Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2012, 00:07   #41
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Een prefab barak zal niet veel beter zijn. Tenzij misschien op het moment dat ze nog nieuw en ongebruikt is. :-S

Eno, waar is je topic over armoede?
Einde inspiratie na 1000 bijdragen
En mijn grootste vijanden zijn ofwel gebannen, ofwel weggebleven

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 december 2012 om 00:10.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2012, 00:17   #42
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nachtwaker Bekijk bericht
Mag je niet binnen met honden.
Veel beter idee : zoek uit hoeveel daklozen er zijn, en voorzie hen van prefab barakken. In Nederland bvb worden de studentenkamers uit verbouwde containers gemaakt in verschillende steden.
D�*t zou een concrete maatregel zijn. Opvangcentra zijn vuil en smerig, het is er onveiliger als op straat en je kan er het schurft en andere vieze ziektes opdoen, hotels zijn dikwijls die naam niet waardig, en kosten peperduur.
Het probleem met prefab containers (of verbouwde containers) zijn de kosten van onderhoud en schoonmaak.
Na iedere nacht moet er onderhoud gebeuren, dat is nu eenmaal zo.
Daklozen gaan het niet doen, daar is de dag te kort voor en enkel de nacht is van tel.
Ik ga voor japanse slaapmodules.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2012, 12:18   #43
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Installeer een noodnummer 888 voor daklozen
Logeer elke dakloze familie in een hotel en de geïsoleerde daklozen in opvangcentra.
Nu!
Dat systeem bestaat in Frankrijk

Laatst gewijzigd door eno2 : 31 december 2012 om 12:19.
Oud 31 december 2012, 18:36   #44
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
@ Alice:

Heb je al eens contact gehad met een dakloze?
Ja.
Zelfs een aantal opgevolgd.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2012, 18:37   #45
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Omdat er geen geld voor is.
Hoezo, pakken goedkoper en zinvol in verhouding met hand ophouden.
Oud 31 december 2012, 18:41   #46
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ook dat zou niet helpen. Zo eens zes maand op straat leven, dan zouden haar ogen misschien open gaan.
Sorry Eno,heb jij op straat geleefd?
Ga eens kijken op de Groenplaats, er zitten er genoeg die zouden kunnen werken, mits hulp en op maat.
Ik deel gewoon jou opvatting niet dat we enkel maar geld moeten geven, omdat daar recht op is, zo schrijf je die mensen gewoon af.
Voor en gedeelte van die mensen is dat zo, die zullen zelfs niet in een vorm van aangepast werk te plaatsen zijn, maar de meerderheid kan wel werken inplaats van de hand op te houden.
Oud 31 december 2012, 18:54   #47
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Een paar weken in Canarias
En lang adresloos geweest in België en in het buitenland. (getjoold, zeggen ze in het West-Vlaams)
Citaat:
Ga eens kijken op de Groenplaats, er zitten er genoeg die zouden kunnen werken, mits hulp en op maat.
Ik deel gewoon jou opvatting niet dat we enkel maar geld moeten geven, omdat daar recht op is, zo schrijf je die mensen gewoon af.
Voor en gedeelte van die mensen is dat zo, die zullen zelfs niet in een vorm van aangepast werk te plaatsen zijn, maar de meerderheid kan wel werken inplaats van de hand op te houden.
Hoe weet jij, dat dat een meerderheid is? Er zijn tussen de normalen al 27 miljoen werklozen in de EU.

Jij gaat uit van een principe, en de werkelijkheid moet daar maar in passen en dat doet ze niet.
Oud 31 december 2012, 18:55   #48
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja.
Zelfs een aantal opgevolgd.
Dan zou je realistischer moeten zijn
Oud 31 december 2012, 18:57   #49
eno2
Banneling

Standaard

Hoe dan ook, die mensen hebben er recht op ONMIDDELLIJK geholpen te worden. Als dat met werk is, voor mij goed.
Oud 31 december 2012, 20:42   #50
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is Xeno, niet eno.

Ja, ik woonde op straat als 15 jaar was.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2013, 01:17   #51
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Als normale mensen, goed idee,geef hen werk en laat hen betalen voor de opvang!
Ik meen dat hoor, waarom zouden daklozen niet kunnen werken?Papier prikken in parken, rommel opruimen op straat, bladeren vegen op wegen, daar hoef je niet hooggeschoold voor te zijn, met wat verdiend wordt kunnen ze zelf hun opvang bekostigen?
Na een paar jaar dakloos rondgezworven te hebben kan je niet meer zo van de éne op de andere dag ergens aan de slag. Je moet je opnieuw aanpassen. Bij de éne gaat het wat sneller als de andere, bij sommigen , die te ver heen zijn, lukt het nooit meer. De miserie, de ontberingen, het geleidelijk verliezen van hun familie en vrienden ( want als je op straat leeft wil dat zeggen dat niemand je nog helpt of opvangt ), dikwijls overdreven alcohol en drugsgebruik ,dit alles heeft dan zodanige psychische problemen doen ontstaan dat een " normaal " leven niet meer mogelijk is.
Een dakloze zwerver, die terug in de zogezegd normale samenleving terecht komt, kan je een beetje vergelijken met iemand die zojuist van de oorlog terugkomt. Die heeft afzienbare tijd in een volkomen andere wereld geleefd, met andere waarden, en waar men andere reactie's en reflexen ontwikkelt.
Dit ontkennen bewijst dat u van daklozen niets afweet. In welk geval het beter zou zijn niet te komen uitleggen wat er met hen zou moeten gebeuren, en hoe men hen moet aanpakken.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2013, 01:25   #52
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
En dat betekent dat je niets bent of nog kunt? Hand ophouden levenslang?
Maak werken voor die mensen laagdrempelig, betaal iedere dag en zorg dat je kunt douchen en niet met lege maag vertrekt.
Komt iemand een dag niet? Ok maar dan heb je geen geld.
Waarom veronderstelt niemand dat ook onder die mensen er zijn die wel iets willen doen en daarbij blij zijn ondertussen iets te doen aan het negatieve beeld over hen?
Het werd al uitgetest in Rotterdam, zo zo gek is het idee dan toch niet.
Dat zou misschien nog werken, maar wie gaat dat allemaal betalen ? En ook : wat ga je met die man doen, die al jaren voor een maandelijks loon de parken en plantsoenen zuiver maakt ,en papiertjes prikt ? Ontslagen, en daklozen in zijn plaats zetten ? Dan verliest hij zijn job, en word misschien zelf ook dakloos. Dan kan hij dezelfde job doen als vroeger, maar als dagloner, en in een kartonnen doos slapen inplaats van in zijn huurappartement.
D�*t begrijpen de mensen niet die de daklozen eenvoudige jobkes wilen laten doen : die jobkes worden reeds door andere mensen gedaan.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2013, 12:36   #53
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Dat zou misschien nog werken, maar wie gaat dat allemaal betalen ? En ook : wat ga je met die man doen, die al jaren voor een maandelijks loon de parken en plantsoenen zuiver maakt ,en papiertjes prikt ? Ontslagen, en daklozen in zijn plaats zetten ? Dan verliest hij zijn job, en word misschien zelf ook dakloos. Dan kan hij dezelfde job doen als vroeger, maar als dagloner, en in een kartonnen doos slapen inplaats van in zijn huurappartement.
D�*t begrijpen de mensen niet die de daklozen eenvoudige jobkes wilen laten doen : die jobkes worden reeds door andere mensen gedaan.
Toch zouden sommige daklozen, die dat willen en daartoe in staat zijn, aangepaste jobs kunnen geboden worden, die nog niet door andere laaggeschoolden ingevuld zijn. Desnoods kunnen zulke jobs gecreëerd worden in de sociale economie. Ik vind dat een maatschappelijke plicht.

Je zal zulke daklozen dan ook actief moeten laten rekruteren door de sociale dienst. Eerst de mogelijke jobs creëren
Oud 1 januari 2013, 13:37   #54
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=eno2;6479339]
Citaat:

Een paar weken in Canarias
En lang adresloos geweest in België en in het buitenland. (getjoold, zeggen ze in het West-Vlaams)

Hoe weet jij, dat dat een meerderheid is? Er zijn tussen de normalen al 27 miljoen werklozen in de EU.

Jij gaat uit van een principe, en de werkelijkheid moet daar maar in passen en dat doet ze niet.
Ik weet evenveel dan je zelf doet Eno, maar zie die mensen wel erg vaak.
1. een gedeelte is de hele dag in touw met bedelen, wat veel energie vraagt, achter mensen aanhollen, aanspreken en overtuigen je geld te geven. Wie dat kan, kan ook papier prikken in een park.
2. Een gedeelte zit de hele dag op de banken te praten, te drinken, met vaak een hond, ook die mensen zouden iets kunnen doen.
3. Een gedeelte loopt rond, voetbalt op de Groenplaats, valt al eens iemand lastig of raken in gevecht met mekaar, ook die mensen zouden iets kunnen doen.
Hebben die mensen het makkelijk? Verre van, en natuurlijk zit er verslaving aan drugs of alcohol tussen of mensen met psychische problemen maar dat betekent niet dat die mensen geen enkel werk zouden kunnen doen, en enkel maar onderhouden moeten worden door anderen.

Van mij mag je gerust iets op poten zetten op maat van die mensen, dat er ook nog een probleem van werkloosheid bestaat verandert daar niets aan.

De werkelijkheid is Eno, dat we in een recessie leven en je dus niet meer kunt zeggen" je moet die mensen een huis geven, je moet die mensen een uitkering geven, je moet die mensen levenslang onderhouden, omdat ze dakloos zijn".

Help hen om zelf hun situatie te bepalen, geef hen onderdak, maar vooral werk zodat ze zelf verdienen en kunnen bepalen wat ze met dat geld doen.
Jij schrijft die mensen af, ik niet, met hulp zou een gedeelte een zinvolle dagbesteding kunnen doen, op maat van hun situatie en mogelijkheden.
Oud 1 januari 2013, 13:42   #55
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
De gemeente kan hen betalen, liever dit dan een leefloon, wat kost ook geld aan de gemeentes.
Je hoeft anderen niet te ontslaan, er zijn in Antwerpen plekken genoeg waar extra mankracht kan gebruikt worden om openbare ruimtes netjes te houden.
Inplaats van hen met een uitkering af te schepen, moet je hen de kans geven zelf te verdienen, dan kunnen ze zelf opvang betalen wanneer ze dit willen.

Je moet gewoon op maat werken, douches en ontbijt voorzien en per dag uitbetalen, zo kunnen die mensen wennen aan een arbeidsritme, kom je een dag niet, geen probleem maar dan wordt je niet betaald.
Oud 1 januari 2013, 13:42   #56
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Alice
De werkelijkheid is Eno, dat we in een recessie leven en je dus niet meer kunt zeggen" je moet die mensen een huis geven, je moet die mensen een uitkering geven, je moet die mensen levenslang onderhouden, omdat ze dakloos zijn".
De werkelijkheid is, Alice, dat deze mensen ook mensenrechten hebben, die nu flagrant verwaarloosd worden. Ik spreek van de daklozen, die bereid zijn hulp te accepteren. Het is namelijk ook hun recht, dat te weigeren, en velen weigeren dat.

Verder voor wat hun werkende inschakeling betreft, zie mijn post 53:
Citaat:
Toch zouden sommige daklozen, die dat willen en daartoe in staat zijn, aangepaste jobs kunnen geboden worden, die nog niet door andere laaggeschoolden ingevuld zijn. Desnoods kunnen zulke jobs gecreëerd worden in de sociale economie. Ik vind dat een maatschappelijke plicht.

Je zal zulke daklozen dan ook actief moeten laten rekruteren door de sociale dienst. Eerst de mogelijke jobs creëren
Waaruit blijkt, dat onze standpunten daarover aansluiten.

Laatst gewijzigd door eno2 : 1 januari 2013 om 13:45.
Oud 1 januari 2013, 13:43   #57
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Aha, ge begint iets te voelen voor mijn idee, hoera!
Oud 1 januari 2013, 13:46   #58
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De werkelijkheid is, Alice, dat deze mensen ook mensenrechten hebben, die nu flagrant verwaarloosd worden. Ik spreek van de dekloizen, die bereid zijn hulp te accepteren. Het is namelijk ook hun recht, dat te weigeren, en velen weigeren dat.

Verder voor wat hun werkende inschakeling betreft, zie mijn post
Van mij mag je gerust weigeren. Maar dan hoeft de samenleving ook niet te betalen, voor je beslissing niets te willen doen.
Wie zegt" ik wil niets doen, behalve op de bank op een plein de hele dag praten met vrienden en blikjes bier drinken", mag dit,maar waarom moeten anderen dan zorgen voor een huis, geld, enz...?
Het is iets anders wanneer mensen niet kunnen werken, maar veel daklozen zouden dit wel kunnen met wat hulp op maat.
Oud 1 januari 2013, 13:47   #59
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Aha, ge begint iets te voelen voor mijn idee, hoera!
Ja, dat maakt deel uit van mijn benadering, maar ik ga verder, zoals je goed weet. Eerst directe opvang, ze regulariseren, en acclimatiseren, daarna pas werkaanbod
Oud 1 januari 2013, 13:50   #60
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Van mij mag je gerust weigeren. Maar dan hoeft de samenleving ook niet te betalen, voor je beslissing niets te willen doen.
Dat doet de samenleving ook niet.

Maar de plicht tot voorzieningen bestaat evengoed via de grondwet

Die wordt nu verwaarloosd

Wie weigert, heeft dat recht, maar de voorzieningen dienen wel aangeboden te worden.
Citaat:
Wie zegt" ik wil niets doen, behalve op de bank op een plein de hele dag praten met vrienden en blikjes bier drinken", mag dit,maar waarom moeten anderen dan zorgen voor een huis, geld, enz...?
Omdat die voorzieningen grondwettelijke dienen aangeboden te worden.
Citaat:
Het is iets anders wanneer mensen niet kunnen werken, maar veel daklozen zouden dit wel kunnen met wat hulp op maat.
Dat aspect hebben we al behandeld
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be