Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juli 2013, 15:52   #41
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clicquot Bekijk bericht
Dat heeft tijd nodig ja en iedereen zou'm daar toch ietwat moeten in interesseren want het hoort erbij. Ik weet niet of dat nu nog de vereiste is die basiscursus bedrijfsbeheer bv... maar dat stelt dus 2x niets voor, daarmee haal je het niet. In feite moet je dus een degelijke opleiding krijgen/volgen voor al die admin shit of laat je het over aan anderen, die je 'zwaar' betaalt. Om u wat op weg te helpen komt ge er misschien met 1500€ en een online boekhoudpakket met een boekhouder die af en toe eens wat in de gaten gaat houden... maar de meeste boehouders moet ge zelf nog controleren verdorie. Als het in orde moet zijn, doe dat dan minstens x2 en ge kunt er voor gaan werken eerst. Noodzakelijk kwaad vrees ik. Tja verhuizen is een andere manier, maar makkelijker gezegd dan gedaan.
Neen in feite moet dat allemaal veel eenvoudiger, dan zijn al die duffe papierkes en cursussen overbodig maar ja dan moeten ze wel gaan nadeken bij de overheid. Wat niet altijd hun sterkste kan is hé.
Het zou zelfs zo ver moeten gaan dat ge uw boekhouding online kunt doen bij de overheid dan is er geen gezwans achteraf. Maar zoals ik al zei, dan moet ge nadenken en de mensen willen helpen.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 16:11   #42
Clicquot
Lokaal Raadslid

Clicquot's schermafbeelding

Standaard

ge vraagt te veel santos
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 16:26   #43
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Het zou zelfs zo ver moeten gaan dat ge uw boekhouding online kunt doen bij de overheid dan is er geen gezwans achteraf. Maar zoals ik al zei, dan moet ge nadenken en de mensen willen helpen.
En hoeveel procent van de zelfstandigen zou vrijwillig zijn boekhouding online bij de overheid doen?
bovendien - de eventuele fouten en/of fraude zit (meestal) niet in het boekhoudpakket, maar in de getalletjes die je invoert. En dat zul je toch zelf (of je boekhouder) moeten doen. De kans op 'gezwans' achteraf blijft dus even groot.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 16:34   #44
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
En hoeveel procent van de zelfstandigen zou vrijwillig zijn boekhouding online bij de overheid doen?
bovendien - de eventuele fouten en/of fraude zit (meestal) niet in het boekhoudpakket, maar in de getalletjes die je invoert. En dat zul je toch zelf (of je boekhouder) moeten doen. De kans op 'gezwans' achteraf blijft dus even groot.
Als iedere fout niet gelijk staat met een boete gaan genoeg mensen dat doen.
Toen ik mijn boekhouding zelf deed heb ik nooit fouten gehad bij controles. De fouten en de boetes zijn er alleen maar gekomen van de moment dat de boekhoudkantoren mij eens gingen komen helpen.
Nu doen de kleine zelfstandigen dat niet want het is te ingewikkeld en ze hebben de software er niet voor.
Oud 25 juli 2013, 16:51   #45
champerterke
Vreemdeling

champerterke's schermafbeelding

Standaard

Moesten onze ambtenaren zo streng zijn voor zichzelf als voor de zelfstandigen, de staat zwom in het geld.

Hoeveel zouden de ambtenaren/justitie mensen moeten betalen wanneer zij fraudezaken van enkele miljoenen euro laten verjaren? Meer dan 0 cent?

Hoeveel zouden aan de staat gerelateerde personen moeten betalen wanneer zij gangster enz. laten ontsnappen? Meer dan 0 cent?

Hoeveel zouden onze politieke partijen moeten betalen omdat zij de staatsschuld hebben laten aangroeien tot meer dan 100% van het bnp? Meer dan 0 cent?

Hoeveel hebben onze bankiers, die ons land naar Griekse toestanden hebben gebombardeerd, als oprotpremie gekregen? Ja, tientallen miljoenen euro.
champerterke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 16:57   #46
champerterke
Vreemdeling

Standaard

Een staat, die zijn eigen basistaken nog niet vervuld krijgt, monsterboetes opleggen aan anderen, die het systeem moeten trachten recht te houden, dat is volgens velen misdadig te noemen. Minstens hallucinant.

Hebben de heren Tobback, die onze pensioenen en de sociale zaken gingen redden, een boete gekregen nadat bleek dat de last van de pensioenen onhoudbaar is?
Zo ja, hoeveel bedroeg die boete?
Oud 25 juli 2013, 17:02   #47
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Mij hebben ze reeds als kind geleerd, dat je steeds alles moet controleren en er NOOIT vanuit mag gaan dat andere geen fouten kunnen maken.

En je geeft eerst door dat de fout was opgemerkt door de boekhouder en dat er zelf een herziening was aangevraagd vanwege die fout.

Na een dergelijke herziening volgen er gaan boetes en de verwijlinteresten worden dan enkel aangerekend voor de periode tussen de verplichte betaling en de aangifte van de fout met vraag tot herziening.

En je komt hier vertellen dat er een fout van 10.000€ is gemaakt.
Een bedrag dat een kleine auto vertegenwoordigd.
Kom ons nu niet vertellen dat je daar als kleine zelfstandige niet over valt.
Nee Jantje, de controle heeft die fout na bijna 9 jaar ontdekt na een herziening door henzelf.
Bij nazicht in de jaar mappen bij de boekhouder, na de verwittiging van het controlekantoor, stak de factuur gans achter in de map van het jaar dat de waar werd ingekocht, maar hij had ze niet ingeschreven.
En 10.000 € voor grote en extra grote maten in modieuze kleding voor vrouwen is een peulschil. Het was toen een soort niche markt.
Nu nog trouwens.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 17:02   #48
champerterke
Vreemdeling

Standaard

Is er al iemand met meer dan 0 cent beboet voor de Dexia catastrofe?

Nee, dat waarschijnlijk niet. Wel ene zelfstandige die zijn btw-listing niet correct heeft ingevuld.

Schandalig.
Oud 25 juli 2013, 17:02   #49
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door champerterke Bekijk bericht
Een staat, die zijn eigen basistaken nog niet vervuld krijgt, monsterboetes opleggen aan anderen, die het systeem moeten trachten recht te houden, dat is volgens velen misdadig te noemen. Minstens hallucinant.

Hebben de heren Tobback, die onze pensioenen en de sociale zaken gingen redden, een boete gekregen nadat bleek dat de last van de pensioenen onhoudbaar is?
Zo ja, hoeveel bedroeg die boete?
Tobback? Hij heeft u vroeger meermaals gewaarschuwd, als ge op het VB stemt, pensioen kwijt.

En hier staan we dan.
Oud 25 juli 2013, 17:20   #50
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht
België die de zelfstandigen helpt. Dat zal helaas nooit gebeuren. Als zelfstandige voel ik mij absoluut niet welkom bij het BTW personeel. Een kleine vraag of fout kan al aanleiding zijn voor een boete.

Wij zitten hier met GAS-boetes voor zelfstandigen.
Ik heb anders goeie ervaringen met het BTW kantoor, tijdens de openingsuren wordt je gewoon geholpen met je vragen of kun je een afspraak maken. Je kunt geen boete krijgen door iets te vragen lijkt me, als je een fout zelf in orde brengt voordat er een controle is dan heb je maar risico op een lage boete of niets. Ik heb ooit 50 euro moeten betalen door te laat m'n BTW te betalen, nu zorg ik voor een overschot op de BTW rekening.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 17:23   #51
champerterke
Vreemdeling

Standaard

Hoe hoog zal de boete zijn voor de verantwoordelijke(n) van het volgende:

Citaat:
België moet 6.312 euro betalen aan de man die in 1991 de twee Tunesische huurmoordenaars vervoerde die PS-politicus André Cools moesten ombrengen. Dat heeft het Europees Hof voor de Rechten van de Mens geoordeeld.

Domenico Castellino is sinds 2011 voorwaardelijk vrij, nadat hij was veroordeeld tot twintig jaar cel voor medeplichtigheid aan de moord op André Cools. De jury had het arrest echter niet gemotiveerd, waarop hij naar Straatsburg trok. Eerder had Richard Taxquet in dezelfde zaak om die reden al gelijk gekregen.

België veranderde in 2010 zijn assisenwet en vroeg daarop de zaak-Castellino in Straatsburg van de rol te laten schrappen. Het mensenrechtenhof deed dat echter niet en oordeelt nu dat Castellino geen eerlijk proces kreeg. Volgens de rechters waren de vragen aan de jury ‘te laconiek’ en voor alle beschuldigden hetzelfde. Door het gebrek aan motivering kon hij ook niet weten op grond van welk bewijsmateriaal hij precies veroordeeld was, luidt het.

Castellino had 20.000 euro morele schadevergoeding gevraagd, maar krijgt uiteindelijk 2.000 euro. Daarnaast krijgt hij wel nog 4.312 euro voor de proceskosten, aldus nog Gazet van Antwerpen. België kan wel nog in beroep gaan.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130725_00670420

Het zou me niet verwonderen dat niemand een vermaning zou krijgen.

Maar natuurlijk, zul je zeggen, is dat niet zo erg als een klant niet vermelden op de btw-listing.
Oud 25 juli 2013, 21:38   #52
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een zelfstandige doet dat enkel als hij niet meer kan. Boeken neerleggen betekent mogelijk auto kwijt en weet ik veel. En zonder wagen werk vinden is 50% moeilijker.

Ik denk grotere kans dat de zelfstandige als dopper eindigt. De staat is dus krom bezig. Uiteindelijk gaat het enkel geld kosten voor de belastingbetaler.
Boeken neerleggen? Voor een echte zelfstandige (dat zijn dus niet de mannen met een vennootschap) betekent dat hij en zijn familie volledig uitgekleed worden. Dat men alles afpakt. Niet alleen zijn auto. Want hij/zij wordt persoonlijk failliet verklaard.
Als dopper eindigen? Onmogelijk, toch voor mensen van mijn generatie.

Laatst gewijzigd door pajoske : 25 juli 2013 om 21:38.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 21:43   #53
champerterke
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Boeken neerleggen? Voor een echte zelfstandige (dat zijn dus niet de mannen met een vennootschap) betekent dat hij en zijn familie volledig uitgekleed worden. Dat men alles afpakt. Niet alleen zijn auto. Want hij/zij wordt persoonlijk failliet verklaard.
Als dopper eindigen? Onmogelijk, toch voor mensen van mijn generatie.
Waarom zou iemand met een vennootschap geen echte zelfstandige kunnen zijn?
Oud 25 juli 2013, 21:46   #54
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door champerterke Bekijk bericht
Waarom zou iemand met een vennootschap geen echte zelfstandige kunnen zijn?
Dat zijn toch werknemers van een vennootschap.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 21:50   #55
champerterke
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat zijn toch werknemers van een vennootschap.
Een zelfstandige die 100% eigenaar is van een vennootschap en (gedelegeerd) bestuurder is én sociale zekerheid als zelfstandige moet betalen, later een pensioen trekt als zelfstandige, zijn g*t kan krabben als hij ziek valt, zou dan geen zelfstandige zijn?
Oud 25 juli 2013, 22:14   #56
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Een zelfstandige doet dat enkel als hij niet meer kan. Boeken neerleggen betekent mogelijk auto kwijt en weet ik veel. En zonder wagen werk vinden is 50% moeilijker.

Ik denk grotere kans dat de zelfstandige als dopper eindigt. De staat is dus krom bezig. Uiteindelijk gaat het enkel geld kosten voor de belastingbetaler.
Gewone zelfstandigen krijgen geen dop, dat is enkel voor rijkeluis arbeiders en bedienden. Daarom ook dat veel oude zelfstandigen moeten verder werken of ze nu willen of niet.
Oud 26 juli 2013, 00:34   #57
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Gewone zelfstandigen krijgen geen dop, dat is enkel voor rijkeluis arbeiders en bedienden. Daarom ook dat veel oude zelfstandigen moeten verder werken of ze nu willen of niet.
Wel als je binnen de 15 jaar failliet gaat, en je vóór start van je bedrijf ook recht had op uitkering. Dat is wat ik te horen kreeg van de vakbond.
Ik wilde zekerheid hebben dat wanneer ik zou failliet gaan, ik ook ergens terecht kan. You never know! En met die hoge boetes kan het van de ene dag op de andere gebeuren.
Men vergeet dat sociale bijdragen ook schulden kunnen zijn, wat mij per kwartaal vele duizenden euro's kost. Dit plus een boete betekent zsm boeken neerleggen.

Om eerlijk te zijn heb ik dikke spijt dat ik ooit een bedrijf ben gestart in België:
-Je inkomsten en uitgaven worden extra onder de loep genomen (ze hebben zelfs een lijst van hoeveel een kind per dag kost: eten, drinken, kleding, schoenen,...!)
-Je riskeert belachelijk hoge boetes
-Je kan niet zomaar stoppen
-Je ontvangt zware facturen waarmee je als beginnende en onwetende ondernemer geen rekening houdt. Denk aan een dubbele sociale bijdrage van 1200 euro in het laatste kwartaal van je eerste jaar, de grote afrekening na 3 jaar zelfstandig zijn die gemakkelijk schommelt rond de 8000 euro + aanmaningen + dreigen met deurwaarder. En hoe komen ze aan het eerste bedrag? Wat je in je tweede jaar hebt verdient, heb je volgens de belastingen ook in het eerste jaar verdient. Maar iedereen weet dat je tijdens het eerste jaar bijna enkel investeringen hebt gedaan, en ze hebben natuurlijk de personenbelasting al ontvangen en verwerkt. En daarom dat veel kleine bedrijven na 3 jaar stoppen, ze worden letterlijk uitgezogen en enkel de sterksten blijven voor verdere uitzuiging.
Oud 26 juli 2013, 06:58   #58
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ja ja, het beeld van de zelfstandige die zijn kinderen naar school brengt in een auto van rond de 75.000 euro en woont in een kast van een villa, terwijl hij officieel maar 1200 euro netto per maand zou verdienen ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2013, 07:00   #59
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ja ja, het beeld van de zelfstandige die zijn kinderen naar school brengt in een auto van rond de 75.000 euro en woont in een kast van een villa, terwijl hij officieel maar 1200 euro netto per maand zou verdienen ...

.
Dat was er in de tijd dat de dieren nog spraken, allé toen dat gij jong waart
Oud 26 juli 2013, 09:01   #60
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel als je binnen de 15 jaar failliet gaat, en je vóór start van je bedrijf ook recht had op uitkering. Dat is wat ik te horen kreeg van de vakbond.
Ik wilde zekerheid hebben dat wanneer ik zou failliet gaan, ik ook ergens terecht kan. You never know! En met die hoge boetes kan het van de ene dag op de andere gebeuren.
Men vergeet dat sociale bijdragen ook schulden kunnen zijn, wat mij per kwartaal vele duizenden euro's kost. Dit plus een boete betekent zsm boeken neerleggen.

Om eerlijk te zijn heb ik dikke spijt dat ik ooit een bedrijf ben gestart in België:
-Je inkomsten en uitgaven worden extra onder de loep genomen (ze hebben zelfs een lijst van hoeveel een kind per dag kost: eten, drinken, kleding, schoenen,...!)
-Je riskeert belachelijk hoge boetes
-Je kan niet zomaar stoppen
-Je ontvangt zware facturen waarmee je als beginnende en onwetende ondernemer geen rekening houdt. Denk aan een dubbele sociale bijdrage van 1200 euro in het laatste kwartaal van je eerste jaar, de grote afrekening na 3 jaar zelfstandig zijn die gemakkelijk schommelt rond de 8000 euro + aanmaningen + dreigen met deurwaarder. En hoe komen ze aan het eerste bedrag? Wat je in je tweede jaar hebt verdient, heb je volgens de belastingen ook in het eerste jaar verdient. Maar iedereen weet dat je tijdens het eerste jaar bijna enkel investeringen hebt gedaan, en ze hebben natuurlijk de personenbelasting al ontvangen en verwerkt. En daarom dat veel kleine bedrijven na 3 jaar stoppen, ze worden letterlijk uitgezogen en enkel de sterksten blijven voor verdere uitzuiging.
Je verwoordt het perfect, ik daarentegen ben direct gestart als zelfstandige en heb dus geen recht meer op dop, geen vangnet dus. Ik heb al sterk nagedacht om te gaan werken voor een lager inkomen maar het is toch een grote stap, ik ben vooral de boekhouding beu en de kans op controles met inderdaad belachelijk hoge boetes voor bv je dagboek niet dagelijks uit te rekenen.

Als je moeite hebt om die eerste sociale bijdragen te betalen dan kun je wel een spreidingsplan vragen dacht ik, niet wachten op aanmaningen en deurwaarders. Als het van de staat komt best direct en vlug betalen, desnoods met spaargeld die niet uit de zaak komt. Als je geen NV hebt of zoiets, ik ben gewoon zelfstandige en dus persoonlijk verantwoordelijk voor m'n zaak, eigenlijk kan en mag ik niet failliet gaan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be