![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: U voelt zich... | |||
Inwoner van mijn dorp |
![]() ![]() ![]() |
10 | 13,16% |
Inwoner van mijn streek |
![]() ![]() ![]() |
8 | 10,53% |
Inwoner van mijn provincie |
![]() ![]() ![]() |
11 | 14,47% |
Vlaming |
![]() ![]() ![]() |
45 | 59,21% |
Belg |
![]() ![]() ![]() |
26 | 34,21% |
Europeaan |
![]() ![]() ![]() |
23 | 30,26% |
Andere |
![]() ![]() ![]() |
15 | 19,74% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 76. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Burgemeester
|
![]() Dat geldt niet alleen met het geld...
Met Wallonië is samenwerken blijkbaar "onmogelijk", maar met Griekenland, Polen, etc. lukt dat wel... Laatst gewijzigd door tigerpants : 12 augustus 2004 om 15:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Europees Commissaris
|
![]() Nobody : normaliter zijn wij Homo Sapiens Sapiens inwoners van de planeet Aarde - al de rest is een kunstmatige farce...
Dat wil op zich niet zeggen dat ik me alleen maar Europeaan voel & dat dit fout is, zoals het bv ook niet fout is dat een inwoner van dit land die hier bovendien geboren is zich bv. Marokkaan zou kunnen voelen. Het identiteitsgevoel is blijkbaar niet rationeel.
![]() |
#45 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Je mag je natuurlijk uitspreken tegen een bepaalde stelling, maar de stelling zelf mag niet daarop gebaseerd zijn... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik voel me absoluut geen inwoner van m'n stad, maar dat houdt niet tegen dat ik me gedraag volgens de regels die hier heersen. Maar in mezelf denk ik dagelijks 'fucking kutmentaliteit, daar doe ik nie aan mee'. En zoek ik de nabijheid op van mensen die er net zo over denken.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ik denk dat u één en ander niet goed begrijpt. Ik ben voorstander van een sterk Europa waarin vrije volkeren leven. Ik behoor tot het Vlaamse volk en streef naar vrijheid voor dit volk, weg uit de Belgische omknelling. Vlaanderen ligt in Europa, de Vlamingen zijn Europeanen en behoren tot de Europese beschaving. Een belangrijk probleem voor Europa en voor de volkeren van Europa is het bestaan van de volksvijandige nationale staten, die enerzijds de identiteitsbeleving van volkeren hinderen (België hiondert dit van Vlamingen en Walen / Spanje hindert dit van Catalanen, Basken, Galiciërs,... / Frankrijk hindert dit van Bretoenen, Normandiërs, Occitanen, Corsicanen,... enz) en deze nationale staten verhinderen terzelfdertijd dat deze volkeren samenwerken aan een Europees project, uit angst hun nationale bevoegdheden te verliezen, wetende dat ze toch geen culturele eigenheid als bindmiddel hebben en dus enkel hun nationale bevoegdheden moeten kunnen houden. Voorts maakt u inzake solidariteit een verkeerde voorstelling van zaken. Vlamingen hebben totaal geen probleem met solidariteit met andere volkeren, waaronder de Walen, alleen kan niet aanvaard worden dat die solidariteit als naam misbruikt wordt voor een wettelijk systeem dat pure diefstal inhoudt om de kunstmatige constructie België in leven te houden. We stellen immers vast dat de Belgo-Waalse politieke klasse niet bereid is enige verandering van beleid door te voeren om de Waalse regio uit het moeras te helpen, maar dat deze Belgo-Waalse politieke klasse bewust een Waalse afhankelijkheid in stand houdt in een vicieuze cirkel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() U pleit nu dus ervoor dat nagenoeg de hele wereldkaart wordt hertekend, en iedereen wordt ingedeeld in volkeren, meestal afgebakend daar taal. Mag ik eerst en vooral zeggen dat dat nagenoeg onhaalbaar is. De wereld zal zo ingedeeld worden in een totaal onoverzichtelijk geheel van micro-staatjes. Het bos door de bomen zien zal dan niet meer kunnen... Het is per slot van rekening nu al zo moeilijkom er nog aanuit te kunnen! U pleit dus voor toestanden die er zijn in Spanje (daar heb je de ETA), of in de Balkan (ai ai, liever niet!). Ik ben het met je eens als je zegt dat een staat de verschillende volkerengroepen (in België zijn dat de Nederlandstaligen, de Franstaligen en de Duitstaligen) gelijk en met respect dient te behandelen. Geen van de delen mag zonder objectieve reden bevoordeeld of benadeeld worden. Ik ben het ook eens als je zegt dat het op dat gebied n België wat beter kan! Maar de oplossing ligt niet in een wereld met vele duizenden microstaatjes! Het moet toch mogelijk zijn om binnen één staat de met verschillende groeperingen vredevol samen te leven! Als je echter die verschillende delen binnen de staat meer autonomie gaat geven, is het bijna onvermijdelijk dat er moeilijkheden ontstaan! De verschillen worden immers groter, en spanningen onstaan tussen de delen. Daarom lijkt het mij het beste om het land te regeren als één geheel, maar op provinciaal gebied toch verschillen te erkennen en te behandelen. Dit door een provinciale uitvoerende macht in een federale koepel. Op die manier gaat het geld naar waar het nodig is, zonder onderscheid te maken tussen de groeperingen. Niemand wordt bevoor- of benadeeld... Op die manier moet het perfect mogelijk zijn om zonder problemen vredevol samen te leven! Citaat:
Als je België bestuurt als één land zijn misbruik onmogelijk! Iedereen wordt dan immers op dezelfde manier en even vaak gecontroleerd! Mag ik voor de duidelijkheid ook even zeggen dat Wallonië tegen separatisme is...!? Anti-separatisme is de enige oplossing voor dit probleem! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Gouverneur
|
![]() Op de vraag waar bent u vandaan antwword ik steed in volgende volgorde
Oostrozebeke West - Vlaanderen "In den driejoek Tielt - Waregem - Kortrijk" België |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ik ben gewoon geen zin om daar nog op te antwoorden , of toch zeker nu niet. Nog enkel dit over uw "uitleg" om die diefstal van de Belgo-Waalse politieke klasse te verhinderen: als uw vrouw vanaf morgen regelmatig met een zakkenroller te maken krijgt, stel ik voor dat ze er mee trouwt. Dan is er geen diefstal meer maar "een koppel dat de uitgaven deelt." ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Vreemdeling
|
![]() Ik voel mij Vlaming
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik voel mij inwoner van mijn straat en ook wel Europeaan en wereldburger.
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#54 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik voel mij inwoner van:
- Leuven - Vlaams-Brabant - Vlaanderen - Europese Unie - Aarde - Universum Zo, dit volstaat ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Banneling
|
![]() Land van Aalst
Groot-Vlaanderen Nederlanden Europa Diets Imperium |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Het vergelijken van een land/staat met een gezin is belachelijk! Is het altijd al geweest... In een ver verleden heb ik dat ook wel eens gedaan (als ik dit niet zeg, zou je mij daar immers op kunnen betrappen), maar heb ondertussen beseft dat dat zinloos is... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Europees Commissaris
|
![]() Om praktische redenen zijn er staten : gebieden met een gestandaardizeerd recht. Om dit op een democratische wijze te laten verlopen moeten die niet te groot en niet te klein zijn. Om de aarde niet naar de K. te laten lopen moeten al die gebieden samenwerken en indien er problemen zijn tussen die gebieden moeten die in gemeenschappelijk overleg opgelost raken.
Dat klinkt buitengewoon simpel en dus zijn er praktische bezwaren. Een voor dit gedeelte van de planeet is het bestaan van diverse talen en het praktisch lijkend voorstel : laat de politieke eenheden en de taalgroepen samenvallen. Blijkt dat dit door een meerderheid niet gewenst wordt ! Waarom ? Traditie, gewoonte en de onduidelijkheid van "taalgrenzen". Talrijke taalgrenzen zijn immers kunstmatig gecreeërd door de politieke en militaire geschiedenis (voorbeeld de Oostelijke grens van het Nederlands taalgebied) Als binnen een paar jaar besluit mijn oude dag aan de Kroatische kust te slijten, leer ik waarschijnlijk het plaatselijk dialect spreken. Het zou mooi meegenomen zijn indien ik dan van het feit kan genieten de EU nationaliteit te hebben en daar ook kan gaan stemmen - wie weet misschien kan ik er dan zelfs burgemeester worden ? Is dit niet een grotere vrijheid dan verplicht zijn in een industriël gepollueerd klein landje aan de Noordzee te moeten blijven zitten tot het eind van mijn dagen omdat ik Vlaming ben ?