![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik stel echter eerder een manifeste onwil en desinteresse vast. Waar zijn de kultuurflaminganten?, vroeg Tom Lanoye zich onlangs terecht af...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 maart 2013 om 23:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De Vlaamse gemeenschap heeft de bevoegdheid om daar nu een NL-motor naast te plaatsen. Maar het interesseert hun geen reet. De Vlaamse gemeenschap is blijkbaar niet per sé een Nederlandstalige gemeenschap! ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 maart 2013 om 23:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Europees Commissaris
|
![]() Eens raden wat taalpolitiek bekeken het strategisch belang daarvan is voor het Nederlands: de hegemonie en het bijnamonopolie van het Frans breken...?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 maart 2013 om 23:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ge kunt dat slechts vermoeden..... En is iedereen niet verplicht in België Nederlands te leren....?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 maart 2013 om 23:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Daarom wordt het ook wel centen-nationalisme genoemd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Europees Commissaris
|
![]() Hahaha!
![]() ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 maart 2013 om 00:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In fine, op lange termijn, zal er zeker een lingua franca blijven bestaan (Frans? Nederlands? Engels? Swahili? Wie zal het zeggen), maar ik verwacht niet dat de talen in Brussel op korte of middellange termijn zullen weggedrongen worden.
![]() |
![]() |
#49 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Die kinderen zijn ondertussen dertigers......... Dat zegt veel over gemiste kansen zeker? Of beter over bedrog van politiekers die nog over ontvoogding en taalstrijd spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Brussel kent overigens een rijke geschiedenis in 100 % anderstalige klassen. Van 1831 tot aan de jaren 1970 zaten veel Franstalige scholen bomvol met Nederlandstalige leerlingen. Mij geen klachten over bekend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
|
![]() gut, zijn die dan niet gedocumenteerd?
![]() |
#52 |
Gouverneur
|
![]() Kijk, dat is nou uitgerekend hét grote misverstand dat al sinds 1795 (jawel) onafgebroken de relaties vertroebelt en zorgt voor overlast, wrijvingen en dies meer. De belangrijkste taal in België is nooit iets anders geweest dan het Nederlands. Daar is geen speld tussen te krijgen. Alle pogingen om dat van bovenaf te veranderen zijn steevast op een sisser afgelopen, behalve dan in het Picardische landsgedeelte.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bijna iedereen in Belgie spreekt Frans. Iets meer dan de helft Nederlands. Citaat:
Dat Vlaanderen zelf haar inwoners verplicht, allen Frans te leren, is van bovenaf (Vlaamse regering) opgelegd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() Dat 30 jaar geleden de kans er al was om Nederlands in Brussel te promoten. Maar de Vlaamse overheid verkoos daar geen (of toch veel te weinig) geld aan uit te geven. Het is de reden dat heel wat van geboorte Nederlands sprekende inwoners van Brussel niet erg Vlaams gezind zijn. Omdat ze vinden dat ze in de steek gelaten zijn door Vlaanderen.
Ik heb al meerdere keren geschreven dat je geen vliegen vangt met azijn. In plaats van te kankeren op winkeliers die geen Nederlands spreken, hetgeen trouwens hun goed recht is, had men een positieve boodschap moeten brengen als men de invloed van de Vlaamse gemeenschap in Brussel had willen bestendigen of vergroten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het logische effect als je nationalisme overlaat aan neo-liberalen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar eerst maar eens af van de term ''Vlaams'', omdat veel mensen, oa veel Vlamen zelf, dat nog altijd associeren met een ras. Marketingtechnisch erg lastig in een stad die 73 % ''vreemdelingen'' herbergt. Nederlandstalig dus. Een heldere term. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
Ja, dat zul je uit Nederland niet zo snel horen. En dat terwijl Brussel naar Nederlandse maatstaven ook wel een forse plaats is. Beetje vergelijkbaar met Amsterdam en Rotterdam, en beide zijn heel aantrekkelijke steden op hun eigen manier. Maar je zult met me eens zijn dat Brussel wel even schoongespoten mag worden, want het is best een vieze stad en wat mij betreft de lage landen onwaardig behandeld.
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar hoeft de overheid zelf trouwens niet veel voor te doen, want in allerlei wijken zijn gentrificatie-processen gaande. De huizenprijzen zijn de hoogste in Belgie en blijven maar door stijgen. De stad is in volle groei trouwens. De stad gaat de komende 7 jaar er 200.000 extra inwoners bij krijgen. Naar de 1,4 miljoen inw dus. Er komt een nieuwe metrolijn en 64 nieuwe scholen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
Nu is dat veranderd. Een van mijn kinderen woont (binnenkort) en werkt nu in Brussel. En is gecharmeerd (zoals meerdere leeftijdsgenoten) door deze stad. En dan vooral door de jonge, internationale en cultureel bruisende omgeving in sommige wijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het gaat trouwens niet over wie allemaal wat kan spreken. Ik heb Duits, Engels, Frans, Italiaans, Maleis, Portugees en Spaans geleerd. Volgens jouw redenering zijn dat dan allemaal belangrijke talen in België. Kom nou. De belangrijkste taal in een samenleving is de taal die de meeste mensen spontaan in hun alledaagse kontakten gebruiken. Spontaan is hier het sleutelwoord. Als de toenmalige CVP het illustere idee had de vrije keuze van de tweede taal op school af te schaffen wil dat nog niets zeggen over de belangrijkheid van de verplicht opgelegde tweede taal. Integendeel, de partij wordt jaar na jaar verder gedecimeerd om haar wereldvreemde standpunten. Het Frans bewind heeft het Nederlands zijn toppositie niet kunnen ontnemen. De visie van Charles Rogier zoals hij die beschreef in zijn brief aan Raikem is ookal een illusie gebleken (... les Flamands [...] seront constraints d'apprendre le français et l'on détruira ainsi peu �* peu l'élément germanique de Belgique). Keer op keer mislukten de pogingen om het Nederlands van zijn eerste plaats te verdrijven. De angst in Wallonië voor een mogelijke vernederlandsing lag dan ook aan de basis van de beslissing een taalgrens in te voeren.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor Chinees en Hindi valt iets te zeggen, maar business in het Hindi verloopt eigenlijk in het Engels en een beetje Chinees spreekt ook eerder Engels (of gelijk wat). Spaans en Portugees zijn dus de enige goede kandidaten die ik in je lijstje zie. Turks is een leuke derde, maar de moeilijkheidsgraad van die taal is enorm. Pools is overigens, samen met Tsjechisch, de moeilijkste Oost-Europese taal. Je pikt er niet meteen de beste voorbeelden uit. In Bulgarije, de Joegoslavië, Oekraïne en Rusland scheer je met Pools geen hoge toppen. Wat mij betreft mogen ze die kinderen Albanees en Koerdisch voorschotelen, maar ik kan enkel maar zeggen dat de toegevoegde waarde niet super is.
Laatst gewijzigd door lombas : 28 maart 2013 om 08:00. |
|
![]() |
![]() |