![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bv, de Inquisitie in combinatie met oorlog en eventueel ziekte... Bv, de kolonisatie van bepaalde gebieden... en god weet welke ziektes en fenomenen die er hebben plaatsgevonden, in de nieuwe wereld en zwart afrika lang voor wij die kenden. Van de woestijnen, bv, bestaan er ook theroieën dat die ontstaan zijn door meteoriet inslagen, ( de straling, die daarbij, vrijkwam, temperatuur enz... ) Nemen we bv, de Kalahari woestijn, wie weet welke grote beschaving heeft daar misschien ooit geleefd, ... ? De zwarte zee, bv, zou vroeger veel kleiner geweest zijn, maar door doorbraak (de huidige bosphorus) zou er enorm veel land, heel snel overstroomd zijn, ... hoeveel mensen zijn hierbij omgekomen... ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
2. Wat u hier beschrijft is een perfect voorbeeld van "market failure". Met andere woorden: wat u beschrijft is niet de vrije markt, maar het falen van de vrije markt. Dat is een belangrijke onderkenning om te komen tot de oplossing. En die oplossing bestaat erin niet om de vrije markt buiten te sluiten, maar WEL om dit soort afvalstromen BINNEN de vrije markt te brengen, door bvb. de marginale kost voor het milieu van dat product van dat bedrijf in te rekenen als kost. De oplossing bestaat dus niet uit "sluit dat bedrijf" of "verbied die productie" of "laten we een taks heffen", maar wel uit bvb. het normeren van de uitstoot (kan berekend worden uit kosten-baten analyse, ecotoxicologische modellering, ...) en het bedrijf zelf de mogelijkheid laten om die normering zo goedkoop mogelijk (i.e. volgens de regels van de vrije markt) te bereiken.
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat jij hier aanhaalt zijn slechts 'storingen' die een negatieve feedback geven op het systeem maar zonder de essentiele trend om te keren. Een verandering die de huidige exponenitiele toename van de wereldbevolking zou keren tot een S-curve zou bijvoorbeeld zijn : de dood van > 1 miljard willekeurige mensen binnen 10 jaar (16% vd. wereldbevolking), of als alle vrouwen gedurende de volgende 25 jaar slechts 1 kind zouden krijgen. Een opstootje als de pest was slechts 'peanuts', demografisch gezien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hier kan ik het inderdaad grotendeels mee eens zijn. (zowel punt 1 als 2). Bij niet halen van de normering (punt 2) dient echter wel degelijk een taks gehoffen te worden. Desnoods dient men zelfs de bedrijfsleiding persoonlijk aansprakelijk te stellen in mijn opinie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik weet niet hoe het er in Belgie aan toe gaat omdat ik al van voor het Agalev tijdperk wegben. In de VS moet je in industriezones bvb bij elke real estate transactie een environmental report laten opmaken. EPA houdt de eigenaar van de grond uiteindelijk verantwoordelijk voor de opkuis, en gaat daarin zo ver dat alles moet afgegraven worden. Nu wil het toeval dat mijn bedrijfje zich pal in een zone bevindt die vervuiling heeft van het type van uw voorbeeldje: http://www.bradenton.com/mld/bradent...printstory.jsp Dit heeft echter NIETS te maken met de discussie. Het gaat hier in beide voorbeelden om een duidelijk meetbare aanwezigheid van toxische stoffen in het grondwater. Je plakt daar een concentratie op, en bepaald een objectieve treshold die niet mag overschreden wordt. Met zulke maatregelen heeft niemand een probleem. We moeten een duidelijk onderscheid maken tussen objectief meetbare en waarneembare effecten van productie, en het enacteren van economisch remmende maatregelen omdat iets 'wel zou kunnen gebeuren maar we zijn niet zeker en we weten niet wanneer en het zou ook helemaal anders kunnen zijn'. In die categorie vallen de scenarios a la: Florida gaat overstromen, de malariavlieg komt terug en we verwachten by the way ook een nieuwe ijstijd; samen te vatten onder de naam: Het broeikastsprookje. Andere zulke fabeltjes zijn het zogenaamde energieprobleem en ook het binnenkort-zijn-alle-natural-resources-op verhaal. "Dat dit leidt door tragere economische ontwikkeling is een puur fabeltje.", schrijf je dan nog over milieumaatregelen. Als ik voor alternatief 1 kies, en het kost meer als alternatief 2, en de reden is enkel het milieu, dan heb ik net mijn groei beperkt, ik kan immers minder alternatief 1 gebruiken als alternatief 2. Dat is geen fabeltje, dat is wiskunde van het primair onderwijs...
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
Massimo Morsello - Punto di Non Ritorno Laatst gewijzigd door Volksstormer : 26 juli 2004 om 17:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
benadering van het (imperfecte) systeemmodel zoals dat gecreerd werd door o.a. Jay Forrester van het MIT. Zie ook vanalle info op : http://dieoff.org Een mogelijk toekomstig scenario is het crash-scenario waarin het bevolkingtal de duurzame draagkracht van de omgeving zou overstijgen met een 'crash' als resultaat. Natuurlijk een zeer pessimistische benadering. ![]() ![]() Laatst gewijzigd door parcifal : 26 juli 2004 om 18:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
In alle geval is het dus zo dat in geen geval de permanente exponentiele aangroei aanhoudt, zoals werd weergegeven in de originele post. We zijn het dus eens. Kwa complexe systemen houd ik me af en toe nog eens bezig met econometrie omdat het wel lollig is om gewichten en associaties toe te kennen aan parameters om dan achteraf met veel gemak te kunnen uitleggen waarom het allemaal anders liep als uw voorspelling. ![]()
![]() |
![]() |
#51 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Waar ik je wel in volg, is in de stelling dat ecosystemen complex en moeilijk te doorgronden zijn. Mijn conclusie hieruit is dat je er dan ook extra voorzichtig mee moet zijn, niet dat je moet doen alsof het een irrelevante want onvoorspelbare factor is.
'The problem with political jokes is they get elected' Henry Cate VII 'Mensen vragen vrijheid van meningsuiting als compensatie voor de vrijheid van denken die ze zelden gebruiken' Soren Kierkegaard Laatst gewijzigd door dronyon : 26 juli 2004 om 23:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw natuurbehoud is zeker een terugkeer naar de goede oude tijd van de germanen of zoiets, toen we nog in dorpkes leefden en met paard en kar werkten?
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, wat is AIDS nu in zwart Afrika denk je ? ... Hoeveel % is daar besmet ? en je zal zien , roei aids uit, en Ebola of een andere vieze ziekte zal wel de kop opsteken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
De groene beweging wordt echter sinds haar ontstaan gekenmerkt door een fatalisme en doomsvoorspellingen, met daar bovenop een onvoorwaardelijke afkeer van grote bedrijven. Het is zeer moeilijk om het onderzoek van de dogmas te onderschijden. Toch zijn er een aantal dingen die zodanig complex zijn, en waarnaar zo weinig onderzoek gedaan is, dat het pure bullshit is om voorspellingen te maken met enige credibiliteit. Mooie voorbeelden daarvan zijn het ijstijdscenario en het malariamug sprookje, maar het kan ook gevaarlijker hoor, zoals bvb de 'a priori' afkeer van alles wat genetisch onderzoek betreft bvb, Ik zie dat je het economische groei argument als een dogma omschrijft. Dat getuigt van een dosis onwetendheid aan uw kant. Het staat immers buiten kijf dat als je een economisch minder alternatief gebruikt, er een aantal resources verloren gaan die anders naar de groei kunnen gaan. Het is maw een mathematische zekerheid dat de groei een deuk krijgt. Een dogma zou zijn te beweren dat de groeiimpact 5% zou bedragen, omdat deze impact niet te berekenen valt zonder econometrische modellen, waarvan de betrouwbaarheid nogal wankel is. Wat echter wel vaststaat binnen het economische paradigme is dat een lagere groei er op termijn voor zorgt dat je een ontwikkelingsland wordt tov. een hogere groei, zelfs als het verschil in groei miniem is. En nu nogmaals: Ik wens u helemaal niet tegen te houden in het gebruik van economisch minder aantrekkelijke alternatieven, desondanks dat zij mijn toekomstige welvaart op het spel zetten. Ik verwacht echter wel dat ook mijn vrije keuze om een ander alternatief te gebruiken gerespecteerd wordt, zelfs indien daar een mogelijk risico aan vast hangt kwa broeikaseffect. Je mag ook boeken schrijven en mensen trachten te overtuigen om hetzelfde te doen. Who knows, je kan misschien het gat in de markt vinden met een product dat economisch aantrekkelijk is (of wordt naarmate de huidige alternatieven schaarser worden). Die tolerantie zit er echter bij de groene beweging niet in, zij wensen immers door middel van tussenkomst van de overheid, hun dogma aan iedereen op te leggen. Een prachtvoorbeeld is hoe tegenwoordig in plaats van 1 camion een rondritje te laten maken om het vuil op te halen, nu iedereen individueel in de wagen mag springen om aan het containerpark in de file te gaan staan om zijn huisvuil af te leveren. Ik ga onder geen geding toelaten dat de hele industrie waarin ik werk wordt lamgelegd omdat er een paar idioten denken dat die industrie de wereld om zeep helpt, maar er geen bewijzen voor kunnen geven.
![]() |
![]() |
#55 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Ik bedoel alleen dat je bij mij niet moet afkomen met zever als "het marxisme gaat met zijn planeconomie eventjes de natuur redden" (Tsjernobyl is daar één mooi voorbeeld van). Ecologie vergt een mystieke, heidense band met de natuur. Zoiets is onbestaande in profane/materialistische heilsleren als het marxisme of het liberalisme, die zien de natuur zuiver in functie van de mens. Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#58 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
'The problem with political jokes is they get elected' Henry Cate VII 'Mensen vragen vrijheid van meningsuiting als compensatie voor de vrijheid van denken die ze zelden gebruiken' Soren Kierkegaard |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Mij gaat het echter om duurzame ontwikkeling, wat te verkiezen valt boven de snelste ontwikkeling. En uiteraard zijn daar geen algemene regels over te formuleren, voor- en nadelen moeten per situatie tegen elkaar worden afgewogen. Het aantal groenen dat een rigide fundamentalistische leer aanhangt, zou (gelukkig) wel eens veel kleiner kunnen zijn dan jij lijkt te denken. Ik snap niet hoe je zo eenvoudig bestaande wetenschappelijke rapporten/voorspellingen (waarin stellingen trouwens doorgaans als hypothese worden geformuleerd, niet als vaststaand feit) zo resoluut naast je kan neerleggen, zonder dat je ze zelfs maar gelezen hebt. Mij lijkt dat, in tegenstelling tot wat je schrijft, niet van een erg open geest te getuigen. Heel wat van die onderzoeken zijn verricht aan academische instellingen zónder financiering door groene organisaties. Om het lamleggen van industrieën is het groene politici die enigszins rationeel nadenken ook niet te doen. Het saneren van het bestaande fabrieken en sectoren én de hele milieusector zijn zelfs economische sectoren die in volle groei zitten; ik meen deze week zelfs gehoord te hebben dat zo'n 1,5 miljoen Duitsers werken in sectoren als afvalverwerking, waterzuivering en onderzoek naar ecologische technologieën. Waar we het nooit eens over zullen worden, is of de overheid beperkingen aan vervuiling mag opleggen. In mijn ogen is er behalve individuele vrijheid ook zoiets als individuele verantwoordelijkheid, die grenzen aan de vrijheid stelt. Als blijkt dat de uitstoot van jouw fabriek de gezondheid van de omwonenden schade toebrengt, vind ik dat jij verplicht mag worden om (op eigen kosten) een nieuwe filter te installeren. Hetzelfde als blijkt dat die fabriek meer CO2 uitstoot dan volgens recente technologie noodzakelijk/mogelijk is; in dat geval belemmert ze de vrijheid (meestal gezondheid) van mensen op een veel grotere schaal en wellicht zelfs in de (nabije) toekomst, en mogen aanpassingen worden opgelegd. Zulke maatregelen kunnen best wel op supranationale schaal worden overeengekomen, om concurrentievoordelen en wegtrekken van sectoren tegen te houden. Uiteraard zijn regels 'omwille van de regels' ook uit den boze, maar met de regelneverij van alvast Groen! valt het een pak beter mee dan politieke tegenstanders maar al te graag beweren. Tot slot een korte samenvatting: met de economische gevolgen van een maatregel moet telkens grondig rekening worden gehouden, maar ook met de ecologische impact. Meer vraag ik niet. Is dat nu echt zo'n domheid of fundamentalisme van mijn kant?
'The problem with political jokes is they get elected' Henry Cate VII 'Mensen vragen vrijheid van meningsuiting als compensatie voor de vrijheid van denken die ze zelden gebruiken' Soren Kierkegaard |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
|
![]() Citaat:
Dat terrein ligt nog steeds braak. Ik zie u als lijfeigene ook wel zitten in het geval dat uw cooperatieve mislukt ![]()
![]() |