![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Mij lijkt dat terecht en maatschappelijk wenselijk. Een bedrijf dat investeert is een uiterst positieve zaak (ovw dat de investeringen zinvol zijn) een bedrijf dat het niet doet is dat niet. Stel we hebben allebei een bedrijf in een sector waar veel innovatie mogelijk is. Ik investeer mijn winsten, u geeft ze grotendeels aan liefdadigheid. Na verloop van tijd krijgt u het erg moeilijk want ik kan goedkopere en betere diensten/producten aanbieden dan u. Mijn personeel is gemiddeld competenter (ik kan ze beter betalen), gelukkiger (ze zitten immers in een succesvol bedrijf), heeft minder arbeidsongevallen (ik heb geinvesteerd in veligheid). Ik heb hopen nieuwe klanten die nu dankzij mijn efficientiewinst mijn product/dienst kunnen aanschaffen waar ze het vroeger niet konden of die ex-klanten van u waren nu mijn product / dienst kopen en aldus een beter product/dienst krijgen dan bij u en/of een goedkoper product. Mijn klanten houden dus meer middelen over dan de uwe / krijgen betere producten/diensten. Waarom zijn de genieters van uw liefdadigheid maatschappelijk belangrijker dan mijn personeel of klanten? Ik denk dat ik mensen meer en zeker permanenter help dan u.
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat wiskundige is btw gekend als de paradox van zeno. Er is macroeconomisch gezien een heel groot verschil tussen slechts 2 spelers of meer. Dat is vrij elemetair in de economische wetenschappen. Men heeft het dan over monopolistische mededinging en zaken zoals het priseners dilemma komen dan naar voren. Het is niet voor niets dat het verboden is om kartels te vormen en dat men liefst zoveel mogelijk spelers op de markt heeft. Op momenten dat dit niet zo is, zoals bvb bij elektriciteit loopt het uit de hand. Een bakker om de hoek gaat niet failliet gaan omdat er toevallig een grotere speler in zijn gemeente is gevestigd. Die bakker levert misschien betere kwaliteit en een betere service. Ondanks dat hij niet investeert in zijn zaak. Macroeconomisch gezien bij vele spelers is het zo dat elke individuele speler zelf geen invloed kan uitoefenen op de markt. Dat is bij monopolies en monopolistische mededingen wel het geval. Maar ik noteer dat voor u slechts 2 spelers hetzelfde is als meerdere spelers, en derhalve is mijn conclusie juist gebleken. Je kent niets van economie. Laatst gewijzigd door stuyckp : 27 april 2013 om 10:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben niet te beroerd om mijn fouten toe te geven op dit forum. Dat heb ik al eerder gedaan, maar in dit geval hoeft dat niet. In een eerdere post was je zelf aan het raaskallen dat het geen rol speelt of er slechts 2 spelers zijn of meerdere, en nu kom je erop terug. Maw je past uw verkeerde theorieen aan, aan het moment. Citaat:
Citaat:
De enige met gebrekkige argumenten ben jij. De enige die gefrustreerd en verzuurd reageert en die zich begint te beklagen dat ben jij ook. Ik heb u enkel op uw gebrek aan economische kennis gewezen, terecht zo bleek. Het naampjes geven laat ik volledig aan u over. Laatst gewijzigd door stuyckp : 27 april 2013 om 16:03. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik kom helemaal nergens op terug. Als je marktaandeel krimpt, terwijl de markt even groot blijft, dan zal je uiteindelijk failliet gaan als daar niets aan verandert. Meer dan dat heb ik niet beweerd. Dat ik in zijn geheel geen verschillen zie of zag tussen een markt met twee of meer spelers is een verzinsel van jou. Het prisoner's dilemma ken ik. De paradox van Zeno ook. Ik doe daar enkel minder arrogant over. Ik ben meer te vinden voor een inhoudelijke reactie eerder dan "Kijk eens hoe slim ik ben. Ik weet wat het prisoner's dilemma en de paradox van Zeno zijn." Dat prisoner's dilemma kom je zelfs in een basiscursus economie tegen als voorbeeld van een situatie waarbij vrije marktwerking niet altijd automatisch positief is. Ongeveer elk universiteitsstudentje kent het (of zou het moeten kennen). Je bent helemaal niet zo slim als je jezelf wilt voordoen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik maak trouwens niemand iets wijs en ik leg niemand mijn wil op. Jij bent de wereldverbeteraar van ons 2, en ook degene die mensen wil dwingen, weliswaar via de overheid, om solidair te zijn. Zoals root het al gezegd heeft, gedwongen solidariteit is geen solidariteit. En root heeft ook gelijk dat hij meer doet voor het welzijn van de maatschappij door te groeien en mensen aan het werk te zetten dan door te spenderen aan liefdadigheid. En dat maakt van hem helemaal geen egoist. Laatst gewijzigd door stuyckp : 27 april 2013 om 16:34. |
|
![]() |
![]() |