Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 augustus 2004, 14:33   #41
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

[font=Arial][font=Verdana]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patje
[/font]Ik vrees dat je hier iets te hard van stapel loopt. Wanneer er een gaslek op dergelijke druk is zal je het wel horen. Dat fluit enorm. Ik denk ook niet dat men het zal riskeren van een gaslek te herstellen waarvan de leiding ( en druk) afgesloten zijn op manier zorgt men ervoor dat er zuurstof in de leiding komt en men idd en bom maakt. Ik heb in alle geval reeds een herstelling geizen. Men verminderd de druk en dan hersteld men ze, maar helemaal afsluiten zal men niet rap doen (Volgens die lasser). Nu als ik goed gelezen heb is die video bedoeld om (naast andere instructies) o.a. gemeentebesturen attent te maken op het feit dat men er best aan doet die maatschappij, Fluksyse dacht ik, te verwittigen wanneer er werken gebeuren in de nabijheid van deze leidingen. [/font]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Horen is net iets anders dan ruiken nietwaar.
Dat u reeds laswerken aan een in dienst zijnde leiding gezien heeft kan ik moeilijk geloven.
Voor er laswerken uitgevoerd worden moet de leiding wel degelijk afgesloten worden en zorgvuldig gespoeld met stikstof.
Mogelijks zag je een herstelling aan een PVC leiding en dan nog van een gering lek.
Lekken van dergelijke omvang zoals bij de ramp willen dichten lijkt mij gekkenwerk.
De herstelling die ik zag was op "midden druk" druk die iets hoger is dan wat bij u en mij binnenkomt en dus zeker niet op de druk van een hoofdleiding. Er zat wel een lagere druk op. Ik ken wel degelijk het verschil tussen pvc - PE en staal. Ik kan u verzekeren dat het lek een scherpe fluittoon maakt. Bij hoofdleidingen van Fluxiys is er idd nog geen THT bijgevoegd bij dat lek dat ik, vanop veilige afstand, gezien heb is er wel reeds THT bijgevoegd.
Patje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2004, 14:33   #42
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George
Laswerken aan gasleidingen in dienst zijn inderdaad steeds gevaarlijk doch niet onmogelijk indien de druk op de leiding amper de omgevingsdruk bereikt. De truuk is er geen zuurstof bij te laten komen. Dit lijkt mij wel onmogelijk met een druk van 80 bar.
Aardgas wordt inderdaad pas gevaarlijk bij een bepaalde mengverhouding gas/zuurstof.
Theoretisch zou het dus mogelijk zijn maar wat doe je met het ontsnappend gas?
In dit geval een enorme gasbel en mogelijks ondergrondse gasophopingen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2004, 06:50   #43
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Meer nieuws:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Standaard
Gasleiding pas gesloten na explosie
ONTPLOFTE BUIS VAN een TON TWEEHONDERD METER WEGGESLINGERD

BRUSSEL (belga, eigen berichtgeving) - Fluxys, de beheerder van de ontplofte gasleiding, heeft vrijdag pas een halfuur na het eerste alarm de leiding afgesloten. Dat gebeurde pas na de explosie op het terrein. Fluxys verdedigt die late afdichting met de omslachtigheid van de procedure, en de moeilijkheden bij het herstarten. Volgens het bedrijf zou de leiding overigens ook met het afsluiten ontploft zijn, wegens restgassen.

VOLGENS de beheerder van de indrukwekkende gasleiding, met een diameter van een meter, was de leiding zelf in goede staat. Ze werd in '91 aangelegd, en de jongste controle had in Ghislenghien geen enkele foutmelding gegeven. De gasleiding wordt ook elektronisch beveiligd. Een kabel loopt over de pijplijn en signaleert lekken of breuken. Fluxys kreeg vrijdagmorgen via dat kabelnetwerk geen enkele alarmmelding.

Het eerste alarm kwam om 8.30 uur bij de firma binnen via de telefoon. Een brandweerman van Ghislenghien belde de onderneming dat er een probleem was met de leiding, en zes minuten later werd dat telefoontje herhaald. Bij de politie van Ath was het eerste alarm omstreeks kwart na acht binnengelopen, nadat een werknemer van Diamant Boart een kwartier eerder naar zijn bedrijfsleider was gestapt, met de mededeling dat het naar gas rook.,,Onze manager heeft de brandweer en de gasmaatschappij verwittigd'', zegt Marc Segers, vice-president van Diamant Boart.

Vijf minuten na het alarm van half negen stuurde Fluxys een medewerker, die om drie minuten voor negen niet anders kon melden dan dat de boel was geëxplodeerd. Twee minuten later sloot Fluxys het leidinggedeelte tussen Brakel en Masnuy af.

Volgens Gérard de Hemptinne, algemeen directeur, wijst de interventie van Fluxys erop dat zijn bedrijf wel degelijk de feiten als belangrijk beschouwde en snel reageerde. Dat da afsluiters pas twee minuten na de explosie zijn gesloten, ligt volgens hem aan het feit at de juiste plaats van het lek niet onmiddellijk kon worden opgespoord. Het lek werd gesignaleerd aan het meetpunt U32, maar die melding werd later gecorrigeerd. Het gas kwam vijf punten voorbij U32 vrij.

Opmerkelijk, want vrijdag nog stelde Fluxys nochtans aan De Standaard dat de leiding wel degelijk voor de explosie was afgesloten, terwijl de kraan van een parallel lopende leiding niet werd dichtgedraaid.

Hoe de gasreuk is waargenomen is niet bekend, want het gas in de hogedrukleiding is reukloos. De reukstof mercaptaan wordt er pas aan toegevoegd als het gas naar de gebruikers wordt doorgestuurd. Volgens woordvoerder Christian Otto kan de explosie overigens niet te wijten zijn aan de afsluiters, want die bevatten zelfs als ze gesloten zijn nog gas en het duurt een tijdje eer dat verdwijnt.

Fluxys zegt ook alle veiligheidsnormen te hebben gevolgd, en laat het aan het parket van Doornik over om de oorzaak te achterhalen. Dat parket liet het leger alvast een stuk van de ontplofte leiding door het leger overbrengen naar een ,,vertrouwelijke, veilige plaats''. Het gaat om een onderdeel dat tweehonderd meter van de plaats van de explosie werd teruggevonden. Het weegt meer dan een ton, en meet elf meter. Het is volgens het gerecht op dit ogenblik het belangrijkste bewijsstuk in het onderzoeksdossier van onderzoeksrechter Gérard Bressoux.

Over wie de leiding eventueel vooraf geraakt kan hebben, bleef het tijdens het weekeinde gissen. De zaakvoerder van de dikwijls genoemde firma Diamant Boart zei dat op zijn werf uitsluitend inrichtingswerken, en zeker geen grondwerken aan de gang waren. De gemeentesecretaris van Ath signaleerde dan weer wegeniswerken van een lokale intercommunale, met het oog op het aanleggen van een weg. Volgens Fluxys moeten aannemers alleszins de beheerder op de hoogte brengen van werken in de buurt van zo'n pijpleiding. In een veiligheidszone van 5 tot 15 meter rond de leiding mag alleen met de hand worden gegraven. Kranen zijn er uit den boze. Fluxys zegt ook dat de leiding zeker diep genoeg in de grond zat. Ze bevond zich op een diepte van 1,20 meter, terwijl de verplichte diepte slechts 80 centimeter is.

(pal, gfr)

02/08/2004

(pal, gfr)
©Copyright De Standaard
http://www.standaard.be/nieuws/binne...cleID=GSI7OTFP
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2004, 17:12   #44
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Natuurlijk konden de restgassen ook na het afsluiten ontploffen, de ontploffing zou echter nooit dergelijke omvang gehad hebben. Moet men echt zware studies gedaan hebben om dergelijke onzin uit te kramen?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be