![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#42 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat is dus allemaal wel zeer interessant, maar voor mijn part te eenzijdig om veel tijd in te steken, en te 'gekleurd' om er een samenvatting (van hun eigen pen, bedoel ik dan) van te vertrouwen. Uw taal, argumentatie en verontwaardiging zijn mijn inziens dus maar klote. (klote is degelijk Vlaams voor het Hollandse kut, mocht je het nog niet weten). Een referendum is slechts een tool, zoals er zovelen zijn, met positieve maar ook met negatieve elementen, beperkingen, voor- en nadelen ... en slechts nuttig in bepaalde omstandigheden.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#43 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Evenals ik het recht heb leugens te ontmaskeren. In de eerste plaats de (vrij algemeen aanvaarde) onwaarheid dat BElgië een democratie is. Citaat:
Ik toon enkel de onwaarheid, leugenachtigheid en hoge kutgehalte aan van je bewering dat België een democratie is. Ook toon ik feilloos aan dat je argumenten,warmee je die leugen probeert te staven waardeloos zijn. Verdedig gerust de particratie, iedereen heeft recht op afwijkende meningen, ook inzake bestuur. Jij mag gerust het huidige niet-democratische systeem de hemel inprijzen, maar als je het democratisch durft heten, ga je uit de bocht. En daar mag ik de vinger opleggen. Vooral daar ik de persoonlijke motieven volledig onvermeld laat. Ik zeg b.v. nergens dat wie het louter vertegenwoordigend systeem democratisch heet, misschien een demagogische, machtswellustige leugenaar en volksverlakker is, ofwel misschien een dommekloot die niet inziet hoe ons bestuur écht in mekaar steekt, ofwel misschien een naïeveling, die kritiekloos slikt wat zijn voogden hem oplepelen. Daar weiger ik een oordeel over te vellen. Mocht ik me daartoe verlagen en de persoon achter de leugens aanvallen, dan pas mag je me met recht en reden voor Citaat:
Even on topic: Het bevragende referendum, van bovenaf, zonder bindende kracht, zoals dit Europees referendum, is slechts een vorm van schijninspraak. De burger mag zich uitspreken, doch de politieke elite hoeft die uitspraak niet te gehoorzamen. Dit soort hondebrokreferenda heeft niks met democratie te maken. Als het gunstig uitvalt, kunnen de politici hun gang gaan, en meten ze zich de allure van democraat aan. Als het tegenvalt, kunnen ze ongehinderd hun zin doen, tegen de wil van hun miljoenen 'onderdanen' (in de letterlijke zin van het woord) Plebiscieten zijn dus waardeloos wegens niet bindend, en van bovenaf. Hier is de kritiek op referenda ('politici moeten hun verantwoordelijkheid niet afschuiven') deels terecht.
|
|
|
|
|
#44 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Dan begrijp ik niet waarom je de inhoud, zonder voorafgaandelijke kennisname, etiketteert als 'gekleurd' en 'eenzijdig' Dat beschouw ik dan op mijn beurt als bevooroordeeldheid. Citaat:
Citaat:
Ik zie referenda niet als een middel om de vertegenwoordiging te verdringen, doch om haar te controleren, beheersen en te inciteren tot betere prestaties. Ofwel ben je democraat, wens je dat de burger uiteindelijk soeverein is, en strijd je voor de middelen daartoe. Ofwel ben je tevreden dat je enkel geregeerd wordt door vertegenwoordiging (die voor een groot deel niet eens verkozen is!), en die voor het grootste part afhangt van de oekazen van de partijen waartoe ze behoort. Dan verdedig je geen democratie, doch een particratie. Je goede recht, maar zodra je dit als democratie begint af te schilderen, verkoop je kal, lulkoek, leugens, onwaarheid.
|
|
|
|
|
#45 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ja, aan het stemrecht. Ja, aan het bindend referendum met opkomstrecht. |
|
|
|
|
|
|
#46 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik begin mij stilaan af te vragen wie hier de ware democraten zijn.
|
|
|
|
|
#47 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#48 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
(2) Daar ben ik het ook voor de volle 100 percent mee eens. In die mate ben ik het eens met referenda. En ik herinner me nog referenda van Gent (ondergrondse parking aan het Belfort) en een Limburgs stadje (verkeersbeleid, snelheid). Maar ik herinner me ook van in de lessen recente geschiedenis de terugkeer van (Leo)polleke en den 18-jarige Bouden met familie en nageslacht. (3) Niet overdrijven: er zijn ook in ons systeem duizend en één dingen die mekaar in evenwicht houden. Eén daarvan: de media. Een ander: een koppige, of nog beter: één politieker in elke partij met visie die zijn/haar partij durft dwingen tot nadenken over een koersaanpassing. Nog een: een zweeppartij .. 'k ga stoppen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#49 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#50 |
|
Burger
|
Ja een referendum, ja voor een europese grondwet, ja voor een echt eengemaakt europa en ja een referendum met stemplicht.
Maar moet er niet eerst een degelijk voorstel op tafel liggen waarover kan worden gestemd? en niet een onozel uitgehold voorstel zoals nu. Dus laat ze eerst hun huiswerk nog maar eens deftig overdoen en met een degelijke grondwet op de proppe komen, dan hebben we ten minste iets om over te oordelen.
|
|
|
#51 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Ofwel is de burger souverein, ofwel niet. Zoja: democratie Zonee: allerhande andere systemen gaande van olgarchie, particratie, louter vertegenwoordigend systeem (ik weiger het democratie te heten) over verlicht despotisme naar dictatuur en tyrannie. Citaat:
[size=1] Citaat:
Ook hieruit blijkt dat ook bij het Vlaamsblok mensen met zuiverder democratische inzichten rondlopen dan bij vele, zichzelf ten onrechte democratisch hetende partijen, zoals N-VA en CD&V. De cruciale vraag blijft uiteraard of een partij die vanuit de oppositie 'de passie preekt' haar geloften ook nakomt eens ze bestuurt. De SP-a en de VLD bewezen in die zaak reeds hun onbetrouwbaarheid: beiden in theorie voorstander van directe democratische aanvullingen op het louter vertegenwoordigend systeem, vertikken ze het, de een al met grivere drogredens dan de andere, om er zelfs na meer dan een volledige legislatuur samen werk van te maken.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 21 augustus 2004 om 10:14. |
||||
|
|
|
|
|
#52 | |
|
Banneling
|
Citaat:
"Ik ben altijd tegen het referendum geweest. Het referendum is een gevaarlijke procedure. Stel u voor dat bij een referendum in België Vlaanderen ja stemt en Wallonië neen. Dan zouden we pas met een probleem zitten". (BRTN-journaal 4 oktober 1992) |
|
|
|
|
|
|
#53 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik ben evenwel niet vertrouwd met SP.a'ers die zich in verleden of heden voorstanders van het bindend referendum hebben getoond... 't Is trouwens een publiek geheim dat er over de taalgrens geen enkele partij voorstander is van dergelijke volksraadplegingen. Daar het inschrijven van bindende referenda nu eenmaal de aanpassing van de Grondwet vereist, lijkt het me moeiijk dat dit kan nagestreefd worden binnen de Belgische staatsstructuur. |
|
|
|
|
|
|
#54 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Op de forumsessies laat Frank Vandenbroucke een voorkeur aanvoelen, maar net zoals de VLD'ers trekt hij zijn paraplu open naar de coalitiepartners.
|
|
|
|
|
#55 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Die "Europese Grondwet" is samengesteld door mensen die NIET verkozen zijn zich daarmee bezig te houden.Meestal zijn het "oude wijzen" die,mogelijk,een mooi werkstuk afgeleverd hebben.
Vervolgens wordt betreffend werkstuk wat bijgeschaafd,opgeleukt,afgerond,pragmatischer gemaakt, door leden van de Europese Commissie en een horde mensen uit de schemerzone(ambtenaren en lobbyisten).Dit zijn mensen die NIET verkozen zijn zich daarmee bezig te houden. Het Europees parlement mag over betreffend werkstuk wel een en ander zeggen.Maar wegens nationale belangen,en om dus "hun eigen" commisarissen niet in last te brengen,enfin om het goedbetaalde postje in Straatsburg te kunnen houden, zullen de meeste Europarlementariers het wel uit hun hoofd laten om zeer lastig te doen.Dit zijn nochtans mensen die WEL verkozen zijn zich daarmee bezig te houden. noot:met verkozen bedoel ik: op post geplaatst door de kiezer. Er wordt met andere mogelijkheden werkelijk alles gedaan om de Euro-sceptici munitie in handen te geven.Zelfs de onnozelste Engelse zondagskranten hebben gelijk omtrent deze affaires! 1) Er bestaan geen EURO-partijen!(ik wil best wel op bijvoorbeeld een Spanjaard of zo stemmen voor Europese verkiezingen,maar de eventuele kwaliteiten van Spanjaarden zijn mij onbekend en ik mag niet op Spanjaarden stemmen bij Europese verkiezingen.....begrijpe wie kan) 2) Commisarissen zijn nationale figuren,die door mede-politici op post gezet worden. 3) Euro-parlementairen zijn politici die,om een of andere reden ,in de Europese frigo gezet worden door de nationale partijen. U begrijpt dat ik momenteel UITERST enthousiast (*kuch kuch*)ben omtrent de EU.We zijn in 2004 verdorie ,en we hebben geen politiek tegenwicht voor de multinationale bedrijven,en geen militair tegenwicht voor oa de USA,zelfs niet voor het nochtans zwaarbeschadigde Rusland. |
|
|
|
|
|
#56 | |
|
Banneling
|
Citaat:
"Naast politiek en administratie is er nog een derde medespeler in het bestuur. Dat is diegene om wie het allemaal gaat : de burger. Ook de burger moet volwaardig en actief mee de richting kunnen bepalen waarin het beleid uitgezet wordt. In afwachting van de invoering van het bindend referendum wordt daarom het consultatief referendum ingevoerd. De Vlaamse regering verbindt zich er alvast toe de uitslag van deze referenda te respecteren." |
|
|
|
|
|
|
#57 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Overigens is het referendum met opkomstplicht het toch geen wereldprimeur voor België: in Australië geldt bij grondwettelijke referenda ook een opkomstplicht. |
|
|
|
|
|
|
#58 | ||||||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
jij schrijft: " We kunnen in het kieshok afstraffen? Onzin! 1/Onze vertegenwoordigende organen zitten vol niet verkozenen:
blijkbaar ga je voorbij aan het simpele gegeven dat het de partijen zijn die ministers en opvolgers, etc aanstellen en wie kiest de partijen? juist de kiezer "Kiezers zijn egoïstisch en kiezen bij directe democratie voor rampscenario's
2de argument -> dit is erg relatief, ik las dat de winst die op dit gebied gemaakt wordt erg beperkt is Citaat:
je stelling dat belgie geen democratie is kan je pas maken als je een volledige definitie van democratie gebruikt en dat doe jij niet jouw probleem is dat je vertegenwoordigende democratie geen democratie vindt, je beseft blijkbaar niet dat kiezen slechts 1 element is in een democratie Citaat:
Citaat:
als er bv maar 40% van de kiezers komt opdagen, kun je de legitimiteit van het referendum serieus in vraag stellen Citaat:
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen. Laatst gewijzigd door gm10 : 21 augustus 2004 om 11:02. |
||||||
|
|
|
|
|
#59 | |
|
|
Citaat:
En ja hoor...ik persoonlijk ben ook absoluut voorstander van directe democratie hoewel ik een aantal randbedenkingen heb. A/ Die 100.000 van het VB vind ik nogal veel B/ Absoluut voorstander van stemRECHT C/ Voor het invoeren van deze vorm van absolute directe democratie eerst de augiastallen van de (verzuilde en gekleurde) media uitmesten D/ Het systeem van directe democratie mag niet vervangend zijn van maar aanvullend op de representatieve. |
|
|
|
|
|
|
#60 | ||||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Democratie = macht aan (=door) het volk al de hardware die errond wordt geinstitutionaliseerd zijn (soms onontbeerlijke) hulpmiddelen om de macht de kanaliseren (in het Belgische geval: kanaliseren = particratiseren) Citaat:
Ik ga er van uit dat de oorzaak hiervan volledig aan uw opvoeding moet te wijten zijn. |
||||
|
|
|