Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 augustus 2013, 11:59   #41
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Jij denkt dat jij beter weet hoe zijn grootmoeder zich daadwerkelijk voelde.
Nogal arrogant hé?
Ik heb anders genoeg van die verhalen uit die tijd gehoord om ook van dat gedacht te zijn. Ook velen van de generatie van mijn ouders zaten nog in die toestanden. Pas met de komst van al dat geautomatiseer én de mogelijkheid om dat aan te kunnen kopen is daar verandering in gekomen. Misschien toch gewoon nog 1 vraagske : heb jij de tijd gekend van de 'stoffen' luiers ?
(Ben ik dan nu ook zo'n arroganterik ?
Tussen haakjes, er wordt toch niet beweerd dat zij niet tevreden/gelukkig waren met hun leven ? De meesten wisten immers van niet meer. Zo'n leven was normaal. Maar bezien vanuit deze tijd is dat wel wat anders.....
Oud 1 augustus 2013, 12:24   #42
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij denkt dat jij beter weet hoe zijn grootmoeder zich daadwerkelijk voelde.

Nogal arrogant hé?
Neenee, alleen JIJ weet hoe die grootmoeder zich voelde natuurlijk. Ze heeft jou dat in een intiem gesprek verteld.
Aan jou, als ervaringsdeskundige, aangezien je zelf kindjes gebaard hebt en hen borstvoeding gaf/geeft.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2013, 12:26   #43
Clicquot
Lokaal Raadslid

Clicquot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Tussen haakjes, er wordt toch niet beweerd dat zij niet tevreden/gelukkig waren met hun leven ?
Als Marie zegt:
"Als u echt gelooft dat uw grootmoeder 's avonds ging slapen met een blij, tevreden gevoel en een trots in zich dat ze het toch maar weer klaargespeeld had, dan vergist u zich deerlijk. Dat is pure naïviteit.
Slavin van haar huishouden, net zoals de meeste andere vrouwen toen, geloof me maar!"

...dan komt dat toch écht zo over, niet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
De meesten wisten immers van niet meer. Zo'n leven was normaal. Maar bezien vanuit deze tijd is dat wel wat anders.....
Dat klopt natuurlijk, maar zo heb je altijd gelijk. 'Achteraf beschouwd'...is makkelijk gezegd, vandaag vergelijken met toen moet je niet doen. Vandaag zegt men 'dat waren slaven', toen was het 'normaal'. Vandaag werkt de doorsnee mens 40 uren op een week. Maar er zijn er nog die meer dan het dubbel fakken ook... zijn die dan niet gelukkig/tevreden? Komt mij beledigend over eerder.
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2013, 12:27   #44
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Neenee, alleen JIJ weet hoe die grootmoeder zich voelde natuurlijk. Ze heeft jou dat in een intiem gesprek verteld.
Aan jou, als ervaringsdeskundige, aangezien je zelf kindjes gebaard hebt en hen borstvoeding gaf/geeft.
Je beroepen op ervaring...

Non-argumentatie alom.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2013, 12:35   #45
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Non-argumentatie alom.
Iemand met ervaring bestempelen als "arrogant"; is dat dan wel ok?
Oud 1 augustus 2013, 12:36   #46
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Non-argumentatie alom.
Zoek eens de betekienis op van het woord "ervaring".
Oud 1 augustus 2013, 18:05   #47
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clicquot Bekijk bericht
Die snap ik niet goed: omdat er teveel volk naar uw zin rondliep ... je kon niemand rondom jou verdragen ofzo, komt het daar dan op neer? Kan ik wel begrijpen eigenlijk. Of was het omdat iedereen zich wilde moeien met? Kan je 'gunstige omstandigheden' dan eens omschrijven?

Hangt toch gewoon van de vrouw af? Ik ken er een paar die tot de dag ervoor bleven werken (in loondienst dus een week te vroeg), op zelfstandige basis: bevallen zodra het opkomt. De ene kan niet meer vooruit, wegens de buik, dikke benen/knieën, de andere heeft van nix last. Verschilt dus van vrouw tot vrouw, veralgemenen kunnen we niet doen.

Het laatste wat je daar zegt, dat vind ik echt merkwaardig... Dat de leken onder het mannelijke geslacht zich zo kunnen gedragen, kan goed zijn, maar vrouwen?? En daarnaast, je stapt naar de prof omdat je dus met een issue zit na de bevalling en die zouden dan vol onbegrip zitten, u tegenwerken? In wat dan precies, hoe?
Het geven van borstvoeding paste gewoon niet in het geheel. Ik had het gevoel dat het tussen in moest gebeuren, haast clandestien, op 'gestolen ogenblikken' en dat al de rest veel belangrijker was. Maar die gestolen ogenblikken dienden zich nooit aan, behalve 's nachts. De zaken hadden omgekeerd moeten zijn.
Gunstige omstandigheden zouden geweest zijn dat ik alleen was met de kleine direct na de geboorte en dat één persoon me een beetje hielp met practische zaken maar afstand behield.
Enerzijds wordt er verwacht van een vrouw dat ze zich als een moederbeest gedraagt, anderszijds doet iedereen hard zijn best om dat onmogelijk te maken.

Actief blijven voor de bevalling kan inderdaad niet veralgemeend worden.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2013, 18:43   #48
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Marie zegt:
"Als u echt gelooft dat uw grootmoeder 's avonds ging slapen met een blij, tevreden gevoel en een trots in zich dat ze het toch maar weer klaargespeeld had, dan vergist u zich deerlijk. Dat is pure naïviteit.
Slavin van haar huishouden, net zoals de meeste andere vrouwen toen, geloof me maar!"

...dan komt dat toch écht zo over, niet?

Dat klopt natuurlijk, maar zo heb je altijd gelijk. 'Achteraf beschouwd'...is makkelijk gezegd, vandaag vergelijken met toen moet je niet doen. Vandaag zegt men 'dat waren slaven', toen was het 'normaal'. Vandaag werkt de doorsnee mens 40 uren op een week. Maar er zijn er nog die meer dan het dubbel fakken ook... zijn die dan niet gelukkig/tevreden? Komt mij beledigend over eerder.
Ik heb nog als gelijke gesproken met vrouwen die zo'n leven moesten leiden.
En nu Klojo over "stoffen luiers" begint, in het begin dat ik kinderen had waren er ook nog geen papieren luiers. Ik herinner me nog heel goed de 12 flanellen doeken en de 12 tergal doeken die obligatoir tot de kindskorf behoorden.
En de tijd van de doeken die als maandverband gebruikt werden! Wat een miserie was dat. Een vrouw wier kinderen de luiers ontgroeid waren, kon beginnen met de maandverbanden uit te wassen als ze enkele tienerdochters had. Een afschuwelijk werkje. Ik heb zelf nog zo'n maandverband gebruikt. Niet leuk! Hoeveel keren heb ik niet gezien dat een meisje/vrouw rode vlekken in haar kleren had. Heel erg was dat.
De jonge mensen van tegenwoordig beseffen echt niet hoe comfortabel en gemakkelijk het leven nu is.
Als zij het zich konden veroorloven, gingen de vaders nog een pintje drinken 's avonds of buurten, moeder bleef thuis : strijken, verstellen ...
Een vrouw had nooit gedaan met werken, werkelijk nooit.
Als ze al eens stond te kletsen op straat met een buurvrouw dan was dat op zondag (dank de katholieke Kerk voor de verplichte rustdag) of terwijl de was in de week stond.
Wie serieus gelooft dat de gewone vrouwen toen geen slavinnen waren van hun huishouden, die zou eens wat boeken ter hand moeten nemen, geschreven in die tijd! Niet de "historische" romans die jaren later werden geschreven door mensen die enkel moderne luxe hebben gekend.
Bijvoorbeeld een oud kookboek. Jammer genoeg is het oude kookboek van mijn moeder verloren gegaan (de kleinkinderen leenden het aan elkaar uit omdat ze het zo ongelooflijk vonden om te lezen) en het is verdwenen. Maar wie zo'n oud kookboek leest, weet pas echt wat een zwaar werk het toen was om een maaltijd op tafel te zetten.
Neem de hete dagen die we nu beleven. We zetten ons eten in de microgolf of wokken op werken met een kookplaat. Alles gaat als vanzelf. Toen stonden de vrouwen aan de cuisinière. Die cuisinière moest aanblijven, hoe warm het ook was. Probeer het u even voor te stellen! Een marteling gewoon.
Oud 1 augustus 2013, 18:50   #49
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Het laatste wat je daar zegt, dat vind ik echt merkwaardig... Dat de leken onder het mannelijke geslacht zich zo kunnen gedragen, kan goed zijn, maar vrouwen?? En daarnaast, je stapt naar de prof omdat je dus met een issue zit na de bevalling en die zouden dan vol onbegrip zitten, u tegenwerken? In wat dan precies, hoe?
Er is geen vrouwencultuur meer en de paternalistrische cultuur bereddert en dirigeert alles. Je hebt weeën in een 'werkkamer' waar een verpleegster af en toe komt kijken of je al 'opening' hebt. Ga je naar het toilet en je zit met een baxter wegens 'overtijd', dan moet je alert wezen en controleren of die druppelteller van die baxter terug ingesteld wordt, zo niet krijg je heel snel de volle lading en de ene wee na de andere zonder pauze. In die situatie zit je radeloos naar iets te zoeken dat je kan tellen om de pijn te versnijden terwijl een Jezus aan het kruis tegen de muur sterft en oogluikend toekijkt met een 'dat komt er van als je in appels doet'. De plooien in de gordijnen tellen dan maar, rechtstaan en de achterleuning van het bed grijpen terwijl een verpleegster 'sttt' zit te fluisteren, 'ga terug liggen, niet zo luid.'

In terugblik ( de twee bevallingen) had ik nood aan een jukebox, een welbespraakte Italiaanse masseur met tenorstem, ouwe whisky, en muren vol getekende of geschreven raadsels.

En nadien gedraag je je dus als een gorilla en pak je uwe kleine uit die stomme wieg en legt die tussen je benen om het 'ding' toch eens van naderbij te bekijken (met al die bandjes, doeken, pampers en zo), en steekt een welbedoelende gynaecoloog zijn hoofd in de deur en zegt: 'Zijt ge hem nu al aan het verwennen?' Hoe verwarrend.

Mijne kleine weende 's nachts in het ziekenhuis (de melk moest nog tegoei op gang komen). Eén van de eerste nachten kwam de nachtverpleegster en ze haalde uit haar uniformjaszak een klein flesje 'honingwater'. Ze deed alsof we samen een inbraak aan het complotteren waren. De vinger op de lip en dan fluisterde ze: 'Het mag niet van de afdelingsdokter, dus zwijg er over.' En ik knikte dapper en dankbaar.

En bij de tweede bevalling, net na de geboorte, kreeg ik ineens een baxter en kwam er meer personeel binnen. Ik heb gevraagd wat er gebeurde na een prik in mijn arm.
'Ach, de placenta komt niet af, dus we gaan u in slaap doen want als ik dat er zo moet uittrekken, gaat ge dat goed voelen.'
Had ik niet gevraagd wat er gebeurde, dan zouden ze me het ook niet gezegd hebben. Ik was niet meer dan een vagina en een buik.

Misschien dat de zaken nu anders verlopen. Ik hoop het.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 1 augustus 2013 om 19:05.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2013, 08:47   #50
Clicquot
Lokaal Raadslid

Clicquot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
De jonge mensen van tegenwoordig beseffen echt niet hoe comfortabel en gemakkelijk het leven nu is.
Dat is zeker waar Marie! Maar draai of keer het hoe je het wil: 'toen' was ook 'normaal'. Vandaag, is ook 'normaal'. Alleen, de evolutie zorgt oa voor maandverband, tampax etc en maakt het vandaag 'makkelijker' en het toen van vroeger 'moeilijker'. Alles in z'n context/tijdsgeest bekijken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Bijvoorbeeld een oud kookboek. Jammer genoeg is het oude kookboek van mijn moeder verloren gegaan (de kleinkinderen leenden het aan elkaar uit omdat ze het zo ongelooflijk vonden om te lezen) en het is verdwenen. Maar wie zo'n oud kookboek leest, weet pas echt wat een zwaar werk het toen was om een maaltijd op tafel te zetten.
Ik ken dat! Mijn grootmoeder deed aan ons afgelopen nieuwjaar een kookboek cadeau: ze schreef al haar 'bekendste en lekkerste' recepten in een boek (ze kookte supergraag en deed dat tot enkele jaren geleden nog altijd, dat was haar hobby - jaar in, jaar uit,- ons verwennen - terug naïef maybe, zou kunnen? ) en veel handelingen waar jij naar verwijst staan daar ook zo omschreven, maw 'handenarbeid'. Maar daar is met het echte koken niet veel verandert. Koken kost tijd, je moet het supergraag doen en het is arbeidsintensief (hoewel het eten ook mee evolueerde, vandaar de nog complexere dingen/creaties). Vandaag is er wel een alternatief, dankzij de (technische) evolutie. Sommige dingen gaan echt makkelijker en beter (bv hoge druk stoomoven, ik zeg maar wat)... en je hebt zelfs de keuze om een voorbereide maaltijd op te warmen om het écht snel te laten gaan. Het gaat dan wel snel, maar goed en lekker, is een andere vraag. Goed koken blijft arbeidsintensief, er zijn gewoon meerdere 'niveau's van' uitgevonden. Uiteraard, door het vluchtige leven kiezen de mensen voor de makkelijkste route... en dat is hun goed recht.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem
Had ik niet gevraagd wat er gebeurde, dan zouden ze me het ook niet gezegd hebben. Ik was niet meer dan een vagina en een buik.

Misschien dat de zaken nu anders verlopen. Ik hoop het.
Wat je hier beschrijft is gewoon algemeen gekend: dat is de manier van 'verzorgen' tegewoordig. Je bent een nummer, uw beurt komt, wanneer klaar mag je gaan. Pure commercie dus. En dat mag hoor, maar in die gezondheidszorg moet je altijd nog een beetje 'menselijk' blijven. Ik vrees dat we alleen voor dit soort systeem gekozen hebben, dat we het zo gemaakt hebben. Dat geldt in alle afdelingen van een ziekenhuis, niet alleen op de kraamafdeling Tenzij je intern iemand kent, ben je gewoon de zoveelste...
Merci voor de toelichting btw, interessant om lezen!
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 09:15   #51
ouwe knar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laynee Bekijk bericht
Wat gebeurt er als een kind 3, 4 of meer jaar moedermelk krijgt? Is dat dan teveel van het goede en wordt het zo'n moederskindje of niet?
daarom dat raf een j.... is teveel moedermelk gehad
ouwe knar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 23:04   #52
Laynee
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ouwe knar Bekijk bericht
daarom dat raf een j.... is teveel moedermelk gehad
Laat me raden... janet? Dan moet hij er net te weinig van hebben gehad, want moedermelk is net heel goed voor de groei van een kind.

Borstvoeding geven lijkt me trouwens ook een intiem moment tussen moeder en baby. Zo'n pasgeborene die je aan je tepels kan leggen en die dan gulzig begint te zuigen, zal toch elke moeder vervullen met verrukking. Het hele proces duurt altijd lang genoeg om een wederzijdse band te scheppen. Baby's komen over het algemeen tot rust en zijn zelfs blij als je hen tegen je borsten drukt. Dit alles gaat verloren bij voeding met de fles.

Ik zou trouwens ook echt geen problemen hebben met een kindje dat voortdurend aan me plakt. Integendeel, zou het fantastisch vinden.

Laatst gewijzigd door Laynee : 3 augustus 2013 om 23:09.
Laynee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2013, 00:54   #53
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iemand met ervaring bestempelen als "arrogant"; is dat dan wel ok?
Het gaat erom dat je beroepen op evaring geen argument is.
Oud 4 augustus 2013, 00:54   #54
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoek eens de betekienis op van het woord "ervaring".
Verklaar je nader.
Oud 4 augustus 2013, 02:54   #55
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht

Tot wanneer kan borstvoeding ??
Vandaag nog aan tafel gezeten, terwijl de tweejarige vroeg om 'teta' en die ook kreeg van de persoon naast me.
Citaat:
En verder: borstvoeding geven is absoluut geen schandaal !!
Meer zelfs. Het is een van de beste investeringen die je kan maken, en een van de grootste geschenken die je aan je kind kan geven als het om weerstand tegen ziektes gaat. Ik heb genoeg verbaasd gestaan over de continue oorontstekingen en plotse hoge koorsttoestanden bij de baby's van koeienmelkbaby's, een situatie die door hun ouders als 'normaal' beschouwd wordt. Zonder stoefen, maar mijn kinderen waren 'nooit' ziek. Tot tien maanden borstvoeding als belangrijkste voeding. Ben ik blij dat we dat hebben kunnen doen.

Tot drie maanden is veel te weinig trouwens. De maatschappij in het westen is daar spijtig genoeg niet op afgesteld. Het wordt pasgeborenen en hun ouders moeilijk gemaakt.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 4 augustus 2013 om 02:57.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2013, 14:15   #56
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Johan Bollen , VOLLEDIG mee eens !!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laynee Bekijk bericht
Laat me raden... janet? Dan moet hij er net te weinig van hebben gehad, want moedermelk is net heel goed voor de groei van een kind.
[GRAPJE]
Zou het daarom .... ??
Akkerdjie .... nooit gedacht daarom !!
[/GRAPJE]

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be