![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Letland stelt het probleem zich nog altijd van de staatloze Russen, daar ze nog steeds weigeren de taalproef af te leggen die hun de toegang verleent tot het Letse burgerschap. Hun kwade wil is hier de struikelblok, niet de Letse wetgeving. In Estland bestaat nog steeds artikel 8 van de wet op het staatsburgerschap dat voorschrijft dat iemand die de nationalitiet wil verkrijgen Ests moet beheersen in woord en geschrift. Ook is er de eed van trouw aan de Estse republiek, iets wat een aantal Russen niet willen afleggen. Ook hier dus kwade wil: men wil wel in een bepaald land wonen en er het staatsburgerschap van verkrijgen, maar geen enkele verbintenis er tegenover stellen. In Litouwen zijn de problemen minder nijpend, mede ook door het feit dat de Russen er een kleine minderheid zijn in vergelijking met de twee vorige landen. De meerderheid van de Russen hebben dan ook het Litouwse staatsburgerschap. Merkwaardig trouwens hoe de EU dit alles zou willen doen wijzigen, terwijl aan haar achterdeur er een land is dat tot op heden iedere HISTORISCHE minderheidstaal (de Russen zijn in de Baltische republieken dan nog geen historische minderheid... maar is het resultaat van Stalins politiek) weigert te erkennen. Dat land is FRANKRIJK: al eeuwen wonen er de Basken, Vlamingen, Bretoenen, Elzassers, Catalanen... Maar geen enkel van deze minderheidsvolkeren is erkend, al evenmin hun taal. Misschien moet de EU eerst even hiernaar kijken voor ze aan de jonge republieken die zich juist ontworsteld hebben aan een jarenlang Russische bezetting de les gaat spellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
De meesten onder ons hebben ook al een beetje Europa gezien. Madrid, Rome, Parijs, Lissabon, en zoveel andere prachtige steden en streken. Valt het dan niemand op dat buiten hun eigen taal -zelfs geen frans of engels- ze U niet kunnen bedienen ? Taxi's, bakkers, kassiersters... En maar met handen en voeten proberen uit te leggen wat we willen... Punt is: we eisen niets, verwachten zelfs niet dat ze nederlands spreken, en halen ons beste engels en/of frans boven maar meestal beperken ze zich tot één taal: de hunne. En hier is het voor HEN een zelfsprekendheid hetzelfde te doen: een spanjaard, een italiaan(ene van daar dan toch), een fransman, een engelsman, ze gaan er vanuit met een grotere vanzelfsprekendheid dan hier d�*t WIJ hen verstaan en bedienen. En ja, de Vlaming lacht eens, en ZAL zijn best doen om de persoon die voor hem staat voort te helpen... Inglisch ? Frensch ? Duts ? Dju, 't wordt hier moeilijk... En van't één komt het ander natuurlijk... Gastvrijheid, misbruik... 'eisen' enzoverder... Ik begrijp Jan dat er paal en perk moet gesteld worden... er is immers een ander volk onder de zwart geel rood vlag dat maar één doel heeft: "maak het ons aub gemakkelijk, laat ze hun Vloms maar spreken zolang ze maar frans tegen ons spreken" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Malcolm X : 14 augustus 2004 om 00:25. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Malcolm X : 14 augustus 2004 om 00:51. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niemand zal het bijvoorbeeld een Duitser kwalijk wanneer die in hartje Brugge "een inboorling" aanspreekt en vraagt "Sprechen sie Deutsch?" Wel komt het veel storender over wanneer een Franstalige je zomaar vraagt "Où est la gare?" Alles zit hier in de houding. De eerste acht het niet vanzelfsprekend dat men in een ander land z'n taal spreekt, die andere wel. Niemand vraagt of eist van toeristen dat ze omwille van een weekje Brugge Nederlands gaan leren, maar wel dat men een bepaalde houding van respect aanneemt. Jaren geleden heb ik eens door Baskenland getoerd; een echte avontuurlijke reis. Vooraleer ik vertrok had ik wel een paar woordjes Baskisch geleerd (goeiedag, goeieavond en nog van die basisdingetjes). Kwam ik ergens in een dorp, stapte de dorpswinkel of restaurant binnen of was gewoon ergens verloren, dan sprak ik de mensen eerst in het Baskisch aan. Pas er na vroeg ik of ze misschien Engels of Frans spreken. Ik heb daar toen heel positieve ervaringen mee gehad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Hoog tijd dat al die idiotie eens grondig wordt aangepakt!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Malcommeke: ik kies mijn vrienden zelf, dank u. En al verschil ik grondig van mening met hen, al zie je hen wantrouwig worden als het (nog maar eens) gaat over het Blok en Vlaanderen, (of dacht je dat de Waalse pers hun gazetten niet verkopen?) , ik amuseer me even rot in Luik, Namen of Chimay dan in Antwerpen, Leuven of Hasselt. En niemand heeft me ooit een kaakslag gegeven als ik HEN wijs op bepaalde zaken waar ze niet bij stilstaan... Overtuigen zal ik hen nooit, neen. Maar dat is mijn bedoeling al lang niet meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nog vele jaren na WO II werkten heel ondernemingen nog altijd met het Frans als werktaal. Sommige zaakvoerders, behorende tot de oude Franstalige burgerij, vonden het daar normaal. Om de rechten van de werknemers te beschermen - en die zijn ook taalkundig - heeft de toenmalige Vlaamse Raad een dergelijke wetgeving afgekondigd. Ik zie dan ook niet in waarom men dergelijke wetten die er voor de werknemers waren als een "idiotie" kan omschrijven. Eerder komt het me voor als een kinderlijke reactie: men is tegen alles wat maar enigszins naar Vlaanderen verwijst dus ook de wetgeving van de toenmalige Vlaamse Raad. Al ooit trouwens van de wet Toubon gehoord? In artikel 1 van die Franse wet staat dat het Frans de werktaal moet zijn van de ondernemingen (verder staan ook onderwijs, communicatie en openbare diensten vermeld). Een wet nota bene van 1994. Ook "idiotie"? Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 14 augustus 2004 om 10:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het oude principe blijft echter behouden: nieuwkomers schikken zich naar de meerderheid. Niet omgekeerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Betekent dit dat een Vlaamse werknemer, zoals in het verleden, gedwongen zal worden zijn beroep uit te oefenen in de taal die de werkgever goeddunkt (en hier spreek ik niet over bepaalde beroepen waar meertaligheid een vereiste is)? Dat ondernemingen hun boekhouding in om het even welke taal kunnen opstellen, zodat de overheid hoge vertaalkosten op zich moet nemen om die te kunnen controleren? In alle landen zijn er wetten en regels die betrekking hebben op het taalgebruik. Achterhaald is het zeker niet, anders was die regelgeving al lang aan de kant geschoven... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen werkgever kan het recht hebben om in een bepaald land een andere taal dan de aldaar erkende aan zijn werknemers op te leggen (er zijn wel uitzonderingen die door de wet kunnen voorzien worden, maar dan gaat het in veel gevallen over functies waar meertaligheid is vereist en dat is nog wat anders dan het eenzijdig invoeren van een bepaalde taal). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bijgevolg kan een Duitstalige Belg niet van het gemeentebestuur van Alveringem eisen dat de ambtenaar aan de balie hem in het Duits bediend of dat die diensten de papieren in het Duits moeten bezorgen. Evenmin kan een Franstalige Belg iets gelijkaardigs eisen in Oudenaarde. En een Vlaming moet zich ook niet proberen op te dringen in Estinnes. Deze geografische begrenzing is niet eigen aan België. Zoals u zich nog wel herinnert, hebben we dit reeds eerder besproken. Ook in andere Europese landen is taalwetgeving gestoeld op bij wet omschreven territoriale omschrijvingen. Ik verwees toen al naar Duitsland, Zwitserland, Denemarken, Noorwegen en Ierland. En ik kan er ook aan toevoegen: Spanje, Italië, Oostenrijk, Finland en het VK. Ook in de laatst opgesomde landen bestaan door de overheid erkende talen die in een bepaald gebied als ambtelijke taal worden opgelegd of als dusdanig kunnen gebruikt worden. |
|
![]() |
![]() |