Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2013, 13:06   #41
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Zwartwerk niet, het loon wel.
8.5 € per uur (maar netto dan) geet een vrij acceptabel loon.
intellectueel kunnen we nooit zwartwerk verdedigen, maar allemaal redelijk blijven.

De lasten op arbeid dwingen mij zoals andy zelf aangaf om stel u voor zelf zijn keuken op te ruimen. Moest er geen lasten op arbeid geheven worden en hij dat personeel netto mogen betalen zou hij vermoedelijk stantepede een poetsvrouw nemen. Nu wordt die mogelijkheid wegbelast, en moet mevrouw gewoon werkloos aan de haard blijven en mag Andy ipv zijn edele hersencellen toe te weiden aan de economie gewoon het werk doen van een poetsvrouw. Werk die weliswaar hem niet onwaardig is, maar economisch beredeneerd gooi je daar een serieuze waarde weg. Je verplicht iemand van werkloos te blijven, dus geld krijgen zonder enige vorm van toegevoegde waarde te scheppen en je verplicht Andy van meer 'zwak rendabel werk' te verzetten of werk van 10euro per uur, omdat hij die 50euro per uur niet wil betalen. Meer nog, Andy doet een vorm van zwartwerk, want anders zou Andy in feite een vakbond waardig gewoon36u mogen werken en de rest rusten. Dus Andy en de poetsvrouw is erger af, ze verliezen allebei. Had de overheid niet tussengekomen dan was Andy gewoon aan het werk nog een uurtje of 3 langer werken, en zat die poetsvrouw aan 15euro zijn huis te reinigen...

Laatst gewijzigd door brother paul : 11 maart 2013 om 13:07.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2013, 13:21   #42
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
intellectueel kunnen we nooit zwartwerk verdedigen, maar allemaal redelijk blijven.

De lasten op arbeid dwingen mij zoals andy zelf aangaf om stel u voor zelf zijn keuken op te ruimen. Moest er geen lasten op arbeid geheven worden en hij dat personeel netto mogen betalen zou hij vermoedelijk stantepede een poetsvrouw nemen. Nu wordt die mogelijkheid wegbelast, en moet mevrouw gewoon werkloos aan de haard blijven en mag Andy ipv zijn edele hersencellen toe te weiden aan de economie gewoon het werk doen van een poetsvrouw. Werk die weliswaar hem niet onwaardig is, maar economisch beredeneerd gooi je daar een serieuze waarde weg. Je verplicht iemand van werkloos te blijven, dus geld krijgen zonder enige vorm van toegevoegde waarde te scheppen en je verplicht Andy van meer 'zwak rendabel werk' te verzetten of werk van 10euro per uur, omdat hij die 50euro per uur niet wil betalen. Meer nog, Andy doet een vorm van zwartwerk, want anders zou Andy in feite een vakbond waardig gewoon36u mogen werken en de rest rusten. Dus Andy en de poetsvrouw is erger af, ze verliezen allebei. Had de overheid niet tussengekomen dan was Andy gewoon aan het werk nog een uurtje of 3 langer werken, en zat die poetsvrouw aan 15euro zijn huis te reinigen...
De overheid heeft het blijkbaar ook ingezien.
De diensten cheques zijn een oplossing.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2013, 13:28   #43
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
3500€ Netto = wel, maar brutto is een heel ander geval.
Wat heeft een werknemer nu aan een brutto getal ?
Niet alleen werknemers - niemand heeft iets aan een 'bruto' loon. Ik zou zelfs zeggen: bruto bestaat niet. Als werknemer interesseert het mij wat ik netto krijg. Als werkgever wat de totale loonkost is. Als sociale zekerheid hoeveel bijdragen betaald worden (werknemers+werkgeversbijdrage). En als overheid hoeveel belastingen. Maar niemand ziet of betaalt het bruto-loon.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2013, 14:03   #44
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Niet alleen werknemers - niemand heeft iets aan een 'bruto' loon. Ik zou zelfs zeggen: bruto bestaat niet. Als werknemer interesseert het mij wat ik netto krijg. Als werkgever wat de totale loonkost is. Als sociale zekerheid hoeveel bijdragen betaald worden (werknemers+werkgeversbijdrage). En als overheid hoeveel belastingen. Maar niemand ziet of betaalt het bruto-loon.
Je had hier zelfs figuren als Klarekijk die de werknemers kwam uitlachen omdat ze geen idee hadden van het brutoloon
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2013, 14:08   #45
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
de bedrijven betalen weldegelijk dat bruto loon, waar haal je dat uit mijn broeder ?

Stel u voor dat de garagist zijn personeel kan tewerkstellen aan nettoloon, dan doe je uw koppeling vervangen voor 450euro in plaats van 1000euro... Alles wordt dehelft goedkoper, de economie zou een deflatie beleven, en het soufflé effect en het 'verstikkend effect' en het 'inefficientie effect van deze lasten op arbeid zou verdwijnen. En stel u voor al die miljoenen mensen die nu liever steun trekken dan te werken zouden allemaal terug aan de slag kunenn

Laatst gewijzigd door brother paul : 11 maart 2013 om 14:11.
Oud 11 maart 2013, 14:17   #46
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
En stel u voor al die miljoenen mensen die nu liever steun trekken dan te werken zouden allemaal terug aan de slag kunenn
Je hallucineert
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2013, 15:26   #47
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Je hallucineert
hoe bedoel je, er zijn300miljoen chinesen die werk gevonden hebben de laatste 10 jaar, hoe beeld je u in dat de wereld zou zijn als die 20miljoen europeanen die nu werkloos zijn beginnen te werken ? Stel u voor hoeveel meer goederen er zouden geproduceerd worden als die allemaal beginnen te werken ? Dan koop je notabene alle goederen die nu geproduceerd worden 10% goedkoper. Onze vrien VDL wil de inflatie intomen, ook dat is een manier om de inflatie in te tomen
Oud 11 maart 2013, 15:40   #48
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Zwartwerk niet, het loon wel.
8.5 € per uur (maar netto dan) geet een vrij acceptabel loon.
Totdat die vrouw een pensioensgerechtige leeftijd bereikt. Op dat moment zit zij zwaar in de problemen.
Oud 11 maart 2013, 15:44   #49
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We belasten een dikke mercedes met een fantastische jaloezietaks van 3000euro per jaar. Die auto wordt hier gedumpt voor 7000euro, niemand di ehem wil kopen. Eenmarchand koopt hem op, en transporteerthem naar rusland, en daar steekt een rus/belg duo een winst van 7.000euro in zijn zakken dankzij diejaloezibelasting... Hoe wordt je rijk in Belgie zonder te werken en dankzij de belastingen: gewoon alles die abnormaal hard belast wordt in Belgie exporteer je naar het buitenland...

We hebben een auto met een 'ernstig defect' aan de motor. De auto wordt in Belgie perte totale verklaard. Wat gebeurt er met die auto ? Hij wordt op de remork gezet, geexporteerd naar Polen, en daar rijden ze nog 10 jaar met die auto. De vraag is, was die auto nu perte totale, en waarom kunnen ze hem in Polen vermaken en niet in Belgie ? Die auto was dus duidelijk niet perte totale, en is vermaakt in Polen omdat arbeid daar minder belast wordt.
De ultieme vraag: draait onze economie nu efficienter als we verplicht worden van voertuigen die in feit ehersteld kunnen worden door een werkloze, en die hier ook nog 100.000 km zouden kunnen rijden te gaan dumpen voor oud ijzer naar Polen ??
Oud 11 maart 2013, 15:45   #50
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Totdat die vrouw een pensioensgerechtige leeftijd bereikt. Op dat moment zit zij zwaar in de problemen.
Maar ja, ons sociaal systeem laat het niet toe dat zo'n vrouw tewerkgesteld wordt zonder sociale lasten. Wij zeggen jij vrouwtje bent werkloos, en Andy jij moet nu zelf kuisen

In mijn sociaal economisch model, zou die vrouw naar het stadhuis moeten gaan werken voor haar uitkering. En als ze haar werk gedaan heeft, mag zij van mij gerust nog in het zwart bijverdienen

Laatst gewijzigd door brother paul : 11 maart 2013 om 15:48.
Oud 11 maart 2013, 15:58   #51
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zoals een collega reeds aangaf: je hallucineert. Ik heb (tegen mijn eigen wil en dank) omwille van omstandigheden wel degelijk een poetsvrouw. Indien je samenwoont met anderen moet je nu eenmaal toegevingen doen. Geen van ons heeft systematisch de tijd (of de goesting) om de gemeenschappelijke ruimten hier te kuisen. Dat heeft niets van zien met 'onwaardig werk', maar alles met een gebrek aan tijd, goesting en prioriteiten. Het feit dat onze samenleving dienstencheques zo zwaar subsidieert, maakt deze uitwassen gewoon nog erger. Voor een luttele 8.5 euro kan je nu immers iemand wegplukken uit haar gezin ter meerdere eer en glorie van het bnp. Trek dat bedrag op naar een bedrag dat vergelijkbaar is met datgene wat dokters, advocaten, garagisten of loodgieters factureren. Dan stopt die zever onmiddellijk, en kan ik mijn huisgenoten misschien wel overtuigen wekelijks een uurtje vrij te maken voor de kuis.

De rest van je betoog ontspruit helaas aan ideologie en vooronderstellingen veeleer dan aan feiten. Daar kan ik dan ook weinig mee aanvangen. En ook de vraag van de openingsposter beantwoordt het niet.

Laatst gewijzigd door Andy : 11 maart 2013 om 16:02.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2013, 16:36   #52
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
De meeste mensen zijn in staat hun effectieve belastingvoet te berekenen. Of zouden dat in een land als België moeten kunnen. Als ze dat niet kunnen, dan kan ik me moeilijk voorstellen dat hun werkgever (of de samenleving) erg veel in hen geïnvesteerd heeft.
Ik denk dat zij die dit niet kunnen net diegene zijn die aan minimumlonen werken.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2013, 16:38   #53
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Ach, alsof ze zou moeten betalen voor een rusthuis of minimum pensioen, net zij die niets gespaard of bijgedragen hebben worden het meest in de watten gelegd. Probeer maar eens een rusthuis te betalen met je pensioen, enkel OCMW'rs kunnen dat.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2013, 16:52   #54
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de bedrijven betalen weldegelijk dat bruto loon, waar haal je dat uit mijn broeder ?

Stel u voor dat de garagist zijn personeel kan tewerkstellen aan nettoloon, dan doe je uw koppeling vervangen voor 450euro in plaats van 1000euro... Alles wordt dehelft goedkoper, de economie zou een deflatie beleven, en het soufflé effect en het 'verstikkend effect' en het 'inefficientie effect van deze lasten op arbeid zou verdwijnen. En stel u voor al die miljoenen mensen die nu liever steun trekken dan te werken zouden allemaal terug aan de slag kunenn
Als je die koppeling zelf vervangt kost het je naargelang de auto tussen 55 en 150 €.
Maar als je niet graag vuile handen krijgt is het jouw eigen schuld als je een rekening tussen 500 en 1000 € krijgt.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2013, 17:28   #55
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We belasten een dikke mercedes met een fantastische jaloezietaks van 3000euro per jaar. Die auto wordt hier gedumpt voor 7000euro, niemand di ehem wil kopen. Eenmarchand koopt hem op, en transporteerthem naar rusland, en daar steekt een rus/belg duo een winst van 7.000euro in zijn zakken dankzij diejaloezibelasting... Hoe wordt je rijk in Belgie zonder te werken en dankzij de belastingen: gewoon alles die abnormaal hard belast wordt in Belgie exporteer je naar het buitenland...

We hebben een auto met een 'ernstig defect' aan de motor. De auto wordt in Belgie perte totale verklaard. Wat gebeurt er met die auto ? Hij wordt op de remork gezet, geexporteerd naar Polen, en daar rijden ze nog 10 jaar met die auto. De vraag is, was die auto nu perte totale, en waarom kunnen ze hem in Polen vermaken en niet in Belgie ? Die auto was dus duidelijk niet perte totale, en is vermaakt in Polen omdat arbeid daar minder belast wordt.
De ultieme vraag: draait onze economie nu efficienter als we verplicht worden van voertuigen die in feit ehersteld kunnen worden door een werkloze, en die hier ook nog 100.000 km zouden kunnen rijden te gaan dumpen voor oud ijzer naar Polen ??
Een auto met enkel een defecte motor is nooit perte totale.
Als je zelf de motor vervangt, die uit een perte totale flank accident komt kan je hem meestal goedkoop op de kop tikken en rijd die auto van jouw met die motor hier misschien ook nog 10 jaar.
Maar je moet weer je eigen handen vuilmaken.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2013, 18:15   #56
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dacht ik ook.
Tot ik zag wat het pensioen van mensen met een minimuminkomen bedraagt.
Hoeveel hoger is dat vergeleken bij een OCMW uitkering ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2013, 18:18   #57
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Hallo iedereen, momenteel ben ik bezig aan een taak. Kort omschreven moeten we een opiniestuk schrijven rond een zelf gekozen sociaal thema. Als ik even op dit forum rondkijk zijn er natuurlijk tal van leuke onderwerpen zoals onder andere de band tussen het ACW en CD&V, ARCO, de komende besparingen, caterpillar (en andere grote ebdrijven die sluiten,...) maar gezien de beknopte ruimte voor bespreking die we hebben is mijn keuze gevallen op het sociaal overleg, de verhoging van de minimumlonen om specifiek te zijn.

Het doel van dit topic is allerminst om jullie mijn taak te laten schrijven, hier heb ik zelf nog meer dan voldoende tijd voor en ik heb zelf al een deel opzoekwerk gedaan en een ruwe schets geschreven van het opiniestuk dat we moeten schrijven. Mijn doel is wel om andere meningen te horen over dit onderwerp zodat ik nog een extra controle heb op mijn mening en ik weet dat er hier meerdere mensen zitten die economische ervaringen hebben.

Kort samengevat ben ik van plan om kritisch te redeneren over de (on)zin van het verhogen van de minimumlonen. Wie is hier immers bij gebaat? Voor de werkgever stijgt de loonkost, voor de consument stijgt de prijs van de diensten en goederen. In beide gevallen heeft de overheid hier voordeel bij via de RSZ, BTW en andere bijdrages en belastingen maar hoeveel voordeel houdt de werknemer zelf over na dit ganse verhaal? Wanneer ik naar de minimumlonen kijk op http://www.werk.belgie.be/defaulttab.aspx?id=23946 en dan naar de belastingsschijven kijk http://www.belgium.be/nl/belastingen...an_de_aanslag/ kan ik niet anders tot de conclusie komen dat zelfs de laagste lonen ook belastingen betalen. Zou het voor de werknemers dan niet voordeliger zijn om het belastingsvrije aandeel op te trekken? Dit verhoogt natuurlijk niet de belastingsinkomsten, maar als we de regering moeten geloven is dat immers het doel niet, en het zou geld kosten maar aan een verhoging van de minimumlonen zijn evenzeer kosten verbonden. Een korte studie naar de efecten van gelijkaardige verhogingen in andere landen geven zeer tegenstrijdige informatie dus op zich is het een boeiend onderwerp.
Wie wel vaart bij die verhoging zijn duizenden hardwerkende mensen voor ontoereikend loon om een volwaardig , menselijk bestaan te leiden.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2013, 18:29   #58
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals een collega reeds aangaf: je hallucineert. Ik heb (tegen mijn eigen wil en dank) omwille van omstandigheden wel degelijk een poetsvrouw. Indien je samenwoont met anderen moet je nu eenmaal toegevingen doen. Geen van ons heeft systematisch de tijd (of de goesting) om de gemeenschappelijke ruimten hier te kuisen. Dat heeft niets van zien met 'onwaardig werk', maar alles met een gebrek aan tijd, goesting en prioriteiten. Het feit dat onze samenleving dienstencheques zo zwaar subsidieert, maakt deze uitwassen gewoon nog erger. Voor een luttele 8.5 euro kan je nu immers iemand wegplukken uit haar gezin ter meerdere eer en glorie van het bnp. Trek dat bedrag op naar een bedrag dat vergelijkbaar is met datgene wat dokters, advocaten, garagisten of loodgieters factureren. Dan stopt die zever onmiddellijk, en kan ik mijn huisgenoten misschien wel overtuigen wekelijks een uurtje vrij te maken voor de kuis.

De rest van je betoog ontspruit helaas aan ideologie en vooronderstellingen veeleer dan aan feiten. Daar kan ik dan ook weinig mee aanvangen. En ook de vraag van de openingsposter beantwoordt het niet.
het beantwoordt de vraag waarom het type job aan het minimumloon een minimumloon blijft (niemand wil dat werk doen, of we voelen ons allemaal intellectueel verheven om die cerebrale job te doen) en inderdaad die arbeid outsourcen naar het buitenland kan nu net niet. In feite is het 'onnozel' dat die job precies in een PWa systeem zit, want daarmee maak je onze economie nauwelijks competitiever, een stukje verdwijnt de hypocrisie. Anderzijds andytj's vergeet je blijkbaar dat al die PWA-escortes in feite allemaal nog altijd doppen. Dus mensonwaardig laag is dat loon misschien inderdaad, maar ze worden uitgemolken door de vakbonden en SZ lasten, want ik betaal toch veel meer PWA cheques dan zij krijgen

Dus het doel van de PWA is het behoud van het vakbondsincestsysteem, waarmee de vakbonden zichzelf verrijken op kosten van de doppende klasse.
Het doel zou moeten zijn dat we een systeem vinden die de SZ-bijdragen progressief van 0 euro voor het minimumloon naar een maximum van bvb 25.000euro leiden...

De vraag is, wat is het nut van het minimumloon te verhogen. Wel ik weet niet de laatste keer dat die cheques verhoogd zijn, hebben die mensen geen loonsverhoging gekregen denk ik van de overheid, dus ik veronderstel dat de overheid hier inhalig is en niet die mensen.

Laatst gewijzigd door brother paul : 11 maart 2013 om 18:37.
Oud 11 maart 2013, 18:34   #59
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Als je die koppeling zelf vervangt kost het je naargelang de auto tussen 55 en 150 €.
Maar als je niet graag vuile handen krijgt is het jouw eigen schuld als je een rekening tussen 500 en 1000 € krijgt.
Kijk sudoku: de efficientie van een economie bestaat er ook in dat elk zijn specialisme heeft, en dat je zorgt dat iedereen zo veel mogelijk zijn werk doet waar hij goed in is. Waarom zou ik nu als burger moeten een koppeling vervangen,d aar een hele zaterdag op zitten sakkeren, dan nog veel kans hebben om verkeerd te monteren, gebrek aan materiaal hebben, om dan toch nog naar de garage te moeten trekken, als ik doodeenvoudigweg mijn garagist dat in een recordtijd kan laten doen, met het aangepaste materiaal en mensen die weten hoe ze dat zo snel mogelijk kunnen doen ???

Economie is zorgen dat de meest efficiente burger het werk doet waar hij best in is... En Sudoku, wij gooien al die efficientie weg, dankzij onze belastingen.. Nog een voorbeeld hoe het belasten van arbeid niet leidt tot efficientie maar inefficientie.
Oud 11 maart 2013, 20:25   #60
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Waarom is er in jullie ogen geöpteerd voor een bruto loonsverhoging ipv een netto loonsverhoging of andere methodes? Bestaat de kans niet dat dit een negatieve impact zal hebben op de werkgelegenheid?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be