Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2004, 19:28   #41
Vanderlinden d'Hoogvorst
Burger

Vanderlinden d'Hoogvorst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Hoeveel flamingantische verzetsorganisaties waren er?
Nederland Eén onder andere...
Oud 20 augustus 2004, 19:50   #42
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeveel flamingantische verzetsorganisaties waren er?
Dat is geen antwoord op de vraag. Het al dan niet bestaan van Vlaams-Nationalistische verzetsorganisaties zegt helemaal niks over de mate waarin men voorstander was van de collaboratie. Is dit het enige waarop je die uitspraak over die meerderheid van pro-collaboratie Flaminganten baseert?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2004, 21:04   #43
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

En het feit dat de enige Vlaamsnationale partij (VNV) zich net als Verdinaso, DeVlag, en Alg. SS Vlaanderen zich volledig in de collaboratie stortten, zonder dat daar enige georganiseerde tegenreactie uit de Vlaamse Beweging tegen kwam.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2004, 21:26   #44
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Luister, ik begin dat stilaan KOTSBEU te worden hé!

Vlaanderen is alles wat slecht is in deze wereld, en Belgie is de hemel op aarde, vol vredelievende mensen. Dat Vlaanderen deel uitmaakt van datzèlfde Belgie wordt blijkbaar vergeten... Enfin, belgicisten-logica... probeer het niet te begrijpen!

On-topic: als jullie er dan toch zo zeker van zijn dat "Belgie snel terug bij elkaar zou zijn", willen we het dan eens proberen? Laten we de boel splitsen en na een aantal jaren aan de bevolking vragen of ze terug samen willen.
Deal? ....Of zijn jullie plots niet meer zo zeker van je stuk? 8)
Ik zie België niet als Vlaanderen <-> Wallonië. Ik zie België als België. Moet je ook eens proberen.
Oud 21 augustus 2004, 11:46   #45
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En het feit dat de enige Vlaamsnationale partij (VNV) zich net als Verdinaso, DeVlag, en Alg. SS Vlaanderen zich volledig in de collaboratie stortten, zonder dat daar enige georganiseerde tegenreactie uit de Vlaamse Beweging tegen kwam.
Daarmee weten we nog steeds niet waar die meerderheid vandaan komt. Welke organisaties wel of niet collaboreerden vertelt ons niets over hoeveel % van de Vlaams-Nationalisten de collaboratie steunden.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2004, 11:55   #46
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Citaat:
hoewel er tientallen grote Belgischgezinde Weerstandsorganisaties waren.
Van het laaste uur zeker.Volgens mijn opa zaliger die al vroeg in het verzet zat was 90% van de verzetshelden een schande.

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2004, 11:58   #47
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Citaat:
Tja als de belze natie je leiders afvoert en laat vermoorden zul je niet geneigd zijn die te steunen hee simpele ziel.

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2004, 12:55   #48
alecia
Lokaal Raadslid

alecia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door El Cid
Als die dwaze vlaamsnationalistjes er ooit toch in slagen om België uit elkaar te trekken, dan zullen Vlaanderen en Wallonië zich nog sneller terug verenigen. Wees daar maar zeker van.
Bwah, ik zal het nog maar eens onder de mensen brengen: "Le peuple Belge est de race blanche ou caucasique; il appartient �* deux familles ethnographiques; latine et teutonne, qui se distinguent surtout par la différence des langues parlées.
Les wallons, qui se rattachent �* la famille latine, ont en majorité les yeux et les cheveux bruns; les flamands et les allemands, qui appartiennent �* la branche germanique de la famille teutonne, ont géneralement les yeux clairs et bleuâtres, les cheveux blonds ou châtains.
Les langues populaires en Belgique sont le flamand, le wallon et l'allemand. -Le français, forme littéraire du wallon, est en usage dans tout le pays parmi les classes aisées et dans les relations officielles.
Toutefois l'emploi des langues est libre.
Le Flamand ou néerlandais, dialecte bas-allemand, est parlé dans les cinq provinces septentrionales (sauf l'arr. Nivelles) par plus de 3.850.000 individus.
Le wallon, patois ou forme populaire du français, est usité dans les quatre provinces méridionales par 3.500.000 individus.
"
Bron (hou U vast): "Cours moyen e géographie a l'usage de l'enseignement moyen de degré inférieur par Alexis-M.G. 11e édition, 1911, Procures des frères des écoles Chrétiennes, Liége, H. Dessain, éditeur, Rue Trappé, 7."

Vooreerst, beste Yann, Patriot, Hans, El Cid, Piano, en andere francofiele collaborateurs van Leopold en consoorten, België als 'natie' is een historische vergissing, een bufferzone, een compromis van internationale grootmachten van destijds, een evenwichtsoefening tussen Nederland, GB, Frankrijk, Rusland en Duitsland, een miskraam, een 'tegen-beter-weten-in' staatsonkundig onding, een optelsom van buitenlandse belangen van 1830.
België zal derhalve niet "uit elkaar" gerokken worden, België zal op dezelfde wijze verdwijnen in de geschiedenisboeken als het ontstaan is: tussen de plooien van de boeken in ... onzichtbaar en hooguit een kwisvraag: waar ligt België ? In Brussel dus... Enfin. Vlaanderen daarentegen, of je het nu graag wil of niet, heeft een geschiedenis die teruggaat tot ver vooooor de middeleeuwen waar jullie zo naarstig in zit te wroeten om toch maar enig bestaansrecht of legitimatie te vinden voor uw natie 'België'... Vandaar dat de meesten onder jullie maar niet kunnen begrijpen wat het woord 'natie' eigenlijk wil zeggen. Meestal komen jullie niet verder dan Nazi wat eigenlijk meer over jullie dan over Vlamingen zegt... Want wie zijn eigenlijk de collaborateurs, wie zijn eigenlijk de verraders van hun 'volk' ? Wie zit hier eigenlijk op de wip ? Vlaanderen alleszins niet... laat staan de Vlamingen.
De geschiedenis dus, oude, recente en zeer recente, leert ons, (enfin, zij die toch hun ogen willen open doen) dat de Vlaamse beweging - in alle geledingen - meer dan ooit leeft en wakker is. Natuurlijk tot spijt van... We weten allemaal dat BHV maar een zoveelste splijtzwam is, we weten allemaal dat BHV na het egeltje van Voeren, een zoveelste voorbeeld zal zijn van politiek communautair gelul met als enig resultaat dat er zoveel jonge Vlamingen zich de eigenlijke vraag zullen stellen: van waar komt dit onrecht ?
En zoals alle wegen naar Rome leiden, zullen deze vragen naar Brussel en Laken leiden, en de antwoorden zullen niet door Laken noch door Brussel gegeven worden, de antwoorden zullen gegeven worden door én de geschiedenis (die er nu éénmaal is) en het hart en de buik van doordeweekse, doodbrave Vlaamse burgers die geen uitstaans hebben met francofiel gezwets of geschiedenislessen, maar die simpelweg zullen zeggen: genoeg. Antwerpen heeft altijd een voortrekkersrol gespeeld als het over , Gent zal altijd het moeilijk kind uithangen, Brugge zal altijd over de brug komen, Hasselt, Genk en Tongeren is één grote familie, het hagelland zal er staan, Sint Niklaas heeft de grootste markt, Kortrijk is de franse ramkraker meer dan beu en Brussel zal altijd een moeras zijn...

Er is nooit een vereniging in de harten geweest, dus er moet niets herenigd worden. Vlaanderen mijn land !!!
Oud 21 augustus 2004, 13:21   #49
bartje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Luister, ik begin dat stilaan KOTSBEU te worden hé!
Je niet opjagen Zenoke, da's slecht voor jouwe tikker

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2004, 15:08   #50
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Czechen en Slovaken zijn 11,5 jaar geleden uit elkaar gegaan. Nu gaan er meer en meer stemmen op om terug te verenigen, en de meerderheid van de bevolking denkt er ook zo over.

Als die dwaze vlaamsnationalistjes er ooit toch in slagen om België uit elkaar te trekken, dan zullen Vlaanderen en Wallonië zich nog sneller terug verenigen. Wees daar maar zeker van.

Belgium forever!

Het rare is dat ik juist terug ben van een bezoek aan Tsjechië. Ik had het gevoel in een gereduceerd land te komen en hield er niet veel van. Tsjechoslovakije had veel meer aanzien.

Zeg, knappe foto. Wie is dat?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2004, 17:06   #51
El Cid
Gouverneur

El Cid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Het rare is dat ik juist terug ben van een bezoek aan Tsjechië. Ik had het gevoel in een gereduceerd land te komen en hield er niet veel van. Tsjechoslovakije had veel meer aanzien.

Zeg, knappe foto. Wie is dat?
Ik vind Czechoslovakije al een gereduceerd land. De Donaumonarchie had veel meer prestige.

Ik weet niet wie dat op de foto is.
Oud 21 augustus 2004, 17:09   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind Czechoslovakije al een gereduceerd land. De Donaumonarchie had veel meer prestige.
En het Heilig Roomse Rijk nog veel meer. En het Karolingische Rijk nog veel meer... Dus, waar wacht u nog op?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2004, 17:14   #53
El Cid
Gouverneur

El Cid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En het Heilig Roomse Rijk nog veel meer. En het Karolingische Rijk nog veel meer... Dus, waar wacht u nog op?!
En het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden ookzeker?
Oud 21 augustus 2004, 17:20   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden ookzeker?
Volgens uw logica is dat al te klein! Hoe groter, hoe beter. Oostenrijk-Hongarije bijvoorbeeld. Dus waarom ook niet het Heilig Roomse Rijk, of nog beter, het Karolingisch Rijk. Of misschien moeten we wel weer terug naar het Romeinse Rijk. Als dat geen prestige had (op een bepaald moment toch).

Alle rijken kennen op- en neergang. Ik denk dat het geen zin heeft hedendaagse staten te bouwen op het prestige van vroegere vorsten of machthebbers zoals u blijkbaar doet.
Oud 21 augustus 2004, 17:24   #55
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens uw logica is dat al te klein! Hoe groter, hoe beter. Oostenrijk-Hongarije bijvoorbeeld. Dus waarom ook niet het Heilig Roomse Rijk, of nog beter, het Karolingisch Rijk. Of misschien moeten we wel weer terug naar het Romeinse Rijk. Als dat geen prestige had (op een bepaald moment toch).

Alle rijken kennen op- en neergang. Ik denk dat het geen zin heeft hedendaagse staten te bouwen op het prestige van vroegere vorsten of machthebbers zoals u blijkbaar doet.
U vergeet uw nostalgie naar het Derde Rijk.
Oud 21 augustus 2004, 17:28   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U vergeet uw nostalgie naar het Derde Rijk.
Ik? Nostalgie naar het Derde Rijk? Maar, Hans I, toch... Vooreerst ben ik veel te jong om enige nostalgie naar die tijd te koesteren (ik was nog lang niet geboren) en daarenboven spreekt die tijd mij helemaal niet aan.

Ondertussen is dat reeds de zoveelste maal dat ik u op een dergelijke leugen moet betrappen.
Oud 21 augustus 2004, 17:37   #57
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Wie zegt dat het een leugen is? U militeert voor een partij die amnestie eist en bijna even racistisch is als de NSDAP.
Oud 21 augustus 2004, 17:40   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie zegt dat het een leugen is? U militeert voor een partij die amnestie eist en bijna even racistisch is als de NSDAP.
En daar begint Hans I de Grote weer delirium tremens te krijgen... Naar vaste gewoonte liegt u er weer op los.
Oud 21 augustus 2004, 19:41   #59
alecia
Lokaal Raadslid

alecia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En U bent een lafaard die de taal van een Vlaams-onvriendelijk regime spreekt. Indien er een racist op dit forum rondloopt bent U het. Indien er een huichelaar op dit forum rond loopt bent U het. U heeft -buiten Uw eigen belangen als bub lid- geen enkele zinvolle inbreng in een beschaafd debat om de simpele reden dat U zich verschuild als een bange vod achter propaganda taal waar Göring zelf een stijve van zou krijgen. U spreekt constant onder de naam van een bub-vlag. U leeft van verdachtmakingen. U zou ongetwijfeld een waardig verzetslid zijn geweest en Uw aansluiting met het verzet zou ongetwijfeld dateren van 1946. Motballen zoals U hebben even laf bloed aan hun handen kleven als degenen die ze thans wensen te 'duiden'.
Voor wat -buiten Uzelf- militeert gij eigenlijk ? Toch niet voor België zeker... maak het toch de kat wijs ... Hoeveel briefjes heb je al naar Fabiola geschreven ? Hoeveel audiënties heb je al kunnen versieren in Laken ? Hoeveel kilometers heb je al moeten kruipen ? Hoe fel stinkt je adem al ?
Pffff. Kotsbeu ben ik Uw gezever.
Oud 22 augustus 2004, 07:05   #60
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik? Nostalgie naar het Derde Rijk? Maar, Hans I, toch... Vooreerst ben ik veel te jong om enige nostalgie naar die tijd te koesteren (ik was nog lang niet geboren) en daarenboven spreekt die tijd mij helemaal niet aan.

Ondertussen is dat reeds de zoveelste maal dat ik u op een dergelijke leugen moet betrappen.
daar geef ik Jan gelijk in...
slechts een gedeelte van de Vlaams Nationalisten is verbonden met die horden van allerlei collobaritische aard...
ofschoon bepaalde notalgieverenigingen binnen het Vlaams Nationalisme niet kunnen vergeten wat hun voorvaders daar deden...
een notoir VU minister moest zelfs aftreden omdat hij meezong op dergelijke beijeenkomst...
en hij werd door de CD&V gerecupereerd...

maar ik wijk af... Jan baseert zich op teksten en waarden... da's wat anders....

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be