![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Europees Commissaris
|
![]() Twee maten, twee gewichten? De hypothetische eclectische katholiek mag zich dus géén beoefenaar van het Rooms-Katholicisme noemen?
En ook niet van het Katholicisme dan. Citaat:
Ik vrees dat jij bij je eigen "beoefening" zoveel water bij de wijn doet dat er nog weinig authentiek aan over is. Je neemt maakt door je afkeer voor religie van het boeddhisme een soort verplichtingsloze hobby, lijkt me. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Juist: niets. Het is overigens onmogelijk niets te doen. Zelfs niet voor mij. Laatst gewijzigd door eno2 : 14 september 2013 om 23:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 14 september 2013 om 23:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Banneling
|
![]() Ik heb het geluk gehad twintig jaar in armoede te mogen leven. Armoede is erg Zen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() In België (Vlaanderen) zijn geen Zenmeesters voorhanden (toch niet van de HOUINENG-richting, ook ENO genaamd). Ik heb het dus alleen moeten doen.
Laatst gewijzigd door eno2 : 14 september 2013 om 23:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() Ik ben geen monnik maar een lekenbeoefenaar, De verplichtingen die ik mij opleg zijn dus uiteraard vrijblijvend. Maar dat is eigenlijk met iedere gelovige zo, ook bij de katholieken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() eno, bekijk de filosofie van niets eens. Niets is krachtiger dan je denkt. Wie is Peche? Stardust as we all are.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Banneling
|
![]() Dat niets bestaat, en verantwoordelijk is voor de ruimte waarin we leven. Niets zal wel iets zyn, maar om het begrijpbaar te maken noemen we dat nu nog niets. Het is iets onbeschrijfelijk dat je enkel kan voelen. The nothingness zal meer zoekresultaten opleveren dan niets.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Banneling
|
![]() Ik heb niet gezegd dat het niets de ruimte is. Ik zei dat het verantwoordelijk is voor de ruimte waarin we leven.
Het is onverklaarbaar. Dat andere dat jij zegt is het oneindige. Maar het oneindige is niet het niets, dat is het al. Niets is meer het het platform waarin creatie plaatsvind met tal van mogelijkheden. De kracht van het leven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2. "Verklaren" (in de zin van "een heldere uitleg omtrent de gang van zaken") doe ik evenmin. Ik poog gewoon hetgeen wij als mens vaststellen op een rijtje te plaatsen. Laatst gewijzigd door quercus : 15 september 2013 om 10:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Banneling
|
![]() Niemand weet wat het startpunt van het universum is. Men denkt een big bang, daarna kwam er een string theorie en hoe meer we kijken en observeren hoe meer het verandert.
Het is onverklaarbaar. Er was misschien al heel wat aanwezig voor het universum geboren werd. Wat wij vaststellen als mens is niet altijd juist. Alles is zo groot, je kan niet inbeelden hoe groot dat het is, maar je weet het wel. En wij zijn daarin zo nietig en klein. Little do we know. We snappen er gewoon geen bal van ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het startpunt van ons universum - de big bang - vormt een singulariteit. Dat is een punt waar onze wetten niet meer gelden, een punt dat alleen staat, afgescheiden is van de rest, een discontinuiteit, zodat het niet mogelijk is iets zinvols te zeggen over wat er daarvoor was. Stellen dat er 'niets' was voor het startpunt is dus incorrect. Je kan hoogstens stellen dat daar 'niets' (zinvol) over te zeggen valt. En door dat te doen ben je al zachtjes op weg naar het begrip sunyata, de leegte of het 'niets', kernbegrip van het boeddhisme: er valt daar 'niets' over te zeggen alhoewel het 'alles' omvat.
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() In het boeddhisme is er geen plaats voor een goddelijke schepper of een wezen waarvan wij afhankelijk zijn voor onze bevrijding. De bewering dat er een goddelijke schepper is, is volgens de boeddhistische gedachtegang gebaseerd op een verkeerd inzicht in de ware aard van dingen. En wie onderwijst dat bevrijding afhankelijk is van een goddelijke macht, maakt mensen afhankelijk van die goddelijke macht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://www.astrovdm.com/KEDuistereZijdeBoeddhisme.htm Niet zo eenvoudig te controleren indien alles correct is maar ik heb bvb toch mijn bedenkingen met de macht van de monniken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ben tot geen enkele religie en zelfs to geen enkele vorm van spiritualiteit aangetrokken.
We zijn hier op de wereld door een reeks van toevalligheden en we moeten er maar het beste van maken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |