Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

Discussietools
Oud 3 juli 2013, 00:35   #41
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
In dat geval mag Mursi nog wel een poosje aanblijven. Trouwens wat versta je onder veel minder, in percentage uitgedrukt ? bv 50% of 25% minder gesluierde vrouwen.
De meeste vrouwen in het straatbeeld zijn nog steeds gesluierd, maar op het plein duidelijk minder dan de helft. In het straatbeeld zou ik zo zeggen net iets meer dan de helft. Maar 5 jaar geleden was het zeker 90%. Toen werd islamistisch zijn beschouwd als een daad van verzet tegen het regime, nu liggen de zaken duidelijk anders.

Wat ik trouwens ook opmerk, en niet alleen in Egypte, maar ook in Tunesië en zeker Turkije, is dat de meeste moslims in België conservatiever en gesluierder zijn dan in de "moederlanden". Off-topic maar dat moet toch echt eens geanaliseerd worden...

Laatst gewijzigd door tomm : 3 juli 2013 om 00:37.
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 00:43   #42
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Natuurlijk niet, ze durven niet meer buiten komen zonder bescherming van een groep medestanders. Een vriend van me was er vorige zomer en je zag quasi geen vrouwen op straat, gevlucht voor de moslim mannen en jongeren. Dat was kort na een golf van verkrachtingen.

Bij een volgend referendum of verkiezing gaan ze die vrouwen binnen proberen te houden want die gaan niet meer islamitisch stemmen. De vrouwen zullen moeten zorgen voor de echte Arabische lente, anders lukt het niet.
Dat was zeker niet de indruk die ik had. Vrouwen en mannen dronken samen, rookten samen en er was een gemoedelijke, geen bedreigende, sfeer. Arabische vrouwen kunnen overigens duidelijk wel hun "mannetje" staan, ik denk dat daar een misverstand over bestaat bij ons. Het is anders in echte sukkellanden als Indië, Pakistan, etc. maar Arabische vrouwen zijn niet op hun mondje gevallen en weten heel goed wat ze willen. Dat merk je ook, op het plein bvb. zag je vrouwen hysterisch schreeuwen, pamfletten uitdelen, en ondertussen ook nog wel eens wat flirten, roepen en schelden, oof tegen mannen.
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 00:45   #43
Salah
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Zogoed als alle Egyptenaren die ik sprak hebben duidelijk genoeg van de Amerikanen en van de moslimbroeders, voor het leger hebben ze respect, hoewel dat leger voor een deel door de VS betaald wordt en lang de gehate Mubarak steunde. Toen ik deze tegenstrijdigheid ter sprake bracht, kreeg ik geen duidelijk antwoord. Meer in de trend van: een probleem per keer oplossen, daarna zien we wel.
De naïevelingen zijn hun "2de revolutie" tegen het leger alweer vergeten. We zien wel. De intellectuelen zijn verschoten door de snelle uitroep tot ultimatum en zijn allesbehalve tevreden.

Citaat:
Voor mij, als buitenstaander, is alleszins duidelijk dat de VS in dat land een erg smerige rol spelen en speelden, en dat het land er in velerlei opzichten er slecht aan toe is, vooral economisch, , vandaar ook de woede.
El Baradei is gekroond tot spreekpop van de oppositie met het leger. De Amerikaanse wolf in schapenvacht bij uitstek.
Salah is offline  
Oud 3 juli 2013, 00:45   #44
Salah
Banneling

Standaard

Citaat:
On the economic front, the March 2013 Egyptian Central Bank report (which covers July 2012 to March 2013), shows that the overall balance of payment deficit went down from $11.2 billion to $2.1 billion. The causes include a rise in tourism revenues (from $7.1 billion to $8.1 billion), as well as writing off debts.
Het ging economisch de goede kant uit.

Laatst gewijzigd door Salah : 3 juli 2013 om 00:57.
Salah is offline  
Oud 3 juli 2013, 00:45   #45
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat ik trouwens ook opmerk, en niet alleen in Egypte, maar ook in Tunesië en zeker Turkije, is dat de meeste moslims in België conservatiever en gesluierder zijn dan in de "moederlanden". Off-topic maar dat moet toch echt eens geanaliseerd worden...
Ze zijn een minderheid te midden een andere cultuur. Een verhevigde reactie om de identiteit te waarborgen zodat ze niet opgaan in de vreemde en misschien bedreigende cultuur.

Zoiets?
Kameraad Mauser is offline  
Oud 3 juli 2013, 00:50   #46
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Het is niet omdat ze in Egypte wonen dat ze moslim zijn, informatie maakt vrij en in Egypte hebben ze geproefd van de westerse vrijheid. Als vrouwen ongesluierd op straat lopen en openlijk alcohol drinken, als dat moslims zijn dan ben ik rooms katholiek omdat ik hier geboren ben.
.
Het is ingewikkelder dan dat. In de jaren 50 zag je bijna geen hoofddoeken in Egyptische steden heb ik gehoord. Het is kwestie van tendenzen, net als bij ons.

Onder Mubarak was een goede islamiet zijn een teken van verzet tegen het onderdrukkende regime, nu is het eerder omgekeerd. Zie je trouwens ook wel ergens in Iran, de meeste IraniËrs die ik aan de unief leerde kennen waren niet erg gelovig. Ze vonden het juist erg cool om alles te doen dat in hun eigen land niet mocht.

Ik denk dat vele Egyptenaren beseffen, na een desastreus jaar moslimbroeders, dat politieke Islam niet de oplossing is voor hun problemen. Ze hebben het geprobeerd en het is niet wat ze willen.

Maar dat neemt niet weg dat de meeste Egyptenaren, ook de zogenaamde pogressieve linkse, op ethisch, noreel vlak nog steeds heel verschillend zijn van het Westen. Zo heb je er weinig die zullen toegeven dat ze buitenhuwelijkse betrekkingen of homoseksualiteit ok vinden. (hoewel het daar ook voorkomt net als in elk land). Ze zien het meer als een probleem, net als drugsverslaving, maar goed dat is in Zwart-Afrika net zo.

Laatst gewijzigd door tomm : 3 juli 2013 om 00:55.
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 00:52   #47
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
El Baradei is gekroond tot spreekpop van de oppositie met het leger. De Amerikaanse wolf in schapenvacht bij uitstek.
Ze kunnen werkelijk niets goed doen.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 3 juli 2013, 00:56   #48
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Obama, als Afro-amerikaan en tegenstander van de gehate Bush, had aanvankelijk sympathie, zeker na z'n Cairo-speech waar hij een doorbraak beloofde in de Palestijnse kwestie.(zij aan zij met Mubarak maar dat werd hem dan nog vergeven). Nu zien ze in dat hij gewoon een andere stroman is voor dezelfde elite en belangen. Ook Clinton, hoewel ze geen officiële functie meer heeft, moet het nog steeds ontgelden, dat mens werkt duidelijk antipathie op met haar aggressieve en hypocriete rethoriek.
Weet je wie die speech geschreven heeft?
Oud 3 juli 2013, 00:58   #49
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Salah

Citaat:
De naïevelingen zijn hun "2de revolutie" tegen het leger alweer vergeten. We zien wel. De intellectuelen zijn verschoten door de snelle uitroep tot ultimatum en zijn allesbehalve tevreden
.

wat er ook van zij, de moslimbroeders hoeven ze niet meer. En dat is positief. Daarna zien we inderdaad wel weer.

Citaat:
We moeten hem een kans geven om te regeren, als hij net als Mursi het verpest en een nieuwe marionet van de VS wordt, zal hij op dezelfde manier buiten gejaagd worden.
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 00:59   #50
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Weet je wie die speech geschreven heeft?
Nee?
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:00   #51
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kameraad Mauser Bekijk bericht
Ze zijn een minderheid te midden een andere cultuur. Een verhevigde reactie om de identiteit te waarborgen zodat ze niet opgaan in de vreemde en misschien bedreigende cultuur.

Zoiets?
inderdaad, ik denk dat je een punt hebt.
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:03   #52
Salah
Banneling

Standaard

Citaat:
wat er ook van zij, de moslimbroeders hoeven ze niet meer. En dat is positief. Daarna zien we inderdaad wel weer.
Wie niet? De jeugd in Cairo? Wel, Al-Nour heeft ook genoeg van hen en vraagt om vervroegde verkiezingen.

Ik ben er zeker van dat je eenzelfde naïeviteit had tijdens de revolutie bij Mubarrak. Sikkels en hamers. Hahaha.

Laatst gewijzigd door Salah : 3 juli 2013 om 01:04.
Salah is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:05   #53
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ging economisch de goede kant uit.
Ik heb met veel mensen gesproken en geen enkele zei dat het de goede kant opging voor hem persoonlijk. En ook in het straatbeeld zag je duidelijk verval en toegenomen armoede.
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:07   #54
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

80 miljoen inwoners is dan ook te gek voor woorden. Vooral op zo'n beperkte oppervlakte en met weinig middelen.
Kameraad Mauser is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:08   #55
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee?
Rhodes. Een jood met een licentiaat in het schrijven van fictie-verhalen.
-----
Rhodes said U.S. intelligence had determined with “high certainty” that Syrian government forces have “used chemical weapons, including the nerve agent sarin, on a small scale against the opposition multiple times in the last year.” BRON
  • “high certainty”
  • "on a small scale"
Onzeker giswerk.
-----
Benjamin J. Rhodes: another Jew at the pinnacle of world power
16 maart 2013
Waarom Obama zelf niet? Waarom Kerry zelf niet? Omdat ze weten dat ze liegen.
-----
Over Benjamin Rhodes.
Wat vorming betreft licentiaat, schrijver in het fictie-genre.
He earned a master's degree in fiction-writing from New York University just a few years ago . He did not have a degree in government, diplomacy, national security; nor has he served in the CIA, or the military.
BRON
5 mei 2013
Fictie = fantasie.
-----
Die die de chemische wapens in Syrië mocht aankondigen. Obama noch Kerry wilden deze leugens voor de camera gezegd hebben.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 3 juli 2013 om 01:16.
Nr.10 is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:08   #56
Salah
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb met veel mensen gesproken en geen enkele zei dat het de goede kant opging voor hem persoonlijk. En ook in het straatbeeld zag je duidelijk verval en toegenomen armoede.
Dat zal ik niet ontkennen. Alsof het allemaal de schuld is van 1 jaar Morsi...
Salah is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:12   #57
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Foto's heb je niet gemaakt tomm?
Nee, m'n camera heeft de kennismaking van m'n zoontje met de Indische oceaan niet overleefd, en m'n gsm is er nog een van het vooroorlogse model. Overigens veel mensen waren foto's aan het trekken of aan het filmen, de beelden zijn ongetwijfeld op internet beschikbaar, er zijn er ook die mij, als buitenlander, filmden... misschien figureer ik wel ergens op het Jordaanse journaal of zo...
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:15   #58
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zal ik niet ontkennen. Alsof het allemaal de schuld is van 1 jaar Morsi...
Niet alleen, maar hij heeft duidelijk geen kentering kunnen teweeg brengen, hoewel hij dat wel beloofd had in z'n verkiezingspropaganda. Veel Egyptenaren zeiden me dat hij beloofd had op enkele maanden tijd de situatie te kunnen omkeren. Als je zulke beloften doet weet je dat je daar op afgerekend zult worden... ofwel was hij dom, ofwel hoopte hij tegen die tijd al z'n regime geïnstalleerd te hebben...

Laatst gewijzigd door tomm : 3 juli 2013 om 01:16.
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:18   #59
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kameraad Mauser Bekijk bericht
80 miljoen inwoners is dan ook te gek voor woorden. Vooral op zo'n beperkte oppervlakte en met weinig middelen.
Volledig met je eens. Egypte heeft dringend nood aan een één-kind politiek.

al de critici die China toen neerkogelden, zwijgen nu. Achteraf gezien was het een gigantisch succes, en wat elk overbevolkt derde wereld land nodig heeft.
tomm is offline  
Oud 3 juli 2013, 01:19   #60
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, m'n camera heeft de kennismaking van m'n zoontje met de Indische oceaan niet overleefd, en m'n gsm is er nog een van het vooroorlogse model. Overigens veel mensen waren foto's aan het trekken of aan het filmen, de beelden zijn ongetwijfeld op internet beschikbaar, er zijn er ook die mij, als buitenlander, filmden... misschien figureer ik wel ergens op het Jordaanse journaal of zo...
Jammer, ik had er graag wat gezien.
Ikzelf heb Egypte nooit bezocht, maar m'n broer ging al 'n jaar of 10, soms 'n keer of 2, 3/jaar. Ook hij heeft veel verandering opgemerkt in al die jaren.
SDX is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be