Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2013, 13:36   #41
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Nu ben je op een héél beleefde en vriendelijke manier aan het zeggen dat ze te weinig kwalitatief personeel hebben om op al die niveau's voldoende degelijke mensen te kunnen neerpoten hee.
ik zou eerder zeggen nog niet in de materiele mogelijkheid geweest om voldoende geschikt personeel te beoordelen en aan te trekken voor de enorme hoop vacatures die ze verplicht zijn te vullen ten gevolge van de wil vd kiezer

maar dat kan ook niet anders voor zo'n jonge organisatie, nietwaar ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 13:38   #42
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vanuit vlaams niveau kun je schrijven en eisen wat je wil, maar federaal heeft dat toch geen impact. En zelfs al zou men dat om de pure symboliek toch eisen blijft het toch dode letter. Ik geloof niet dat een partij zich zo belachelijk gaat willen maken. En op vlaams niveau zie ik niet in waarom n-va met dwaze eisen haar eigen zou ondergraven. Als ze inderdaad de dertig % of iets meer halen, zullen zij de spelverdeler zijn en blijven voor de volgende vlaamse regering.
Als ik u bezig hoor dan is het Vlaamse niveau onbelangrijk.

Het zal daarom zijn dat de "Vlaamse" Minister-Presidenten tegen elke prijs uit de anti-Vlaamse Belgicistische partijen komen.
Oud 6 september 2013, 13:54   #43
eurobug
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perzik Bekijk bericht
Je weet wel hun sociale afbraak.
Ik vraag me af welke sociale afbraak? N-VA stelt duidelijk voor een sociale maatschappij te gaan. Of bedoelt men met afbraak dat men gaat stoppen van het promoten van luierikken en het gratis uitdelen van huizen en geld aan iedereen die "geen goesting" heeft?

Wat kan iemand er tegen hebben dat men stopt met geld te geven aan mensen die liever lui dan moe zijn? Let op: Ik ben honderd percent akkoord met werkloosheidsuitkeringen en sociale hulp voor mensen die het echt nodig hebben. Maar het mag geen uithangbord worden voor het land ("ah daar moeten we zijn!"), en er mag toch wel eens streng op worden toegezien dat hiervan geen misbruik wordt gemaakt?

Uitwassen zoals genaturaliseerde immigranten die hier al 6 jaar in een sociale woning leven, geen enkele Belgische taal willen leren, stelselmatig alle werk weigeren, leefloon en kindergeld trekken, en op alle mogelijke manieren er nog meer uit proberen persen (bv. officieel alleenstaande moeder die wel samenwoont in de praktijk), en spuwen op alles wat westers is ... Hoe kan iemand dit nog verdedigen?

Toen ik nog in Belgie werkte, als je vragen had over iets ivm. mutualiteit of kindergeld, kon je het best aan de marokkaanse collega's vragen op het werk. Die wisten echt ALLES, elk detail, elk voordeel, elke prijs, ... Er waren er bij die elke keer van mutualiteit wisselden voor eenmalige voordelen (ah, de CM geeft gratis brillen aan kinderen, hop, wisselen, iedereen bril, en terug wisselen). Deze gasten wisselden omdat ze bij een andere 5 euro per jaar minder moesten betalen, dat vonden ze toch niet kunnen. Er zijn drukbezochte internetforums in Belgie, in het arabisch, die enkel en alleen gaan over de Belgische sociale wetgeving, waar je het best voor wat terechtkan, en hoe je vanalles kan omzeilen of cumuleren.
eurobug is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 13:57   #44
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Het zal daarom zijn dat de "Vlaamse" Minister-Presidenten tegen elke prijs uit de anti-Vlaamse Belgicistische partijen komen.
het Vlaams niveau is ook compleet onbelangrijk.

die eerste post daar is slechts voor 1 zaak van tel.

en dat is omdat het Vl parlement in al zijn overbodigheid ... wel de enige plaats is waar onafhankelijkheid niet onderhandeld dient te worden, maar waar ze eventueel uitgeroepen zou kunnen worden, in complete democratische legitimiteit.

die eerste piet in traditio handen is een verzekeringspolis.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 14:17   #45
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vanuit vlaams niveau kun je schrijven en eisen wat je wil, maar federaal heeft dat toch geen impact. En zelfs al zou men dat om de pure symboliek toch eisen blijft het toch dode letter. Ik geloof niet dat een partij zich zo belachelijk gaat willen maken. En op vlaams niveau zie ik niet in waarom n-va met dwaze eisen haar eigen zou ondergraven. Als ze inderdaad de dertig % of iets meer halen, zullen zij de spelverdeler zijn en blijven voor de volgende vlaamse regering.
Dat is inderdaad de logica in een federaal land: elk niveau houdt zich bezig met zijn eigen bevoegdheden (al zijn interacties uiteraard niet uitgesloten in bepaalde domeinen).

Nu is zo, zoals ik het aan Vlijmscherp reeds zei, dat de Vlaamse partijen in het verleden reeds bewezen hebben dat die logica hen soms ontsnapt. Ik verwacht dat dit dit keer ook gaat gebeuren, in hoofde van de NVA in ieder geval.

Verwacht jij nu echt dat de NVA een Vlaamse regering gaat vormen waar met geen woord gerept wordt over de federale bevoegdheden? Dat zij een Vlaams regeerakkoord gaat afsluiten zonder dat de andere partijen plechtig "beloven" voor een confederale staatshervorming te gaan op federaal vlak? En als de NVA federaal in de oppositie vliegt terwijl de andere Vlaamse regeringspartijen wel in de meerderheid gaan zonder "confederalistisch akkoord", gaat de NVA dit dan aanvaarden vanuit de Vlaamse regering?

Neen, ik blijf erbij, zonder tsjevenstreek van de DC&V (zie Antwerpen), zal de NVA moeten kiezen tussen ofwel strategische bocht, ofwel oppositie, ofwel Vlaamse onbestuurbaarheid, naargelang de verkiezingsscores.
Oud 6 september 2013, 14:36   #46
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

CD&V hangt haar wagonnetje aan alles waarvan ze denken dat het hen voordeel zal opleveren.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 14:36   #47
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het Vlaams niveau is ook compleet onbelangrijk.

die eerste post daar is slechts voor 1 zaak van tel.

en dat is omdat het Vl parlement in al zijn overbodigheid ... wel de enige plaats is waar onafhankelijkheid niet onderhandeld dient te worden, maar waar ze eventueel uitgeroepen zou kunnen worden, in complete democratische legitimiteit.

die eerste piet in traditio handen is een verzekeringspolis.
Hm, dan lijkt het Vlaamse parlement het tegendeel te zijn van "onbelangrijk."

En dat was mijn punt toch in mijn post aan Peter?
Oud 6 september 2013, 15:05   #48
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Omdat er veel kans is dat de NVA ook in het Vlaams regeerakkoord de opname van confederalisme zal eisen, en federale materies erin zal willen zetten., met de eis dat de Vlaamse partijen dit opnemen in het federaal regeerakkoord.

Als de andere Vlaamse partijen dat spel niet willen meespelen, zit de NVA ook in Vlaanderen buitenspel.
Zo verwoorde Dewever het een paar maand geleden maar blijkbaar heeft hij nu toch het geweer van schouder veranderd uit schrik waarschijnlijk om met lede ogen te moeten aanzien dat de federale regering eerder is gevormd dan de Vlaamse waardoor zijn adagio dat federaal niks meer werkt een zware knauw zou krijgen.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 15:19   #49
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
heel rationeel zou een uitsluiting op fedreg niveau voor N-VA ook alleen maar voordelen hebben. (strategisch om te kunnen blijven inhakken op dat niveau, maar ook zeker als je rekening houdt met de plaatsen die ze overal zullen moeten opvullen alleen al ! soms is voor een partij zulk een praktisch problematisch gegeven van doorslaggevender belang dan de politiek zelf hé)
Door een confederatie en tevens een rechts beleid te eisen zet de NVA zichzelf buiten spel voordat de kaarten zijn uitgedeeld. Confederatie & een rechts beleid zijn immers onmogelijk omdat een regering met 2/3 meerderheid niet kan zonder de PS.
NVA weet dat maar al te best zodat je alleen maar kunt besluiten dat geen haar op Bartje's hoofd eraan denkt om in 2014 in een federale regering te stappen.
Ze nemen hierbij wel een risico want tijdens de verkiezingen in 2019 zou het momentum voor de NVA wel eens over kunnen zijn.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 15:22   #50
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote]
Citaat:
Neen, maar het vlaamse niveau kan het federale niet opleggen wat dat moet doen. Als jij het vlaamse niveau als onbelangrijk ziet is dat voor jouw rekening.

Citaat:
Na de verkiezingen van 2014 zal n-va zeker de grootste zijn en de minister president kunnen leveren. Maar ook dan zul je wel een reden vinden om te kankeren. Als bv Bourgeois op die stoel zal komen te zitten, ga je die dan ook als anti-vlaams belgicistische bestempelen ? Of is die vlaams genoeg ?
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 15:54   #51
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote]
Citaat:
Dat is inderdaad de logica in een federaal land: elk niveau houdt zich bezig met zijn eigen bevoegdheden (al zijn interacties uiteraard niet uitgesloten in bepaalde domeinen).
Klopt.

Citaat:
Nu is zo, zoals ik het aan Vlijmscherp reeds zei, dat de Vlaamse partijen in het verleden reeds bewezen hebben dat die logica hen soms ontsnapt. Ik verwacht dat dit dit keer ook gaat gebeuren, in hoofde van de NVA in ieder geval.
Ja, vroeger hebben ze wel enkele keren stoere praat verkocht, op dat moment goed wetende dat er toch geen gevolg van zou komen. De 5 resoluties enz.

Citaat:
Verwacht jij nu echt dat de NVA een Vlaamse regering gaat vormen waar met geen woord gerept wordt over de federale bevoegdheden? Dat zij een Vlaams regeerakkoord gaat afsluiten zonder dat de andere partijen plechtig "beloven" voor een confederale staatshervorming te gaan op federaal vlak? En als de NVA federaal in de oppositie vliegt terwijl de andere Vlaamse regeringspartijen wel in de meerderheid gaan zonder "confederalistisch akkoord", gaat de NVA dit dan aanvaarden vanuit de Vlaamse regering?
Dat n-va dat zeker zal eisen twijfel ik ook niet aan. In één of andere vorm zullen ze een engagement vragen aan de partij(en) van hun keuze die mogen meedoen. Dat kan hoedanook niet meer zijn dan een intentieverklaring. Zoiets als een pré electoraal coalitieakkoord. Moreel is dat een engagement.
Nu vind ik dat we daarrond niet flauw moeten doen : na de vaudeville van dit weekend en het geeuthanaseerde plan van Bracke & zijn onbekende medestanders weten we dat n-va voor de harde lijn blijft gaan goed wetende dat ze dit niet kunnen doen in hun eentje. En dat elk engagement vanuit vlaams niveau hoedanook geen waarde heeft een trapje hoger in de federatie.
Citaat:
Neen, ik blijf erbij, zonder tsjevenstreek van de DC&V (zie Antwerpen), zal de NVA moeten kiezen tussen ofwel strategische bocht, ofwel oppositie, ofwel Vlaamse onbestuurbaarheid, naargelang de verkiezingsscores.
Het derde is geen optie voor een partij die vlaanderen in zijn DNA heeft staan, dat krijgen ze niet verkocht en willen ze zelf wellicht niet ook. Tenminste, daar verdenk ik hen niet van. Het tweede (n-va die moet kiezen) is eigenlijk meer iets voor federale deelname. Op vlaams vlak zullen ze wel een engagement krijgen van cd&v. Je eerste optie is de meest waarschijnlijke. De katholieken zullen een intentie aangaan, en dan later tijdens de federale besprekingen zeggen dat het niet haalbaar bleek te zijn. En dan kan Elio II ook van start gaan.

Geen nood, devlaamse regering Bourgeois I zal daarover niet struikelen.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 16:06   #52
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, maar het vlaamse niveau kan het federale niet opleggen wat dat moet doen. Als jij het vlaamse niveau als onbelangrijk ziet is dat voor jouw rekening.

Na de verkiezingen van 2014 zal n-va zeker de grootste zijn en de minister president kunnen leveren. Maar ook dan zul je wel een reden vinden om te kankeren. Als bv Bourgeois op die stoel zal komen te zitten, ga je die dan ook als anti-vlaams belgicistische bestempelen ? Of is die vlaams genoeg ?
Ik heb niet de indruk dat je iets wil begrijpen van mijn post, maar zo kennen we u, tenslotte ben je een Belgo-fascistische spreekbuis.
Oud 6 september 2013, 16:10   #53
rafkaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu ben je op een héél beleefde en vriendelijke manier aan het zeggen dat ze te weinig kwalitatief personeel hebben om op al die niveau's voldoende degelijke mensen te kunnen neerpoten hee.
Wat dan gezegd van de spa?
rafkaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 16:25   #54
rafkaf
Banneling

Standaard

Ik ben eens benieuwd - in de veronderstelling dat de N-VA buiten elke regering wordt gehouden - hoe ver Vlaanderen met circa 50% van de bevolking dat België niet meer zien zitten zoals het momenteel fungeert zal radicaliseren en welke aangename gemeenschap we gaan kennen.

Een volk, waarvan de drijvende krachten onder het versmachtend PS-bewind wil uit geraken. Na een kleine 200 jaar.

Het is om u kreupel te lachen... Een volk dat de meerderheid uitmaakt, de welvaart en welstand van het land creëert... en levenslang gedomineerd wordt door een kreupele minderheid dat ze dan nog financieel zwaar moet ondersteunen.

Een volk dat door klunzen zoals De Gucht belachelijk wordt gemaakt.

rafkaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 16:44   #55
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=peter1962;6791212]
Citaat:
Dat n-va dat zeker zal eisen twijfel ik ook niet aan. In één of andere vorm zullen ze een engagement vragen aan de partij(en) van hun keuze die mogen meedoen. Dat kan hoedanook niet meer zijn dan een intentieverklaring. Zoiets als een pré electoraal coalitieakkoord. Moreel is dat een engagement.
Nu vind ik dat we daarrond niet flauw moeten doen : na de vaudeville van dit weekend en het geeuthanaseerde plan van Bracke & zijn onbekende medestanders weten we dat n-va voor de harde lijn blijft gaan goed wetende dat ze dit niet kunnen doen in hun eentje. En dat elk engagement vanuit vlaams niveau hoedanook geen waarde heeft een trapje hoger in de federatie.
Ja en neen, de opname van het "onverwijld" splitsen van BHV heeft toch wel gevolgen gehad op federaal niveau... (maar zie volgende quote)

Citaat:
Het derde is geen optie voor een partij die vlaanderen in zijn DNA heeft staan, dat krijgen ze niet verkocht en willen ze zelf wellicht niet ook. Tenminste, daar verdenk ik hen niet van. Het tweede (n-va die moet kiezen) is eigenlijk meer iets voor federale deelname. Op vlaams vlak zullen ze wel een engagement krijgen van cd&v. Je eerste optie is de meest waarschijnlijke. De katholieken zullen een intentie aangaan, en dan later tijdens de federale besprekingen zeggen dat het niet haalbaar bleek te zijn. En dan kan Elio II ook van start gaan.

Geen nood, devlaamse regering Bourgeois I zal daarover niet struikelen.
Het klopt dat bij voorbeeld het BHV verhaal, de NVA de Vlaamse regering niet heeft doen vallen terwijl haar Vlaamse partners het Vlaams regeerakkoord duidelijk schonden op een Core business materie van de NVA.

De situatie in 2014 zal er evenwel anders uitzien. Op dit ogenblik is de NVA een kleine partij op Vlaams niveau, en dus eenvoudig te vervangen. Bovendien gaat het om een schending (lang) NA het begin van de regering. Nu de Vlaamse regering verlaten is een soortgelijk manoeuvre als wat De Croo heeft gedaan, met de gekende resultaten.

In 2014 zal de NVA veruit de grootste partij zijn, en dus veel meer gewicht in de schaal hebben. Wie een regeerakkoord met haar sluit, zal bijna niet anders kunnen dan die uit te voeren. Dus zullen de strategische spelletjes waarschijnlijk VOOR het begin van de regering plaatsvinden. Als de NVA inderdaad confederalistische eisen stelt en de andere partijen verwerpen die eisen, dan zit ofwel de NVA, ofwel Vlaanderen met een probleem, naargelang de electorale scores.

Ik hou nog geen rekening met de ledencongressen van de NVA.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 6 september 2013 om 16:45.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 17:15   #56
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rafkaf Bekijk bericht
Ik ben eens benieuwd - in de veronderstelling dat de N-VA buiten elke regering wordt gehouden - hoe ver Vlaanderen met circa 50% van de bevolking dat België niet meer zien zitten zoals het momenteel fungeert zal radicaliseren en welke aangename gemeenschap we gaan kennen.

Een volk, waarvan de drijvende krachten onder het versmachtend PS-bewind wil uit geraken. Na een kleine 200 jaar.

Het is om u kreupel te lachen... Een volk dat de meerderheid uitmaakt, de welvaart en welstand van het land creëert... en levenslang gedomineerd wordt door een kreupele minderheid dat ze dan nog financieel zwaar moet ondersteunen.

Een volk dat door klunzen zoals De Gucht belachelijk wordt gemaakt.

De N-VA verdwijnt in 2014 volledig in het cordon, tenzij ze op Vlaams niveau braafjes aan de Belgische leiband blijven lopen en heel hun programma opgeven voor de postjes.

In het cordon vliegen zal uiteraard voor een aardverschuiving zorgen de verkiezingen erna.
Oud 6 september 2013, 17:20   #57
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
De N-VA verdwijnt in 2014 volledig in het cordon, tenzij ze op Vlaams niveau braafjes aan de Belgische leiband blijven lopen en heel hun programma opgeven voor de postjes.

In het cordon vliegen zal uiteraard voor een aardverschuiving zorgen de verkiezingen erna.
Afspraak in 2018, dus?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 17:21   #58
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Afspraak in 2018, dus?
2019
Oud 6 september 2013, 17:21   #59
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
2019
Ja, 2019.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 19:33   #60
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Afspraak in 2018, dus?
ik betwijfel ofdat het pensioenstelsel en de sociale zekerheid dan nog betaalbaar zullen zijn, ik denk niet dat we dat halen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be