Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 november 2012, 08:51   #41
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het dictee is 12 maal gewonnen door een Vlaming en 11 keer door een Nederlander
wat gezien het aandeel Vlamingen/Nederlanders een enorm verschil is natuurlijk.

Ik denk wel dat Vlamingen beter op hun Nederlands letten aangezien het nog steeds onder druk staat. Langs de andere kant is er uiteraard een overschatting van de Vlaming over de eigen kennis tov de Nederlanders.
Oud 26 november 2012, 09:15   #42
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wat gezien het aandeel Vlamingen/Nederlanders een enorm verschil is natuurlijk.

Ik denk wel dat Vlamingen beter op hun Nederlands letten aangezien het nog steeds onder druk staat. Langs de andere kant is er uiteraard een overschatting van de Vlaming over de eigen kennis tov de Nederlanders.
Als freelance eindredacteur die zowel teksten van Nederlanders als Vlamingen voor zijn neus krijgt is mijn globale oordeel juist dat Nederlanders doorgaans een betere taalbeheersing hebben en over een uitgebreider woordenschat beschikken. En dan heb ik het wel over freelance auteurs, gewone mensen die buiten hun beroepsbezigheden om een tekst schrijven dus, en geen beroepsjournalisten zoals bv. Martine Tanghe die om professionele redenen dag in dag uit met taal bezig zijn.

Laatst gewijzigd door SDG : 26 november 2012 om 09:16.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 09:47   #43
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De waarheid kwetst nietwaar ?
Maar hoe komt het dan toch dat ik nog nooit iemand uit uw geliefd Liège een gelijkaardige soort onzin heb weten uitkramen als het om le français gaat? Want de oorspronkelijke romaanse taal uit de Luikse regio verschilde hemelsbreed van het Frans. En hetzelfde geldt voor andere Waalse regio's. Het Frans is bijgevolg een door La France aan de Walen opgedrongen vreemde taal. En dat geldt nog veel meer voor de ouwe cocotte Bruxelles. Wat heb je daarover te vertellen? Waarom zitten jij en system daarover niet te zapzeveren? Ik ken behoorlijk goed Italiaans. Maar, wanneer ik mij buiten Toscana bevind en ik hoor lokale bewoners onder elkaar praten, dan heb ik al evenzeer de indruk dat ik er weinig van begrijp. Maar wanneer ze zich dan tot mij richten, schakelen ze ook over naar de hun "opgedrongen" taal, het Italiaans.

Laatst gewijzigd door quercus : 26 november 2012 om 09:48.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 09:51   #44
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
En het waren vlamingen die glorieus vierden nadat ze de Hollandse bezetter met klikken en klakken buiten hebben gegooid in 1830.
Wat heeft dat er nu mee te maken? Napoleon en de Fransen werd in 1815 hier al evenzeer met " klikken en klakken buiten gegooid". Waarom zouden wij dan de legitimiteit van het Nederlands moeten betwisten als de Walen dat niet doen met het Frans?
Oud 26 november 2012, 17:29   #45
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar hoe komt het dan toch dat ik nog nooit iemand uit uw geliefd Liège een gelijkaardige soort onzin heb weten uitkramen als het om le français gaat? Want de oorspronkelijke romaanse taal uit de Luikse regio verschilde hemelsbreed van het Frans. En hetzelfde geldt voor andere Waalse regio's. Het Frans is bijgevolg een door La France aan de Walen opgedrongen vreemde taal. En dat geldt nog veel meer voor de ouwe cocotte Bruxelles. Wat heb je daarover te vertellen? Waarom zitten jij en system daarover niet te zapzeveren? Ik ken behoorlijk goed Italiaans. Maar, wanneer ik mij buiten Toscana bevind en ik hoor lokale bewoners onder elkaar praten, dan heb ik al evenzeer de indruk dat ik er weinig van begrijp. Maar wanneer ze zich dan tot mij richten, schakelen ze ook over naar de hun "opgedrongen" taal, het Italiaans.
Wat is dat nu voor een onbezonnen antwoord. We hebben het hier niet over de Walen en hun taal. Mocht u het niet meer weten, de draad heet: 'Algemeen Nederlands als onze cultuurtaal'.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 17:43   #46
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Recente klankverschijnselen zoals die in de Nederlands omroeptaal voorkomen tref je er niet in aan. VRT-ABN is een statische taal.
Al goed dat Vlaanderen niet meedoet aan de verbale modes en taalverloedering uit het noorden. Nederland heeft een sterke greep op wat de 'officiële' Nederlandse taal dient te zijn (en maakt gretig gebruik van die macht) maar door de slordigheid waarmee Nederland zelf met de taal omgaat kan het niet blijven verwachten dat Vlaanderen haar grillen overneemt als zijnde 'correct' taalgebruik, en ondertussen blijft accepteren dat een woord als 'plezant' minderwaardig taalgebruik zou zijn. Meer respect dienen zowel Vlaanderen als Nederland te hebben voor het Zuid-Nederlands. Anders moet er maar een Vlaams woordenboek komen en een Vlaamse taalcommissie. Neen aan het Nederlands taalimperialisme.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 november 2012 om 17:45.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 17:49   #47
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

ik kijk soms naar het NOS-journaal en Studio Sport en dat is hetzelfde taalgebruik als bij ons.
zo zie je maar dat sommigen hier alles opblazen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 18:03   #48
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ik kijk soms naar het NOS-journaal en Studio Sport en dat is hetzelfde taalgebruik als bij ons.
zo zie je maar dat sommigen hier alles opblazen.
Begin alvast zelf met hoofdletters te gebruiken aan het begin van elke zin, voor je begint te lallen over het "Algemeen Nederlands als onze cultuurtaal"
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 18:08   #49
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Al goed dat Vlaanderen niet meedoet aan de verbale modes en taalverloedering uit het noorden. ....
Buiten dat ik wel het een en ander af kan dingen op deze uitspraak, klink je nu wel héél erg versleten en conservatief Johan...

Citaat:
Nederland heeft een sterke greep op wat de 'officiële' Nederlandse taal dient te zijn (en maakt gretig gebruik van die macht) ....
Mag ik daar wat voorbeelden van , Johan?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 18:18   #50
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat is dat nu voor een onbezonnen antwoord. We hebben het hier niet over de Walen en hun taal. Mocht u het niet meer weten, de draad heet: 'Algemeen Nederlands als onze cultuurtaal'.
Zou het kunnen dat het allemaal een beetje uw begripsvermogen te boven gaat? Als ik een vergelijking maak met der situatie Waals versus Frans, dan is het doodeenvoudig om te onderstrepen dat diegenen die hier nog steeds zitten te neuzelen over "Vlaams" en "Nederlands een door de Ollanders opgedrongen taal" getuigen van een dramatisch tekort aan cultuur en een totaal gebrek aan elementaire fierheid. In alle Europese staten is er aan de formele taal een of ander "opgedrongen" aspect. Owel is de formele versie nagenoeg helemaal uit een buurstaat overgewaaid (zoals het Frans in Wallonië) ofwel, als het om een grotere staat gaat (Duitsland, Frankrijk) is het binnen die staat door één regio "opgedrongen" aan de andere. Welnu, in andere staten vind je geen malloten die zitten te mekkeren dat de formele taal aan hen opgedrongen werd. Dat dit wel opduikt in Vlaanderen wijst onmiskenbaar in de richting van een serieuze culturele achterstand.
Oud 26 november 2012, 18:28   #51
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Buiten dat ik wel het een en ander af kan dingen op deze uitspraak, klink je nu wel héél erg versleten en conservatief Johan...
Ik wil niet zeggen dat een taal niet kan of mag evolueren. Alleen is dat fenomeen meestal niet bevorderlijk voor de communicatie. Het Spaans van Guatemala of Bolivia is 'mooier', duidelijker én tegelijk authentieker dan het Spaans van pak een plaats als Buenos Aires, waar een taal veel sneller evolueert en tot slang verwordt, voor een groot deel onder invloed van de stedelijke arrogantie. De vraag is wat doet een taal evolueren? Als ik naar L.A. kijk lijkt het antwoord in die richting te vinden.

Citaat:
Mag ik daar wat voorbeelden van , Johan?
Ik ben geabonneerd op het 'plezant' krantje...dat dit onderwerp tot exclusief thema heeft. Niet dat ik de bijdragen vaak lees, maar het is niet alsof er geen voorbeelden zouden zijn.

Ik kan ook verwijzen naar het ergerlijk gedrag van de Nederlandse spellingcorrectie op mijn computer, die regelmatig 'ouderwets' aangeeft bij courant gebruikte zegswijzen en uitdrukkingen in Vlaanderen.

Een taalcommissie dient geen eenheidstaal vanuit het Noorden pogen op te leggen maar de taal die gesproken wordt weer te geven. Niet zo'n conservatieve mening mijns inziens. Maar dat wil niet zeggen dat ik toejuich dat het Nederlands een dialect van het Engels lijkt te worden als het van de Nederlanders zou afhangen, of dat elke toevallig op een festival bedachte eendagsgrap (zoals dit woord) dient opgenomen te worden in het woordenboek. Iets waarvan de kans groter is naarmate dat festival dichter bij Hilversum ligt heb ik de indruk.

Not?

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 november 2012 om 18:36.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 18:57   #52
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Begin alvast zelf met hoofdletters te gebruiken aan het begin van elke zin, voor je begint te lallen over het "Algemeen Nederlands als onze cultuurtaal"
zoals ik al zei: sommigen doen hier niets liever dan alles opblazen.
hé jacky.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 19:51   #53
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Als freelance eindredacteur die zowel teksten van Nederlanders als Vlamingen voor zijn neus krijgt is mijn globale oordeel juist dat Nederlanders doorgaans een betere taalbeheersing hebben en over een uitgebreider woordenschat beschikken. En dan heb ik het wel over freelance auteurs, gewone mensen die buiten hun beroepsbezigheden om een tekst schrijven dus, en geen beroepsjournalisten zoals bv. Martine Tanghe die om professionele redenen dag in dag uit met taal bezig zijn.
''Freelance eindredacteur'' dat klinkt natuurlijk heel geloofwaardig,
echter is het zo de nederlanders helemaal geen taalbeheersing hebben,over een d of een t struikelen?het zal hun worst wezen als het maar ''verkoopt''.
Vandaar dat het engels en de engelse woordtermen van hun grote liefde steeds vaker voorkomt in het dagelijks taalgebruik van de nederlanders

Laatst gewijzigd door Nvalid : 26 november 2012 om 19:56.
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 20:42   #54
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
''Freelance eindredacteur'' dat klinkt natuurlijk heel geloofwaardig,
echter is het zo de nederlanders helemaal geen taalbeheersing hebben,over een d of een t struikelen?het zal hun worst wezen als het maar ''verkoopt''.
Vandaar dat het engels en de engelse woordtermen van hun grote liefde steeds vaker voorkomt in het dagelijks taalgebruik van de nederlanders
In Vlaanderen dus niet? Hoe noemen jullie bijvoorbeeld een bodywarmer?
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 21:17   #55
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
In Vlaanderen dus niet? Hoe noemen jullie bijvoorbeeld een bodywarmer?
een sjodekorps
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 22:48   #56
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Hoe noemen jullie bijvoorbeeld een bodywarmer?
Een own-goal

Citaat:
Ik wil niet zeggen dat een taal niet kan of mag evolueren. Alleen is dat fenomeen meestal niet bevorderlijk voor de communicatie.
Ik vind juist de evolutie van het NL in het noorden van het Nederlandse taalgebied, generaal gesproken, een uitermate positieve. Regionale dialecten slijten weg, sociolecten komen op, de intonatie golft heerlijk op en neer nu, Engelse termen worden vernederlandst, Surinaamse woorden worden geintroduceerd en af en toe worden zelfs typisch Vlaamse uitdrukkingen overgenomen. En dat allemaal op een razend turbotempo zonder te haperen en met kiloos zelfvertrouwen.

Ik zou daar een gemiddelde Vlaamse dialectspreker (eh, eh, ah wa zedde, hoe noemde, eh<> Alles vlak geintoneerd <> binnensmonds) graag voor inruilen.

Waarom denk je dat een immigrant in Nederland drie keer zo snel Nederlands leert als in Vlaanderen?

Citaat:
Een taalcommissie dient geen eenheidstaal vanuit het Noorden pogen op te leggen maar de taal die gesproken wordt weer te geven.
Dat doet de taalcommissie uiteindelijk ook.
Zij is volgend, niet leidend.

Maar vergeet niet dat de leiders/bedenkers/pioniers van nieuwe NL taal; in de cultuur, media en politiek voornamelijk uit Nederland komen, in bijzonder zijn geclusterd in de Randstad (8 miljoen inwoners)

Voor wat betreft Nederlandstalige muziek bijvoorbeeld wordt slechts 3 % in Vlaanderen geproduceerd. Das net iets meer dan in Suriname.

Vlaanderen is cultureel (op het gebied van NL taal) een perifeer gebied.

Citaat:
Ik kan ook verwijzen naar het ergerlijk gedrag van de Nederlandse spellingcorrectie op mijn computer, die regelmatig 'ouderwets' aangeeft bij courant gebruikte zegswijzen en uitdrukkingen in Vlaanderen.
Met ''ouderwets'' is niets mis Johan. Gewoon doorschrijven.

Citaat:
Maar dat wil niet zeggen dat ik toejuich dat het Nederlands een dialect van het Engels lijkt te worden als het van de Nederlanders zou afhangen, ...
Kennelijk zien de meeste Nederlanders dat niet echt zitten.
De Engelse leenwoorden zijn eigenlijk verbazingwekkend schaars in een land waar de politici hebben bedacht dat 80 % van het hoger onderwijs in het Engels wordt gegeven.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 26 november 2012 om 22:51.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 23:07   #57
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lekker negeren die 'tips'

en onderstaande website tot je nemen, voor het betere retrovloeken:

http://hetnieuwevloeken.nl/

(inclusief Het Nieuwe Vloeken App)
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 23:34   #58
Adrian M

Standaard

Citaat:
Een own-goal .
Was slechts een voorbeeld, vroeg me af hoe men in het Vlaams een bodywarmer uitdrukt?
In Nederland neemt men een dergelijk woord vrij gemakkelijk over zonder te vertalen.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 23:58   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al goed dat Vlaanderen niet meedoet aan de verbale modes en taalverloedering uit het noorden. Nederland heeft een sterke greep op wat de 'officiële' Nederlandse taal dient te zijn (en maakt gretig gebruik van die macht) maar door de slordigheid waarmee Nederland zelf met de taal omgaat kan het niet blijven verwachten dat Vlaanderen haar grillen overneemt als zijnde 'correct' taalgebruik, en ondertussen blijft accepteren dat een woord als 'plezant' minderwaardig taalgebruik zou zijn. Meer respect dienen zowel Vlaanderen als Nederland te hebben voor het Zuid-Nederlands. Anders moet er maar een Vlaams woordenboek komen en een Vlaamse taalcommissie. Neen aan het Nederlands taalimperialisme.
"Plezant" is dan ook slechts regionaal. Hier in onze streek, net als in een groot deel van Oost-Vlaanderen, spreken we immers over "leudig". "Plezant" is voor mij als dialectspreker even vreemd als het AN-woord "plezierig". Daar het laatste echter de overkoepelende norm is, verkies ik die boven het Brabantse "plezant".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 23:59   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Anders moet er maar een Vlaams woordenboek komen en een Vlaamse taalcommissie. Neen aan het Nederlands taalimperialisme.
Vlaams woordenboek? Met als inhoud...? De vele Brabantse woorden die als "Algemeen Vlaams" verkocht worden? Of het Frans dat in de 19e eeuw in menig dialect is gesijpeld?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be