering. Een terechte beslissing want kernenergie is onveilig, onecologisch en oneconomisch. Kernenergie zorgt voor enorme veiligheidsproblemen, scheept onze aarde voor miljoenen jaren op met nucleair afval én het is de duurst mogelijke energie."
dixit Eloi Glorieux. Liegt deze man dan? |
![]() |
![]() |
#46 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
#47 |
Minister-President
|
![]() Ik weet niet of Eloi Glorieux liegt. Ik ben zelfs redelijk zeker van niet. Maar ik zou daar graag cijfermateriaal van zien. Bovendien, hoor ik ook de andere kant, enkele studenten toegepaste wetenschappen, die blijkbaar ook een aantal voordelen zien, die heel veel andere opwekkingsmethodes ontberen.
In een ideale wereld, zou kernenergie niet nodig mogen zijn. En in bepaalde gebieden zie ik nog steeds niet graag een kerncentrale gebouwd worden, in aardbevingsgebied, bijvoorbeeld. Maar zoals we allemaal weten, we leven niet in een ideale wereld. En zolang we er niet in slagen ons energieverbruik terug te dringen, wat volgens ons toch de belangrijkste 'energiewinning' zou moeten zijn, vrees ik, dat er meer alternatieven zullen moeten zijn dan alleen maar hernieuwbare. Ook kernenergie. Dus wat mij betreft, mag ook binnen Groen! de discussie geopend worden.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() Ik sta ervan verbaasd hoe licht mensen hier over het eventuele voortzetting van kernenergie gaan. Zelfs al produceren we slechts één kubieke meter per jaar, op hoeveel kubieke meter gaan we binnen pakweg duizend jaar uitkomen? ik vind het maar al te gemakkelijk om te zeggen "de wetenschap zoekt naar oplossingen". Zelfs al kan je de halfwaardetijd met tweederde verminderen dan gaat dat als ik het goed voorheb nog altijd om pakweg 3000 jaar die rest. Wie kan er garanderen dat er op die drieduizend jaar niet één keer iets misloopt? Er is geen enkele verpakking waarvan we kunnen garanderen dat het tegen zo'n eeuwigheid bestand is.
Ik kan trouwens alleen maar lachen met diegenen die zeggen dat er te weinig alternatieven bestaan. Wie had er 100 jaar terug durven denken dat we vandaag zoiets als kernenergie zouden hebben? Waarom zouden we ons dan moeten neerleggen bij het idee dat alternatieven niet kunnen werken? Er bestaan massa's alternatieven en manieren om het energieverbruik te beperken. De lage-energie-woning bvb: een woning die amper energie nodig heeft om verwarmd te worden. Als je echt serieus onderzoek doet, kan je nog gigantische resultaten boeken. Tenslotte wil ik mijn toekomst en die van degenen die na ons komen niet opofferen aan de risico's van kernenergie en kernafval. Zelfs al is de kans op een ongeluk 1/10.000.000, dan nog lopen we het risico dat ooit mee te maken. Iedereen wat de gevolgen waren van pakweg Tsjernobil. Eén ongeluk van die omvang ooit in België en we kunnen het vergeten. Als ooit binnen duizend jaar Doel ontploft, gaan jullie dan Antwerpen ontruimen? Het risico is te groot. We moeten alle mogelijke alternatieven uitwerken, nu het nog kan. |
![]() |
![]() |
#51 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je kan natuurlijk zeggen dat de kans op een ongeluk á la Tsjernobil in Vlaanderen bijna onbestaande is, aangezien onze installaties veel beter beveiligd zijn (wat klopt), maar dan moeten we ook niet vergeten dat onze belangrijkste kerncentrale (Doel) in zeer dicht bevolkt gebied ligt, vlakbij de haven van Antwerpen, een wereldhaven. Het minste serieus ongeluk dat er ooit gebeurt, zal dus een ramp zijn. Dat risico is gewoon niet te nemen, vind ik. |
|
![]() |
![]() |
#53 |
Minister-President
|
![]() Ik geloof je, als je zegt, dat Doel niet de ideale locatie heeft. Maar laat me even advocaat van de duivel spelen: wat zijn de alternatieven? Ik wil ook wel geloven in alternatieve energiebronnen en energiebesparing, maar zowat alles werkt veel zuiniger, tegenwoordiger, zonder dat de mensheid in zijn geheel minder verbruikt, integendeel. En alternatieve energie is nogal moeilijk en onzeker op zo'n schaal...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Verder vind ik gewoon dat je positief moet denken. Er zomaar van uitgaan dat er geen alternatief is, vind ik een beetje gemakkelijk. Enkele 10-tallen jaren terug was alternatieve energie (op enkele antieke windmolens na) zo goed als onbestaande. Vandaag de dag kunnen we zien dat op heel wat plaatsen in het Vlaamse landschap windmolens opduiken, dat het vermogen dat die windmolens kunnen produceren elk jaar toeneemt, we hebben waterkrachtcentrales, enz. Natuurlijk is dat verre van genoeg en het is zo dat windenergie niet altijd even zeker is. Maar er is gewoon geen alternatief. Ondanks 10-tallen jaren onderzoek en massa's geld, hebben we wél een massa kernafval, maar zelfs nog niet het begin van een oplossing daarvoor. Verder blijven werken aan alternatieve energie is dus de enige oplossing. De mensheid heeft in het verleden zoveel problemen overwonnen. Laten we dan niet afkomen met het argument dat hiervoor geen oplossing bestaat. Het is in de eerste plaats al een kwestie van erin te willen geloven. Natuurlijk kunnen we niet alle kerncentrales zomaar opdoeken. Zolang er onvoldoende alternatieven zijn, is dat onmogelijk. Mijn standpunt daarover is gewoon dat we kernenergie moeten uitschakelen in de mate dat het mogelijk is. Kan het niet volledig, dan moeten we maar extra geld investeren, nieuwe alternatieven zoeken en de bestaande alternatieven verder blijven uitwerken. We moeten ons ook niet laten ontmoedigen als blijkt dat er vraag blijft naar onderzoek. In de industrie is onderzoek immers een constante. Constant op zoek naar alternatieven. Constant op zoek naar manieren om de huidige technieken te verbeteren. Zo moet het zijn met de alternatieve energie. En hoever we daarmee komen? Dat zal de toekomst uitwijzen! Maar ons zomaar automatisch neerleggen bij het verhaaltje van de tegenstanders dat er geen alternatief is? Neen. Dat is wel het laatste wat een echte en consequente groene moet doen. |
|
![]() |
![]() |
#55 |
Banneling
|
![]() Het aandeel van de kernenergie in het totalpakket van de energie-voorziening ligt echt niet zo hoog, ik geloof dat het gemiddeld (wereldwijd) zoiets is van 15%.
Geen enkel probleem om het te laten vervangen en uitbollen. |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#57 |
Minister-President
|
![]() De vraag is, of die 80% andere energie zoveel beter is. Ik schat het aandeel hernieuwbare energie op 5%, maar dit is een pure gok, waarschijnlijk is het minder.
Hoedanook, we vervuilen teveel voor onze energievoorziening.
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er is een hoge technologische versnelling waar te nemen in de duurzame energie-voorziening. Op een bepaald moment gaan de tandwielen in die richting wel eens werkelijk aangrijpen en aandrijven... |
|
![]() |
![]() |
#59 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ondertusen zijn de Finnen bezig om een ondergrondse bergingsplaats voor hun radioactief afval te graven, en bestaan er plannen om nieuwe nucleaire installaties op te zetten.
En om even op dat percentage van Eno2 terug te komen: in het heelal is het aandeel van de mensheid slechts 0.0001% (?) dus heeft al hetgeen we doen toch niet veel zin. Om maar te zeggen hoe onzinnig het is om energievoorziening efkens te gaan bekijken op wereldschaal en daar dan conclusies mbt België of Europa aan vast te knopen.
#60 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar we doen niets anders dan energievoorziening op wereldschaal: olie en nog eens olie. Daar moet snel en definitief een eind aan komen, en véél rapper dan de uitputting van de olievoorraden toelaat. |
|
![]() |