Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 16 augustus 2004, 19:08   #41
olga
Vreemdeling

olga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tigerpants
Nationalisme is en blijft een gevaarlijk instrument! Zoals ik daarnet als zei: Nagenoeg ALLE oorlogen van de afgelopen 200 jaar waren een gevolg van nationalisme!
In Duitsland zijn extreem-nationalistische partijen buiten de wet gesteld, en in Frankrijk bestaat er iets gelijkaardigs als het cordon sanitair...
Het hoeft niet herhaald te worden dat het nationalisme zich in het verleden al genoeg heeft bewezen!

Bovendien lijkt het mij idd logisch dat een staat geen geld geeft aan partijen die de staat willen kapot maken... Is dat zo onlogisch dan?
Ten eerste: leer uw woordenschat: de BUB is staatsnationalistisch, N-VA en Vlaams Blok Volksnationalistisch. Beiden nationalisten dus! Alleen vergeet de eerste soort vaak zijn voeling met de realiteit.

Ten tweede: dat er in onze buurlanden ook ondemocratische truken gebruikt worden om goedbetaalde jobjes veilig te stellen is niet meteen iets om trots op te zijn. Feit dat u het wel bent zegt veel over u en uw partij.

Ten derde: dat de staat geld geeft aan partijen die hem willen kapotmaken is wel logisch, aangezien partijfinanciering bij wet vastgesteld is (�*lle partijen krijgen centjes, niet alleen de vlaamsnationalistische) en dat het in principe niet gaat om het geld van de staat, maar om het geld van het volk. Weet u wel, dat volk dat liever Vlaams-nationalisten aan de macht wil dan incompetente Blubjes...

"Je zult het niet geloven, maar er zijn maatschappijen die door de slimsten geregeerd worden; dat is bij de bavianen het geval." - K. Lorenz
olga is offline  
Oud 16 augustus 2004, 19:26   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nationalisme is en blijft een gevaarlijk instrument! Zoals ik daarnet als zei: Nagenoeg ALLE oorlogen van de afgelopen 200 jaar waren een gevolg van nationalisme!
In Duitsland zijn extreem-nationalistische partijen buiten de wet gesteld, en in Frankrijk bestaat er iets gelijkaardigs als het cordon sanitair...
Het hoeft niet herhaald te worden dat het nationalisme zich in het verleden al genoeg heeft bewezen!
In Duitsland werd geen "extreem-nationalistische partij" buiten de wet gesteld, maar wel een partij die door de staatsveiligheid al een tijdje werd gevolgd en van neo-nazisme werd verdacht. Deze partij, nl. de NPD, werd dan later door het Hooggerechtshof verboden.

In Frankrijk bestaat er helemaal geen "cordon sanitair".

De oorlogen waarvan u spreekt werden voor het grootste deel veroorzaakt door staatsnationlisme. Alle Balkanoorlogen in de 19e en begin 20e eeuw ontstonden doordat staten meenden recht te hebben op grondgebied van een andere staat.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 17 augustus 2004, 17:45   #43
tigerpants
Burgemeester

Stuur een bericht via MSN naar tigerpants
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door olga
Ten eerste: leer uw woordenschat: de BUB is staatsnationalistisch, N-VA en Vlaams Blok Volksnationalistisch. Beiden nationalisten dus! Alleen vergeet de eerste soort vaak zijn voeling met de realiteit.
Wauw! Is weer een heel goed voorbeeld van superieure argumentatie! Zoek op de B.U.B.-site eens een voorbeeld van nationalisme!! Uiteindelijk is elk standpunt dat gaat over de staatsindeling in zekere zin nationalistisch... Dus eigelijk zijn alle Belgische partijen volgens jou nationalistisch... De ene wil naar meer macht voor vlaanderen, de andere wil terug naar meer belgie... DAAR is per definitie niks mis mee (alhoewel ik het met die eersten niet eens ben)!
Er is wel iets mis met partijen die absoluut op basis van een taal/afkomst/religie/... vinden dat ze zomaar zelfbeschikkingsrecht mogen krijgen.

Citaat:
Ten tweede: dat er in onze buurlanden ook ondemocratische truken gebruikt worden om goedbetaalde jobjes veilig te stellen is niet meteen iets om trots op te zijn. Feit dat u het wel bent zegt veel over u en uw partij.
Ik las gisteren het volgende op de Vlaams Blok-website:
"Zwakheid en verdeeldheid lijken het Westen te beheersen." ... zegt de partij die totale verdeeldheid wil in eigen land!!!

Citaat:
Ten derde: dat de staat geld geeft aan partijen die hem willen kapotmaken is wel logisch, aangezien partijfinanciering bij wet vastgesteld is (�*lle partijen krijgen centjes, niet alleen de vlaamsnationalistische) en dat het in principe niet gaat om het geld van de staat, maar om het geld van het volk. Weet u wel, dat volk dat liever Vlaams-nationalisten aan de macht wil dan incompetente Blubjes...
En dat een partij die tegen België is niet gesponsord wordt door België lijkt me logisch... Ik ga immers ook niemand geld geven om mij te laten vermoorden...

Idd, dat is wettelijk vastgesteld...
In de GRONDWET echter staat dat België één (1 !!!) land is!! Dat is bij GRONDWET vastgesteld!

Weet u... Loop eens op straat , en vraag eens aan de mensen: "Bent u voor de opsplitsing van België?"
Ik heb het gedaan! Zo ongeveer 95% zegt NEE, zonder overdrijven, en zonder suggestieve vraagstelling!
tigerpants is offline  
Oud 17 augustus 2004, 18:15   #44
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wauw! Is weer een heel goed voorbeeld van superieure argumentatie! Zoek op de B.U.B.-site eens een voorbeeld van nationalisme!! Uiteindelijk is elk standpunt dat gaat over de staatsindeling in zekere zin nationalistisch... Dus eigelijk zijn alle Belgische partijen volgens jou nationalistisch... De ene wil naar meer macht voor vlaanderen, de andere wil terug naar meer belgie... DAAR is per definitie niks mis mee (alhoewel ik het met die eersten niet eens ben)!
Er is wel iets mis met partijen die absoluut op basis van een taal/afkomst/religie/... vinden dat ze zomaar zelfbeschikkingsrecht mogen krijgen.
Ik heb eerder in deze topic al aangetoond adhv een citaat uit het BUB-programma dat de BUB wel degelijk staatsnationalistisch is, en de staat zelfs stelt boven het principe "elk gelijk voor de wet".

Citaat:
Ik las gisteren het volgende op de Vlaams Blok-website:
"Zwakheid en verdeeldheid lijken het Westen te beheersen." ... zegt de partij die totale verdeeldheid wil in eigen land!!!
U verwart verdeeldheid met separatisme.

Citaat:
En dat een partij die tegen België is niet gesponsord wordt door België lijkt me logisch... Ik ga immers ook niemand geld geven om mij te laten vermoorden...
Een bij de haren getrokken analogie. De wens om Vlaanderen onafhankelijk te maken, is een mening als een ander, en dient dus ook als andere meningen behandeld te worden. Zo heeft de BUB ook leden die voor een unitair Europa, of zelfs een unitaire wereld zijn, wat evengoed het einde van België zou betekenen. Wees dan consequent en gooi die leden buiten.

Citaat:
Idd, dat is wettelijk vastgesteld...
In de GRONDWET echter staat dat België één (1 !!!) land is!! Dat is bij GRONDWET vastgesteld!
Grondwetten kunnen aangepast worden.

Citaat:
Weet u... Loop eens op straat , en vraag eens aan de mensen: "Bent u voor de opsplitsing van België?"
Ik heb het gedaan! Zo ongeveer 95% zegt NEE, zonder overdrijven, en zonder suggestieve vraagstelling!
Nog maar eens een nutteloze peiling. De meeste mensen liggen waarschijnlijk niet wakker van het separatistische vraagstuk, en het lijkt mij logisch dat de meesten voor een status quo zullen kiezen wanneer ze geen alternatieven plus de daarbij horende voor- en nadelen krijgen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 17 augustus 2004, 18:28   #45
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Jullie zijn al 90 jaar bezig met het volk te indoctrineren: en nog snappen ze het zogezegd niet?! Face it: ze moeten uwe zever nie.
Patriot! is offline  
Oud 17 augustus 2004, 18:49   #46
tigerpants
Burgemeester

Stuur een bericht via MSN naar tigerpants
Standaard

Dream on!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Ik heb eerder in deze topic al aangetoond adhv een citaat uit het BUB-programma dat de BUB wel degelijk staatsnationalistisch is, en de staat zelfs stelt boven het principe "elk gelijk voor de wet".
Dat hebt u aangetoond door naar ons standpunt te wijzen over de subsidies aan nationalistische partijen... Daarover zodadelijk meer!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diste
U verwart verdeeldheid met separatisme.
Verdeeldheid is anders wel een gevolg van separatisme, en vise versa... Een vicieuze cirkel die ooit moet doorbroken worden...

Citaat:
Een bij de haren getrokken analogie. De wens om Vlaanderen onafhankelijk te maken, is een mening als een ander, en dient dus ook als andere meningen behandeld te worden. Zo heeft de BUB ook leden die voor een unitair Europa, of zelfs een unitaire wereld zijn, wat evengoed het einde van België zou betekenen. Wees dan consequent en gooi die leden buiten.
Wel vreemd! Ik zit in de BUB en ken persoonlijk NIEMAND die pleit voor een unitair Europa, of laat staan een unitaire wereld!

Citaat:
Grondwetten kunnen aangepast worden.
Lees eerst even de context waarin ik dat geschreven had!

Een wet is namelijk ook aanpasbaar! Zelfs veel gemakkelijker aan te passen dan een grondwet! En vooral veel logischer...

Citaat:
Nog maar eens een nutteloze peiling. De meeste mensen liggen waarschijnlijk niet wakker van het separatistische vraagstuk, en het lijkt mij logisch dat de meesten voor een status quo zullen kiezen wanneer ze geen alternatieven plus de daarbij horende voor- en nadelen krijgen.
Euhm... Ook hier hebt u de context niet gelezen! Uw collega beweerde dat nagenoeg iedereen (alle Vlamingen) Vlaams nationalisme wil...
Dat is dus in elk geval NIET zo...!

Liggen de mensen niet wakker van het separatistisch vraagstuk?????? Doe me niet lachen!!! Dat is een smoes die veel politiekers gebruiken om het separatisme goed te praten...

Nogmaals: ga eens op straat!

En anyway, lijkt me wel reden genoeg om daarvan wakker te liggen!
tigerpants is offline  
Oud 17 augustus 2004, 19:27   #47
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat hebt u aangetoond door naar ons standpunt te wijzen over de subsidies aan nationalistische partijen... Daarover zodadelijk meer!
Ik wacht vol spanning.

Citaat:
Verdeeldheid is anders wel een gevolg van separatisme, en vise versa... Een vicieuze cirkel die ooit moet doorbroken worden...
Verdeeldheid en separatisme hebben op zich niks met mekaar te maken. Het ene kan wel het gevolg zijn van het andere, maar dit is niet de facto het geval. Bovendien kan separatisme zelfs een oplossing zijn voor verdeeldheid, mits het goed uitgevoerd wordt.

Citaat:
Wel vreemd! Ik zit in de BUB en ken persoonlijk NIEMAND die pleit voor een unitair Europa, of laat staan een unitaire wereld!
Ik heb op deze site anders wel al discussies gevoerd met BUBers die er voorstander van zijn. Als ik mij niet vergis, is Foundation zo'n Euro-unitarist.

Citaat:
Lees eerst even de context waarin ik dat geschreven had!
Een wet is namelijk ook aanpasbaar! Zelfs veel gemakkelijker aan te passen dan een grondwet! En vooral veel logischer...
Nonsens. Het is logisch om een wet aan te passen wanneer dat nodig is, of het nu om een gewone wet gaat of om de grondwet. Uiteraard is een gewone wet wel makkelijker aan te passen dan een grondwet.

Citaat:
Euhm... Ook hier hebt u de context niet gelezen! Uw collega beweerde dat nagenoeg iedereen (alle Vlamingen) Vlaams nationalisme wil...
Dat is dus in elk geval NIET zo...!
1. Dat is mijn collega niet.
2. Dat heeft zij helemaal niet gezegd. Blijkbaar kan u dus best zelf eens de context lezen.

Citaat:
Liggen de mensen niet wakker van het separatistisch vraagstuk?????? Doe me niet lachen!!! Dat is een smoes die veel politiekers gebruiken om het separatisme goed te praten...
Wel, in dat geval, blijkbaar stemt slechts nul komma hoeveelwashetnuweer % van al die mensen die wakker liggen van het separatistische vraagstuk op dè unitaristische partij, de BUB genaamd. Trek uw conclusies... 8)

Citaat:
Nogmaals: ga eens op straat!
Doe ik wel vaker. Altijd binnenzitten gaat na een tijdje ook vervelen.

Citaat:
En anyway, lijkt me wel reden genoeg om daarvan wakker te liggen!
Mij niet.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes

Laatst gewijzigd door Distel : 17 augustus 2004 om 19:28.
Distel is offline  
Oud 18 augustus 2004, 13:05   #48
Omega
Burger

Standaard

Ach, laat die simpele geesten toch. Zelfs aardrijkskunde lijkt hun al niet meer af te gaan:
"Overal bestaan geldstromen, behalve in microstaten als Monaco en Guinee-Bissau".

Moet je wel weten dat Guinnee-Bissau (zo'n 20%) groter is dan België...
Omega is offline  
Oud 21 augustus 2004, 14:51   #49
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Ik ben juist terug van Oost-Duitsland: de West-Duitsers hebben daar massaal geïnvesteerd. Alles is er nieuw. De huizen ook. In België zijn er niet genoeg transfers. Later hierover meer. Ik vind het een fantastische ontdekking en ben nog méér unitarist dan tevoren.
Hans1 is offline  
Oud 21 augustus 2004, 16:45   #50
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik ben juist terug van Oost-Duitsland: de West-Duitsers hebben daar massaal geïnvesteerd. Alles is er nieuw. De huizen ook. In België zijn er niet genoeg transfers. Later hierover meer. Ik vind het een fantastische ontdekking en ben nog méér unitarist dan tevoren.
jongen, u weet zelfs het verschil niet tussen investeren in constructieve ontwikkeling, en het onrechtmatig misbruiken van overheidsgeld, om die in een Waalse overheidseconomie te pompen. Duitsland, is nu een 10tal jaar terug één. De Oost-Duitse economie is erboven op en er wordt daar GEWERKT waardoor die transfers op een natuurlijke manier opdrogen.
Hier gebeurt dit niet! Hier wordt in Wallonië schandelijk geprofiteerd op Vlaams geld, zonder dat de wil tot constructieve economische verbetering aanwezig is.

Hans, van dom tot dom, naar schandelijk dom waarvan anderen zelfs beschaamd zouden zijn dergelijke dommigheden te vertellen.
giserke is offline  
Oud 21 augustus 2004, 17:09   #51
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
jongen, u weet zelfs het verschil niet tussen investeren in constructieve ontwikkeling, en het onrechtmatig misbruiken van overheidsgeld, om die in een Waalse overheidseconomie te pompen. Duitsland, is nu een 10tal jaar terug één. De Oost-Duitse economie is erboven op en er wordt daar GEWERKT waardoor die transfers op een natuurlijke manier opdrogen.
Hier gebeurt dit niet! Hier wordt in Wallonië schandelijk geprofiteerd op Vlaams geld, zonder dat de wil tot constructieve economische verbetering aanwezig is.

Hans, van dom tot dom, naar schandelijk dom waarvan anderen zelfs beschaamd zouden zijn dergelijke dommigheden te vertellen.
U bent zichtbaar slecht geïnformeerd: de werkloosheidsgraad is 18% in Oost-Duitsland tegen 8% in West-Duitsland en 15% in Zuid-België. De West-Duitsers hebben er geïnvesteerd zonder onmiddellijke retour. Die retour zal er echter binnenkort aankomen.

De wil om te werken bij de Zuid-Belgen is er natuurlijk wel zoals bij alle mensen. Alleen moet er werk zijn. Ik stel verheugd vast dat een Vlaams-nationalist in "Meervoud" tot dezelfde conclusie komt: Wallonië of alle arme streken in België (ook Limburg en Zuid-Oost-Vlaanderen) hebben een Marshallplan nodig. Dat kan alleen in een unitair of minstens federaal systeem anders gaat Frankrijk met de investeringen lopen.
Hans1 is offline  
Oud 21 augustus 2004, 17:10   #52
El Cid
Gouverneur

El Cid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2]B.U.B. staat niet stil[/size][/font]

[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2]Het is niet omdat het nu vakantie is dat de Belgische Unie stil staat. Wij hebben op 11 juli ll. succesvol gemanifesteerd in de straten van de Belgische hoofdstad tegen het Vlaams-nationalisme. Zelfs de VRT en de RTBF hadden er in hun journaals aandacht voor.[/size][/font][font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2][/size][/font]
Ik heb er niets van gemerkt. Staat er geen film van op internet?
Oud 21 augustus 2004, 17:21   #53
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door El Cid
op www.vrtnieuws.net

Overigens is het Liberaal Appel een separatistische partij. Dat staat in hun zopas vernieuwde programma. Maar goed, aangezien u 33 procent van de leden vertegenwoordigt hoeft U enkel Ward's vrouw te overtuigen om het programma te wijzigen. Veel succes.
Patriot! is offline  
Oud 21 augustus 2004, 17:22   #54
Tommy_
Schepen

Standaard

Laat me niet lachen,
1.Vlaanderen heeft al veel langer geld gepompt in Wallonie en er is niets meer uitgekomen, erger zelfs tis achteruit gegaan. Hoe lang pompt West-Duitsland naar Oost? Daar zie je misschien tenminste hoe men tewerk gaat als dat geld goe gebruikt worden. Al eens naar Wallonie gegaan? Die krijgen al veeeeel langer geld toe. En waar gaat dat geld eigenlijk naar toe?
2.In Duistland is er een systeem van transfers die bij Wet geregeld is. Het komt erop neer dat een transfer tussen bondstaten gelimiteerd tov hun eigen bbp. Terwijl in Belgie dat totaal niet geregel is. Vlaanderen pompt maar geld in Wallonie blind. En is Wallonie nu beter na al die jaren? Nee totaal niet ze moeten nog geld hebben. Hun gezondheidssysteem is duurder dan de onze terwijl ze met minder zijn. Hun schoolsysteem is duurder terwijl zij met minder zijn, efficient zijn ze niet. Je moet ook eens kijken hoeveel kabinetsmedewerkers de franstalige en waals regeringen hebben en eens vergelijken met die van Vlaanderen er is een GROOT VERSCHIL.
Tommy_ is offline  
Oud 21 augustus 2004, 17:23   #55
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door El Cid
Neen? Nochtans heb ik 2 seconden 2 mensen gezien van de BUB op de VRT. Eén met een vlag den anderen stond met gekruiste armen een beetje rond te kijken.
Patje is offline  
Oud 21 augustus 2004, 17:50   #56
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommy_
Laat me niet lachen,
1.Vlaanderen heeft al veel langer geld gepompt in Wallonie en er is niets meer uitgekomen, erger zelfs tis achteruit gegaan. Hoe lang pompt West-Duitsland naar Oost? Daar zie je misschien tenminste hoe men tewerk gaat als dat geld goe gebruikt worden. Al eens naar Wallonie gegaan? Die krijgen al veeeeel langer geld toe. En waar gaat dat geld eigenlijk naar toe?
2.In Duistland is er een systeem van transfers die bij Wet geregeld is. Het komt erop neer dat een transfer tussen bondstaten gelimiteerd tov hun eigen bbp. Terwijl in Belgie dat totaal niet geregel is. Vlaanderen pompt maar geld in Wallonie blind. En is Wallonie nu beter na al die jaren? Nee totaal niet ze moeten nog geld hebben. Hun gezondheidssysteem is duurder dan de onze terwijl ze met minder zijn. Hun schoolsysteem is duurder terwijl zij met minder zijn, efficient zijn ze niet. Je moet ook eens kijken hoeveel kabinetsmedewerkers de franstalige en waals regeringen hebben en eens vergelijken met die van Vlaanderen er is een GROOT VERSCHIL.
1. Noord-België heeft nooit de Zuid-Belgische economie gerenoveerd. Zuid-België heeft wel die van Noord-België mee gefinancierd (lucht- en zeehavens).

2. Waar haalt u dat vandaan?
Hans1 is offline  
Oud 21 augustus 2004, 17:54   #57
Tommy_
Schepen

Standaard

Waar ik dat haal? Wel kijk eens in de bondswetgeving je gaat het wel vinden. En het is al mooi bewezen dat Vlaanderen meer in Wallonie gestoken heeft dan vice versa. De ondersteunen voor infrastructuur werd volgens mij federaal geregeld en dan reukt het sterk naar het feit dat Vlaanderen geld geeft aan de federale instantie's en dan dat het federale geeft aan Vlaanderen. En dan zeggen ze in het zuiden we hebben meebetaald want het komt van de federale regering.
Tommy_ is offline  
Oud 21 augustus 2004, 17:59   #58
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Wat is al zo mooi bewezen. Ik heb geen bewijzen gezien. Integendeel, ik hoorde het omgekeerde nl. dat er proportioneel méér transfers zijn van West-Duitsland naar Oost-Duitsland dan van Noord-België naar Zuid-België.

Dat kan ook moeilijk anders want alles is daar vernieuwd, tot het kleinste huis toe.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 21 augustus 2004 om 18:00.
Hans1 is offline  
Oud 21 augustus 2004, 18:03   #59
Tommy_
Schepen

Standaard

wel dan ga je je opnieuw gaan moeten informeren vrees ik Kzou zelfs zeggen dat Vlaanderen in hoeveelheid zelfs meer naar Wallonie heeft gegeven dan dat wat Duitsland doet als je bekijkt dat sinds het begin van Belgie er een zekere cashflow is van noord naar zuid. Sind wanneer zijn de Duiters begonnen ermee? En hoeveel hebben ze in die korte periode bereikt? Wij zijn er al veel langer mee bezig en Wallonie is nog achterlijker mee gekomen.
Tommy_ is offline  
Oud 22 augustus 2004, 12:24   #60
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
U bent zichtbaar slecht geïnformeerd: de werkloosheidsgraad is 18% in Oost-Duitsland tegen 8% in West-Duitsland en 15% in Zuid-België. De West-Duitsers hebben er geïnvesteerd zonder onmiddellijke retour. Die retour zal er echter binnenkort aankomen.

De wil om te werken bij de Zuid-Belgen is er natuurlijk wel zoals bij alle mensen. Alleen moet er werk zijn. Ik stel verheugd vast dat een Vlaams-nationalist in "Meervoud" tot dezelfde conclusie komt: Wallonië of alle arme streken in België (ook Limburg en Zuid-Oost-Vlaanderen) hebben een Marshallplan nodig. Dat kan alleen in een unitair of minstens federaal systeem anders gaat Frankrijk met de investeringen lopen.
hoe gaan we dit uitleggen aan iemand die de realiteit niet kent.
Vlak na de eenmaking met West-Duitsland had Oost Duitsland 75% werkloosheid (afgedankt overheidspersoneel), en de overige van de beroepsbevolking werkte nog bij een overheidsinstelling. omdat op dat moment geen privé bedrijven aanwezig waren . Ze zijn dus in 10-12 jaar van 75% werkloosheid naar 18% werkloosheid geslonken. En van 100% overheids personeel naar 26.5% overheidspersoneel.
De transfers van west naar oost, zijn in 10jaar geslonken met 80% naar 6.5 miljard euro/jaar. Op een bevolking aantal van 4 keer België!!!!
Hier in België betalen we al sinds 1830 belastingen tot 1940 die bijna integraal naar Wallonië vertrokken, omdat er nog bijna geen sprake was van bedrijfsbelastingen, en vennootschapsbelasting. Ze werden ook vaak onder de mat geschoven.
[size=3][font=Times New Roman]De enige die effectief belastingen betaalden waren de werkende burger. Door het feit dat Vlaanderen altijd het grootste percentage werkenden heef gehad, hebben Vlamingen al ALTIJD het meest bijgedragen aan België)[/font][/size]

Het enige die terug ging naar Vlaanderen was de investering in een spoorlijn tussen Antwerpen en Luik. Er is geen enkele sociale financiële steun vanuit Wallonië naar Vlaanderen geweest.
Vanaf 1945 tot nu zijn we begonnen met een transfer van 4miljard euro/jaar, naar een transfer van 10miljard euro/jaar in 1999. Sindsdien is dit zo gebleven. + dat 40% van de beroepsbevolking werk voor een overheidsinstelling, tov 25% in Vlaanderen.
We dokken dus al 175jaar af. En merken nog geen ENKELE vernieuwing zowel sociaal als economisch in Wallonië. Het enige wat goed draait in Wallonie is het clientelisme.

Laatst gewijzigd door giserke : 22 augustus 2004 om 12:47.
giserke is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be