Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2004, 21:20   #41
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er zijn nog altijd "interims",als er zonodig "flexibel" gewerkt moet worden of er plots grote variaties in werkvolume optreden.

In Vlaanderen is de RVA en de VDAB nogal pro-aktief geworden ten opzichte van mensen die "onverantwoord" doppen.

In 1986 wist ABL niet wat met ons gedaan(toen ik milicien was),militair waren we voor niks nodig,en ABL kon ons toen niet eens meer uitrusten zoals het hoorde.ABL moet nu ook niet (meer) dienen als opvangbak.

"Gemeenschapsdienst"...lijkt me een ander woord voor "goedkope werkkrachten" op plaatsen waar er eerst een tekort gekreeerd is?
Laat de jonge mensen maar zo rap mogelijk proberen "normaal" te werken(of interim te werken) ipv nog wat tijd verliezen.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 21:30   #42
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Twijfel er aan of een rigide arbeidswetgeving en een goed sociaal vangnet deze elementen zijn die een bevolking als geheel doen vooruitkomen. Heeft China momenteel deze elementen. Zij zijn nochtans het continent met de grootste groei. De stimulansen bij een mens om innoverend te zijn (innovatie die dan de oorsprong is van nieuwe economische groei) moet men vooral financieel zoeken. En dit zal dan weer vooral een relatieve financiele rijkdom moeten zijn (waarin zou ik mij inspannen, als ik zonder inspanning evenveel blijf verdienen als mijne gebuur).
Nu omgekeerd. Deze landen met het toppunt van arbeidswetgeving en sociaal vangnet (communistische landen) zijn één voor één failliet gegaan (zelfs Cuba kan niet meer volgen), om slechts na het gedeeltelijk afzweren van hun rigide arbeidswetgeving en sociaal vangnet, terug min of meer aan te haken.

Momentje.....er moet natuurlijk wel iets te verdelen zijn inderdaad,om sociaal te doen....ah ja...inderdaad.

Cuba heeft nooit iets te verdelen gehad....slecht voorbeeld dus..
De vroegere Sovjet-Unie is geboren uit een ramp en geindigd met een catastrofe.....zelfs dat "vangnet" stelde niks voor.....

Hun probleem was niet de "kosten van het vangnet" maar het "verbod op eigen initiatief",en de "centrale planning".

Het West-Europese Rijnland-Model,Het Zweedse Model....zelfs het Japanse Model zijn tenminste werkende modellen....

Bob,U beschrijft ook de "werkloosheidsval",het te kleine verschil tussen een uitkering en het minimum-loon....dat staat op de politieke agenda....via onderandere lagere belastingen op de laagste lonen,en via lagere werkgeversbijdragen voor de laagste loon-categorien wordt daaraan gewerkt!

En het Amerikaanse model is erg charmant......succeed or Go To Hell
Oud 5 augustus 2004, 21:49   #43
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
De vergelijking met het Amerikaanse model is geen argument om de situatie bij het huidige te laten. Het is een cultureel ingegeven keuze van de Amerikanen om met een pak minder sociale zekerheid te leven. We moeten uitkijken naar een verbetering en versimpeling van het Belgische systeem, niet onder het mom van een vergelijking niets veranderen aan een onbetaalbaar, log systeem dat zeer susceptibel is aan fraude en het mattheus effect.
Oud 5 augustus 2004, 21:59   #44
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard veranderen? ja!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
De vergelijking met het Amerikaanse model is geen argument om de situatie bij het huidige te laten. Het is een cultureel ingegeven keuze van de Amerikanen om met een pak minder sociale zekerheid te leven. We moeten uitkijken naar een verbetering en versimpeling van het Belgische systeem, niet onder het mom van een vergelijking niets veranderen aan een onbetaalbaar, log systeem dat zeer susceptibel is aan fraude en het mattheus effect.
Niemand zegt hier dat er NIKS moet veranderen,het leuke is dat West-Europa een systeem heeft,en dat er aan geknutseld wordt!
Een model dat verhinderd dat mensen massaal in kartonnen dozen moeten slapen,dat iedereen altijd wel in een ziekenhuis geraakt,dat zorgt dat iedereen uiteindelijk meegeteld wordt,werkend of niet werkend,blank of zwart,stadsmens of plattelander,rijk of arm,wel,dat mag geld kosten,dat mag zelfs wat lomp en bureaucratisch zijn

West-Europa is economisch een rustige diesel,reageert traag op economische hausses,maar ook traag op baisses.Diesel zijn degelijker dan trendy spurtmachines.....

hmmm,en ik die van mezelf dacht dat ik een rechtse jongen was
Oud 5 augustus 2004, 22:07   #45
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niemand zegt hier dat er NIKS moet veranderen,het leuke is dat West-Europa een systeem heeft,en dat er aan geknutseld wordt!
Een model dat verhinderd dat mensen massaal in kartonnen dozen moeten slapen,dat iedereen altijd wel in een ziekenhuis geraakt,dat zorgt dat iedereen uiteindelijk meegeteld wordt,werkend of niet werkend,blank of zwart,stadsmens of plattelander,rijk of arm,wel,dat mag geld kosten,dat mag zelfs wat lomp en bureaucratisch zijn

West-Europa is economisch een rustige diesel,reageert traag op economische hausses,maar ook traag op baisses.Diesel zijn degelijker dan trendy spurtmachines.....

hmmm,en ik die van mezelf dacht dat ik een rechtse jongen was
Er is in Belgie geen eerlijke kijk op de sociale zekerheid. Men zou met vrij weinig ingrepen het stelsen vergrijzingsbestendig kunnen maken en herorganizeren zodat de gezondheidszorg en pensioenen zichzelf financieren zodat enkel de werkeloosheid en armoede moet bestreden worden. Die kan je op een simpele, doortastende manier aanpakken zonder dat je daarvoor een miljoen ambtenaren nodig hebt.
Oud 5 augustus 2004, 23:24   #46
basil
Provinciaal Statenlid

basil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Momentje.....er moet natuurlijk wel iets te verdelen zijn inderdaad,om sociaal te doen....ah ja...inderdaad.
...

De sociale zekerheid moet tot doel hebben haar leden in te dekken tegen bestaansonzekerheid, ziekte of honger.
Ik heb echter de indruk dat de bevolking, aangemoedigd door haar populistische voormannen (-vrouwen) en vakbonden, het arsenaal aan toelagen en uitkeringen wil maximaliseren tot onaanvaardbare proporties: minister Vandelanotte bv. heeft ooit beweerd dat een internetaansluiting of televisie een basisbehoefte was geworden.
En waarom dat zakje chips er niet aan toevoegen? Wat is een avondje VTM zonder chips nietwaar? 8)
Waarom mag je gewoon niet thuis blijven ipv te gaan werken als je met een verkeerd been uit bed bent gestapt of niet goed geslapen?

(Zou het niet beter zijn de sociale zekerheid voor weddetrekkenden op het zelfde peil als voor de zelfstandigen te brengen en de opbrengst hiervan in het loonzakje te laten?
Wedden dat er een pak minder ziektedagen en arbeidsongeschiktheid zal zijn?)

De oeverloze subsidiestroom voor alles en nog wat is eveneens een bloedzuiger aan de arm van de staatskas. Het is een soort veredelde snoepdoos waar bevriende en politiek correcte media, kunstenaars, sportlui en verenigingen allerhande uit graaien dat het een lieve lust is.
Experimenteel toneel voor drie man en een elitaire paardekop mag toch wat kosten niet?

En dan zullen we maar zwijgen over geld dat gewoon verkwist wordt, dat in bevriende zakken verdwijnt, waarmee ministers miljoenenkostende "studies" laten uitvoeren naar onhaalbare prestigeprojecten, waarmee nutteloze postjes en nieuwe functies gecreëerd worden voor vriendjes zoals in de FOD's, waarmee 'recepties' in 'gesloten huizen' aan de Louisalaan betaald worden...enz.

Ik vraag me soms af hoelang deze staat dit nog kan financieren, hoe ver zij nog zal moeten gaan in het uitmelken van de actieve bevolking en de bedrijven?
Zullen de superboetes genoeg blijven opbrengen?
Moet er geen belasting op regen of zonneschijn komen?

In Nederland (en Duitsland?) begint 'de politiek' het te snappen maar de bevolking zal deze regeringen afstraffen en kiezen voor de Stevaert-figuren die daar ook rondlopen.

Ik vrees dat West-Europa (en weldra heel Europa) afgedaan heeft als hoofdrolspeler in de wereldeconomie.
De verarming staat voor de deur en de Koran wordt verplichte lectuur.

Over Steve Stevaert:
"Sinds hij voorzitter is geworden, is de partij helemaal de populistische, autoritaire weg opgegaan. Zijn verhaaltjes zijn simplistisch. Hij beschouwt de kiezer als een infantiel wezen, een consument die direct moet bevredigd worden."
basil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2004, 00:02   #47
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Cuba heeft nooit iets te verdelen gehad....slecht voorbeeld dus..
De vroegere Sovjet-Unie is geboren uit een ramp en geindigd met een catastrofe.....zelfs dat "vangnet" stelde niks voor.....

Hun probleem was niet de "kosten van het vangnet" maar het "verbod op eigen initiatief",en de "centrale planning".

Het West-Europese Rijnland-Model,Het Zweedse Model....zelfs het Japanse Model zijn tenminste werkende modellen....

Bob,U beschrijft ook de "werkloosheidsval",het te kleine verschil tussen een uitkering en het minimum-loon....dat staat op de politieke agenda....via onderandere lagere belastingen op de laagste lonen,en via lagere werkgeversbijdragen voor de laagste loon-categorien wordt daaraan gewerkt!

De vraag is alleen hoever het West-Europese model (en anderen) kunnen gaan zonder dat zij "breken". Mijn mening is dat een 50/50 verhouding (50% voor mijzelf, 50% voor de staat) een nog werkzame verhouding is, op voorwaarde dat deze 50% goed worden besteed. Maar wordt het aandeel van de staat en aanverwanten nog opgetrokken (in mijn laatste jaren als weddetrekkende moet het eerder een 25/75 verhouding geweest zijn) dan zal men daar vroeg of laat den tol voor betalen.
Moest ge vragen, voor welk systeem ik voorstander ben. Zou willen als 1)ik het voor het zeggen had en 2)als de totaal te verdelen welvaart dezelfde was, dan zou ik voor het één of ander communistisch systeem kiezen.
Maar als ge moest vragen, in welk systeem ik geloof, dan zou ik voor een systeem met toch maar een kleine staatinmenging kiezen (rechtsliberaal).
Vergelijk het gewoon met de pharmaindustrie. Enerzijds geld verdienen op de kap van de zieken, met het gevolg dat de geneesmiddelen niet overal zullen betaalbaar zijn, doch anderzijds zorgen voor geneesmiddelen, zodat tenminste degenen die ze kunnen betalen, ze toch al hebben. En vooral met de wetenschap dat patenten maar enkele jaren geldig blijven, zodat na een tijdje iedereen ze heeft.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2004, 00:11   #48
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is in Belgie geen eerlijke kijk op de sociale zekerheid. Men zou met vrij weinig ingrepen het stelsen vergrijzingsbestendig kunnen maken en herorganizeren zodat de gezondheidszorg en pensioenen zichzelf financieren zodat enkel de werkeloosheid en armoede moet bestreden worden. Die kan je op een simpele, doortastende manier aanpakken zonder dat je daarvoor een miljoen ambtenaren nodig hebt.
Had men kunnen doen, indien men het gedaan had bij de start van de sociale zekerheid. Denk dat het nu wat te laat is om het te doen (Belgie heeft niet alleen nagelaten van pensioen (en gezondheids) kassen aan te leggen, doch heeft daarenboven nog een massa schuld gemaakt). In elk geval heeft men niet de politieke moed om het te doen (cfr. belgacompensioenfonds dat gewoonweg bij de inkomsten wordt geteld).
Oud 6 augustus 2004, 00:18   #49
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door basil
In Nederland (en Duitsland?) begint 'de politiek' het te snappen maar de bevolking zal deze regeringen afstraffen en kiezen voor de Stevaert-figuren die daar ook rondlopen.

Ik vrees dat West-Europa (en weldra heel Europa) afgedaan heeft als hoofdrolspeler in de wereldeconomie.
De verarming staat voor de deur en de Koran wordt verplichte lectuur.
Ook wel in Brazilie (met nochtans ne communist aan het roer). Trouwens ook Duitsland is centrumlinks.
Dat het oude Europa op zijn terugweg is, geloof ik ook. Maar zou wel niet zo pessimistisch zijn door te stellen dat de armoede voor de deur staat (denk eerder aan een stabilisatie).
Oud 6 augustus 2004, 01:59   #50
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Wat velen vergeten is dat den polletiek er wel bij vaart, bij een draak van een systeem zoals dat in ons land bestaat.

Het maakt mensen afhankelijk van de staat voor hun job, uitkering, ziektekost, etc ... de zelfredzaamheid is dan nihil.

Men weert ongeveer 1 op 4 kiezers en de overige 3/4 de wordt dankbaar 'onderhouden'.

Of dat de armoede voor de deur staat ? Tuurlijk.

Bij mensen die nu bemiddeld zijn, zal het misschien een ietsje langer duren, maar uiteindelijk zal iedereen delen in de klappen.

Het ziekelijke particratisch systeem dat incompetentie cultiveert en ophemelt tot een vorm van nationale trots, dat is de realiteit.
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 19:40   #51
Regi
Vreemdeling

Standaard

Door verschillende truks toe te passen doen veel mensen toch al 40 uren (en meer). Ik M O E T overuren kloppen willen of niet. En kan niet eens kiezen of ik ze terug kan nemen of laat uitbetalen. Dat kan ook niet. Dus waar is er nou nog een verschil?
En zeggen dat het een van De verworvenheden was waar de vakbonden ons voor op straat stuurde. Wat is er toch aan de hand met die vakbonden?

Laatst gewijzigd door Regi : 25 augustus 2004 om 19:44.
Regi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 20:02   #52
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe dat je nog niet zegt dat het genetisch bepaald is dat de Amerikanen met minder sociale zekerheid leven. Vergeet niet dat 1 mei afkomstig is uit de VS.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 20:42   #53
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eugene
[font=Verdana][size=1][font=Arial][size=3]Bedrijven die kwalitatief hoogwaardige, innovatieve producten ontwikkelen en produceren, boeken daarmee indrukwekkende resultaten, denk maar aan Senseo (Philips), iPod (Apple) en Magnum-ijsjes (Unilever). [/size][/font]
[/size][/font]
En waar worden die iPods en Senseo's gebouwd? ....
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 20:47   #54
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Hoe dat je nog niet zegt dat het genetisch bepaald is dat de Amerikanen met minder sociale zekerheid leven. Vergeet niet dat 1 mei afkomstig is uit de VS.
Cultuur <--> Genen.

Two different things, even a pea sized brain like yours should be able to understand that.
Oud 25 augustus 2004, 20:52   #55
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Ik klop 40 uren in de week op mijn huidige studentenjob. Plus nog pakweg een vijftal overuurtjes erbij. Ik klaag niet: ik heb werk en wordt degelijk betaald. Dat kan niet iedereen zeggen.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 20:55   #56
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Cultuur <--> Genen.

Two different things, even a pea sized brain like yours should be able to understand that.
Nja er zijn nu eenmaal 2 culturen, die van de uitzuigers en die van de uitgezogenen. Uiteraard is de cultuur van de eerste allesoverheersend.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 22:52   #57
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Ik werk nu al 40 uur per week? Wat is het probleem?
Denk niet dat 40 uur per week werken het echte probleem was, maar wel terug meer werken (in dit geval terug 40 uur per week) voor hetzelfde loon.
Oud 25 augustus 2004, 23:15   #58
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
En wat is daar mis mee wanneer mensen daar zelf voor kiezen? Of denkt ge echt dat er vandaag nog geen mensen zijn die zoveel uur, en meer, werken per week?!
En hoeveel werkelozen zijn er ?
Beter verdelen of niet?
Liever 20 werknemers die 60 uur per week werken of 30 werknemers die ongeveer allemaal hetzelfde aantal uren kloppen?
Beter voor de werkeloosheid of niet?
Of ist van ikke en de rest kan stikke?
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 23:21   #59
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doornroosje
En hoeveel werkelozen zijn er ?
Beter verdelen of niet?
Liever 20 werknemers die 60 uur per week werken of 30 werknemers die ongeveer allemaal hetzelfde aantal uren kloppen?
Beter voor de werkeloosheid of niet?
Of ist van ikke en de rest kan stikke?
Iemand die werk WIL, heeft er.
Het systeem maakt het te mooi voor de werkloze.
Ik kijk rond in mijn kennissenkring en er zit er eentje met een diploma die overeen komt met een knelpuntberoep!

Dus kom niet zagen van herverdelen van werk.

In de Scandinavische landen krijgt men een uitkering zolang men actief werk zoekt én opleiding volgt.
Zoniet, kinkloppen.
En waarom denk je dat de werkloosheid daar lager ligt?
Omdat de zon er minder schijnt??
NEEN, de controles zijn er strenger en er is minder kans op misbruik.
Horus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 23:26   #60
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Regi
Door verschillende truks toe te passen doen veel mensen toch al 40 uren (en meer). Ik M O E T overuren kloppen willen of niet. En kan niet eens kiezen of ik ze terug kan nemen of laat uitbetalen. Dat kan ook niet. Dus waar is er nou nog een verschil?
En zeggen dat het een van De verworvenheden was waar de vakbonden ons voor op straat stuurde. Wat is er toch aan de hand met die vakbonden?
Neem maar allemaal ontslag uit de vakbond en de verworvenheden waar de vakbonden zolang voor gestreden hebben zal nog veel meer omlaag gaan ,en dan maar zeuren over het feit dat ge langer moet werken ,dat het werk niet goed verdeeld is en dat ge de pias van de werkgever geworden bent,ge moet weten wat ge wilt he.
Met de vakbonden is niets aan de hand,maar stap er allemaal uit en de macht komt volledig bij de bazen te liggen en dan?
Wie zal er dan de collectieve arbeidsovereenkomsten nog nakomen?
Wie zal u dan moeten behoeden van ontslag,en wie zal er dan onderhandelen voor uw loon en wie zal er dan opkomen voor uw rechten als gij uw plichten gedaan hebt?
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be