Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 augustus 2004, 20:12   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Malcolm X
De Baltische staten hebben het juist moeilijk gehad met de Europes regelgeving (het zogenaamde "acquis communautaire") omwille van die behandeling van de Russischsprekende minderheden. Ze hebben een en ander serieus moeten aanpassen.
Er is nauwelijks iets aangepast.

In Letland stelt het probleem zich nog altijd van de staatloze Russen, daar ze nog steeds weigeren de taalproef af te leggen die hun de toegang verleent tot het Letse burgerschap. Hun kwade wil is hier de struikelblok, niet de Letse wetgeving.

In Estland bestaat nog steeds artikel 8 van de wet op het staatsburgerschap dat voorschrijft dat iemand die de nationalitiet wil verkrijgen Ests moet beheersen in woord en geschrift. Ook is er de eed van trouw aan de Estse republiek, iets wat een aantal Russen niet willen afleggen. Ook hier dus kwade wil: men wil wel in een bepaald land wonen en er het staatsburgerschap van verkrijgen, maar geen enkele verbintenis er tegenover stellen.

In Litouwen zijn de problemen minder nijpend, mede ook door het feit dat de Russen er een kleine minderheid zijn in vergelijking met de twee vorige landen. De meerderheid van de Russen hebben dan ook het Litouwse staatsburgerschap.

Merkwaardig trouwens hoe de EU dit alles zou willen doen wijzigen, terwijl aan haar achterdeur er een land is dat tot op heden iedere HISTORISCHE minderheidstaal (de Russen zijn in de Baltische republieken dan nog geen historische minderheid... maar is het resultaat van Stalins politiek) weigert te erkennen. Dat land is FRANKRIJK: al eeuwen wonen er de Basken, Vlamingen, Bretoenen, Elzassers, Catalanen... Maar geen enkel van deze minderheidsvolkeren is erkend, al evenmin hun taal.

Misschien moet de EU eerst even hiernaar kijken voor ze aan de jonge republieken die zich juist ontworsteld hebben aan een jarenlang Russische bezetting de les gaat spellen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 20:17   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
A propos, weet u hoezeer Wit-Russich verschilt van Russisch ? Is het in de orde van Nederlands - (Zuid)-Afrikaans ?
Daar ben ik me heel goed van bewust. Maar net als je een Afrikaner onmiddellijk herkent zodra hij begint te spreken, zo herkent een Witrus onmiddellijk een Rus.
Oud 13 augustus 2004, 20:52   #43
alecia
Lokaal Raadslid

alecia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
In een land is de individuele taalvrijheid toch weldegelijk beperkt. Een anderstalige burger kan niet van de overheid eisen dat hij in zijn taal bediend wordt. Uw punt gaat dan ook niet op. Er zijn bepaalde grenzen aan de individuele taalvrijheid. In ieder land trouwens.
En hier wringt het schoentje zie. Akkoord met Jan dat een anderstalige burger niet van de overheid kan eisen dat hij/zij in zijn/haar taal bediend wordt. Maar meteen ook een bedenking. Buiten de francofonen in dit 'land' eist niemand dat... Meestal weten ze niet beter.
De meesten onder ons hebben ook al een beetje Europa gezien. Madrid, Rome, Parijs, Lissabon, en zoveel andere prachtige steden en streken. Valt het dan niemand op dat buiten hun eigen taal -zelfs geen frans of engels- ze U niet kunnen bedienen ? Taxi's, bakkers, kassiersters... En maar met handen en voeten proberen uit te leggen wat we willen... Punt is: we eisen niets, verwachten zelfs niet dat ze nederlands spreken, en halen ons beste engels en/of frans boven maar meestal beperken ze zich tot één taal: de hunne.
En hier is het voor HEN een zelfsprekendheid hetzelfde te doen: een spanjaard, een italiaan(ene van daar dan toch), een fransman, een engelsman, ze gaan er vanuit met een grotere vanzelfsprekendheid dan hier d�*t WIJ hen verstaan en bedienen. En ja, de Vlaming lacht eens, en ZAL zijn best doen om de persoon die voor hem staat voort te helpen... Inglisch ? Frensch ? Duts ? Dju, 't wordt hier moeilijk... En van't één komt het ander natuurlijk... Gastvrijheid, misbruik... 'eisen' enzoverder... Ik begrijp Jan dat er paal en perk moet gesteld worden... er is immers een ander volk onder de zwart geel rood vlag dat maar één doel heeft: "maak het ons aub gemakkelijk, laat ze hun Vloms maar spreken zolang ze maar frans tegen ons spreken"
alecia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 00:08   #44
Malcolm X
Burger

Malcolm X's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyperken
Ik spreek niet vanuit mijn standpunt, het feit is dat u problemen blijkt te hebben met beperkingen op vrijheid en daardoor bepaalde uitspraken zijn context haalt om uw gelijk te krijgen.
Ik haal niets uit de context, ik vind alleen uw uitspraken grootsprakerig en bombastisch verwaand, een beetje zoals destijds pastoors die vanuit hun preekstoel de gelovigen bedreigden met hel en verdoemenis indien maar in de minste van hun gedachten de leer van kerk durfden in vraag stellen. De tijd dat de mensen alleen maar slaafs gezagsargumenten gehoorzaamden is voorbij, tot spijt wie het benijdt !

Citaat:
Het is een term van belang, vrij belangrijk de dag van vandaag trouwens...een nationaliteit moet je verdienen. Het is geen kerstgeschenkje.
Daarmee ben ik akkoord. De nationaliteit te grabbel gooien zoals de snel-Belgwet vind ik niet zo geslaagd.
Citaat:
Azo, dus wanneer volgens u een bediende (waarvan een vrij groot aandeel is op de arbeidsmarkt is trouwens) enkel duits spreekt dan moet het Vlaams bedrijf zijn administratie daaraan aanpassen?
Heb ik nu net niet in mijn voorgaande berichten vastgesteld dat doorgaans op de arbeidsmarkt de werknemer zich moet schikken naar de verwachtingen van de werkgever inzake kunde , kennis en dus ook talenkennis ? [Dit is trouwens een vaststelling en vast geen waardeoordeel] Herlees mijn vorige berichten alvorens alles compleet te verdraaien !

Citaat:
Taalkennis al was het de huidige of 2e taal als het Frans voor België is telkens één van de hoofdvereisten naast het behaalde diploma voor een degelijke job.
Ik verwijs naar mijn voorgaande zin hiervoor.

Citaat:
Ik probeer me al van in het begin steeds op dezelfde manier duidelijk te maken. Het bent u dat steeds het begrip 'taal' gaat voorop stellen als iets dat plots van geen belang meer heeft voor de samenleving.
Ik heb niet beweerd dat taal geen belang heeft, wel dat het belang ervan zeker niet absoluut op de eerste plaats staat voor vele mensen in het algemeen en voor werkgevers, in die zin dat werkgevers vragen om te kunnen communiceren in de taal die zij gebruiken wat niet altijd de taal van de streek hoeft te zijn, afgezien nog dat werknemers kunnen gaan werken net over de taalgrens.

Laatst gewijzigd door Malcolm X : 14 augustus 2004 om 00:25.
Malcolm X is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 00:38   #45
Malcolm X
Burger

Malcolm X's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alecia
De meesten onder ons hebben ook al een beetje Europa gezien. Madrid, Rome, Parijs, Lissabon, en zoveel andere prachtige steden en streken. Valt het dan niemand op dat buiten hun eigen taal -zelfs geen frans of engels- ze U niet kunnen bedienen ? Taxi's, bakkers, kassiersters... En maar met handen en voeten proberen uit te leggen wat we willen... Punt is: we eisen niets, verwachten zelfs niet dat ze nederlands spreken, en halen ons beste engels en/of frans boven maar meestal beperken ze zich tot één taal: de hunne.
En hier is het voor HEN een zelfsprekendheid hetzelfde te doen: een spanjaard, een italiaan(ene van daar dan toch), een fransman, een engelsman, ze gaan er vanuit met een grotere vanzelfsprekendheid dan hier d�*t WIJ hen verstaan en bedienen. En ja, de Vlaming lacht eens, en ZAL zijn best doen om de persoon die voor hem staat voort te helpen... Inglisch ? Frensch ? Duts ? Dju, 't wordt hier moeilijk... En van't één komt het ander natuurlijk... Gastvrijheid, misbruik...
Probeer eerst maar al die lui van boven de Moerdijk duidelijk te maken dat zij niet altijd Engels hoeven te spreken met andere Nederlandstaligen ! (Zie mijn eerste bijdrage in dit debat)
Citaat:
'eisen' enzoverder... Ik begrijp Jan dat er paal en perk moet gesteld worden...
Veeleer zou er een einde moet gesteld worden aan die obsessieve onzin die erin bestaat zich "bedreigd te voelen" telkens wanneer iemand een andere taal dan de uwe spreekt !
Citaat:
er is immers een ander volk onder de zwart geel rood vlag dat maar één doel heeft: "maak het ons aub gemakkelijk, laat ze hun Vloms maar spreken zolang ze maar frans tegen ons spreken"
Als u zou minachting heeft voor dat "ander volk", zoals u het zegt, spreek dan niet (meer) met hem, heb geen vrienden met hen en blijf tussen "uw volk", waar ons kent ons. Kaakslagflaminganten onder elkaar.

Laatst gewijzigd door Malcolm X : 14 augustus 2004 om 00:51.
Malcolm X is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 08:28   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Probeer eerst maar al die lui van boven de Moerdijk duidelijk te maken dat zij niet altijd Engels hoeven te spreken met andere Nederlandstaligen ! (Zie mijn eerste bijdrage in dit debat)
Mijn ervaring met "die lui van boven de Moerdijk" is een heel andere dan die van u. In Amsterdam sprak men me niet in het Engels aan (in juni er nog geweest). En in Rotterdam al evemin toen ik er in april van dit jaar was.
Oud 14 augustus 2004, 08:37   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veeleer zou er een einde moet gesteld worden aan die obsessieve onzin die erin bestaat zich "bedreigd te voelen" telkens wanneer iemand een andere taal dan de uwe spreekt !
En daar zit u wel fout: het gaat niet zozeer over het spreken van een andere taal dan wel over de houding die een anderstalige aanneemt.

Niemand zal het bijvoorbeeld een Duitser kwalijk wanneer die in hartje Brugge "een inboorling" aanspreekt en vraagt "Sprechen sie Deutsch?" Wel komt het veel storender over wanneer een Franstalige je zomaar vraagt "Où est la gare?" Alles zit hier in de houding. De eerste acht het niet vanzelfsprekend dat men in een ander land z'n taal spreekt, die andere wel. Niemand vraagt of eist van toeristen dat ze omwille van een weekje Brugge Nederlands gaan leren, maar wel dat men een bepaalde houding van respect aanneemt.

Jaren geleden heb ik eens door Baskenland getoerd; een echte avontuurlijke reis. Vooraleer ik vertrok had ik wel een paar woordjes Baskisch geleerd (goeiedag, goeieavond en nog van die basisdingetjes). Kwam ik ergens in een dorp, stapte de dorpswinkel of restaurant binnen of was gewoon ergens verloren, dan sprak ik de mensen eerst in het Baskisch aan. Pas er na vroeg ik of ze misschien Engels of Frans spreken. Ik heb daar toen heel positieve ervaringen mee gehad.
Oud 14 augustus 2004, 08:43   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb niet beweerd dat taal geen belang heeft, wel dat het belang ervan zeker niet absoluut op de eerste plaats staat voor vele mensen in het algemeen en voor werkgevers, in die zin dat werkgevers vragen om te kunnen communiceren in de taal die zij gebruiken wat niet altijd de taal van de streek hoeft te zijn, afgezien nog dat werknemers kunnen gaan werken net over de taalgrens.
Bij dat laatste zit u volledig fout. Begin jaren tachtig heeft de toenmalige Raad van Vlaanderen een decreet aangenomen dat het taalgebruik in de ondernemingen regelt. Hierin staat niet alleen dat de ondernemingen in het Vlaams Gewest gevestigd hun administratie in het Nederlands moeten voeren, maar ook dat de contacten tussen werknemers en werkgevers in het Nederlands moeten gebeuren (artikel 3, decreet van 19 juli 1973). Wel voorziet de wet dat een onderneming een bijkomende werktaal mag gebruiken zolang de toepassing van artikel 3 niet in gevaar komt.
Oud 14 augustus 2004, 08:47   #49
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij dat laatste zit u volledig fout. Begin jaren tachtig heeft de toenmalige Raad van Vlaanderen een decreet aangenomen dat het taalgebruik in de ondernemingen regelt. Hierin staat niet alleen dat de ondernemingen in het Vlaams Gewest gevestigd hun administratie in het Nederlands moeten voeren, maar ook dat de contacten tussen werknemers en werkgevers in het Nederlands moeten gebeuren (artikel 3, decreet van 19 juli 1973). Wel voorziet de wet dat een onderneming een bijkomende werktaal mag gebruiken zolang de toepassing van artikel 3 niet in gevaar komt.
Pff... Compleet van de pot gerukt, die Vlaemsche regelneverij... Pathetic...
Hoog tijd dat al die idiotie eens grondig wordt aangepakt!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 09:02   #50
alecia
Lokaal Raadslid

alecia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als u zou minachting heeft voor dat "ander volk", zoals u het zegt, spreek dan niet (meer) met hem, heb geen vrienden met hen en blijf tussen "uw volk", waar ons kent ons. Kaakslagflaminganten onder elkaar.
Lees dan wat er staat voor je zo hevig te keer gaat! Van minachting gesproken... is het al in uw -kennelijk ostentatief miniscuul- verstand opgekomen dat het net die grenzeloze minachting voor MIJN taal en MIJN volk is vanwege schreeuwers en blaffers die te lui zijn om MIJN taal te leren spreken als ze wonen en 'werken' in MIJN land (en doen alsof ze toeristen zijn) die MIJ minachten ? Wie't schoentje past trekke het aan... en als jij uw taal wilt opgeven voor een andere taal is dat Uw goed recht maar verwacht u dan maar aan een democratische kaakslag... Kom overigens dan niet zagen dat de vlamingen gore nazi's zijn en weet ik veel welke onzin dan nog. Overigens minacht ik de Walen niet... Ik blijf erbij dat het een prachtig volk is en ik heb er vele vrienden die me overigens zelf toegeven dat ze geen enkele intentie hebben om Nederlands te spreken...reden? Waarom wel, jullie spreken toch allemaal frans... En kom me nu niet af met vragen in de zin van 'hoeveel vrienden ?' en 'ik ken er...' Mijn beste, ik ken er veel persoonlijk, veel van café en nog meer van hen bezig te zien... Daaronder, een aantal leraars nederlands die op hun beurt al vele jaren les geven... Maak je geen illusie: eerste keuzetaal is engels ... Meest gestelde vragen ? Hoe komt het dat de Vlamingen zo goed frans spreken ? Waarom moeten we nederlands leren als er 70 miljoen fransen onder ons leven ?
Malcommeke: ik kies mijn vrienden zelf, dank u. En al verschil ik grondig van mening met hen, al zie je hen wantrouwig worden als het (nog maar eens) gaat over het Blok en Vlaanderen, (of dacht je dat de Waalse pers hun gazetten niet verkopen?) , ik amuseer me even rot in Luik, Namen of Chimay dan in Antwerpen, Leuven of Hasselt. En niemand heeft me ooit een kaakslag gegeven als ik HEN wijs op bepaalde zaken waar ze niet bij stilstaan... Overtuigen zal ik hen nooit, neen. Maar dat is mijn bedoeling al lang niet meer.
alecia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 09:08   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Pff... Compleet van de pot gerukt, die Vlaemsche regelneverij... Pathetic...
Hoog tijd dat al die idiotie eens grondig wordt aangepakt!
Iemand zoals u die op die manier reageert, beseft gewoon niet waarom die regelgeving er gekomen is en welke grote weg naar de vernederlandsing van ons openbaar leven men in Vlaanderen heeft moeten afleggen.

Nog vele jaren na WO II werkten heel ondernemingen nog altijd met het Frans als werktaal. Sommige zaakvoerders, behorende tot de oude Franstalige burgerij, vonden het daar normaal. Om de rechten van de werknemers te beschermen - en die zijn ook taalkundig - heeft de toenmalige Vlaamse Raad een dergelijke wetgeving afgekondigd.

Ik zie dan ook niet in waarom men dergelijke wetten die er voor de werknemers waren als een "idiotie" kan omschrijven. Eerder komt het me voor als een kinderlijke reactie: men is tegen alles wat maar enigszins naar Vlaanderen verwijst dus ook de wetgeving van de toenmalige Vlaamse Raad.

Al ooit trouwens van de wet Toubon gehoord? In artikel 1 van die Franse wet staat dat het Frans de werktaal moet zijn van de ondernemingen (verder staan ook onderwijs, communicatie en openbare diensten vermeld). Een wet nota bene van 1994. Ook "idiotie"?

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 14 augustus 2004 om 10:41.
Oud 14 augustus 2004, 09:12   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... dat het net die grenzeloze minachting voor MIJN taal en MIJN volk is vanwege schreeuwers en blaffers die te lui zijn om MIJN taal te leren spreken als ze wonen en 'werken' in MIJN land (en doen alsof ze toeristen zijn) die MIJ minachten ? Wie't schoentje past trekke het aan... en als jij uw taal wilt opgeven voor een andere taal is dat Uw goed recht maar verwacht u dan maar aan een democratische kaakslag...
Inderdaad. Malcolm X draait in feite de normale verhoudingen gewoon om. Altijd al werd van een nieuwkomer verwacht dat hij zich ook naar taal ging aanpassen aan de meerderheid. De enige uitzonderingen waren in het verleden de machtigen, maar dat zorgde in het verleden niet onmiddellijk voor problemen daar door het grote klassenverschil er geen osmose tussen die groepen bestond. Door de toegenomen democratisering en scholingsgraad is dat nu wel eventjes anders.

Het oude principe blijft echter behouden: nieuwkomers schikken zich naar de meerderheid. Niet omgekeerd.
Oud 14 augustus 2004, 10:30   #53
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bla bla bla...

Ook "idiotie"?
Uiteraard!
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 14 augustus 2004, 10:40   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard!
En nu nog een uitleggen waarom dat dit wel zo moge zijn... Iedereen kan immers "idiotie" roepen, ook het kleinste kind. Maar wat zijn uw redenen daartoe?
Oud 14 augustus 2004, 10:42   #55
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En nu nog een uitleggen waarom dat dit wel zo moge zijn... Iedereen kan immers "idiotie" roepen, ook het kleinste kind. Maar wat zijn uw redenen daartoe?
Omdat het taalgebruik vrij hoort te zijn en niet door achterhaalde regelneverij aan banden hoort te worden gelegd.

Citaat:
Oud 14 augustus 2004, 10:45   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat het taalgebruik vrij hoort te zijn en niet door achterhaalde regelneverij aan banden hoort te worden gelegd.
En waarom zou "het" taalgebruik vrij horen te zijn? Wat is trouwens "het" taalgebruik? In welke richting gaat die? Betekent dit dat de overheid zich moet schikken naar iedere nieuwkomer die in ons land komt wonen en dat de overheid bijgevolg alle diensten in de taal van aanvrager voortaan moet behandelen?

Betekent dit dat een Vlaamse werknemer, zoals in het verleden, gedwongen zal worden zijn beroep uit te oefenen in de taal die de werkgever goeddunkt (en hier spreek ik niet over bepaalde beroepen waar meertaligheid een vereiste is)? Dat ondernemingen hun boekhouding in om het even welke taal kunnen opstellen, zodat de overheid hoge vertaalkosten op zich moet nemen om die te kunnen controleren?

In alle landen zijn er wetten en regels die betrekking hebben op het taalgebruik. Achterhaald is het zeker niet, anders was die regelgeving al lang aan de kant geschoven...
Oud 14 augustus 2004, 11:56   #57
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom zou "het" taalgebruik vrij horen te zijn? Wat is trouwens "het" taalgebruik? In welke richting gaat die? Betekent dit dat de overheid zich moet schikken naar iedere nieuwkomer die in ons land komt wonen en dat de overheid bijgevolg alle diensten in de taal van aanvrager voortaan moet behandelen?
Neen, maar wel in één van de drie landstalen.

Citaat:
Betekent dit dat een Vlaamse werknemer, zoals in het verleden, gedwongen zal worden zijn beroep uit te oefenen in de taal die de werkgever goeddunkt (en hier spreek ik niet over bepaalde beroepen waar meertaligheid een vereiste is)? Dat ondernemingen hun boekhouding in om het even welke taal kunnen opstellen, zodat de overheid hoge vertaalkosten op zich moet nemen om die te kunnen controleren?
Ja.

Citaat:
In alle landen zijn er wetten en regels die betrekking hebben op het taalgebruik. Achterhaald is het zeker niet, anders was die regelgeving al lang aan de kant geschoven...
Ik heb het niet over andere landen, ik heb het over België; wat andere landen op dat vlak doen, interesseert me niet.

Citaat:
Oud 14 augustus 2004, 12:11   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja.
En daarmee geeft u aan dat een elementair recht voor u niet belangrijk is. Niet alleen heeft de burger van een bepaald land het recht onderwijs te genieten in eigen taal en alle diensten van de overheid in diens taal te ontvangen, maar ook de eerbiediging van die taal te vragen en zelfs te eisen van om het even welke werkgever.

Geen werkgever kan het recht hebben om in een bepaald land een andere taal dan de aldaar erkende aan zijn werknemers op te leggen (er zijn wel uitzonderingen die door de wet kunnen voorzien worden, maar dan gaat het in veel gevallen over functies waar meertaligheid is vereist en dat is nog wat anders dan het eenzijdig invoeren van een bepaalde taal).
Oud 14 augustus 2004, 12:17   #59
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En daarmee geeft u aan dat een elementair recht voor u niet belangrijk is. Niet alleen heeft de burger van een bepaald land het recht onderwijs te genieten in eigen taal en alle diensten van de overheid in diens taal te ontvangen, maar ook de eerbiediging van die taal te vragen en zelfs te eisen van om het even welke werkgever.

Geen werkgever kan het recht hebben om in een bepaald land een andere taal dan de aldaar erkende aan zijn werknemers op te leggen (er zijn wel uitzonderingen die door de wet kunnen voorzien worden, maar dan gaat het in veel gevallen over functies waar meertaligheid is vereist en dat is nog wat anders dan het eenzijdig invoeren van een bepaalde taal).
Ik heb ook nergens beweerd dat een werkgever het recht moet hebben om in een bepaald land een andere taal dan de aldaar erkende aan zijn werknemers op te leggen. Hij mag echter ook niet het recht hebben om slechts één van de drie mogelijke landstalen aan zijn werknemers op te leggen. Capisce?

Citaat:
Oud 14 augustus 2004, 12:17   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, maar wel in één van de drie landstalen.
Dan raad ik u aan even onze Grondwet wat aandachtiger te lezen. De erkenning van de drie landstalen is volgens Belgisch staatsrecht ONLOSMAKELIJK verbonden met de territoriale afbakening van de taalgebieden. Volgens het staatsrecht hebben die taalgebieden zelfs een juridische persoonlijkheid, maar vormen ze wel de basis voor een hele taalwetgeving die hierop gebouwd is (en niet alleen de taalwetten trouwens, maar ook de verdere regionalisering).

Bijgevolg kan een Duitstalige Belg niet van het gemeentebestuur van Alveringem eisen dat de ambtenaar aan de balie hem in het Duits bediend of dat die diensten de papieren in het Duits moeten bezorgen. Evenmin kan een Franstalige Belg iets gelijkaardigs eisen in Oudenaarde. En een Vlaming moet zich ook niet proberen op te dringen in Estinnes.

Deze geografische begrenzing is niet eigen aan België. Zoals u zich nog wel herinnert, hebben we dit reeds eerder besproken. Ook in andere Europese landen is taalwetgeving gestoeld op bij wet omschreven territoriale omschrijvingen. Ik verwees toen al naar Duitsland, Zwitserland, Denemarken, Noorwegen en Ierland. En ik kan er ook aan toevoegen: Spanje, Italië, Oostenrijk, Finland en het VK. Ook in de laatst opgesomde landen bestaan door de overheid erkende talen die in een bepaald gebied als ambtelijke taal worden opgelegd of als dusdanig kunnen gebruikt worden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be