Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2013, 15:01   #41
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ja, misschien de zeer oude generatie van Vlamingen maar dat blijft zeer beperkt.
Dat leidt u af uit uw talloze contacten met Vlamingen en hun ontboezemingen ivm hun kijkgedrag die ze persoonlijk met u delen?

Of staat u gewoon weer aan de klaagmuur onnozel te wezen?
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 15:01   #42
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
De meeste franstalige inwijkelingen bij ons leren nederlands, en hun kinderen gaan hier naar de school. In de praktijk integreren die perfect.
En daár wringt nu net het Franstalige bourgeoisie schoentje...

Een ''Franstalige'' Tunesier die van Brussel naar Aalst verhuist en Nederlandstalig wordt.

''Quelle honte, monsieur!''
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 15:49   #43
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
je begint als quercus te klinken, die praat ook graag in de "we" vorm
Sorry
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 15:52   #44
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op het forum hier merk ik dat meer en meer Vlamingen het meer dan beu met de Franstaligen zijn en dat ze alleen een ding willen : de splisting van België en dus de Onafhankelijkheid van Vlaanderen. Maar op de andere kant hebt u ook Franstaligen die doof tegenover dit Vlaams phenomeen blijven, die nog steeds Vlaanderen zoals vroeger bezoeken zonder zich af te vragen wat de Vlamingen van hen denken en vooral zonder rekening daarmee te nemen. Zelfs ik heb misschien een fout gemaakt : als Franstalig werk ik in Vlaanderen. Ja, natuurlijk is dat mijn recht in Vlaanderen te gaan werken maar is het echt een goeie beslissing als we de situatie van het land kennen ? Zou het niet beter zijn dat Franstaligen onder Franstaligen en Vlamingen onder Vlamingen al nu werken, zelfs in een belgisch Kader aangezien we nog steeds officieel in België leven?

Plus de Franstaligen die in Vlaanderen leven. Maar waarom beslissen Franstaligen in Vlaanderen te gaan leven als we de situatie van het land kennen? Zelfs als die Franstaligen zich totaal aanpassen en Nederlands leren, blijven ze Franstaligen die in Vlaanderen leven. Dus in een regio die meer en meer anti-Franstalig is. Misschien maken we een fout als wij, Franstaligen, België verdedigen, Vlaanderen bezoeken, naar Vlaanderen gaan wonen en/of werken. De jonge Franstaligen die nu Nederlands leren - en er zijn veel meer dan u denkt - verliezen misschien hun tijd. Misschien heb ik zelf mijn tijd verloren Nederlands te leren en te spreken en misschien heb ik, als Franstalig, niets op een Vlaams forum te zoeken net als de Franstaligen in het algemeen misschien niets meer in Vlaanderen te zoeken hebben.
"Vlamingen" en "Walen" zijn verzinsels van domme en onbeleefde politici. Ikzelf ben helemaal geen Vlaming want ik ken de geschiedenis van Brabant maar al te goed. Mij als Vlaming behandelen, is een belediging aan het adres van mezelf en mijn Brabantse voorouders, ook al woon ik op de grens van Brabant. Ik heb niets tegen Vlamingen, maar zij wonen in het westen van België, het noord-westen van Frankrijk en het zuid-westen van Nederland.

Laatst gewijzigd door De Brabander : 17 juni 2013 om 15:53.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 15:53   #45
Brakelaar
Minister

Brakelaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
"Vlamingen" en "Walen" zijn verzinsels van domme en onbeleefde politici.
Belgen ook!!
Brakelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 15:53   #46
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U hebt dus liever dat ze niet naar Vlaanderen komen maar u kan niets doen als ze er toch komen.
Van mij mogen ze naar Vlaanderen komen, en als ze komen, kan ik niets anders doen dan te proberen hen naar "integratie en samen Nederlands leren" te doen komen.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 15:59   #47
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Dat leidt u af uit uw talloze contacten met Vlamingen en hun ontboezemingen ivm hun kijkgedrag die ze persoonlijk met u delen?

Wel knap onderschrift heb je daar.
Oud 17 juni 2013, 16:01   #48
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brakelaar Bekijk bericht
Belgen ook!!
Dan blijft er precies niet veel over...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 16:01   #49
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Als je hier woont, Nederlands leert en je kinderen zo opvoed dan ben je Vlaming hoor, je hoort er gewoon bij.
Dus volgens jou ben ik verplicht, moest ik in Vlaanderen wonen wat gelukkig niet zo is, thuis met mijn kinderen Vloms te spreken?
Over my death body kereltje.
Wie ben jij om mij te zeggen wat ik mag en niet mag.

Laatst gewijzigd door speurneus : 17 juni 2013 om 16:02.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 16:45   #50
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Als kind keken wij uitsluitend naar nederland (top pop, Veronica, Stuif es in, de berend boudewijnkwis, ...) en soms BRT en ook naar de duitse zenders.
NIEMAND keek naar RTB.
Trouwens, vraag aan elke Vlaming rond U wie het populairste nieuwsanker is in Wallonië, of de meest verkochte zanger/zangeres/schrijver, ...
Dat is voor ons een volledig ander land.
Ik heb in het buitenland mij nooit landgenoot gevoeld met franstalige belgen.
De omgang met Nederlanders, Zweden, Engelsen, Duitsers, ... was voor mij steeds plausiberer dan die met mijn franstalige landgenoten.
Uw theorie is volksbedrog!
Inderdaad. Ik herinner mij nog de tijd dat zeer veel Vlamingen erg lovend en enthousiast waren over de Nederlandse TV-zenders. De ramp was de komst van VTM. Die snertzender is mee verantwoordelijk voor het feit dat het "verkavelingsvlaams" zich gemakkelijk kon verspreiden en dat veel Vlamingen terug in hun Bokrijk-schelp kropen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 19:22   #51
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
mee eens (moet ik dan 2 zetten?)
Ge moogt dat ook voluit niet afgekort schrijven als "I second that", maar dan ben je een oude zak natuurlijk.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 21:29   #52
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht

Met Vlamingen daarover gesproken, ja.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2013, 04:55   #53
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Hoe moeten we mensen noemen die hun kinderen zo graag zien dat ze niet eens moeite doen om hun schoolresultaten te kunnen opvolgen?
Die hun kinderen dus naar een school sturen in een taalgebied die die kinderen niet kennen en die die kinderen dus maar moeten oprapen "en passant" ...

Citaat:
U spreekt goed Nederlands, hoe
komt dat?
‘Mijn vader werkte in de petrochemie,
en daarom hebben we onder
meer lang in Mariaburg gewoond,
net boven Antwerpen
. Mijn ouders
spreken geen woord Nederlands,
maar mijn broer en ik gingen
naar een Nederlandstalige
school.
Dat was soms erg handig,
omdat onze ouders ons rapport
niet konden lezen. Wij konden ze
wijsmaken wat we wilden. (imiteert
z’n vader) “Aardrikskund,
wat is dat Olivier?” “O, gymnastiek,
papa.” (lacht)’
Olivier Deleuze

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2013, 07:12   #54
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoe moeten we mensen noemen die hun kinderen zo graag zien dat ze niet eens moeite doen om hun schoolresultaten te kunnen opvolgen?
Die hun kinderen dus naar een school sturen in een taalgebied die die kinderen niet kennen en die die kinderen dus maar moeten oprapen "en passant" ...

Olivier Deleuze
Deleuze zegt nog interessante zaken in dat interview, je zou bijna zeggen dat het een Vlaming is..

Citaat:
Iets anders: hoe kijkt u naar de multiculturele samenleving?

‘Wij hebben gemeenschappelijke waarden nodig, die gebaseerd zijn op de rechten van de mens. Wij vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat jongens en meisjes geen gescheiden zwemuurtjes hebben.’

Wat vindt u van de hoofddoek?

‘Dat is een lastig debat. Ik denk dat mensen in autoriteitsfuncties geen hoofddoek mogen dragen. Politieagenten, bijvoorbeeld. De overheid moet altijd neutraliteit uitstralen. Daarom vind ik een hoofddoek voor loketbeambten ook moeilijk. Ik sta nogal wantrouwig tegenover tekenen van religieuze overtuiging die bepaalde burgers het vermoeden zouden kunnen geven dat ze anders behandeld zullen worden – homo’s die willen trouwen, bijvoorbeeld, of mensen die willen scheiden.’
Oud 19 juni 2013, 08:15   #55
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Dus volgens jou ben ik verplicht, moest ik in Vlaanderen wonen wat gelukkig niet zo is, thuis met mijn kinderen Vloms te spreken?
Over my death body kereltje.
Wie ben jij om mij te zeggen wat ik mag en niet mag.
Blijf maar gerust waar je bent. Je kan bij ons niks komen doen. Mensen die denken dat "Vloms" Nederlands is kunnen we missen als kiespijn. En Engels schrijven kun je ook al niet.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2013, 08:23   #56
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Blijf maar gerust waar je bent. Je kan bij ons niks komen doen. Mensen die denken dat "Vloms" Nederlands is kunnen we missen als kiespijn. En Engels schrijven kun je ook al niet.
Dat kan geen probleem zijn, we zijn ook niet van plan om in uw drekland te komen wonen.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2013, 08:26   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Vlamingen kijken nog steeds 10.000 keer meer naar Franse Films en muziek dan Walen doen naar Vlaamse, die 2-taligheid heeft toch nog steeds z'n gevolg. De jeugd is natuurlijk quasi volledig engelstalig geworden betreft 2e taal, mijn cultuur is nu een mix tussen vlaams en engels via het internet.

Uitermate weinig connectie met Nederlanders, ik voelde plaatsvervangende schaamte tijdens die boottocht van de nieuwe koning, teeenenkrullend was dat. Dan een voetbalstadion vol proppen voor een gestorven charmezanger, totaal ondenkbaar in België.
Wat bedoelt u nu? Dat u meer "connectie" heb met de Angelsaksische volkeren dan met het Nederlandse dat om de hoek woont?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2013, 08:28   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Walen zijn veel meer op Frankrijk gericht terwijl Vlamingen veel meer op Nederland gericht zijn. Neem al TV : persoonlijk kijk ik vooral naar de Franse TV en amper naar onze eigen zenders omdat ik vind dat die laatsten in het algemeen op niets trekken. Op de Franse TV zie ik een serieus verschil met onze programma's en vooral op de publieke omroep (vooral France 2).
In hoeverre kunt u tv-kijken uitvergroten tot heel het sociaal weefsel van een taalgemeenschap?
Oud 19 juni 2013, 08:31   #59
Le Téméraire
Provinciaal Statenlid

Le Téméraire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op het forum hier merk ik dat meer en meer Vlamingen het meer dan beu met de Franstaligen zijn en dat ze alleen een ding willen : de splisting van België en dus de Onafhankelijkheid van Vlaanderen.
Ik ben al niet akkoord met uw uitgangsstelling. Ik wil geen splitsing van België of een onafhankelijk Vlaanderen omdat ik de Franstaligen beu zou zijn. Ik wil een grondige hervorming van België omdat het land momenteel gewoon niet werkt, en als die hervorming resulteert in een splitsing, dan zal ik daar geen traan om laten. Het enige wat ik beu ben aan de Franstaligen is dat ze ze hun ogen gesloten houden voor de werkelijke problemen van dit land en daarom de status quo met alle middelen verdedigen die ze maar kunnen vinden.

Citaat:
Plus de Franstaligen die in Vlaanderen leven. Maar waarom beslissen Franstaligen in Vlaanderen te gaan leven als we de situatie van het land kennen? Zelfs als die Franstaligen zich totaal aanpassen en Nederlands leren, blijven ze Franstaligen die in Vlaanderen leven. Dus in een regio die meer en meer anti-Franstalig is. Misschien maken we een fout als wij, Franstaligen, België verdedigen, Vlaanderen bezoeken, naar Vlaanderen gaan wonen en/of werken. De jonge Franstaligen die nu Nederlands leren - en er zijn veel meer dan u denkt - verliezen misschien hun tijd. Misschien heb ik zelf mijn tijd verloren Nederlands te leren en te spreken en misschien heb ik, als Franstalig, niets op een Vlaams forum te zoeken net als de Franstaligen in het algemeen misschien niets meer in Vlaanderen te zoeken hebben.
U doet uitspraken over iets wat u niet kent. Ik ken heel wat Franstalige Vlamingen en ik beschouw hen, net zoals mezelf, in de eerste plaats als Vlaming. Ik ken er zelfs een aantal die heel bewust voor N-VA stemmen (de wereld op zijn kop, eh, Everytime?) U gooit de Franstalige Vlamingen op één hoop met de Franstalig-Brusselse emigrés die zich in de rand vestigen en de toevallige arrogante Franstalige die in Oostende in het Frans bediend wenst te worden.
Le Téméraire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2013, 08:31   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
"Vlamingen" en "Walen" zijn verzinsels van domme en onbeleefde politici. Ikzelf ben helemaal geen Vlaming want ik ken de geschiedenis van Brabant maar al te goed. Mij als Vlaming behandelen, is een belediging aan het adres van mezelf en mijn Brabantse voorouders, ook al woon ik op de grens van Brabant. Ik heb niets tegen Vlamingen, maar zij wonen in het westen van België, het noord-westen van Frankrijk en het zuid-westen van Nederland.
Aha. Ik veronderstel dat u dus een of andere middeleeuwse man bent die nu op wonderbaarlijke wijze heropgestaan bent en een heel stuk geschiedenis niet hebt meegemaakt.

U lijkt op iemand die meent dat de Fransen hun land niet met de naam Frankrijk mogen aanduiden, omdat dit verwijst naar een Germaans koninkrijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be