Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 november 2012, 06:02   #41
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Ik maak effe mijn rekeningetje:

a) de maffia roept nog steeds 'hoera'. Kijk naar Italië waar uitbestede wegdekvernieuwing gebeurt in 3cm dikte ipv van 10 cm dikte, en dus na drie jaar opnieuw kan gebeuren. Criminaliteit over de grenzen heen lijkt helemaal geen probleem te zijn. Tussen Frankrijk en België is er nog steeds geen aanpak van de transterritoriale criminaliteit. Waar is Europa dan, vraag ik me af. Idem voor mensensmokkel. Op dat gebied lijkt het ieder voor zichzelf als Europees land. De landen aan de Middellandse Zee krijgen de volle pot en er is geen beleid op dat vlak. De Europese burger merkt in elk geval geen beleid op.

b) de introductie van de euro heeft de prijzen naar omhoog gehaald. Mensen die al welgesteld waren zijn nog welgestelder geworden. De banken lijken belangrijker dan de burger te zijn.

c) Europa is er voor de groten en niet voor de kleine kmo's.De E.U stel ik verantwoordelijk voor het kapotmaken van kleine, familiale bedrijven over heel Europa. Dat ze dan nog eens subsidies geven aan projecten om de eigenheid van een plaatselijke cultuur te willen ondersteunen is ronduit lachwekkend. Met de ene hand proberen ze een eigenheid van een regio te ondersteunen, en met de andere hand maken ze het kapot.

Ik geloof al een hele tijd niet meer in de E.U. Dat ding hangt met haken en ogen aan elkaar vast.

En je bent nog het slechte weer vergeten ook
Oud 21 november 2012, 14:53   #42
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja, als toerist.

Ik herinner mij nog die ellenlange rijen aan de Belgisch-Duitse grens. Natuurlijk mochten we erover, maar eerst uitleggen wat ge ging doen (we woonden in Duitsland), valiezen nakijken....
Ik heb toen nog met vrachwagens de grenzen overschreden.
Je kon daar soms uren staan wachten op één stom papier of een stomme stempel.

Als je pech had kon je zelfs heel de vracht uitladen en terug inladen voor je de Belgisch Duitse of Franse grens mocht overschrijden.
En als chauffeur mocht je een hele valies met verschillende munten meesleuren, want voor elk land had je ander geld nodig, waar je dan ook nog eens verlies op deed, als je het moest omwisselen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 23:10   #43
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

Als je pech had kon je zelfs heel de vracht uitladen en terug inladen voor je de Belgisch Duitse of Franse grens mocht overschrijden.
En als chauffeur mocht je een hele valies met verschillende munten meesleuren, want voor elk land had je ander geld nodig, waar je dan ook nog eens verlies op deed, als je het moest omwisselen.
Dat ging toen ook en is dus onvoldoende reden om het in stand te houden.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 23:29   #44
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt het over een internationale reispas en die heb je binnen de EU niet nodig.
Die reispas kost je trouwens geen 500 euro, maar slechts 71 euro.
En in 1991 kostte diezelfde reispas je 1120 Bfr.

En die reispas heb je vandaag helemaal niet meer nodig voor lidstaten van de EU, terwijl je vroeger voor diezelfde landen vaak eerst nog langst de ambassade mocht lopen en daar onderzoekskosten mocht betalen voor je naar daar kon afreizen, omdat je die stomme stempel nodig had.

Zonder Identiteitskaart rond lopen kan je in Belgie trouwens ook een boete kosten en de politie mag je gewoon oppakken en vasthouden tot je indentiteit bekend en bevestigd is.

Zonder de EU zouden wij hier reeds lang grote sukkelaars geweest zijn en zou Belgie zelfs Griekenland zijn voor gegaan in de ellende en armoede.
Het is dankzij de EU dat de Belgische politici zijn beginnen besparen op hun eigen uitgaven in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw.

Wat je vandaag ziet binnen de economie is trouwens een wereldwijd probleem en heeft niks te maken met de EU.
Als ik zie dat ze nu 1000 miljard verlangen van de lidstaten vraag ik me toch af waar we iets besparen?
Mijn gedacht; 1000 : 28 = 35 en een sjieke.
Volgens mij zijn we er veel armer door.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 16:24   #45
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als ik zie dat ze nu 1000 miljard verlangen van de lidstaten vraag ik me toch af waar we iets besparen?
Nu die duizend miljard zullen ze op hun buik mogen schrijven, het VK en Duitsland zijn tegen.
Verder deelt de EU nu subsidies uit die vroeger door de overheden zelf werden uitgedeelt en de concurrentie onderling vervalste.
Oud 23 november 2012, 17:33   #46
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In de Europese wijk in Brussel "werken" +/- 15.000 (!) lobbyisten om 736 parlementsleden te "bewerken"...
Moet er nog zand zijn ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2012, 00:45   #47
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu die duizend miljard zullen ze op hun buik mogen schrijven, het VK en Duitsland zijn tegen.
Verder deelt de EU nu subsidies uit die vroeger door de overheden zelf werden uitgedeelt en de concurrentie onderling vervalste.
Toch begrijp ik die zaak langs geen kanten.
Wie is "europa" dat ieder zo naar zijn pijpen danst?
België doet er alles aan om bij "europa" op een goed plaatsje te staan en doet weinig aan hun eigen bevolking?
Als "europa" met de vingers knipt ivm de begroting is dat al zo goed als geregeld.
Als wij voor onszelf wat willen hebben we daar 100 jaar voor nodig.

En al dat geld?
Er gaat meer geld naar "europa" dan naar eigen land?
En voor wat?
Om daar te mogen gaan werken als ex minister?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2012, 00:50   #48
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
België doet er alles aan om bij "europa" op een goed plaatsje te staan en doet weinig aan hun eigen bevolking?
Als "europa" met de vingers knipt ivm de begroting is dat al zo goed als geregeld.

En al dat geld?
En voor wat?
Men zou beter wat minder chinese brol kopen , wat minder moslims suporteren , en wat minder toerisme geld naar de islamitische landen laten vloeien .

Een Landje als België heft echt een structuur als Europa nodig om nog te kunnen meespelen , maar er zijn veel te veel financiele stromen die echt verloren zijn, Inter Europese zijn dat niet .

Natuurlijk moet Europa zijn ambtenaren wat laten besparen .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2012, 11:33   #49
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard ‘Meer Europa is beste weg om te besparen'

Citaat:
Citaat:
Tegelijkertijd telt Europa in vergelijking met de Verenigde Staten drie tot vier keer meer diplomaten, monetaire experts, soldaten,... ‘De beste manier om te besparen in de lidstaten is begrotingsmiddelen samenbrengen op Europees niveau. Meer Europa is de beste weg om te besparen', betoogde Verhofstadt.
Bron: http://www.standaard.be/artikel/deta...21123_00379003

Daar heeft VHS zeker een punt.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2012, 13:00   #50
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Nee, helemaal niet. Er moet niet eens bespaard worden want er is welvaart genoeg, meer dan ooit in de geschiedenis.

Wat wel nodig is, is dat de EU aan banden wordt gelegd want die is een bedreiging voor de democratie en de welvaart.

En laten we de zaken benoemen zoals ze zijn: Verhofstadt is een extremist, een veel grotere extremist dan pakweg Bart De Wever.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2012, 13:12   #51
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Europa is er enerzijds vooral voor de grote bedrijven en anderzijds voor iedereen die zich aan de Europese vetpotten laaft: ambtenaren, verkozenen, Euopese commisarissen, Herman Van Rompuy,...

Ik ben er zeker van dat corruptie en andere vriendjespolitiek hoogtij vieren binnen de Europese instellingen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2012, 10:20   #52
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En al dat geld?
En voor wat?
Europa is geen persoon, maar een vereniging van staten.
Waarom alle landen zo naar de Europese pijpen dansen, is vrij eenvoudig.
Voor elke beslissing die Europa neemt, is er een akkoord van alle lidstaten.
Het zijn dus de lidstaten zelf die dus bepalen wat er gebeurd.
Maar eens het akkoord ondertekend, is men verplicht zich aan het akkoord te houden. Houd men zich daar niet aan, dan volgen er sancties.

Er gaat trouwens niet meer geld naar Europa, dan naar eigen land, maar het geld in eigen land word vooral verspilt aan onzin.

Maar Europa werkt niet goed, dit omdat het zich niet direct moet verantwoorden aan de bevolking en omdat lidstaten beslissen wie er welk postje krijgt.
Oud 26 november 2012, 00:11   #53
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
Duitsland dat Frankrijk niet aanvalt
Frankrijk dat Groot-Brittanië niet aanvalt
Groot-Brittanië dat Spanje niet aanvalt
België dat Nederland niet binnenvalt
Duitsland dat Polen niet binnenvalt
Italië dat Griekenland niet aanvalt
...

De Europese geschiedenis is bloedrood. Je weet niet hoeveel oorlogen er zijn vermeden door de EU. Sinds de oprichting van de EGKS is er nog nooit zo'n lange periode van vrede over zo een groot deel van Europa geweest.

Het niet meer nodig zijn van wisselkantoren
Iets betekenen op wereldvlak
Geen douane meer aan de grenzen
Een hogere welvaart, niet alleen voor ons, maar zeker voor de Zuid-Europese landen en Ierland. En laten we hopen dat er ook een betere welvaart komt in Oost-Europa (al was het maar om ons concurrentienadeel tov hen te verliezen).
Een betere garantie van de mensenrechten, de rechtstaat en de democratie (ik zou me niet durven inbeelden hoe antidemocratisch België zou zijn geweest zonder de EU, als er al geen burgeroorlog van zou gekomen zijn)
Voor de Eu was er ook al meer dan 50 jaar geen echte oorlog meer in Etropa. Bovendien zie ik de EU eerder al de oorzaak van nakende revoluties en oorlog. 't Is alleen nog een kwestie van tijd.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 00:14   #54
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Europa is er enerzijds vooral voor de grote bedrijven en anderzijds voor iedereen die zich aan de Europese vetpotten laaft: ambtenaren, verkozenen, Euopese commisarissen, Herman Van Rompuy,...

Ik ben er zeker van dat corruptie en andere vriendjespolitiek hoogtij vieren binnen de Europese instellingen.
Dat zijn de enige die voordeel hebben aan Europa, de Eurocraat.
Oud 26 november 2012, 00:19   #55
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja Jantje, ge hebt er dan toch een mooie valies aan overgehouden hé.Ik zou als ik jou was die nog maar niet te ver opbergen, 't zou best wel eens kunnen zijn dat ge ze sneller terug zult nodig hebben dan dat ge had durven te vermoeden.

Laatst gewijzigd door Garry : 26 november 2012 om 00:21.
Oud 28 november 2012, 15:17   #56
Stingray
Banneling

Standaard

Frankrijk gaat taksen heffen op bier.

En dat kan allemaal in het Europa van vandaag : protectionisme ?

Nogmaals wat hebben we aan de EU ?
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 16:27   #57
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Europa is niets.

Feitelijk is Barroso niet meer dan een soort Tijl Uilenspiegel die fluitend de gebraden haan uithangend z'n onzin verhalen dicteert en z'n uiterst kostbare reisjes boekt.

Timmermans begint het licht te zien en vindt het onvoorstelbaar dat Brussel een soort wegwerpstation van geld is en in het geheel niet aan versoberen denkt.
40.000 gebraden hanen etc.

Deze EU moet zo snel mogelijk worden afgebroken. Geen munteenheid meer maar misschien een politiek platform creëren waarmee in de toekomst iets te doen valt.
Maar vooralsnog geen monetaire eenheid.

Laat elke lidstaat eerst maar zorgen eigen economie op peil te brengen.

De politiek heeft een paar behoorlijke steken laten vallen en het Brusselse mandaat in Iberische handen is bepaald geen weldaad. Inbegrepen trol Rompuy.

Het verloop is momenteel van kwaad tot erger en in dat soort gevallen gaat men al snel over tot het spelen van Va Banque. Iets dat vrijwel altijd mislukt.

Het negativisme t.o. van de EU wordt steeds groter.

Rutte is helaas een waardeloze onderhandelaar. Hier zouden we een ultra-cynische Fortuyn goed hebben kunnen gebruiken. Die zou het gangsterclubje van Barroso volledig in de pan gehakt hebben, zoals klojo's Dijkstal c.s. moest ondervinden.
Oud 28 november 2012, 16:36   #58
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Een zware belediging aan Tijl Uilenspiegel
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 10:15   #59
creemej
Burger

Standaard

Er is geen enkele organisatie in staat om het menselijke handelen, gesjoemel inbegrepen, op termijn te regelen ook de EU niet. Organisaties, hoe groot ze ook worden, zullen altijd omarmt worden door een nog groter allegaartje van lobbyisten, fraudeurs en maffia. Wij krijgen wel snel het gevoel dat een mooie, blinkende EU/EC hierin wel zal slagen. Hoe meer dat ze in alles en nog wat tussenkomen, hoe verder ze van hun mooie initiële idealen afdrijven. Zelf zullen ze dat natuurlijk nooit toegeven, hoe zou je zelf zijn. Het is als een grote olietanker, die niet snel bij te sturen is.
We zouden echt moeten overwegen om alle werkmethoden en resultaten van de EU/EC eens grondig te laten evalueren. Hier een voorstel: Laten we alle Europese daklozen eens gedurende één weekend verblijven in de Europese paleizen en laten we dan hun mening eens formuleren met de hulp van enkele objectieve professoren.
Oud 6 januari 2013, 19:21   #60
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Het is verre van een handelsoorlog. Het gaat erom oneerlijke handelspraktijken te bestrijden. Alleen met behulp van de EU kan dat. Belgiek zou dat nooit in zijn uppie kunnen.
Die handelsoorlog tussen de lidstaten is nog verergerd sedert Europa teveel macht heeft gekregen.

Kijk even wat er met Europees geld gebeurt, er verandert niets, enkel multinationals gingen en gaan nog steeds met subsidies lopen.

Zie link

Citaat:
'EU-subsidies verdwijnen in zak van multinationals'
AMSTERDAM - EU-fondsen die waren bedoeld om Poolse werknemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) op te leiden zijn voor een deel besteed aan cursussen voor managers bij onder andere ING, Unilever en Philips.

Minstens de helft van een fonds van 300 miljoen euro ging naar beursgenoteerde bedrijven en multinationals, zo meldt dagblad Trouw. Inmiddels zijn de regels aangescherpt zodat er meer geld bij Poolse mkb-bedrijven terechtkomt.

De grootste afnemer van subsidie zou de Poolse Rabobank-dochter BGZ zijn, met een bedrag van 2,5 miljoen euro. ING zou in totaal 1,9 miljoen euro hebben ontvangen en Unilever 1 miljoen. Ook Fortis en Philips ontvingen tonnen om trainingen mee te bekostigen.

De subsidies zijn afkomstig uit het Europees Sociaal Fonds (ESF), dat in totaal over 75 miljard euro beschikt. Het ESF besteedt dit geld vooral in de armere EU-lidstaten om de werkgelegenheid binnen de unie te bevorderen.

Ontwikkeling

De verdeling van de subsidies staat op een lijst van het Poolse ministerie van regionale ontwikkeling. Onder het kopje ‘ontwikkeling van kaders voor een moderne economie’ staan bedrijven zoals Mercedes Benz, BMW, Deutsche Bank en Pepsi.

Een eigenaar van een trainingsbureau in Warschau wijt het probleem aan de te grote omvang van de subsidies. De Poolse arbeidsmarkt zou niet geschikt zijn om zoveel subsidie op te nemen en dan is het makkelijker om het op te maken aan grote projecten bij multinationals.
Zoals overal in de wereld, vloeit belastinggeld altijd stroomopwaarts, daar zorgt het instituut Europa wel voor.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be